4774 4774 skrev:
Enligt deras egna beräkningar så blir det dyrare för alla som har abbonemang under 63.
Vilka beräkningar tänker du på då?
 
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Låg överhettning om det bara är en timme.
Ni som kan göra beräkningar osv.
Sliter man på huvudsäkringen om den flera gånger går varm och sen någon vacker dag går den fast ingen överlast är på?

Jag var i somras med att 20A säkringen gick när jag satte igång dammsugaren. Då hade jag inget annat igång samtidigt möjligtvis frys o kyl som gick konstant. Men ingen varmvatten, ingen värme, ingen bil, ingen bastu igång. Men den går på en gång om jag har diskmaskin, tvättmaskin och matlagning eller billaddning eller bastu igång!

Tänkte först att dammsugaren hade gjort sitt men den fungerade helt klanderfritt efter huvudsäkring byte. Inget annat hade löst ut heller varken automatsäkringar eller jfb. Har varit med om det här när nån undermålig Biltema glödlampa har exploderat att fasens autosäkring löser ut och även huvudsäkring. Men nu var det bara huvudsäkring.

Så jag började fundera, aldrig hänt förut och inte heller efter det. Men den säkringen som gick är den som alltid går om man har för mycket igång samtidigt.

En lite äldre herre frågade mig också att varför jag inte sätter in en "snigel" säkring är det verkligen skillnad på porslinsäkringar år 2025?
 
A Arga ingenjörn skrev:
Så din övertygelse är att värmesystemet drar jämnt med effekt över hela dygnet oavsett yttre faktorer, annars är det feljusterat?
Jag skulle snarare se det som vågor på havet, inte allt eller inget. Om dygnsbehovet är 50kWh för att hålla huset varmt så betyder det att man behöver tillföra ca 2kWh per timme jämnt fördelat, behovet är ju dock inte jämnt fördelat till 100% utan det kanske ligger på 1,5kWh dagtid och nattetid 2,5kWh. inte 15kWh per timme under 3,5 timme. Peaken för värmen ligger ju kvälls och nattetid vilket generellt matchar väldigt bra mot både effekttaxa och elpris.

Detta innebär att man med elvärme kommer ha en bas i effekttaxan som ligger och drar oavsett vad i övrigt gör, enkelt väldigt förenklat kommer hushåll med värmepump tjäna på effekttaxa medans direktverkande straffas.

Andra lösningar för att tex slippa betala effektaxa för dusch är att ha tillräckligt med varmvatten för kvällens duschar i beredaren, sätta timer på den när andra topplaster samverkar och låta den värma vatten under natten.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ni som kan göra beräkningar osv.
Sliter man på huvudsäkringen om den flera gånger går varm och sen någon vacker dag går den fast ingen överlast är på?

Jag var i somras med att 20A säkringen gick när jag satte igång dammsugaren. Då hade jag inget annat igång samtidigt möjligtvis frys o kyl som gick konstant. Men ingen varmvatten, ingen värme, ingen bil, ingen bastu igång. Men den går på en gång om jag har diskmaskin, tvättmaskin och matlagning eller billaddning eller bastu igång!

Tänkte först att dammsugaren hade gjort sitt men den fungerade helt klanderfritt efter huvudsäkring byte. Inget annat hade löst ut heller varken automatsäkringar eller jfb. Har varit med om det här när nån undermålig Biltema glödlampa har exploderat att fasens autosäkring löser ut och även huvudsäkring. Men nu var det bara huvudsäkring.

Så jag började fundera, aldrig hänt förut och inte heller efter det. Men den säkringen som gick är den som alltid går om man har för mycket igång samtidigt.

En lite äldre herre frågade mig också att varför jag inte sätter in en "snigel" säkring är det verkligen skillnad på porslinsäkringar år 2025?
Det korta svaret är - ja, säkringen slits.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
kisumisu kisumisu skrev:
Okej det förklarar saken!

Men finns det porslinsäkringar idag som är mer sega att lösa ut eller är det här bara en legend eller nåt från forntiden?

Slits moderna autosäkringar mindre eller samma visa även där?
Jag menar en sån här
[länk]
Huvudsäkringar är i princip alltid porslissäkringar. 20A säkringar som inte är huvudsäkringar är inte så vanliga i enfamiljshus.
 
S
pacman42 pacman42 skrev:
Låg överhettning om det bara är en timme.
Ja det är inga bekymmer, iaf inte vid symmetrisk 3-fas.
Den stora utmaningen är väl att kräma ur 20 kW jämnt mellan faser, fast just elbilen är ju ypperlig i det avseendet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Huvudsäkringar är i princip alltid porslissäkringar. 20A säkringar som inte är huvudsäkringar är inte så vanliga i enfamiljshus.
Jo så är det.

Men har av två olika håll hört om "Tröga" säkringar. Nu kom jag på de rätta ordet.
Jag själv tycker det konstigt att en säkring skulle hålla längre än den andra är väl endast A som berättar lämpligheten och hållbarheten mot överlast?

