Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Problemet kommer väl ofta när bilen skickar strömpuls genom lamporna för att se om de är hela. Eftersom LED drar väldigt lite går inte pulsen fram och bilen plingar glatt att lamporna är sönder på släpet.

Så var det väl i forntiden när man började peta in LED i äldre bilar. Det är ju inte säkert att kontrollboxar för släpvagnar har utvecklats i samma takt som bilarna i övrigt :)
Som sagt, man får sätta en ballast på släpet också. Kan ju vara lämpligt att ha en kabeladapter som innehåller denna om man har en bil som kräver det. Skulle gissa att rätt stora resistorer skulle fungera rätt bra.
 
P PappasHammare skrev:
Vem säger att jag ska besiktiga just nu?
Hade väl tänkt byta men frågan var mer hur bråttom.


Kan man utläsa på något sätt på existerande glas vad det är för något?
Så man är säker på att man får rätt glas. Jag brukar ha sån "tur" att jag lyckas beställa fel saker.

Eller ska man "uppgradera sig" till LED?
Jag hade bara bytt glaset, tycker inte det är värt uppgraderingen till LED.
 
F Festlund skrev:
Jag hade bara bytt glaset, tycker inte det är värt uppgraderingen till LED.
Man kan stoppa in LED i befintliga lampsocklar också...
...det är billigare den dag LED:en går sönder...
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Vem säger att jag ska besiktiga just nu?
Hade väl tänkt byta men frågan var mer hur bråttom.


Kan man utläsa på något sätt på existerande glas vad det är för något?
Så man är säker på att man får rätt glas. Jag brukar ha sån "tur" att jag lyckas beställa fel saker.

Eller ska man "uppgradera sig" till LED?
På mina lyktor(någon aspöck multipoint) står det på glaset om det är iv, v etc.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tittade på ny skiva till mitt släp och noterade att den hade mer än fördubblats i pris på fem år (jämfört med i detta inlägg: [länk]). Billigast var nu Bauhaus med 1595kr för en slitskyddsplywood i rätt storlek (1250x2500).
Tack för tipset om skiva, sådan blir nu inköpt till min 20åriga Sävsjö. Nybesiktad utan anmärkning och med omdömet, inga problem, på min fråga om jag borde göra något blev svaret "de här galvade kärrorna brukar rulla länga, smörj bara lite vid lederna runt kulhandsken". Skivan byter jag för att den gått sönder vid något skruvhål och ytan börjat släppa, vill ha en slät yta. Får troligtvis borra ur skruvar och sedan ordna till det med en gängtapp och nya skruv. Ska klura lite på om man kan montera fästen för spännband som ska kunna tas bort.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tittade på ny skiva till mitt släp och noterade att den hade mer än fördubblats i pris på fem år (jämfört med i detta inlägg: [länk]). Billigast var nu Bauhaus med 1595kr för en slitskyddsplywood i rätt storlek (1250x2500).

Jag vände på skivan för tre år sedan när jag fixade lite rost på hjulaxeln (besiktningen påpekade att den var på gång att rosta bort, men de missade att rostskyddsfärgen var rostbrun, den var i väldigt bra skick). Nu överlever dock knappast skivan längre än till nästa sommar, jag ser rakt igenom den på ett par ställen även om den mår helt OK till största delen.

Man får ändå säga att min EU-kärra från 2010 klarat sig bra. Nästa gång (till våren) så skall jag dessutom passa på att dra om delar av elen i den (ser ett par brott/sprickor i skyddsgummit på kablarna). Får väl bli en ny kabel från bilen till baklyktorna helt enkelt. Poistionsljusen på släpet matas nämligen från baklyktorna.

