Ok tack för svar. Låter bra. 👍🙏
 
Hej

Undrar om någon har gallergrindar eller kåpa över till ett gammalt ÅTM 6012 -83.
Flakytan är 125x250
 
P
Hur mycket kommer besiktningen klaga på def trasiga glaset?
Blir det ombesiktning eller klarar jag mig med en anmärkning?

Kanske dags att byta men inte nu helst. Finns annat att hitta på...
Trasigt bakljusglas på ett fordon, synligt rött och orange med en spricka på en grå bakgrund av metall. Gräs och stenar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P PappasHammare skrev:
Hur mycket kommer besiktningen klaga på def trasiga glaset?
Blir det ombesiktning eller klarar jag mig med en anmärkning?

Kanske dags att byta men inte nu helst. Finns annat att hitta på...
[bild]
Stor risk att dom klagar på det där, är det första gången så kan du klara dig med en fix-2’a att åtgärda till nästa besiktning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T
P PappasHammare skrev:
Hur mycket kommer besiktningen klaga på def trasiga glaset?
Blir det ombesiktning eller klarar jag mig med en anmärkning?

Kanske dags att byta men inte nu helst. Finns annat att hitta på...
[bild]
Jag har besiktigat med spruckna glas utan problem men däremot var de "petiga" när reflexen hade ett urslag i överkant. Tydligen kan det bli vatten bakom den och då funkar inte reflektionen som den ska.
Det var en separat reflex med hållare och inte en integrerad del så de hade väl fog för att det kunde samlas vatten bakom till skillnad från din reflex som är integrerad i lyktglaset.

Min killgissning är att du får en anmärkning att det ska fixas till nästa besiktning.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Ska man vara petig så ska det fixas innan den används. Men det görs ingen efterkontroll.
 
skulle aldrig våga, de kan ju tänka Du ska ju iaf. fixa glaset/valfritt lätt fel så "då ger vi dig anmärkning på detta också" Japp, har varit med om det.

Och hatar folk som använder besiktningen för "saker att fixa lista" det ger bara staten än mer ammunition för att vi behöver bilprovningen i den grad vi har... När EU gick till 2 års besiktningsperiod gick vi till 14månaders period på bilar för vi har så "sliten vagnpark"....
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Så du hatar mig Tokslut, tår i ögat.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Jag tittade på ny skiva till mitt släp och noterade att den hade mer än fördubblats i pris på fem år (jämfört med i detta inlägg: https://www.byggahus.se/forum/threads/den-stora-traden-om-slaep.356080/post-3764935). Billigast var nu Bauhaus med 1595kr för en slitskyddsplywood i rätt storlek (1250x2500).

Jag vände på skivan för tre år sedan när jag fixade lite rost på hjulaxeln (besiktningen påpekade att den var på gång att rosta bort, men de missade att rostskyddsfärgen var rostbrun, den var i väldigt bra skick). Nu överlever dock knappast skivan längre än till nästa sommar, jag ser rakt igenom den på ett par ställen även om den mår helt OK till största delen.

Man får ändå säga att min EU-kärra från 2010 klarat sig bra. Nästa gång (till våren) så skall jag dessutom passa på att dra om delar av elen i den (ser ett par brott/sprickor i skyddsgummit på kablarna). Får väl bli en ny kabel från bilen till baklyktorna helt enkelt. Poistionsljusen på släpet matas nämligen från baklyktorna.

Jag får väl göra ett par inlägg om renoveringen när det blir dags.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
P
Tokslut Tokslut skrev:
Och hatar folk som använder besiktningen för "saker att fixa lista"
Vem säger att jag ska besiktiga just nu?
Hade väl tänkt byta men frågan var mer hur bråttom.

P Prodigys skrev:
Är väl bara att skaffa nytt glas, 155kr plus frakt [länk] och 5 minuter att byta.
Kan man utläsa på något sätt på existerande glas vad det är för något?
Så man är säker på att man får rätt glas. Jag brukar ha sån "tur" att jag lyckas beställa fel saker.

Eller ska man "uppgradera sig" till LED?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Eller ska man "uppgradera sig" till LED?
Det beror väl lite på om dragfordonet/fordonen klarar LED.
 
P
F fribygg skrev:
Det beror väl lite på om dragfordonet/fordonen klarar LED.
Hela bilen är som en "stor LED" så jo det klarar den nog.
 
Klarar inte bilen LED så får man lägga på ballast på släpet...
 
P PappasHammare skrev:
Hela bilen är som en "stor LED" så jo det klarar den nog.
Problemet kommer väl ofta när bilen skickar strömpuls genom lamporna för att se om de är hela. Eftersom LED drar väldigt lite går inte pulsen fram och bilen plingar glatt att lamporna är sönder på släpet.

Så var det väl i forntiden när man började peta in LED i äldre bilar. Det är ju inte säkert att kontrollboxar för släpvagnar har utvecklats i samma takt som bilarna i övrigt :-)
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.