43 745 läst ·
696 svar
44k läst
696 svar
Den 1 september 2026 införs E.ON effektavgift
klaskarlsson skrev:
Vad har det med elelelment att göra, det är väl snarare tvärtom.
En jämn hög förbrukning premieras ju.
Det är ju snarare större familjer, dom som har laddbara bilar osv som straffas.
Inte minst familjer får det svårt då hela familjen kommer hem efter skola och jobb och det skall lagas mat, duschas efter träningar, datorer slås igån, TV slås på osv, och har man dessutom två bilar som båda är laddbara så är det inte alltid praktiskt att ladda efter 00 (då kanske någon får gå ut mitt i natten och byta kontakt typ "eldvakt" då?)
Så även om denna familj sparar el på totalen så kommer dom med en effektavgift att straffas - känns inte rimligt...
Detta är en konskvens av politiken som först sedan 80-talet med "sol, vin och vatten" trots att vi är många som varnat för att för mycket intermittent energiproduktion inte funkar om man inte har smarta elnät och energilagring i stor utsträckning. Och det är ju bla det vi ser effekterna av här nu, plus att vi drabbas av Tyskarnas "energielände" (EnergieWende), där dom lagt ned både kränkraft och kol samtidigt, och nu också fått backa på billig naturgas och istället gått över mer till sol
Är det så E-on tänker sig beräkna effekten? Eller refererar du till andra elbolag? Om man vet med sig att man ska starta bastun under 60 min så är det alltså smartare att starta den 12.30-13.30 istf 12.00 till 13.00? Kommer man inte alls att blanda in det nya som är 15 min perioder för spotpriset, där det kan variera rejält i pris mellan de 4 kvartar en timme består av?Fairlane skrev:
Det är högsta förbrukning i det en timme, där man räknar från heltimme till heltimme, exempelvis 12.00-13.00. går samma last istället 12.30-13.30 sprids den alltså på två olika timmar.
Förstår man att det är hela timmar vi talar om så förstår man att det blir fel och larvigt när folk påstår att det kommer bli dyrt att brygga en kopp kaffe. Enda anledningen till att det blir dyrt är för att kaffet är dyrt.
Det verkar som att de fortsätter att utgå från timmedeleffekt så som de andra som har infört avgiften gör.roland53 skrev:
Är det så E-on tänker sig beräkna effekten? Eller refererar du till andra elbolag? Om man vet med sig att man ska starta bastun under 60 min så är det alltså smartare att starta den 12.30-13.30 istf 12.00 till 13.00? Kommer man inte alls att blanda in det nya som är 15 min perioder för spotpriset, där det kan variera rejält i pris mellan de 4 kvartar en timme består av?
Den stora skillnaden mellan EON och tex Ellevio blir att EON endast kommer att ta ut effektavgift på vintern och aldrig under natten oavsett årstid.
Det här blir avgörande för t ex elbilsägare som får ett mycket enklare liv som elnätskund då dessa kan ladda fritt varje natt. Det blir istället intressant för EONs kunder att se över sin uppvärmning och att flytta elanvändning till natten på vintern.
Ett mycket bättre system än Ellevios som pressar sina kunder till ett helt nytt liv om de ska ta hänsyn till avgiften.
Jag har haft problemen dag1 jag flyttade till huset.Magnus E K skrev:
Hade elektriker nr1 "snedraget" säger han. Han bytte tom skåp. Jag ville ju ha modernt.
Elektriker nr2 när värmepumpen installerades "vem har installerat den här? Helt felinstallerat". Flera år säkringen höll. Men här hade jag ju bytt värmesystem bergvärme tar ju inte samma effekt som direktel.
Elektriker nr3 för laddboxen verkar inte heller veta vad han gör. Vill däremot sälja mig massa saker som "åskskydd" mm (vi har åska kanske 1 gång om året). Men hade lagom 3st lediga 10A säkringar som han bytte till 16A.
Visst lastbalanserare borde jag kanske ha valt av sakerna han försökte kränga.
Men den gör ju också bara så att bilen kanske inte blir laddad i värsta fall.
Egentligen borde jag ha kanske 25A. De flesta andra kör 25A.
Men är ju även den en kostnad i högre nätavgift som följd.
Tack då är alltså mina säkringar tröga.Demmpa skrev:
Ska kolla på stugan om de finns en snigel på de gamla 16A. Där har vi faktiskt 16A och den håller tom mormorsladdare och spabad 😎
Känns ibland som att moderna vitvaror kräver mer fast det pratas om energisnålhet.