Jag får väl göra ett par inlägg om renoveringen när det blir dags.
Du ska vara glad att du har ett släp med dimensioner nästan inom normal skivbredd och längd. Jag letat skiva till mitt släp, skivan börjar bli fnasig i kanterna men ok i övrigt, men en skiva kostar 5-6000kr.....svettigt.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tack för tipset om skiva, sådan blir nu inköpt till min 20åriga Sävsjö. Nybesiktad utan anmärkning och med omdömet, inga problem, på min fråga om jag borde göra något blev svaret "de här galvade kärrorna brukar rulla länga, smörj bara lite vid lederna runt kulhandsken". Skivan byter jag för att den gått sönder vid något skruvhål och ytan börjat släppa, vill ha en slät yta. Får troligtvis borra ur skruvar och sedan ordna till det med en gängtapp och nya skruv. Ska klura lite på om man kan montera fästen för spännband som ska kunna tas bort.
Jag gjorde nya hål när jag vände skivan (de var inte speglade mellan höger/vänster sida). När jag sätter i en ny skiva tänker jag dock lägga den gamla ovanpå den nya för att markera ut vart hålen skall vara så att jag slipper göra nya hål i släpets ram (igen). Jag valde dock att köpa ny vagnsbult till ändamålet. Min skiva har nämligen fästs underifrån med muttrar i C-balkarna. De är för klena för att gänga i om det skall hålla med vibrationer.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
På Sävsjön är det skruvar med försänkt/konisk skalle som sitter i gängade håll i balkarna, tänkte köra vidare med det. I värsta fall får en bekant med mekanisk verkstad vara med och klura på löstagbar spännbandfästen ett i varje hörn, ev. tillverka vad som behövs.😉
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Varför inte göra infällda permanenta fästen?
 
T
A AndersS skrev:
På Sävsjön är det skruvar med försänkt/konisk skalle som sitter i gängade håll i balkarna, tänkte köra vidare med det. I värsta fall får en bekant med mekanisk verkstad vara med och klura på löstagbar spännbandfästen ett i varje hörn, ev. tillverka vad som behövs.😉
Jag vet inte vad du brukar köra på ditt släp men fästen i hörnen är nog inte optimalt för den mesta last jag surrar, utan jag hade tittat på fästen lite längre in på sidorna.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
F
Tokslut Tokslut skrev:
Jag sänkte in förankring i relingen, lite trångt för att få plats med hjulstoppen samtidigt.

[länk]

[bild]

[video]
Tjusigt!
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
F fsn skrev:
Tjusigt!
Tack, vart bra tillslut. När jag väl hittade variant med stämplad maxvikt kändes det ok. Djungelsidan mm. säljer massa men vem fan vet vad de klarar av. Kineser skriver ut det som säljer i säljtexten, den litar inte jag på iaf. 🤷‍♂️

Variantsläpen har liknande, men den tillverkaren sålde inte de löst :O
 
Tokslut Tokslut skrev:
Och hatar folk som använder besiktningen för "saker att fixa lista" det ger bara staten än mer ammunition för att vi behöver bilprovningen i den grad vi har... När EU gick till 2 års besiktningsperiod gick vi till 14månaders period på bilar för vi har så "sliten vagnpark"....
Men alltså kan man inte sitt fordon själv har man mycket att vinna på att låta en oberoende avgöra istället för att anlita en verkstad.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
B
Jag besade mitt släp för ett tag sedan och fick trea på bromsarna. Parkeringsbromsen var okej men färdbromsen fungerade inte alls, påskjutet var helt stumt när de skulle prova. Att bromsen inte funkade hade jag inte märkt, har iofs inte kört några tunga prylar på länge.

Jag befarade det värsta, att jag skulle bli tvungen att köpa en massa dyra delar för att få släpet i godkänt skick, kollade bl.a. på komplett påskjutsbroms till Knottaxel. Priset gav mig motivation att försöka få ordning på bromsarna utan att byta något. Det sitter två fettnipplar ovanpå påskjutsmekanismen och jag har smort några gånger genom de 8-9 år jag haft släpet, borde kanske ha varit fler och oftare tänkte jag och attackerade med diverse smörjmedel. Efter ett tag gick det att röra lite på påskjutet, ordnade stopp för hjulen för att kunna köra fram och tillbaka och få påskjutet att fungera som det ska, smorde med fett under arbetets gång och till slut tyckte jag att det var moget för ombesiktning, och jag hade rätt - det blev godkänt, verkligen skönt.

Alltså, den som har bromsat släp gör klokt i att smörja påskjutsmekanismen lite nu och då, något som alla släpägare redan vet men en påminnelse kan aldrig skada.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.