18 722 läst ·
223 svar
19k läst
223 svar
Den 1 september 2026 införs E.ON effektavgift
HejP paralun skrev:Jovisst men eftersom elanvändningen ser helt annorlunda ut nu och då spricker ju Velanders dimensionering. De nya elmätarna samt GIS verktyg gör ju att elnätsägaren i detalj kan studera olika områden i sitt nät och hur tex effektavgiften påverkar. Sedan får man mycket tydligare få fram beslutsunderlag där ombyggnader verkligen behövs.
Att Velanders metod inte längre gäller på ett bra sätt det har jag ju flera gånger beskrivit här på byggahus
Men hur menar du vi skall göra med de befintliga elnäten som är mycket kostsamma att bygga om?
Elnätsbolagen får dessutom inte behandla kunder i samma kundgrupp i sitt elnät diskriminerande
Redigerat:
Elnätsbolagen får ju nu ett mycket bättre verktyg via de nya elmätarna för att globalt se verkan av tex effektavgiften av olika områden i sitt elnät. Man kan då använda dessa områdesanalyser för att få fram beslutsunderlag för eventuella ombyggnader jämfört med dimensioneringen när det byggdes.M Martin Lundmark skrev:Hej
Att Velanders metod inte längre gäller på ett bra sätt det har jag ju flera gånger beskrivit här på byggahus
Men hur menar du vi skall göra med de befintliga elnäten som är mycket kostsamma att bygga om?
Elnätsbolagen får dessutom inte behandla kunder i samma kundgrupp i sitt elnät diskriminerande
Jag tror sedan att effektavgiften kommer att göra att behovet av ombyggnader kraftigt minskar.
HejP paralun skrev:Elnätsbolagen får ju nu ett mycket bättre verktyg via de nya elmätarna för att globalt se verkan av tex effektavgiften av olika områden i sitt elnät. Man kan då använda dessa områdesanalyser för att få fram beslutsunderlag för eventuella ombyggnader jämfört med dimensioneringen när det byggdes.
Jag tror sedan att effektavgiften kommer att göra att behovet av ombyggnader kraftigt minskar.
Det pågår naturligtvis studier och försök att hitta olika metoder att hantera elabonnenternas förändrade beteende i det befintliga elnätet.
Jag har tidigare i en annan tråd här skrivit att det pågår försök att bygga styrning av spänningsregleringen i elnäten utifrån information från kundernas elmätare och därigenom förbättra spänningsregleringen
Inom EU så ger man direktiv för att försöka behandla alla inom EU på ett likadant sätt
Det var bl.a, det som det innebar att vi gick in i EU
Redigerat:
Min förhoppning är att man istället kan fortsätta bygga om och förändra, ny teknik, osv, så att man kan ta bort effekttaxa. För mig är effektaxan en nödlösning för att kunna hantera elnätet på kort sikt. Den som lever får se...P paralun skrev:
Jo spännande fortsättning, nu tror jag att effektavgifterna är något bra för att slippa onödiga ombyggnader och det finns ju inte särskilt mycket "ny teknik" för transformatorer och kablars dimensionering mer än att tvingas byta om lasten blir för hög.A AndersS skrev:
Som vanligt får elnätbolagen göra lite som de vill. Ellevio kör effekttaxa 22-06 året om, vardag som helg, sommar som vinter.B buffyin skrev:Fick mejl idag från E.ON, jag har varit med i deras Effektkoll. Tycker det låter ganska vettigt – men jag är lite orolig att “natten” blir satt till 00–06, som det var i testet.
Den 1 september 2026 införs E.ON Energidistributions nya prismodell med effektavgift.
Effektavgiften bygger på den timmen du använder mest effekt varje dag och tas ut under vintern, men inte på natten.
Du som är kund hos oss får mer information under februari månad 2026.
Man vet ju aldrig, jag som varit inom IT/data/tele sedan 70-tal, bl.a. Ericsson, har många gånger fått höra att att man nått gränser...P paralun skrev:
Men med ny produktion, lagring, (speciellt södra Sverige), osv, passerar ofta t.ex. Sveriges idag största solcelllspark på 130 ha.
