Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är så man bör göra, oavsett vilken mutterdragare man använder.

Det finns dyra momentdragare, men inget för en enkel verkstad
tror det handlar om försäkra sig för stämning
 
L långtradare skrev:
Menar vilka av ryobimaskinerna.
Finns väll olika skruvdragare och mutterknackare
Beskriv vad du tror att en maskin mestadels kommer att användas till.
 
Utökar området härhemma..
Idag tillkom det en mindre/lättare trimmer, häcksax och gräsklippare I RYOBI one+ (18v) serien vi "samlar" på :)

Det var kampanjpris (B-hus) på häcksax och trimmer i set (med batteri 2 ah och laddare)
.. och gräsklipparen var nersatt 1000 kr 👍

Nu får vi se om de fungerar bra till sommaren!
Ska bli skönt att ha en laddare till..

Behöver dock införskaffa ett 4 -5 ah batteri till så småningom (så gräsklipparen kan få ett eget.. vi har bara ett 4 ah som det är nu, de andra vi har är "mindre".. )
 
Dagens tips:

Är du ute efter ett nytt 4 ah batteri till RYOBI one+ (18v).. alternativt om du är ute efter en till laddare.. då har Jula superpris på ett set just nu! (utan köptvång för maskin). Kampanjpris fram till 3 juni

IMG_6845.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


699 kr för både batteri OCH laddare!


Bild 2026-05-18 kl. 09.26.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(screenprint från julas hemsida)

Länk: https://www.jula.se/catalog/tradgar...dgardsmaskiner/batteri-batteriladdare-034138/
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Dagens tips:

Är du ute efter ett nytt 4 ah batteri till RYOBI one+ (18v).. alternativt om du är ute efter en till laddare.. då har Jula superpris på ett set just nu! (utan köptvång för maskin). Kampanjpris fram till 3 juni

[bild]

699 kr för både batteri OCH laddare!


[bild]
(screenprint från julas hemsida)

Länk: [länk]
Bra pris, men laddare har man ju redan flera av...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Bra pris, men laddare har man ju redan flera av...
Japp, men de kan man ju ge bort ;)

Det var så fånigt.. om du såg mitt inlägg innan.. så skulle jag ha tag på en laddare (redan innan) och ett batteri (efter jag köpte gräsklipparen).. och när jag köpte grejerna då.. så såg jag till och få en laddare med i det "det paketet jag köpte".. (men tänkte vänta lite med batteriet för det blev dyrt nog när vi handlade)

Sen tog det nån vecka så kom det här erbjudandet.. (tur nog så gjorde jag ju väldigt bra deal på de andra grejerna jag köpte .. paketet innan med batteri, maskiner o laddare - hade jag inte gjort det, hade jag varit lite putt haha)

Köpte två set nu med batterier/laddare ...

Så helt plötsligt gick vi från 1 laddare till 4 i hushållet 😳 (måste säga att två laddare alt en snabbladdare är nog ett måste om man har flera maskiner i serien.. även om vi klarat oss på en.. med viss irritation emellanåt)

Nåja.. fortfarande bästa sättet att få tag på mitt batteri till gräsklipparen :) .. och maken ville ha ett till 4 Ah.. till verkstadsområdet ("mitt" var ju dedikerat till gräsklipparen)

Vill vi "bli av med en laddare".. så har både min bror och mamma (och hennes särbo) samma serie.. :) så de kan nog komma nog till nytta någonstans iaf
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag frågar bara bekanta som kör ryobi om de behöver en laddare. Jag klarar mig bra på en (med 6 platser) och har en enkel för "åka iväg och fixa något"-lådan. En reserv i oöppnad förpackning finns också.
Nu har jag inte köpt något nytt på två/tre år så antalet laddare är konstant. Med lite tur så kommer jag inte heller köpa något även om skruvdragen som ramlade ner från carporttaket är på väg att ge upp.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det är ganska skönt när man mättat behovet av batterier och laddare,då ska dom bara fortsätta att fungera långsiktigt
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag frågar bara bekanta som kör ryobi om de behöver en laddare. Jag klarar mig bra på en (med 6 platser) och har en enkel för "åka iväg och fixa något"-lådan. En reserv i oöppnad förpackning finns också.
Nu har jag inte köpt något nytt på två/tre år så antalet laddare är konstant. Med lite tur så kommer jag inte heller köpa något även om skruvdragen som ramlade ner från carporttaket är på väg att ge upp.
Hade inte ens tänkt på att det kunde finnas "fler-laddare" :P (kanske för jag aldrig sett någon! Men låter smidigt om man har flera batterier och använder dem ofta)
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är ganska skönt när man mättat behovet av batterier och laddare,då ska dom bara fortsätta att fungera långsiktigt
Ja, det är vad man hoppas på!


---

MEN.. det får mig plötsligt och fundera på..

Hur många batterier vs maskiner som använder dessa har ni (dvs i samma "serie" ).

Har ni ett batteri till varje maskin eller "byter ni av" mellan olika maskiner? 🤔😊🤓
 
Två stora och två små batterier tycker jag är lagom. Och en laddare inne och en i garaget.

Trimmer och cirkelsåg behöver större batteri medan skruvdragare klarar sig och är smidigare med mindre batteri.

Annars kanske batteri/laddarkittet + Ryobi USB laddar adaptern + "ficklampa" är något för preppers?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Två stora och två små batterier tycker jag är lagom. Och en laddare inne och en i garaget.

Trimmer och cirkelsåg behöver större batteri medan skruvdragare klarar sig och är smidigare med mindre batteri.

Annars kanske batteri/laddarkittet + Ryobi USB laddar adaptern + "ficklampa" är något för preppers?
Är 4 Ah stort enligt dig? eller har du ännu större/kraftigare? (har sett större - men de stora vi har är 4 Ah) sedan har vi några 3 Ah - och nu fick jag ett 2 Ah tror jag.. (det sistnämnde kom i paket till trimmern och häcksaxen.. + laddare - allt var i ett "paket")

Vi ville ha en laddare på varje ställe.. dvs.. en i verkstan (till sågar, skruvdragare osv) och en i garaget (där jag har trädgårdgrejerna). Nu har vi för många istället, men det är ju ett i-landsproblem ...

Jag är mycket nöjd att ha en egen laddare ute hos mina grejer nu :)

--
Va preppertanken dedikerat till mig måntro hehe ;)
 
Jag har 3st 2Ah batteriet till skruvdragarna, sen 2st större till grästrimmer, cirkelsåg etc.

Mitt 2Ah batteri funkar till allt, men tar ju slut snabbare

Oftast har jag batterierna stående i maskinerna, annars byter jag vid behov. Trimmern t.ex. hänger oftast utan batteri så man har ett laddat tillgängligt när man gör större jobb
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
5 Ah räknar jag som stora och vi har två till främst trädgården (gräsklipparen tar två) och så har jag två till vanliga verktyg. Sen har jag en drös 1,5 till 2,5 Ah av väldigt varierande ålder där de äldsta sorteras ut när jag kommer ihåg vilka som inte håller laddningen längre
Jag nog bara köpt tre 5Ah separat och resten kommer från begagnat eller satser.
Skulle jag köpa helt nytt så ett runt 1,5 - 2, något runt 3 - 4 och tre eller fyra 5Ah.

Den större laddaren köpte jag på utförsäljning för att slippa massor av sladdar, den laddar bara ett batteri taget men jag slipper byta batterier i laddaren vartefter.
 
Jag införskaffade laddaren som tar 6 batterier, även om bara ett laddas åt gången. Har monterat den på väggen och har alltid batterier i den. Väldigt bra sätt att alltid ha laddade till hands.

Vad gäller storlek på batteri så har jag 2x4ah, 2x5ah och 2x8ah (4ah och 8ah av typen High Energy). Har även några andra klenare som inte är HE, eller färre ah och de används i princip aldrig. Jag märker själv att jag oftast tar de som är 8ah så behöver jag i princip aldrig tänka på att byta under arbetet jag gör. Vissa verktyg känns också mer balanserade med större batteri (tycker jag).
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
De små batterierna är bra när det är trångt och/eller konstiga arbetsställningar. Multiverktyget bakom avloppsrören under diskhon, skruva i taket, skruva upp en bit fasad, osv. Senaste var vinkelslipen under släpkärran.
5 Ah räcker annars till det mesta för mig. Cirkelsågen och tigersågen får jag ibland byta mer än önskvärt men jag måste i alla fall ha kaffe eller te.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.