JAg behöver nya sidomarkeringar till släpvagnen, bytte för något år sedan bara och det var andra lampor än de spollampor jag är van med, det var såna som inte har någon riktig sockel :( Klena fästen för de lamporna så allt lossnar och dessutom rostar det :(

Så, vad köper man då, är det led? Eller finns det fortfarande för spollampor? De var i alla fall mycket gedignare.
 
K Kurtivan skrev:
JAg behöver nya sidomarkeringar till släpvagnen, bytte för något år sedan bara och det var andra lampor än de spollampor jag är van med, det var såna som inte har någon riktig sockel :( Klena fästen för de lamporna så allt lossnar och dessutom rostar det :(

Så, vad köper man då, är det led? Eller finns det fortfarande för spollampor? De var i alla fall mycket gedignare.
Jag köpte på AD, kanske var Valeryd men det var iaf spollampor, dom finns det även lösa glas att köpa till

Dom här

Produktbild av Valeryd positionsljus Jokon vänster 74x45x22,5 mm, inklusive löst glas och gummifäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit igen
Du skulle ju ha sido markering, dom här har också glödlampor

Bild av sidomarkeringsljus Aspöck/Sim/Talmu 110x41x28mm från Valeryd, produktbeskrivning och artikelnummer 3150002, pris 99 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
De sidoljus som du visar där (ovanstående inlägg) tycker jag inte att man skall ha. Glaset sitter ju inte fast med skruv. Farsan hade sådana tidigare på husvagnen och minsta lilla smäll på glaset så lossnade det, vet inte hur många nya glas han monterade. De skall helst vara skruvat glas, vilket håller bättre. Eller sätta LED direkt. Dessa från Biltema har jag nu haft på släpet i kanske 3-4 år och de fungerar perfekt. Sticker inte ut speciellt mycket och inga lampbyten. Gul LED-sidolampa från Biltema, art.nr 42-231, monterad med skruvar för ökad hållbarhet och långvarig funktionalitet, enligt en användarrecension på ett byggforum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

art.nr 42-231 och kostar 74:90 vilket dessutom är billigare än tidigare länkad belysning.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
Jag bytte gasfjädrar på mitt kåpsläp från 2007. Fjädrarna hade börjat ytrostat och dessutom tappat för mycket lyftkraft.

Gasfjäder monterad på ett kåpsläp från 2007, nytillagd efter att tidigare fjädrar förlorat lyftkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gasfjäder på kåpsläp från 2007 med 1900 N lyftkraft, synlig montering på staga upp kåpan. Bakgrund av gatsten och träd i höstfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kraftiga doningar på 1900 N styck. Enda vettiga möjligheten för mig var att staga upp och säkra kåpan så att jag kunde montera fjädrarna i utspänt läge.

Och ja, jag har tvättat släpet nu efter att ha reparerat högtryckstvätten. ☺️
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Lite förvånande resultat förutom knuten

 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
Tokslut Tokslut skrev:
Lite förvånande resultat förutom knuten

[media]
Såg den videon tidigare, inte förvånad. Det som tar sönder spännband är kanter och knutar. Att en vridning skulle orsaka brott är otroligt, min erfarenhet är att vridna band håller bättre då dom ligger stilla medans ovridna går av för dom skavs.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Lite förvånande resultat förutom knuten

[media]
Det jag saknar är en demonstration av hur extremt mycket även små skador på banden påverkar bandens kapacitet, det om något lär vara en ögonöppnare för de oinsatta.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Såg den videon tidigare, inte förvånad. Det som tar sönder spännband är kanter och knutar. Att en vridning skulle orsaka brott är otroligt, min erfarenhet är att vridna band håller bättre då dom ligger stilla medans ovridna går av för dom skavs.
Hej hade ett spännband runt vagnen efter ett halvår i sol o regn så frasade det sönder då man rörde det.
Det var ett smalt spännband köpt på nån stormarknad för runt 50-lappen.
 
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Hej hade ett spännband runt vagnen efter ett halvår i sol o regn så frasade det sönder då man rörde det.
Det var ett smalt spännband köpt på nån stormarknad för runt 50-lappen.
Att solens UV-strålar förstör är inte heller nått nytt, och billiga saker utan "krav" brukar visa det snabbt
 
  • Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
Hej,
Behöver lite råd.
Är ovan vid att köra några större mängder med släp men behöver nu frakta ca 100 brädor pärlspont, varav ungefär hälften är 4,1 meter, resten i varierande kortare längder. Till mitt förfogande har jag ett FS1425 med kåpa (lastmått ca 2,5 m) samt lasthållare på bilen.
Några tips på hur jag fördelar/ lastar detta på bästa sätt?
 
Är de I buntade paket?
Om inte kan du prova att bunta de långa med stecktejp eller vanlig packtejp så de blir styva paket.

Oavsett, lasta med så mycket överhäng som du kan (men fortfarande kan manövrera).
Lite ballast I framkant behövs, tex betongplintar, betongplattor eller vattendunkar.
Lasta långa paket först och kortare över, så hjälper de varandra.
Känn på kulviktigen och justera ballast efter kulvikt.
Totalvikt lär inte vara ett problem.
 
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
VLJ VLJ skrev:
Hej,
Behöver lite råd.
Är ovan vid att köra några större mängder med släp men behöver nu frakta ca 100 brädor pärlspont, varav ungefär hälften är 4,1 meter, resten i varierande kortare längder. Till mitt förfogande har jag ett FS1425 med kåpa (lastmått ca 2,5 m) samt lasthållare på bilen.
Några tips på hur jag fördelar/ lastar detta på bästa sätt?
Går det att öppna framlämmen? I så fall är det bara att lasta så det sticker ut lika mycket åt bägge hållen.
 
  • Gilla
VLJ och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Går det att öppna framlämmen? I så fall är det bara att lasta så det sticker ut lika mycket åt bägge hållen.
Tänk bara på att du inte lastar så långt fram att de tar emot bilen när man svänger.
Lasta i mitten och ut över dragbalken men med lite marginal till bilen.
 
Jag brukar bunta ihop brädorna med varandra och sedan transportera dem ovanpå lemmarna med över häng både framåt och bakåt. sen spänna fast neråt till krokarna på utsidan eller runt dragbalken. Håller man dem i mitten av släpet med rätt stort överhäng fram över stödhjulet så kan man behålla man rätt bra kultryck.

Med brädorna i mitten kan man svänga som vanligt utan att det tar i bilen. Lite avstånd till bilens bagagelucka lär man ändå behålla då ekipaget viker sig en del när man åker över fartgupp.
 
S Stuff skrev:
Jag brukar bunta ihop brädorna med varandra och sedan transportera dem ovanpå lemmarna
Det funkar inte om man har kåpa.



Gör det inte ont om man har brädorna ovanpå lemmarna? 🤓
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.