18 628 läst ·
223 svar
19k läst
223 svar
Den 1 september 2026 införs E.ON effektavgift
Visst kan man säkert. Men när man är stor familj räcker inte varmvattnet så långt.A Alexn72 skrev:
Kanske blir det aktuellt igen med acctankar som man värmer på natten. Min morfar hade 1kbm acc tank som värmdes med billig nattel.
Är alla nöjliga smarta funktioner i värmepumpen. Men den trollar inte dit mer varmvatten. Visserligen går den kanske styra att den går på kvart i och håller stängt 30min (om effekten räknas så).
Sen går det ju alltid visserligen juxa med temperaturen. Låta den värma vattnet till det högsta nattetid, då kanske varmvatten räcker längre.
Helt rätt, du kan fortsätta som tidigare utifrån effektavgift. När jag vet förutsättningar från Eon för våra två fastigheter kan jag börja fundera hur det påverkar.kisumisu skrev:
Nu har jag missat nåt.
Jag har Vattenfall men inte fått någon information. Enda att prissättningen och modellen inte är helt hundra.
Så med andra ord kan jag ladda bilen på natten och köra igång bastun klockan 6 på morgonen för att slippa en peak helt. Bastun hinner bli varm och hålla sig varm utan större toppar.
Räknas topparna per timme eller hur kommer det fungera?
Bastun tar ca 30min bli varm. Startar 8.45 så värmer den till 9.15 med 6kw och sedan termostat som slår av.
Den modell de testkör mot ca 2000 kunder nu ser ut som följer.kisumisu skrev:
Nu har jag missat nåt.
Jag har Vattenfall men inte fått någon information. Enda att prissättningen och modellen inte är helt hundra.
Så med andra ord kan jag ladda bilen på natten och köra igång bastun klockan 6 på morgonen för att slippa en peak helt. Bastun hinner bli varm och hålla sig varm utan större toppar.
Räknas topparna per timme eller hur kommer det fungera?
Bastun tar ca 30min bli varm. Startar 8.45 så värmer den till 9.15 med 6kw och sedan termostat som slår av.
Säkringsvgift i princip oförändrad.
Överföringsavgift 18,5 öre ist för 39öre.
Effektavgift från novemer till mars. Medelvärdet av dina 5 högsta timvärden per månad utgör beräkningsbas. Dessa registeras enbart mellan kl0700 och 2100.
Varje kW kostar ca: 100kr
https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/nya-elnatsavgiftsmodellen?utm_source=chatgpt.com Skulle inte säga att den är värre än Ellivios. Läspacman42 skrev:
Nu är detta den som Göteborg Energi använder sig av, urklippta från deras hemsida. Den är värre än Ellevios.
[bild]
De testar dock parallellt en annan modell också, men den finns inte på deras huvudsida för elnät.
Edit: jag skrev värre för att den gör noll skillnad mellan natt och dag. Enligt argumentation i lokalpressen så ser de i princip elbilsladdning som det enda som driver höga effekter i hushållen. Då dessa främst laddas kvällstid och på nätterna så vill Göteborg Energi att man skall ladda så länge som möjligt med så låg effekt som möjligt.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
Exakt så.S Snikholt skrev:Den modell de testkör mot ca 2000 kunder nu ser ut som följer.
Säkringsvgift i princip oförändrad.
Överföringsavgift 18,5 öre ist för 39öre.
Effektavgift från novemer till mars. Medelvärdet av dina 5 högsta timvärden per månad utgör beräkningsbas. Dessa registeras enbart mellan kl0700 och 2100.
Varje kW kostar ca: 100kr
Man kör f.n ett test och det är väl sannolikt att det inte blir alltför stora avvikelser när detta väl införs för alla nästa höst.
Ingen effektavgift alls april - oktober och enbart 07 - 21 på vardagar november - mars.
https://www.vattenfalleldistributio...al-och-avgifter/effektguiden/prisinformation/
Redigerat:
Det behöver inte vara så extremt.kisumisu skrev:
Visst kan man säkert. Men när man är stor familj räcker inte varmvattnet så långt.
Kanske blir det aktuellt igen med acctankar som man värmer på natten. Min morfar hade 1kbm acc tank som värmdes med billig nattel.
Är alla nöjliga smarta funktioner i värmepumpen. Men den trollar inte dit mer varmvatten. Visserligen går den kanske styra att den går på kvart i och håller stängt 30min (om effekten räknas så).
Sen går det ju alltid visserligen juxa med temperaturen. Låta den värma vattnet till det högsta nattetid, då kanske varmvatten räcker längre.
Bara att koppla om från att värma med mer än 1kw räcker långt.
En normal dusch förbrukar ca 2kwh el i en vvb.
Är vvb på ca 100liter så innehåller den ca 5kwh.
Då kan 3st personer duscha i direkt följd och ändå finns varmvatten till alla.
Och ändå blir toppeffekten bara 1kw.
Men man har förbrukat 6kwh samma timme.