Eller finns det verkligen skillnad mellan 20A och 20A?
Förlåt för mina dumma frågor. Men det är väl det dessa forum är ibland till 😉

Sen finns de ju dessa "ersättare" sådana man skruvar på men som är modern säkring. Fast dessa kanske håller ännu mindre för överlaster? Men vore enklare återställa.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Eller finns det verkligen skillnad mellan 20A och 20A?
Förlåt för mina dumma frågor. Men det är väl det dessa forum är ibland till 😉
Ja, det finns olika tröga/snabba säkringar.
Gällande diazedsäkringar storlek DII så är det snabba och tröga (märkt med snigel), där tröga är vanligast.

Gällande tex glasrörssäkringar så finns det,
F = Flink = Snabb
T = Träge = Trög
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Eller finns det verkligen skillnad mellan 20A och 20A?
Förlåt för mina dumma frågor. Men det är väl det dessa forum är ibland till 😉
Ja, de är.olika i kortslutningsområdet. Du kan dra 25 ampere ungefär lika länge på.bägge, men om du drämmer till med 100A blir det skillnad. Då går den snabba säkringen före den tröga. Tröga säkringar är till för att man ska kunna starta motorer och annat som drar mycket ström i startögonblicket.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
H HenrikHuslöse skrev:
Ja, de är.olika i kortslutningsområdet. Du kan dra 25 ampere ungefär lika länge på.bägge, men om du drämmer till med 100A blir det skillnad. Då går den snabba säkringen före den tröga. Tröga säkringar är till för att man ska kunna starta motorer och annat som drar mycket ström i startögonblicket.
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det finns olika tröga/snabba säkringar.
Gällande diazedsäkringar storlek DII så är det snabba och tröga (märkt med snigel), där tröga är vanligast.

Gällande tex glasrörssäkringar så finns det,
F = Flink = Snabb
T = Träge = Trög
Ok så ingen större skillnad med att överlasta då.

Jag har ett gäng med sådana här (köpte en massa paket billigt när en butik lade ner) även om det har gått en och annan paket 😂 Förpackning av Ifö Electric smältproppar 20A gG, med olika språk och certifieringar tryckta på den gröna och blå kartongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förpackning med en 20A säkring från Ifö Electric med en bild av en grå varg framför, samt texten "Made in Sweden" och "gG".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förpackning med 20A säkringar från Ifö Electric, blå och grön design, delvis uppackade, placerad på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inga bilder på sniglar. Men det är väl kanske därifrån jag fått namnet snigelsäkring kanske nån sagt så nångång.

Men kanske inte så smart överlasta säkringarna om de slits av det. Så ja det här blir ju intressant.
 
Magnus E K
Nej, det är inte meningen att man ska behöva ha flera paket med huvudsäkringar. Jag har 16 A och har bara bytt en gång på tio år (när jag bakade och körde värmefläkt samtidigt och glömde bort att klockan var så mycket att VVB:n gick igång på sin timer).
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A Arga ingenjörn skrev:
Problemet här är ju att ditt antagande är fel. Om det är klart och soligt väder kan det utan problem vara 5 grader på dagen och minus fem på natten ( i luften, på ytorna kanske -10). Alltså i princip ingen tillförd värme på dagen, men när den lagrade värmen tagit slut får du en peak på värmepannan runt 4-5 på morgonen när det är som kallast och sen tuffar på några timmar. Sammanfaller det med kaffebryggaren så har du garanterat dygnets peak där. Vid mulet väder andra förutsättningar såklart.
Ja, den där peaken alla pratar om; under vilken tidsrymd skall det mätas på? Om man startar t.ex en motor så får man ju höga momentanströmmar just i startögonblicket men det handlar om sekunder. Ska det räknas som "månadens peak" eller är det dagens högsta förbrukning under 15 min (spotpriserna är ju ny uppdelade i 15 min perioder) eller är det annan mätning som ska gälla?
 
Fairlane
roland53 roland53 skrev:
Ja, den där peaken alla pratar om; under vilken tidsrymd skall det mätas på? Om man startar t.ex en motor så får man ju höga momentanströmmar just i startögonblicket men det handlar om sekunder. Ska det räknas som "månadens peak" eller är det dagens högsta förbrukning under 15 min (spotpriserna är ju ny uppdelade i 15 min perioder) eller är det annan mätning som ska gälla?
Det är högsta förbrukning i det en timme, där man räknar från heltimme till heltimme, exempelvis 12.00-13.00. går samma last istället 12.30-13.30 sprids den alltså på två olika timmar.

Förstår man att det är hela timmar vi talar om så förstår man att det blir fel och larvigt när folk påstår att det kommer bli dyrt att brygga en kopp kaffe. Enda anledningen till att det blir dyrt är för att kaffet är dyrt.
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.