G Ganescha skrev:
2030 så har man infört effektstraffet under dygnets alla timmar…någon som bettar emot?
Det har ju Ellevio redan nu, även om den ”bara” är halverad under natten…

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, men det är svårt att komma under 6 kW om man skall ladda två bilar över natten och dessutom skall ha på värme mm. Idag har jag optimerat på elpris så då ligger jag på 12-14 kW (ibland över) under de billigaste timmarna. Om jag optimerar på effekttariff enlig Göteborg (6 kW) så måste jag smeta ut väldigt mycket och får ändå svårt att få ihop det. Tar jag deras 14 kW så skulle priset dra iväg rätt ordentligt för mig.

Nu kommer jag att få fritt blås på nätter, helger och sommar (sju månader), så jag kommer kalra mig bra. Men hade jag haft Göteborgs modell så skulle det bli mycket dyrare än om mn Jämför med Ellevios modell exempelvis, främst för att jag skulle kunna köra dubbelt på natten. Matlagningen är ju dimensionerande på dagen och med Ellevios modell så behöver man bara med mitt upplägg betala för 3 kW och dessutom en lägre kostnad.
Med Ellevios modell så får du effektavgift vare sig din effektopp är 1kw eller 10. Det är din högsta topp beräknat på hel timme 24/7 med halverad effekt mellan 24-06. Enligt deras egna beräkningar så blir det dyrare för alla som har abbonemang under 63.

R roli skrev:
Det har ju Ellevio redan nu, även om den ”bara” är halverad under natten…
Det va det jävligaste!! 🤬

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Detta är en stor begränsning:
WTF!?
Denna "effektgräns" är ju svindlande komplicerad 😳
Man kan välja tidsdifferentierad tariff, men måste då välja en effektgräns. Om man överskrider denna tre gånger under en månad oavsett tid på dygnet blir man straffad med att bli tillbakaflyttad till den icke tidsdifferentierade tariffen?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Med Ellevios modell så får du effektavgift vare sig din effektopp är 1kw eller 10. Det är din högsta topp beräknat på hel timme 24/7 med halverad effekt mellan 24-06. Enligt deras egna beräkningar så blir det dyrare för alla som har abbonemang under 63.
Alla får effektavgift med alla modeller under de månader den gäller. Frågan är hur lätt eller svårt det är att planera den. Alla bolag sänker samtidigt den fasta kostnaden och elöverföring avgiften också. Förlorarna är oftast de med mycket låg förbrukning och enstaka toppar (ofta matlagning). Vinnarna är oftast de med hög och ganska jämn förbrukning, men där delar kan styras. Att ha ett tak på 6 kW som Göteborg Energis nya modell har är extremt svårt att hålla sig under med stora förbrukare som jag har. Och deras 14 kW-modell är ju dubbelt så dyr per månad. Där är helt klart Ellevio bättre även om de tar effektavgift hela dygnet. Att man kan köra dubbelt så mycket på natten ger en helt annan flexibilitet för mig som har två laddbilar och en badtunna, samt elvärme (om än via värmepump).

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
C cpalm skrev:
WTF!?
Denna "effektgräns" är ju svindlande komplicerad 😳
Man kan välja tidsdifferentierad tariff, men måste då välja en effektgräns. Om man överskrider denna tre gånger under en månad oavsett tid på dygnet blir man straffad med att bli tillbakaflyttad till den icke tidsdifferentierade tariffen?
Precis, den är helt hopplös. Och notera att effekttränsen gäller dygnet runt året om. Dvs, även de delar på året det inte är effekttariff i den modellen.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Och notera att effekttränsen gäller dygnet runt året om. Dvs, även de delar på året det inte är effekttariff i den modellen.
Vilket i och för sig inte är helt ologiskt, då man under högpristid ändå får betala 132 kr/kW vs. 45 kr/kW i den icke tidsdifferentierade tariffen. Dvs. lyckas man bränna av 20 kW under högpristid = 2 640 kr blir man ju bara glad att bli nedpetad till ordinarie tariff där 20 kW kostar 900 kr. Den månaden iallafall...

kisumisu
Märkligt att dessa "Tyska" o "Finska" bolag får göra vad de vill i Sverige.

Sen måste vi ha mycket högre nätavgifter i Sverige. Jag själv bor i SE1 dvs de billigaste. Finland kör helt andra elpriser fast vi pratar Lappland! Hela landet har typ SE3 priser på el. Ändå gnäller ingen när jag laddar elbil hos dem, har erbjudit betala men de säger "nej el är ju inte så dyrt".

En vän till mig tom sade att "ska du inte ladda din bil nu så den hinner bli helt laddad" "vi kan väl ta din bil för bensinen är så dyr" "ladda nu din hybrid för bensinen är dyrt" 😂

Då börjar jag tänka att vi måste nog ha högre abbonemang och överföringspriser i Sverige?

