B Bongtor skrev:
Beror lite också på vad behovet är. Gäller det några skruvar här och där spelar det nog ingen roll vilken du köper. Däremot om du ska genomföra större projekt bör du nog fundera lite extra.
Köpte själv denna när jag skulle bygga carport i lösvirke och den har hanterat 160mm skruvar utan att gnälla. Klart värt ett köp även om det inte är ryobi.

[länk]
Jo, men det där är borrmaskiner. Kör man mycket skruvar är en slagskruvdragare guld värd, lägre vikt, bättre kontroll, snabbare och inget vrid i handleden

• Gilla
TheGame
  • Laddar…
Håller med. Man behöver en borrmaskin och en slagskruvdragare. Om man inte borrar så ofta så funkar nästan vilken som helst. Jag har en 20 gammal black & decker med kasst batteri men den funkar ändå toppen för det jag använder den till.

Skulle dock aldrig få för mig att skruva konstruktionsskruvar med den. Inte ens trallskruv om jag ska vara helt ärlig.

O oddan skrev:
Håller med. Man behöver en borrmaskin och en slagskruvdragare. Om man inte borrar så ofta så funkar nästan vilken som helst. Jag har en 20 gammal black & decker med kasst batteri men den funkar ändå toppen för det jag använder den till.

Skulle dock aldrig få för mig att skruva konstruktionsskruvar med den. Inte ens trallskruv om jag ska vara helt ärlig.
Jag skruvade nog halva altanen med slagskruvdragaren och halva med borrskruvdragaren. Där med dolt montage är det så låg kraft att jag njöt av att borrskruvdragaren är tyst mer än straffet för vikt och seghet.

Skruvar det jag kan med vanlig skruvdragare utifrån "tystnad", men många arbetar ju med hörselskydd så allt går ju att lösa. Sedan har man ju samlat på sig rätt många "dragare" av olika modeller, men där kör jag de "blå boscharna".

B
O oddan skrev:

Sååå det ni menar att det finns ett behov av ännu ett verktygsinköp? 😊 finns också som slagskruvdragare så man kanske ska slå till på en sån för att känna skillnaden. Har faktiskt aldrig provat slagskruvdragare så jag vet inte vad jag missat.

B Bongtor skrev:
Sååå det ni menar att det finns ett behov av ännu ett verktygsinköp? 😊 finns också som slagskruvdragare så man kanske ska slå till på en sån för att känna skillnaden. Har faktiskt aldrig provat slagskruvdragare så jag vet inte vad jag missat.
Tänk på att slagskruvdragare och slagborr är olika maskiner.

Slagskruvdragare slår radiellt i skruvens rotationsriktning, tänk kompakt mutterdragare med bits fäste.

Slagborr slår axialt, alltså in i materialet.

• Gilla
Bongtor
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Slagskruvdragare slår radiellt i skruvens rotationsriktning,
ITYM tangentiellt.

Ställer man in skruvdragaren uteblir/minskar vridet i handleden och det är så skönt att slippa ljudet från slaget. Jag har slag på jobbet (även tidigare då jag skruvat betydligt mer) men ser ingen anledning att köpa en för eget bruk. Det fåtal riktigt stora skruv jag dragit har jag ändå förborrat.
Jag har bara tidigare modeller av skruvdragarna från Ryobi men de jag har tuffar på. Det kan vara intressant vad de väger men är det något över huvudet kör jag ett 1,5/2 Ah och är det större skruv med bättre arbetsställning eller enstaka skruv så kör jag. oftast, större batteri.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Ställer man in skruvdragaren uteblir/minskar vridet i handleden
Vad är det du ställer in då? Ställer du ner momentbegränsaren så blir det visserligen mindre vrid i handleden, men å andra sidan blir ju inte skruvarna helt indragna.

Man får ställa in så skruven dras in men inte mer. Knycken i handleden kommer när skruven tar stopp men skruvdragaren fortsätter dra.
På köpet dras inte skruven in för djupt.

Hej.
Undrar vilken skruvdragare och mutterknack som är prisvärdast

L långtradare skrev:
Hej.
Eftersom du frågar i ryobi tråden, så ta den makin du hittar på affären :D

• Haha
maria01
  • Laddar…
L långtradare skrev:
Hej.
milwaukee

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.