Ja min skulle också bli 25% dyrare när jag räkna på det i eon test model…Zebehn skrev:
min skulle öka 2500kr för 2025 jan-oktober… och då drar jag bara 6240kwh på 10månader…Appendix skrev:
Men testet räkna hela året som testperiod.
Tråkig att bara få 00-06 som lågpris. Bil/batteri och spa poll ska trängas in där om elpriset är billigt..
Detta är en stor begränsning:Ö Öckeröhus skrev:
Prislappen per kWh i effekttariff (132 kr) är inte heller den att leka med:
Denna kördes på test, men den är alltså införd nu. Intressant att veta.
Så som jag kör idag så skulle jag inte klara mig under 14 kW...
...men det skulle jag klara av, men 6kW hade varit tufft med både badtunna och två laddbilar. Man hade fåt ladda elbilen varje natt på en fas precis som laddhybriden och badtunnan på den tredje. Då skulle det gå kanske ihop sig. Detta skulle bli en dyr modell för mig. Månadsskostnaden för 6 kW (om vi antar att jag också plockar ut 6kW blir 6*132+182,50 = 974 kr, detta under fem månader. Totalt 1277+ 4870 = 6147kr per år, det hade blivit en saftig höjning för mig, visserligen får man igen end el på elöverföringen.
Men nu bor jag inte i den kommunen så...
...abonnemanget på 14 kW skulle förresten bara det bli dyrare än vad mina 20A kostar idag. Mitt elbolag kommer att ha kvar differentierade tariffer på säkringsstorlek, de lägger till effekttaxa vardagar kl 7-21 under nov-mar. Priserna är inte satta, men de har sagt att överföringskostnad och fast avgift skall komma ned med modellen.
För mig hade Ellevio-modellen blivit sjukt mycket bättre än det Göteborg Energi håller på med, men jag kommer att få något som liknar Vattenfalls testmodell.
Drar du 10 000kwh per månad?pacman42 skrev:
Detta är en stor begränsning:
Prislappen per kWh i effekttariff (132 kr) är inte heller den att leka med:
[bild]
Denna kördes på test, men den är alltså införd nu. Intressant att veta.
Så som jag kör idag så skulle jag inte klara mig under 14 kW...
...men det skulle jag klara av, men 6kW hade varit tufft med både badtunna och två laddbilar. Man hade fåt ladda elbilen varje natt på en fas precis som laddhybriden och badtunnan på den tredje. Då skulle det gå kanske ihop sig. Detta skulle bli en dyr modell för mig. Månadsskostnaden för 6 kW (om vi antar att jag också plockar ut 6kW blir 6*132+182,50 = 974 kr, detta under fem månader. Totalt 1277+ 4870 = 6147kr per år, det hade blivit en saftig höjning för mig, visserligen får man igen end el på elöverföringen.
Men nu bor jag inte i den kommunen så...
...abonnemanget på 14 kW skulle förresten bara det bli dyrare än vad mina 20A kostar idag. Mitt elbolag kommer att ha kvar differentierade tariffer på säkringsstorlek, de lägger till effekttaxa vardagar kl 7-21 under nov-mar. Priserna är inte satta, men de har sagt att överföringskostnad och fast avgift skall komma ned med modellen.
För mig hade Ellevio-modellen blivit sjukt mycket bättre än det Göteborg Energi håller på med, men jag kommer att få något som liknar Vattenfalls testmodell.
6kw hela natten ger 60kwh
Och 1kw under dagen ger 14kwh.
Då har du en förbrukning per månad på 2200kwh.
Redigerat:
Nej, men det är svårt att komma under 6 kW om man skall ladda två bilar över natten och dessutom skall ha på värme mm. Idag har jag optimerat på elpris så då ligger jag på 12-14 kW (ibland över) under de billigaste timmarna. Om jag optimerar på effekttariff enlig Göteborg (6 kW) så måste jag smeta ut väldigt mycket och får ändå svårt att få ihop det. Tar jag deras 14 kW så skulle priset dra iväg rätt ordentligt för mig.A Alexn72 skrev:
Nu kommer jag att få fritt blås på nätter, helger och sommar (sju månader), så jag kommer kalra mig bra. Men hade jag haft Göteborgs modell så skulle det bli mycket dyrare än om mn Jämför med Ellevios modell exempelvis, främst för att jag skulle kunna köra dubbelt på natten. Matlagningen är ju dimensionerande på dagen och med Ellevios modell så behöver man bara med mitt upplägg betala för 3 kW och dessutom en lägre kostnad.
Så om jag förstår det rätt så hade du också varit positiv om din kostnad ökat, eller skulle du då gnällt? Fattar inte logiken.Appendix skrev:
Nu ska ju totalen bli oförändrad och då kan det ju bli så att det blir 50/50, då ska hälften gnälla eller, rätt många ändå?
Då är det ju bäst om alla utom en får det gratis, den stackaren får då betala för alla men får i gengäld gnälla?