För i Sverige får man ofta gratisladdning på hotell mm i Norra delar. Direkt man börjar närma Sthlm börjar priser 4kr ++++ tycks utan tak när man ska ladda bil. Dvs blir billigare att åka med pluginhybrid med bensin!

5*15.54 = 77.7kr
77.7/2=38.85kr per 50km Bensin
7*4=28kr per 50km EL
7*5=35kr per 50km EL

Så nånstans vid 5kr går smärtgränsen Eldrift/bensindrivet.

Förlåt för min offtopic och har absolut inget emot elbilar. Älskar dessa. Äger själv plugin och en ren elbil!

Men de trist när man motarbetar elbilar med så höga elpriser. Är gott när man kan på hemmaladdning åka 50km för ca 10kr. Är som tiderna med Röd-diesel fast nu helt lagligt 😂
Sedan har vi ju såklart andra fördelar tystare bilar, inbyggd "webasto" i samtliga bilar, inga avgaser mm

Redigerat:
C cpalm skrev:
Dvs. lyckas man bränna av 20 kW under högpristid = 2 640 kr blir man ju bara glad att bli nedpetad till ordinarie tariff där 20 kW kostar 900 kr. Den månaden iallafall...
Du får ligga i bra om du skall bränna 20kW på en timme tre gånger på en månad. Och vad har du för mätarsäkring för att klara detta?

kisumisu
4774 4774 skrev:
Snarare elbilsladdning och solceller.
Vad menar du med det? Dom små fjuttiga bidragen som Sverige haft, obs haft på elbilar?

Eller är du nu en av de avundsjuka jantarna som tycker att alla ska betala lika? Varför har vi då dieselskatten kvar?

Är inte den också orättvis? När bensinen tom är billigare per liter!

Fy f** jag minns avundsjukan när jag körde fuldiesel i min dieselbil! Det blev ju även en hysteri angående smuggling folk angav varann osv osv..... Snart blir det väl så när det gäller elbilar läste just att Schweiz (tur att de är ej med i EU) funderas det att ta extra skatt även på hemmaladdning. Kanske då bäst börja ladda sin bil inne i garaget med mormorsladdare så inte grannen ser 👎
I de här fallet är ju laddboxen inkopplad på nätet (var tom ett krav för att få den fjuttiga bidraget säkert just för att Skatteverket kan i framtiden kolla) men mormor saknar ju uppkoppling.
Egentligen borde man kanske investera nu medans det ännu går till mormorsladdare version 2, alltså bärbar trefas laddare.

Blir ju då en omöjlighet för Vattenfall och myndigheter hålla reda på! Hushållsel kan ju gå till vad som helst kanske jag bastar flera timmar varje dag 😎

Nä snart blir det väl att investera i just solceller men som man aldrig kopplar mot elnätet. Behåller all el själv!

Snart blir det väl också att investera i en gammal elbil eller bil som är konverterad till elbil för att slippa allt tjafs med data och datorer som håller reda på allt och skickar info till myndigheter mm.

Redigerat:
R roli skrev:
Du får ligga i bra om du skall bränna 20kW på en timme tre gånger på en månad. Och vad har du för mätarsäkring för att klara detta?
25A räcker.

C
R roli skrev:
Det var bara ett exempel med en jämn siffra som överstiger "mellannivån" 16 kW.

Min poäng var att om det finns en option att slippa effektavgiften på nätter och sommarhalvåret finns det en viss logik i att sätta en gräns för hur mycket "gratiseffekt" man får ta ut. Men eftersom optionen också innebär att du betalar 4 x högre effektavgift under högpristid är det högst ologiskt att låta samma begränsning gälla även då.

pacman42 pacman42 skrev:
25A räcker.
Nja, då blir den varm och "går med överlast".

R roli skrev:
Nja, då blir den varm och "går med överlast".
Låg överhettning om det bara är en timme.

• Gilla
roli
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Kaffebryggaren drar ju en obetydlig mängd el. Man har ett väldigt dåligt injusterat värmesystem om det först inte drar nånting för att sedan gå på max i flera timmar.

Effekttaxan är ju primärt utformad för att vara kostnadsneutral och en del kommer kunna spara medans andra får det dyrare på man belastar nätet hårt. Tycker man att det är jobbigt så är det ju bara att ta det som en bekvämlighetskostnad. Det är toppen som blir dimensionerande varje månad så inträffar den den 3e behöver du ju inte fundera på det mer resten av månaden.

Jag tror folk överlag har en missbedömning om hur mycket el saker drar, bortsett från värme och varmvatten och Elbilsladdning så finns det väldigt få saker i hemmet som påverkar effektavgiften i nämnvärd utsträckning. Det skulle vara matlagning till viss del.
Så din övertygelse är att värmesystemet drar jämnt med effekt över hela dygnet oavsett yttre faktorer, annars är det feljusterat?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.