L långtradare skrev:
Menar vilka av ryobimaskinerna.
Finns väll olika skruvdragare och mutterknackare
Hej

Vanligtvis så beror svaren på frågan om vilket verktyg som är mest prisvärt på vad du ska använda dem till.
Aka du dra i 10 skruvar i träväggar per och och skifta hjul 2 gånger per år på 1 bil, eller ska du bygga hus i lösvirke och skifta hjul på alla grannars bilar och a-traktorer?

Mest prisvärt brukar vara att vänta tills det kommer en kampanj på Jula/Bauhaus/Clas Ohlson på.ett paket med skruvdragare, mutterknack och batterier.

L långtradare skrev:
Menar vilka av ryobimaskinerna.
Finns väll olika skruvdragare och mutterknackare
Mutterknack finns det väl inte så många att välja på. För bil eller trall/skruv då och så årsmodell kanske.

Skruvdragare kan det finnas flera modeller av. Jag fyndade en maskin med skruv/borr/slagborrhammare. Perfekt när man hjälper barnen med bokhyllor i betongväggar, men tyvärr ersatte den inte min gamla Hitachi som klarar 13 mm då dosborret inte gick in i 10mm chucken. (Hmm, har 4 batteridrivna borr/skruvdragare)
😀

RoTe
Ang mutterknack så anser jag att den är totalt värdelös direkt den inte orkar dra loss något. Därför vågar jag inte köpa någon för jag vet att jag bara blir besviken.

RoTe RoTe skrev:
Ang mutterknack så anser jag att den är totalt värdelös direkt den inte orkar dra loss något. Därför vågar jag inte köpa någon för jag vet att jag bara blir besviken.
Det finns ju en ganska ny mutterdragare som bör vara bättre än den äldre, sen kanske batteriet är klent?

För övrigt klarar farsans Makita DTD172 slagskruvdragare att dra loss hjulskruvarna på min XC70

J
RoTe RoTe skrev:
Jag har HP-varianten, har aldrig behövt ta fram fast nyckel för att byta hjul på min bil. Däremot när jag provat pappas icke-HP så behövde hjulbultarna lossas för hand först.
Jag har några borstlösa verktyg och jag upplever stor skillnad mot de borstade.

J
L långtradare skrev:
Hej.
Undrar vilken skruvdragare och mutterknack som är prisvärdast
Svår fråga. Personligen skulle jag välja HP-verktygen eftersom de är mycket starkare men de är ju också dyrare så det beror ju på vad prisvärt innebär för dig.
För skruvande skulle jag välja en slagskruvdragare istället för en vanlig men är tanken att det ska borras också så är den vanliga rätt val. Jag brukar ofta använda både och för att slippa byta borr/bits hela tiden.

RoTe RoTe skrev:
Jag har slutat använda min sladdanslutna mutterknack av den orsaken. Jag kör hävstång med hjulmutternyckel och fälgkors. Det går snabbare än med maskin om man ändå måste ta fram hävstången titt som tätt.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har slutat använda min sladdanslutna mutterknack av den orsaken. Jag kör hävstång med hjulmutternyckel och fälgkors. Det går snabbare än med maskin om man ändå måste ta fram hävstången titt som tätt.
Jag gjorde också så tidigare, och även senare när den nätdrivna inte klarade jobbet. Har sedan några år en kraftig Hikoki som aldrig tvekar.
Men även om man sitter fast med Ryobi-batterier måste det väl finnas en mutterknack som klarar hjulskifte?

RoTe
J JBir skrev:
Jag har HP-varianten, har aldrig behövt ta fram fast nyckel för att byta hjul på min bil. Däremot när jag provat pappas icke-HP så behövde hjulbultarna lossas för hand först.
Jag har några borstlösa verktyg och jag upplever stor skillnad mot de borstade.
Wow HP klarade av just dina hjul wow, men om mina sitter hårdare? Tänker fan inte betala för det.

Jag lossar mina med lite längre hävstång, sen tar jag slagskruvdragaren, vill ändå efterdra så då blir det 2 steg oavsett

J
RoTe RoTe skrev:
Wow HP klarade av just dina hjul wow, men om mina sitter hårdare? Tänker fan inte betala för det.
Det är ju såklart upp till dig men du behöver ju inte bli dryg för det.
Mitt inlägg var menat att tydliggöra att det är stor skillnad mellan olika modeller, och lossningsmomentet på HP-modellen är gott och väl tillräckligt för allt jag provat den på.
För övrigt är det inte bara hjulbultar jag använt den till utan även bärarnas, bakaxlar och annat bilmek.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Sj är grymt nöjd med allt vad HP serien levererat 👌 Har den stora (största?) HP mutterknacken och den går fan inte bet på mkt alltså... har makitas på jobbet (kan inte beteckningen på den i huvudet) men den har inte en sportkeps mot ryobin iaf. Sen den nya HP skruvdragare känns både smidigare och mer balanserad än dom nya maktia dragarna vi har på jobbet 👍

• Gilla
JBir
  • Laddar…
RoTe
J JBir skrev:
Det är ju såklart upp till dig men du behöver ju inte bli dryg för det.
Mitt inlägg var menat att tydliggöra att det är stor skillnad mellan olika modeller, och lossningsmomentet på HP-modellen är gott och väl tillräckligt för allt jag provat den på.
För övrigt är det inte bara hjulbultar jag använt den till utan även bärarnas, bakaxlar och annat bilmek.
Inte menat att va dryg jag bara säger att när man betalar massor av pengar och så får man ändå knäcka loss hjulbultarna för hand, då är det inte värt det.

• Gilla
JBir
  • Laddar…
här använder alla meckar först milwaukee m18 sen momentnyckel efter biltillverkarens rekommendation

M maria01 skrev:
här använder alla meckar först milwaukee m18 sen momentnyckel efter biltillverkarens rekommendation
Det är så man bör göra, oavsett vilken mutterdragare man använder.

Det finns dyra momentdragare, men inget för en enkel verkstad

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.