pacman42 pacman42 skrev:
Toppen räknas som den högsta förbrukning du har haft under en klocktimme (i kWh), dvs i medeleffekt i kW under en helt timme.
Gäller samma för alla elbolag ( tvingande regel) eller bolagen hittar på som det passar dom själva?

Redigerat:
roland53 roland53 skrev:
Gänder samma för alla elbolag ( tvingande regel) eller bolagen hittar på som det passar dom själva?
Det finns ingen sådan regel, men alla elbolag jag har sett har haft exakt denna lösning med antal kWh under en klocktimme. Bolagen vill ju att kunderna skall ha en chans att påverka sina siffror.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S
Beräkningen man använder för medeleffekten är kWh/timme. Men den presenteras som kW.

Lite förenklat så innebär det att du kan ta ut 10kW under en timme mellan 09:30 och 10:30 men det räknas som 5kW effekt.

(Givet att jämna tim-klockslag används som grund)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Gäller samma för alla elbolag ( tvingande regel) eller bolagen hittar på som det passar dom själva?
Här har du fakta från energimarknadsinspektionen, EI om effektavgiften

https://ei.se/om-oss/nyheter/2025/2...gifter---det-har-behover-de-forhalla-sig-till

Effektavgiften ska bidra till en jämnare användning av elnätet

I takt med en ökad elektrifiering ökar trycket på hela energisystemet. En ökad elanvändning kräver ny elproduktion och utbyggda nät, men också att resurserna används smartare. För att tillgodose efterfrågan på el och samtidigt undvika att bygga ett onödigt dyrt elnät, behöver elnäten användas mer effektivt. När många kunder vill använda el samtidigt, till exempel för att ladda elbilar, skapas effekttoppar och det kan bli trångt i elnätet. Med effekttariffer kan kunderna bidra till att jämna ut topparna.

roland53 roland53 skrev:
Tvärtom, det är bör väl rimligen vara toppen på 17 kw som räknas vid effektavgiften. Frågan är väl hur länge denna effekttopp ska vara i tid för att inräknas som "effekttopp"; en spik på några sekunder/någon minut eller en kvart eller en hel timme på 17 kW? Om timmen är från tex 12.30 till 13.30, räknas den inte då som effekttopp om elbolaget har periodmätning endast hela timmar?
Hej roland53

Gällande effektavgift så mäter man den elenergi du använt under en timme (kWh) och delar det mätvärdet med en timme (h). Det man då får är medeleffekten (kW) under den timmen.

Eftersom mätningen gällande effektavgiften startar om varje heltimme, så är alltså underlaget för förberäkningen av effektavgiften baseras på medeleffekten (kW) under varje klocktimme.

Medeleffekten under varje klocktimme varierar normalt under en månad. Det man sedan debiterar effektavgiften för, är högsta mätresultat under en klocktimme eller medelvärdet för effektuttagen under flera klocktimmar, till exempel ett maxvärde per dag. Detta varierar mellan olika elnätsbolag.

Elnätsbolaget kan alltså till exempel debitera dig för medelvärdet för tre högsta effekterna under (under tre olika klocktimmar) eller medelvärdet förde fem högsta effekterna (under fem olika klocktimmar) under en månad.

Du får läsa på ditt elnätsbolags hemsida hur de gör i just ditt fall.

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Beräkningen man använder för medeleffekten är kWh/timme. Men den presenteras som kW.

Lite förenklat så innebär det att du kan ta ut 10kW under en timme mellan 09:30 och 10:30 men det räknas som 5kW effekt.

(Givet att jämna tim-klockslag används som grund)
Ser att någon föreslår 17 kw andra 10 kw per timme. Jag tänker 24 timmar x 10 kw. = 240 kWh. Vad är detta för hus? Ingen normalvilla precis? Själv ligger jag på 20-25 kWh per dygn hushållsel,uppvärmning en "kall" vinterdag i Skåne. Säg att jag max ligger på 3 kw under en peaktimme - vad pratar vi då i effektavgifter?

S
roland53 roland53 skrev:
Ser att någon föreslår 17 kw andra 10 kw per timme. Jag tänker 24 timmar x 10 kw. = 240 kWh. Vad är detta för hus? Ingen normalvilla precis? Själv ligger jag på 20-25 kWh per dygn hushållsel,uppvärmning en "kall" vinterdag i Skåne. Säg att jag max ligger på 3 kw under en peaktimme - vad pratar vi då i effektavgifter?
Det är i princip fordonsladdning som kan orsaka dessa nivåer i en normal villa.

Med de toppeffekter du nämner så kommer det sannolikt bli billigare än idag. Men kanske inte om du har Vattenfall tex.
Där krävs det att man har ganska hög årsförbrukning då den främsta ”intjäningen” ligger i att överföringsavgiften per kWh blir mycket billigare.

