En trea? Körförbud alltså?

B
Ja.

Jag har besiktigat åtskilliga släpvagnar och har aldrig fått körförbud hur eländigt det än varit...........då har det som sagt varit stumt både här och där några ggr. Krokiga dragstänger och liknande. Bara fått tvåor och ombes som vanligt.

Är Aspöck kabelklämmor engångsartiklar eller går de att återanvända?

Nästa steg är mer våld för att öppna den.

En blå och svart kabelklämma, eventuellt av märket Aspöck, visas i närbild.

Jag har återanvänt dem med gott resultat. Det sitter som hullingar i den blå plasten så jag tog en tunn mejsel och bände plasten lätt utåt. Kan fixa en bild på hullingen ikväll kanske.

• Gilla
Carpetos
  • Laddar…
Tack och bock!

P
B Blazermannen skrev:
Jag besade mitt släp för ett tag sedan och fick trea på bromsarna
Hur fick du hem släpet då?

• Haha
Tokslut
  • Laddar…
B
P PappasHammare skrev:
La det säkert på takräcket, håll utkik i Skräckexempel på lastsurrning-tråden 😁

• Haha
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
B
P PappasHammare skrev:
Det finns en specialregel för lätta släp med totalvikt på högst 3500 kg. Om ett lätt släp får körförbud på besiktning, och det bara är bromsarna som är orsaken, får man dra hem släpet i högst 30km/h, olastat. Jag tänkte lägga in en länk till den regeln, men hittar inget bra ställe att länka till, jag läste om den regeln för något år sedan, men minns inte var. Den kanske är borttagen? Då hade jag isf tur att lagens långa arm inte stoppade mig på hemvägen.

Det var inte första gången jag fick trea på ett släp på grund av obefintlig bromsverkan. Förra gången var på ett gammalt släp där påskjutet rörde på sig men det var noll i bromsverkan. Det släpet tog jag bort bromsarna på och reggade om till obromsat, efter att ha gjort fruktlösa försök att få ordning på bromsarna.

Det var liiite jobbigt att köra hem, mer än tre mil från besiktningen.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
Det var liiite jobbigt att köra hem, mer än tre mil från bebesiktningen.
Du skrev den texten med en hand på ryggen och korsade fingrar.😉

B
A AndersS skrev:
Du skrev den texten med en hand på ryggen och korsade fingrar.😉
Sch, säg inget.

Fordonsförordningen 6 kap, 21 §:

Trots att körförbud gäller får ett fordon användas för färd kortaste lämpliga väg till ett besiktningsorgan för besiktning. I fråga om andra körförbud än enligt 16 § får fordonet också användas för färd kortaste lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation. Detsamma gäller för en olastad släpvagn, som har meddelats körförbud enligt 16 § på grund av bristfällighet i bromssystemet, om den framförs med en hastighet av högst 30 kilometer i timmen.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
B
useless useless skrev:
Fordonsförordningen 6 kap, 21 §:

Trots att körförbud gäller får ett fordon användas för färd kortaste lämpliga väg till ett besiktningsorgan för besiktning. I fråga om andra körförbud än enligt 16 § får fordonet också användas för färd kortaste lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation. Detsamma gäller för en olastad släpvagn, som har meddelats körförbud enligt 16 § på grund av bristfällighet i bromssystemet, om den framförs med en hastighet av högst 30 kilometer i timmen.
Tack useless!

Då mindes jag rätt, kan vara bra att veta att jag inte är helt vimsig.

• Gilla
useless
  • Laddar…
F
...man kan inte känna sig trygg pga en observation.

Ni som använder detta lås bör nog fundera på nytt

• Wow
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.