Effekttaxan och spotpriset är två helt skilda saker, de har ingenting med varandra att göra.roland53 skrev:
refererar du till andra elbolag? Om man vet med sig att man ska starta bastun under 60 min så är det alltså smartare att starta den 12.30-13.30 istf 12.00 till 13.00? Kommer man inte alls att blanda in det nya som är 15 min perioder för spotpriset, där det kan variera rejält i pris mellan de 4 kvartar en timme består av?
När man startar bastuaggregatet så går den typ konstant tills temperaturen i bastun är uppe i inställt värde, sen går den "då och då", hur ofta "då och då" är beror bl.a. på hur stor luftomsättningen är.
Om man har bastun igång (från man startar aggregatet tills man stänger av det) i en timme så kan effektfördelningen t.ex. vara 15 minuter uppvärmning är lika med 45 minuter "hålla värmen".
I dessa sammanhang är det att ladda fritt. Att slippa tänka på att varje kW effekt påverkar månadskostnaden.K Kane skrev:
Tiden för när effektavgiften börjar tas ut på morgonen är också viktig, för alla bilägare, som vill sätta sig i en (el)uppvärmd bil.
Om man kan ladda sin bil för ca 1,50 kr per kWh inkl elpris, elnätsöverföring och energiskatt och moms varje natt hela året kan det vara avgörande för att privat gå över till elbil.
Nja, har du en jämn förbrukning på 16 kW på 25A säkring så blir likväl stunderna med 17 kW de så kallade topparna. Ingen räknar väl topparnas höjd genom skillnaden mellan medelvärde och toppar? Inte tekniska verken i Linköping i alla fall. Och där mäts det dygnet runt året runt men är ännu dyrare på vintern.klaskarlsson skrev:
Ja, häng inte upp dig på bastuns funktion. Om jag skriver elmotor med jämn förbrukning istället då?Demmpa skrev:
Effekttaxan och spotpriset är två helt skilda saker, de har ingenting med varandra att göra.
När man startar bastuaggregatet så går den typ konstant tills temperaturen i bastun är uppe i inställt värde, sen går den "då och då", hur ofta "då och då" är beror bl.a. på hur stor luftomsättningen är.
Om man har bastun igång (från man startar aggregatet tills man stänger av det) i en timme så kan effektfördelningen t.ex. vara 15 minuter uppvärmning är lika med 45 minuter "hålla värmen".
Det var effekten fördelad över tid som jag avsåg, inte just bastu.
Oavsett hur jämn förbrukning du har kommer det att gå att hitta toppar. Om inte annat så på slumpvis valda punkter i din linje till förbrukning.roland53 skrev:
Tvärtom, det är bör väl rimligen vara toppen på 17 kw som räknas vid effektavgiften. Frågan är väl hur länge denna effekttopp ska vara i tid för att inräknas som "effekttopp"; en spik på några sekunder/någon minut eller en kvart eller en hel timme på 17 kW? Om timmen är från tex 12.30 till 13.30, räknas den inte då som effekttopp om elbolaget har periodmätning endast hela timmar?Micleg skrev:
Nja, har du en jämn förbrukning på 16 kW på 25A säkring så blir likväl stunderna med 17 kW de så kallade topparna. Ingen räknar väl topparnas höjd genom skillnaden mellan medelvärde och toppar? Inte tekniska verken i Linköping i alla fall. Och där mäts det dygnet runt året runt men är ännu dyrare på vintern.
Effekttoppen beräknas som antal kWh på en timme enligt klockan. Inte tillfälliga effektuttag.roland53 skrev:
Tvärtom, det är bör väl rimligen vara toppen på 17 kw som räknas vid effektavgiften. Frågan är väl hur länge denna effekttopp ska vara i tid för att inräknas som "effekttopp"; en spik på några sekunder/någon minut eller en kvart eller en hel timme på 17 kW? Om timmen är från tex 12.30 till 13.30, räknas den inte då som effekttopp om elbolaget har periodmätning endast hela timmar?
Toppen räknas som den högsta förbrukning du har haft under en klocktimme (i kWh), dvs i medeleffekt i kW under en helt timme.roland53 skrev:
Tvärtom, det är bör väl rimligen vara toppen på 17 kw som räknas vid effektavgiften. Frågan är väl hur länge denna effekttopp ska vara i tid för att inräknas som "effekttopp"; en spik på några sekunder/någon minut eller en kvart eller en hel timme på 17 kW? Om timmen är från tex 12.30 till 13.30, räknas den inte då som effekttopp om elbolaget har periodmätning endast hela timmar?
Naturligtvis har man toppar, men med lite smart tänk, automatisering och planering utifrån elbolagets mätmetod går det förmodligen att parera för minska debiteringen av effektavgiften. Men då måste man i detalj veta hur elbolaget mäter (i mitt fall E-on, som inte börjat än..). Alla bolag tycks ju ha sina egna mätregler!Micleg skrev: