137 371 läst ·
389 svar
137k läst
389 svar
Den stora RYOBI-Tråden
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 397 inlägg
De flesta batterier görs i Kina, problemet med vissa internethandlare är att det finns märken som ljuger om spec på sina produkter.M maria01 skrev:
Man kan hitta 2170 celler där dom skriver att dom har 6500mAh och en inbyggd usb-c, när man har lite koll vet man att max som finns hos de etablerade är runt 6000 utan något extra som tar plats.
Just när det gäller power-banks så är det mycket fusk och förvirring kring den uppgivna kapaciteten. En sak man behöver komma ihåg är att antalet Ah gäller själva batteripaketet som brukar vara typ 3,7 Volt. Så om man ska räkna om det till Wh kan man inte räkna med de 5 V man får ut via USB-kontakten.
Hej.
Är det någon som har provat sänksågen än? Jag är inne på att införskaffa mig en, då jag har en del andra verktyg från Ryobi och inte vill köpa nya batterier.
Har kollat på en del filmer på youtube där som säger att den inte alls är bra, att vinklarna inte är 90 grader när dom sågar tjockare träskivor med mera.
Det som jag ska ha den till, är till ett altandäck/trädäck runt hela huset. Så de vinklarna jag skrev om kanske inte är det viktigaste för min del i första läget.
Min fråga är egentligen om den är värd att lägga pengar på, eller om man ska kolla på ett annat alternativ.
Är det någon som har provat sänksågen än? Jag är inne på att införskaffa mig en, då jag har en del andra verktyg från Ryobi och inte vill köpa nya batterier.
Har kollat på en del filmer på youtube där som säger att den inte alls är bra, att vinklarna inte är 90 grader när dom sågar tjockare träskivor med mera.
Det som jag ska ha den till, är till ett altandäck/trädäck runt hela huset. Så de vinklarna jag skrev om kanske inte är det viktigaste för min del i första läget.
Min fråga är egentligen om den är värd att lägga pengar på, eller om man ska kolla på ett annat alternativ.
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Jag har klämt och känt på den.
Jag skulle inte köpa, tycker den känns för plastig och att den verkar för enkel att ställa om i farten sv misstag.
Jag skulle inte köpa, tycker den känns för plastig och att den verkar för enkel att ställa om i farten sv misstag.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 397 inlägg
Med skena går det nog bra, har inte testat sänksågen men ryobi cirkelsåg på batteri tycker jag är svårare att såga snyggt med än Hitachin med sladd, olika hängning och vana iofs..
Ställ dig frågan om du verkligen behöver en sänksåg.Fredrik Julin skrev:
Hej.
Jag har under mina 20år i hus och sommarstuga aldrig behövt en iaf där jag känt att jag inte klarar det med batteridriven cirkelsåg..
Jag förstår sänksågens funktion men i mångt och mycket känns det som folk köper i onödan för enkla projekt.
Såg den här förträffliga videon häromdagen som inkluderar Ryobin ocksåFredrik Julin skrev:
Hej.
Den vi hade pallade märkligt nog inte trycket.. trots att vi Inter översteg sågdjupet!
Den brann.. 😳 snopet..
Har fungerat perfekt i övrigt (tunnare/smalare träbitar..).. var närapå oumbärlig när vi byggde balkongen (la golv osv)..att slippa sladdarna är skönt…
Så det blev en ny.. som nu tar snäppet tjockare bitar (hm vad var det nu .. 52mm ist för 45 mm?).. så vi iaf tog oss igenom de 45 vi skulle/påbörjat.. …utan bränder!
Welcome to the family..
Den brann.. 😳 snopet..
Har fungerat perfekt i övrigt (tunnare/smalare träbitar..).. var närapå oumbärlig när vi byggde balkongen (la golv osv)..att slippa sladdarna är skönt…
Så det blev en ny.. som nu tar snäppet tjockare bitar (hm vad var det nu .. 52mm ist för 45 mm?).. så vi iaf tog oss igenom de 45 vi skulle/påbörjat.. …utan bränder!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Welcome to the family..
Kan sågklingan varit slö/smutsig? Det gör oftast stor skillnad bara att rengöra de från hartsen som fastnar. Speciellt tryckimpregnerat fastnar lätt.Snigla skrev:
Den vi hade pallade märkligt nog inte trycket.. trots att vi Inter översteg sågdjupet!
Den brann.. 😳 snopet..
[bild]
[bild]
Welcome to the family..
Slö borde den inte ha varit.. men smutsig kanske 🤔 den lät mer ansträngd än ”normalt”.. vi trodde först att det var batterierna som var dåligt laddade.. men.. när vi sen anv nya sågen.. så var det inga problem med några batterier!L Lovan83 skrev:
Men det såg inte ut som det var något direkt synligt fel.. när vi körde gamla.. snittet i sig blev bra, men den orkade liksom bara några dm typ innan den var så ansträngd att den ”saktade ner” .. för att stanna av.. (precis som batterierna kan göra när de börjar ta slut)
Det brukar inte synas på snittet utan man märker bara att det går trögare.Snigla skrev:
Slö borde den inte ha varit.. men smutsig kanske 🤔 den lät mer ansträngd än ”normalt”.. vi trodde först att det var batterierna som var dåligt laddade.. men.. när vi sen anv nya sågen.. så var det inga problem med några batterier!
Men det såg inte ut som det var något direkt synligt fel.. när vi körde gamla.. snittet i sig blev bra, men den orkade liksom bara några dm typ innan den var så ansträngd att den ”saktade ner” .. för att stanna av.. (precis som batterierna kan göra när de börjar ta slut)
Kan vara värt att rengöra klingan mellanåt dock. Jag brukar bara skrapa av smutsen på tänderna med en mejsel eller dylikt. Finns medel att köpa annars. Ni har ju en klinga att öva på nu 😎
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 720 inlägg
Har en kedjesåg, RCS1835B som jag är nöjd med. Visst är den ganska plastig, har lite dålig balans och kedjesträckaren är lite knepigt klumpig men jag är nöjd i övrigt. För mitt blygsamma användande på tomten så räcker den gott.
En sak jag dock stör mig på är att den är lite väl generös med oljan. Om jag jämför med dom få andra sågarna jag använt så blir min Ryobi så jäkla kläggig snabbt. Kedjeoljan är från Jula eller Biltema. Läst på något skogsforum att många verkar använda rapsolja, primärt för att det är billigt men många hävdar även att det inte blir lika geggigt.
Någon som har nån vettig input?
En sak jag dock stör mig på är att den är lite väl generös med oljan. Om jag jämför med dom få andra sågarna jag använt så blir min Ryobi så jäkla kläggig snabbt. Kedjeoljan är från Jula eller Biltema. Läst på något skogsforum att många verkar använda rapsolja, primärt för att det är billigt men många hävdar även att det inte blir lika geggigt.
Någon som har nån vettig input?