P PappasHammare skrev:
[länk]
Ser inte ut att vara multipoint, ena nedre hörnet på ramen är rundat när jag kollar på bilderna på släpet men de på Netto trailer är helt rektangulära

P
N Naesstrom skrev:
@Testarn finns gångjärnen att få tag på eller måste man svetsa ihop något eget?
Sök på gångjärnstapp på någon av sidorna så hittar du

T
  • Gilla
Naesstrom
  • Laddar…
Nu när jag sneglat på att utöka släpvagnsparken med ett obromsat kan jag konstatera att det finns flera tvåaxlade som obromsade. Om totalvikten inte får övetstiga 750 kg, varför lägger man då till en axel till?

S Stubai skrev:
Nu när jag sneglat på att utöka släpvagnsparken med ett obromsat kan jag konstatera att det finns flera tvåaxlade som obromsade. Om totalvikten inte får övetstiga 750 kg, varför lägger man då till en axel till?
Hästsläp och husvagnar med två axlar går enl min erfarenhet betydligt stadigare på vägen än enkelaxlade, gissar att det är lika på obromsade släp.

S Stubai skrev:
Ökad stabilitet och möjlighet till att lasta lite mer :-)

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ökad stabilitet och möjlighet till att lasta lite mer :)
På ett obromsat släp med två axlar får man rimligtvis lasta lite MINDRE eftersom själva släpet blir tyngre än ett enkelaxlat.

• Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Såklart att den lagliga vikten minska men man KAN lasta mer utan att det går sönder

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ökad stabilitet och möjlighet till att lasta lite mer :)
Vill man köra tungt rekomenderar jag bromsad släpkärra.

• Gilla
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
Den stora skillnaden med 2 axlar är när man kör i potthål i vägen. Den enaxlade vagnen står då på endast ett hjul och faller handlöst ner i hålet samt studsar våldsamt upp igen. En tom vagn med lite styv fjädring kan lyfta flera dm från marken.
Den 2 axlade vagnen står minst på 3 hjul och glider betydligt smidigare över hålet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hästsläp och husvagnar med två axlar går enl min erfarenhet betydligt stadigare på vägen än enkelaxlade, gissar att det är lika på obromsade släp.
Jag håller med om att tvåaxlat går stadigare. Men när det gäller obromsade släp så finns det inget stadigt över dem över huvud taget. Ska en tvåaxlad vagn ha någon lastvikt att tala om så måste konstruktionen bli så tunn att det nästan blir löjligt.
Det måste vara en väldigt smal målgrupp som har behov av dessa släp.

Såg en liten husvagn, kanske 450 med boogie..
Funderade länge och när han sen hade öppnat hela bakdelen uppåt och satt under den så vart jag googla 🙂
Knaus Deseo, speciellt utformad för att kunna transportera mc, smart men en sån för skoter vore toppen

• Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.