pacman42 pacman42 skrev:
En dammsugare har en hög startström som lätt blåser en 6A trög säkring (jag hade nämligen 6A tröga i en lägenhet för 20 år sedan, dammsugaren använder jag än idag men på 10A karaktäristika B och de håller).

Sedan har man en jämn relativt låg ström om den tomklr, men så snart den suger fast i något spikar strömmen igen.
Dammsugare drar mindre med ström när motorn rusar när man täpper igen insuget - att det rusar är beviset att luftturbinen i denna går lättare när luftflödet är mindre genom turbinen och konstruktionen av seriemotorn som dammsugaren så minskar strömförbrukningen när motorn rusar.

kisumisu
roland53 roland53 skrev:
Naturligtvis har man toppar, men med lite smart tänk, automatisering och planering utifrån elbolagets mätmetod går det förmodligen att parera för minska debiteringen av effektavgiften.
Jodå automatisering som kostar sen i de flesta fall abbonemangsavgift eller att man är låst till en viss operatör.

Nu kanske jag bryter mot tystnadsplikt men fick häromdagen en undersökning av flera (är med i flera undersökningar av olika slag där man får ge åsikter på saker). Ett visst elbolag gjorde just en undersökning av effektvakt.

Undersökningen handlade till mycket stor del:
Hur mycket man är beredd att betala för den tjänsten per månad.

Personligen tror jag en gammal hederlig timer kommer vara min största vän när det gäller den här skiten!
00-04 ladda bil
04- starta diskmaskin
05- starta tvättmaskin
05- sätta in varmvatten "lyx" till bergvärme. Värma huset till +25 nattetid (eller tom varmare och vara lägre under effekt tiden).
06- starta bastun
Osv osv....😉

Hoppas Vattenfall då behåller fri effekt nattetid!

Nåja vi får väl se hur det blir vissa här säger ju att det är småbrukarna som förlorar mest i det här. Så vi får se.

Det som är det mest komplicerade är att jag jobbar oregelbundna tider. Men som en grund ska man nog köra då allt nattetid känns dock inte kul ur säkerhetssynpunkt läckage/brand göra så. Men effektavgifter tvingar nog till det.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
zaltarn zaltarn skrev:
Verkar vara generellt att alla missar VARFÖR man inför effektabonnemang i hela landet från 2027. Elnätet är så jäkla eftersatt och detta tycks vara ett sätt att få oss alla att tänka efter VAD vi gör NÄR.. Det skall kosta att belasta nätet när det är som mest belastat. Men det finns så mkt man kan göra åt detta. Exempelvis att inte göra ALLT samtidigt VARJE dag. Typ tvätta diskmaskin infuktionshäll och duscha.. men att sprida ut det kommer inte drabba speciellt många. Dom flesta får ju en lägre grundavgift. Vissa områden har halverar motsvarande månadskostnad för 16A. Sedan i snitt för uttagen effekttopp baserat på föregående månads tre högsta uttag. Kommer ju finnas större möjligheter att påverka än så som det är nu. Tex energilager som nyttjas till effekttopskapning, använda timer på disk/tvättmaskin etc. Så att kalla det ”maffiametoder” då är man fel ute.
Hej zaltarn
Effektavgiften beror inte på att elnäten är eftersatta utan man vill undvika ombyggnad/förstärkning av elnäten till en hög framtida kostnad för oss elanvändare, på grund av vår förändrade elanvändning de sista drygt 20 åren

S
M Martin Lundmark skrev:
Hej zaltarn
Effektavgiften beror inte på att elnäten är eftersatta utan man vill undvika ombyggnad/förstärkning av elnäten till en hög framtida kostnad för oss elanvändare, på grund av vår förändrade elanvändning de sista drygt 20 åren
Bara delvis.
Bakgrunden är ett EU-direktiv.

Nätbolagen är inte skyldiga till att de införs i alla fall. Vissa har rent av varit emot det.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane
roland53 roland53 skrev:
Säg att jag max ligger på 3 kw under en peaktimme - vad pratar vi då i effektavgifter?
Som jag tolkar det så har EON inte bestämt modell än, så frågan går inte att besvara.
Det är därför flera säger att man kanske inte ska oroa sig och fundera för mycket förrän man vet.

Om vi tänker oss att du hade haft Ellevio istället så hade 3 kW kostat ungefär 240 kr. Du skulle också fått sänkt fast avgift om du har 20A eller 25A abonnemang och sänkt kostnad för överföring.

Om du istället varit med i Vattenfalls testgrupp (Vattenfall har inte heller satt en modell) så hade det kostat dig 315 kr/månad under november-mars = 1575 kr/år. Samtidigt hade du fått sänkt avgift för överföringen av del.

Så vad det kommer kosta dig med EON i slutändan kan ingen säga, men du får väl ett hum om vad det kan bli.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Bara delvis.
Bakgrunden är ett EU-direktiv.

Nätbolagen är inte skyldiga till att de införs i alla fall. Vissa har rent av varit emot det.
Hej
Det är ett EU-direktiv och det finns rimligen platser där behovet är större och mindre idag

Men när jag sett hur vi de senaste drygt 20 åren inte förstått att det är olämpligt att minska på elenergin genom elnätet men behålla toppeffekten.

Detta eftersom de befintliga elnäten är byggda enligt Velanders metod

En metod som bl.a. bygger på att beräkna toppeffekten i elnätet utifrån årsavläsning av elenergi och statistisk beräkning av toppeffekten utifrån användningsmönstret för säg 60 år sedan

En tidig varningsflagga kom när luft/luft värmepumpar lanserades för säg 30 år sedan och man beskrev det så att man luftvärmepumpen behövde inte klara det kallaste dagarna (kallaste perioden) eftersom den ursprungliga elvärmen så stöttade eller helt tog över

De som borrade för bergvärme satsade inte på tillräckligt djupa hål som nu är ett bekymmer när man vill sätta in ny och större/effektivare bergvärmepump

Redigerat:
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det är ett EU-direktiv och det finns rimligen platser där behovet är större och mindre idag

Men när jag sett hur vi de senaste drygt 20 åren inte förstått att det är olämpligt att minska på elenergin genom elnätet men behålla toppeffekten.

Detta eftersom de befintliga elnäten är byggda enligt Velanders metod

En metod som bl.a. bygger på att beräkna toppeffekten i elnätet utifrån årsavläsning av elenergi och statistisk beräkning av toppeffekten utifrån användningsmönstret för säg 60 år sedan
Jag är fullständigt enig med dig om detta.
Jag menar dock att många modeller som nätbolagen inför kommer att innebära högre, inte lägre toppeffekter i lokalnäten då man styr effekttopparna mot tider.

S Snikholt skrev:
Jag menar dock att många modeller som nätbolagen inför kommer att innebära högre, inte lägre toppeffekter i lokalnäten då man styr effekttopparna mot tider.
Hej Snikholt
Rimligen så är inte alls de initiala uppläggen för debitering av effektavgifter bra

Men eftersom uppläggen förväntas justeras åtminstone en gång per år då vi elanvändare också börjat agera annorlunda så är avsikten att detta skall förbättras med tiden

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:

Jo men de nya elmätarna som nu alla har gör ju att elnätsägaren i detalj kan se förbrukningsmönster. (elmätarna är också ett EU krav) Gammal statistik och Velanderalgoritmen gäller ju inte längre.

Sen för den enskilde kunden är en inkoppling av mätutrustning till elmätarens HAN-port en bra lösning för att se sina förbrukningar. Tyvärr blev det en röra för olika elmätare men det finns en lösning för de flesta elmätare.

S Snikholt skrev:
Och detta kommer att justeras. Man kan ju gilla eller ogilla Ellevios modell, men den är bra ur det perspektivet, den styr lagom mycket mot tider då nätet är mindre lastat idag.

Sedan kan man argumentera som Göteborg Energi gjorde runt sin helt platta modell - elbilsladdning är det huvudsakliga problemet i villanäten så den behöver plattas ut oavsett tid på dygnet.

Där jag bor är än så länge lokalnäten en blandning av jordbruk, mindre industrier, andra företag och villor. Det gör att det inte i huvudsak är lokalnätet som är flaskhalsen utan distributionsnätet dit (som jag kan se utanför mitt fönster - trästolpar med luftledningar emellan. Distributionsnätet ännu en våning upp betvivlar jag är något problem i mitt elnätbolags nät. Däremot har de ibland problem med Vattenfall/SvK ytterligare en nivå upp (jag har inte riktigt förstått relationen mellan dessa bolag på den nivån där jag bor - elnätsbolaget har nämligen skyllt på Vattenfall vid elavbrott, men nästa nivå är stamnätet i Sverige - det kan vara så att mitt bolag och Vattenfall delar den punkten mot stamnätet och att det är Vattenfall som sköter den, Vattenfall har nät i närområdet också).

Poängen med utläggningen ovan är att det ser helt olika ut om det är ett nät på landsbygden eller i en stad. Att vi då har stora bolag som Vattenfal EON och Ellevio som finns både på landet och i stan ställer till det...

D Dilato skrev:
Moderna dammsugare har väl mjukstart ( i vart fall min elektrolux silence har det).
Min gamla silence har det inte, den nya har.

S
Nätbolagen tillämpar naturligtvis detta på ett sätt som gynnar dem långsiktigt.

Om någon tror att nätbolagen vill minska investeringstakten i näten för att gynna oss kunder, så är man väldigt naiv.

Det kommer inte hända. De får inte höja nätavgifter på grund av effektavgiften. Men de får höja nätavgiften när de investerar i näten.

S Snikholt skrev:
Nätbolagen tillämpar naturligtvis detta på ett sätt som gynnar dem långsiktigt.

Om någon tror att nätbolagen vill minska investeringstakten i näten för att gynna oss kunder, så är man väldigt naiv.

Det kommer inte hända. De får inte höja nätavgifter på grund av effektavgiften. Men de får höja nätavgiften när de investerar i näten.
Så är det, men det gynnar oss kunder att de inte behöver investera.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men de nya elmätarna som nu alla har gör ju att elnätsägaren i detalj kan se förbrukningsmönster. (elmätarna är också ett EU krav) Gammal statistik och Velanderalgoritmen gäller ju inte längre.

Sen för den enskilde kunden är en inkoppling av mätutrustning till elmätarens HAN-port en bra lösning för att se sina förbrukningar. Tyvärr blev det en röra för olika elmätare men det finns en lösning för de flesta elmätare.
Hej
Även om vi nu har tätare avläsning idag så är fortfarande huvuddelen av de elnät vi använder idag till villor byggt efter Velanders metod

Vi vill spara kostnader för elanvändare genom att inte behöva bygga om dessa i förtid till en stor kostnad för oss elanvändare

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Även om vi nu har tätare avläsning så är fortfarande de huvuddelen av de elnät vi använder byggt efter Velanders metod

Vi vill spara kostnader för elanvändare genom att inte behöva bygga om dessa i förtid till en stor kostnad för oss elanvändare
Jovisst men eftersom elanvändningen ser helt annorlunda ut nu och då spricker ju Velanders dimensionering. De nya elmätarna samt GIS verktyg gör ju att elnätsägaren i detalj kan studera olika områden i sitt nät och hur tex effektavgiften påverkar. Sedan får man mycket tydligare få fram beslutsunderlag där ombyggnader verkligen behövs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.