• Gilla
roland53
  • Laddar…
Jag som gör av med 18 MWh per år skulle tjäna rejält på Vattenfalls modell (två laddbilar, badtunna, LLVP för uppvärmningen och FLVP för varmvatten - bara bilarna drar 6 MWh per år).

roland53 roland53 skrev:
Ja, häng inte upp dig på bastuns funktion. Om jag skriver elmotor med jämn förbrukning istället då?
Det var effekten fördelad över tid som jag avsåg, inte just bastu.
Hur mycket av den effektkrävande apparaterna i en bostad har jämn förbrukning under tiden apparaten används, främst apparater som används under längre tid/period?

De flesta effektkrävande apparater som används i en bostad under en längre period per gång har en effektförbrukningsfördelning likt bastu.

Demmpa Demmpa skrev:
Hur mycket av den effektkrävande apparaterna i en bostad har jämn förbrukning under tiden apparaten används, främst apparater som används under längre tid/period?

De flesta effektkrävande apparater som används i en bostad under en längre period per gång har en effektförbrukningsfördelning likt bastu.
En dammsugare har en hög startström som lätt blåser en 6A trög säkring (jag hade nämligen 6A tröga i en lägenhet för 20 år sedan, dammsugaren använder jag än idag men på 10A karaktäristika B och de håller).

Sedan har man en jämn relativt låg ström om den tomklr, men så snart den suger fast i något spikar strömmen igen.

Poängen är att beteendet varierar med apparaten...
...brödrosten påminner om bastun. Men hur bastun beter sig beror även på hur mycket vatten man öser. Hos oss maxar bastun effekten så länge någon sitter i den...

Det är inte svårt. En topp räknas alltid som den timme med högst medelförbrukning (vet inte om det kommer ändras nu med 15-minuters-mätning) men det spelar ingen som helst roll att du gör av med lite ström eller ”jämn förbrukning” övriga timmar. Sen hanterar olika bolag dessa topptimmar på olika sätt när dom räknar ut kostnaden. Men du kan ha hur låg eller jämn förbrukning som helst, dom kommer ändå hitta X mätpunkter som är ”toppar”. Dom kommer du betala för.

pacman42 pacman42 skrev:
En dammsugare har en hög startström som lätt blåser en 6A trög säkring
Moderna dammsugare har väl mjukstart ( i vart fall min elektrolux silence har det).

Redigerat:
MultiMan
Finns dammsugare utan också såklart. Jag använder två olika och den gamla Voltan som fyllt 25 år fungerar perfekt fortfarande och har ingen mjukstart, även om den modellserien (Gemini) fanns med mjukstart redan då. Siemens Q8 har mjukstart. Så, det varierar både då och nu, med skillnaden att EU stoppat dammsugare över ~900W. Hade en billigare LG ett tag innan jag sålde den, saknade mjukstart.

Demmpa Demmpa skrev:

Hej Demmpa

Genom att välja sina elapparater med eftertanke vid inköp, så att man undviker effekttoppar, då förenklas tillvaron något.

Det har jag försökt göra vid ombyggnad och när jag valt elapparater

Då minskar problemet med hög medeleffekt under en klocktimme något om de behöver användas ungefär samtidigt

Det mest effektkrävande jag har idag är värme/varmvatten.

Jag har valt en varvtalsstyrd bergvärmepump som även gör varmvattnet. Detta innebär att när varmvattnet görs så avstannar uppvärmningen och huset klarar då ”uppehållet” i uppvärmning tack vare värmelagringen i huset.

Gällande effektavgift (under perioden med värmebehov) innebär det ett ganska jämt effektuttag eftersom effektbehovet för värmningen av varmvattnet inte adderas på effektbehovet för uppvärmning.

De 4 vitvaror för kyl frys är varvtalsstyrda och tar tillsammans 60 W i snitt så där blir inga stora effekttoppar (sett över en timme).

Kör jag diskmaskin på ECO – körning då tar disken 3 timmar och det innebär inga stora effekttoppar sett som medelvärde över en timma, samma med tvätt på de längre programmen. Jag har ingen torktumlare utan torkar tvätt ned avfuktare ca 350 W under driftstiden.

Redigerat:
Zebehn Zebehn skrev:
Jag har inte fått mejlet än, men det här är maffiametoder.
Oavsett hur sparsam du använder el det kommer man alltid att ha en topp, kanske till och med tidigare eftersom man håller det lågt under dagen, och kommer att straffas för det.
Verkar vara generellt att alla missar VARFÖR man inför effektabonnemang i hela landet från 2027. Elnätet är så jäkla eftersatt och detta tycks vara ett sätt att få oss alla att tänka efter VAD vi gör NÄR.. Det skall kosta att belasta nätet när det är som mest belastat. Men det finns så mkt man kan göra åt detta. Exempelvis att inte göra ALLT samtidigt VARJE dag. Typ tvätta diskmaskin infuktionshäll och duscha.. men att sprida ut det kommer inte drabba speciellt många. Dom flesta får ju en lägre grundavgift. Vissa områden har halverar motsvarande månadskostnad för 16A. Sedan i snitt för uttagen effekttopp baserat på föregående månads tre högsta uttag. Kommer ju finnas större möjligheter att påverka än så som det är nu. Tex energilager som nyttjas till effekttopskapning, använda timer på disk/tvättmaskin etc. Så att kalla det ”maffiametoder” då är man fel ute.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.