En bekant arbetar med ny lagring/batteriparker.
Och troligvis även utökning av kapacitet med traditionell teknik, lite ska de väl använda intäkter till när elnätet moderniseras.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Ja säkringar har ju inget bäst före datum så de kan man köpa på sig ett lager om tillfälle ges. Har själv ännu äldre säkringar från tiden innan snigelsymbolen, då var det ett T i en ring för att indikera trög säkring.kisumisu skrev:
Ok så ingen större skillnad med att överlasta då.
Jag har ett gäng med sådana här (köpte en massa paket billigt när en butik lade ner) även om det har gått en och annan paket 😂[bild][bild][bild]
Inga bilder på sniglar. Men det är väl kanske därifrån jag fått namnet snigelsäkring kanske nån sagt så nångång.
Men kanske inte så smart överlasta säkringarna om de slits av det. Så ja det här blir ju intressant.
Elen är mycket sällan dyr det är överföringsfakturan till nätägaren som är med elskatten och momsen och momsen på skatten. 1/3 till nätägaren och 2/3 till staten (oss).kisumisu skrev:
Märkligt att dessa "Tyska" o "Finska" bolag får göra vad de vill i Sverige.
Sen måste vi ha mycket högre nätavgifter i Sverige. Jag själv bor i SE1 dvs de billigaste. Finland kör helt andra elpriser fast vi pratar Lappland! Hela landet har typ SE3 priser på el. Ändå gnäller ingen när jag laddar elbil hos dem, har erbjudit betala men de säger "nej el är ju inte så dyrt".
En vän till mig tom sade att "ska du inte ladda din bil nu så den hinner bli helt laddad" "vi kan väl ta din bil för bensinen är så dyr" "ladda nu din hybrid för bensinen är dyrt" 😂
Då börjar jag tänka att vi måste nog ha högre abbonemang och överföringspriser i Sverige?
För i Sverige får man ofta gratisladdning på hotell mm i Norra delar. Direkt man börjar närma Sthlm börjar priser 4kr ++++ tycks utan tak när man ska ladda bil. Dvs blir billigare att åka med pluginhybrid med bensin!
5*15.54 = 77.7kr
77.7/2=38.85kr per 50km Bensin
7*4=28kr per 50km EL
7*5=35kr per 50km EL
Så nånstans vid 5kr går smärtgränsen Eldrift/bensindrivet.
Förlåt för min offtopic och har absolut inget emot elbilar. Älskar dessa. Äger själv plugin och en ren elbil!
Men de trist när man motarbetar elbilar med så höga elpriser. Är gott när man kan på hemmaladdning åka 50km för ca 10kr. Är som tiderna med Röd-diesel fast nu helt lagligt 😂
Sedan har vi ju såklart andra fördelar tystare bilar, inbyggd "webasto" i samtliga bilar, inga avgaser mm
Gälllande eluppvärmda villor med direktverkande el så är det snart löst.
EU:s nya direktiv för byggnaders energiprestanda (EPBD) kommer kräva att alls befintliga hus effektiviseras till minst D klass. Husen måste ner under 122kWh/m2 per år. Vilket är 18300 kwh för ett hud om 150 m2.
Kommer sannolikt landa på kommunerna som tillsyn där de har en skyldighet att förelägga husägaren vid hot om vite att energieffektivisera.
EU:s nya direktiv för byggnaders energiprestanda (EPBD) kommer kräva att alls befintliga hus effektiviseras till minst D klass. Husen måste ner under 122kWh/m2 per år. Vilket är 18300 kwh för ett hud om 150 m2.
Kommer sannolikt landa på kommunerna som tillsyn där de har en skyldighet att förelägga husägaren vid hot om vite att energieffektivisera.
Och hur skall detta mätas? Måste man installera elmätare för uppvärmningen, eller är det energideklaration som gäller?D Dispens skrev:Gälllande eluppvärmda villor med direktverkande el så är det snart löst.
Jag har iofs inga problem att nå målet, men det är intressant att veta hur detta skall kunna genomföras. Den delen kan mycket väl slå på mig...