305 060 läst ·
2 331 svar
305k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
Hej
Undrar om någon har gallergrindar eller kåpa över till ett gammalt ÅTM 6012 -83.
Flakytan är 125x250
Undrar om någon har gallergrindar eller kåpa över till ett gammalt ÅTM 6012 -83.
Flakytan är 125x250
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Stor risk att dom klagar på det där, är det första gången så kan du klara dig med en fix-2’a att åtgärda till nästa besiktning.P PappasHammare skrev:
Jag har besiktigat med spruckna glas utan problem men däremot var de "petiga" när reflexen hade ett urslag i överkant. Tydligen kan det bli vatten bakom den och då funkar inte reflektionen som den ska.P PappasHammare skrev:
Det var en separat reflex med hållare och inte en integrerad del så de hade väl fog för att det kunde samlas vatten bakom till skillnad från din reflex som är integrerad i lyktglaset.
Min killgissning är att du får en anmärkning att det ska fixas till nästa besiktning.
Ska man vara petig så ska det fixas innan den används. Men det görs ingen efterkontroll.
skulle aldrig våga, de kan ju tänka Du ska ju iaf. fixa glaset/valfritt lätt fel så "då ger vi dig anmärkning på detta också" Japp, har varit med om det.
Och hatar folk som använder besiktningen för "saker att fixa lista" det ger bara staten än mer ammunition för att vi behöver bilprovningen i den grad vi har... När EU gick till 2 års besiktningsperiod gick vi till 14månaders period på bilar för vi har så "sliten vagnpark"....
Och hatar folk som använder besiktningen för "saker att fixa lista" det ger bara staten än mer ammunition för att vi behöver bilprovningen i den grad vi har... När EU gick till 2 års besiktningsperiod gick vi till 14månaders period på bilar för vi har så "sliten vagnpark"....
Så du hatar mig Tokslut, tår i ögat.
Jag tittade på ny skiva till mitt släp och noterade att den hade mer än fördubblats i pris på fem år (jämfört med i detta inlägg: https://www.byggahus.se/forum/threads/den-stora-traden-om-slaep.356080/post-3764935). Billigast var nu Bauhaus med 1595kr för en slitskyddsplywood i rätt storlek (1250x2500).
Jag vände på skivan för tre år sedan när jag fixade lite rost på hjulaxeln (besiktningen påpekade att den var på gång att rosta bort, men de missade att rostskyddsfärgen var rostbrun, den var i väldigt bra skick). Nu överlever dock knappast skivan längre än till nästa sommar, jag ser rakt igenom den på ett par ställen även om den mår helt OK till största delen.
Man får ändå säga att min EU-kärra från 2010 klarat sig bra. Nästa gång (till våren) så skall jag dessutom passa på att dra om delar av elen i den (ser ett par brott/sprickor i skyddsgummit på kablarna). Får väl bli en ny kabel från bilen till baklyktorna helt enkelt. Poistionsljusen på släpet matas nämligen från baklyktorna.
Jag får väl göra ett par inlägg om renoveringen när det blir dags.
Jag vände på skivan för tre år sedan när jag fixade lite rost på hjulaxeln (besiktningen påpekade att den var på gång att rosta bort, men de missade att rostskyddsfärgen var rostbrun, den var i väldigt bra skick). Nu överlever dock knappast skivan längre än till nästa sommar, jag ser rakt igenom den på ett par ställen även om den mår helt OK till största delen.
Man får ändå säga att min EU-kärra från 2010 klarat sig bra. Nästa gång (till våren) så skall jag dessutom passa på att dra om delar av elen i den (ser ett par brott/sprickor i skyddsgummit på kablarna). Får väl bli en ny kabel från bilen till baklyktorna helt enkelt. Poistionsljusen på släpet matas nämligen från baklyktorna.
Jag får väl göra ett par inlägg om renoveringen när det blir dags.
Är väl bara att skaffa nytt glas, 155kr plus frakt https://nettotrailer.se/shop/11978-lyktor-och-lyktglas/412-multipoint-iv-lyktglas-vanster/ och 5 minuter att byta.P PappasHammare skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Vem säger att jag ska besiktiga just nu?Tokslut skrev:
Hade väl tänkt byta men frågan var mer hur bråttom.
Kan man utläsa på något sätt på existerande glas vad det är för något?P Prodigys skrev:
Så man är säker på att man får rätt glas. Jag brukar ha sån "tur" att jag lyckas beställa fel saker.
Eller ska man "uppgradera sig" till LED?
Problemet kommer väl ofta när bilen skickar strömpuls genom lamporna för att se om de är hela. Eftersom LED drar väldigt lite går inte pulsen fram och bilen plingar glatt att lamporna är sönder på släpet.P PappasHammare skrev:
Så var det väl i forntiden när man började peta in LED i äldre bilar. Det är ju inte säkert att kontrollboxar för släpvagnar har utvecklats i samma takt som bilarna i övrigt

