305 071 läst ·
2 331 svar
305k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
Kolla vad hemtransport kostarVLJ skrev:
Hej,
Behöver lite råd.
Är ovan vid att köra några större mängder med släp men behöver nu frakta ca 100 brädor pärlspont, varav ungefär hälften är 4,1 meter, resten i varierande kortare längder. Till mitt förfogande har jag ett FS1425 med kåpa (lastmått ca 2,5 m) samt lasthållare på bilen.
Några tips på hur jag fördelar/ lastar detta på bästa sätt?
Bästa sättet för personbil är att du hyr eller lånar ett släp som är längre och är reggat för 1300 kg och att din bil får dra det med ditt körkort. Gärna ett släp du kan fälla lemmarna på sidorna.VLJ skrev:
Hej,
Behöver lite råd.
Är ovan vid att köra några större mängder med släp men behöver nu frakta ca 100 brädor pärlspont, varav ungefär hälften är 4,1 meter, resten i varierande kortare längder. Till mitt förfogande har jag ett FS1425 med kåpa (lastmått ca 2,5 m) samt lasthållare på bilen.
Några tips på hur jag fördelar/ lastar detta på bästa sätt?
Oavsett släp ber du att få paketet påställt. Det är inga större problem att slinga på det även om sidolemmarna inte går att fälla men be helst att få det på långpall om du har ett sådant släp så skjutet man bara in pallen.
Spänn fast allt och kör försiktigt.
Men det är ett jäkla jobb att lyfta av och på en kåpa så det är inget man gör själv. Tror inte min aluminiumkåpa lyfts av ens med 2 personer då den är stor, otymplig och tung...M maxel skrev:
Nu är det dock inga problem för mig att köra långt virke eftersom både fram- och baklämmen är fäll- och demonteringsbara.
Jag kommer aldrig hem med bara det jag tänkte köpa när jag väl har släpet med mig. Vanligen en pall med utsorterade säckar jord eller en hög med andrasortering av något virke.useless skrev:
Är man säker på att man inte behöver det så funkar självklart en kärra klassad för mindre.
Ja nej men jag tycker det låter rimligt som några har sagt att tejpa ihop dem i buntar och sen öppna både fram och baklämmen och låta dem sticka ut en bit åt båda hållen. Upp till en fjärdedel borde jag kunna ta på taket på bilen utan problem.
Har ett släp Eduard med totalvikt 2000 kg och tänkte köpa nya sommardäck.
Upplever att de nuvarande (originalmonterade vid nyköp) däcken inte riktigt tål belastningen. Fast man har rätt tryck så orkar de inte hålla uppe däcksidorna, de "putar". Och vi pratar inte om överlast här. Det är ganska lågt max däcktryck jämfört med vinterdäcken C-märkta (som är självköpta) till samma kärra.
På fordonsuppgifter står detta:
Däckdimension
155/80R13 084 - N
Vad gäller då, vågar man köpa C-däck med belastningsindex t.ex 91/89 eller 90 och tro att det ska gå igenom besiktningen? Kan de vara så petiga i och med att det står så exakt utskrivet däckdimension?
Upplever att de nuvarande (originalmonterade vid nyköp) däcken inte riktigt tål belastningen. Fast man har rätt tryck så orkar de inte hålla uppe däcksidorna, de "putar". Och vi pratar inte om överlast här. Det är ganska lågt max däcktryck jämfört med vinterdäcken C-märkta (som är självköpta) till samma kärra.
På fordonsuppgifter står detta:
Däckdimension
155/80R13 084 - N
Vad gäller då, vågar man köpa C-däck med belastningsindex t.ex 91/89 eller 90 och tro att det ska gå igenom besiktningen? Kan de vara så petiga i och med att det står så exakt utskrivet däckdimension?
Sålänge som däcken har rätt eller bättre belastningsindex bör det inte vara några problem. Jag har själv besiktat med 12" istället 14" som var original.H hydrolift skrev:Har ett släp Eduard med totalvikt 2000 kg och tänkte köpa nya sommardäck.
Upplever att de nuvarande (originalmonterade vid nyköp) däcken inte riktigt tål belastningen. Fast man har rätt tryck så orkar de inte hålla uppe däcksidorna, de "putar". Och vi pratar inte om överlast här. Det är ganska lågt max däcktryck jämfört med vinterdäcken C-märkta (som är självköpta) till samma kärra.
På fordonsuppgifter står detta:
Däckdimension
155/80R13 084 - N
Vad gäller då, vågar man köpa C-däck med belastningsindex t.ex 91/89 eller 90 och tro att det ska gå igenom besiktningen? Kan de vara så petiga i och med att det står så exakt utskrivet däckdimension?
Renoverare
· Borlange
· 129 inlägg
Inga problem, det är undantaget från krav på registreringsbesiktning.H hydrolift skrev:Har ett släp Eduard med totalvikt 2000 kg och tänkte köpa nya sommardäck.
Upplever att de nuvarande (originalmonterade vid nyköp) däcken inte riktigt tål belastningen. Fast man har rätt tryck så orkar de inte hålla uppe däcksidorna, de "putar". Och vi pratar inte om överlast här. Det är ganska lågt max däcktryck jämfört med vinterdäcken C-märkta (som är självköpta) till samma kärra.
På fordonsuppgifter står detta:
Däckdimension
155/80R13 084 - N
Vad gäller då, vågar man köpa C-däck med belastningsindex t.ex 91/89 eller 90 och tro att det ska gå igenom besiktningen? Kan de vara så petiga i och med att det står så exakt utskrivet däckdimension?
Under förutsättning att däcken uppfyller övriga krav.
1§ TSFS 2013:54
6. Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av högst 3 500 kg eller motorcykel under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fjädringsrörelser samt att hjul och däck täcks av fordonets ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser samt att hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav.