18 609 läst ·
223 svar
19k läst
223 svar
Den 1 september 2026 införs E.ON effektavgift
När man diskuterar effektavgifter är det viktigt att känna till att elnätsbolagen tillämpar mycket olika modeller för hur dessa tas ut. Vissa bolag, såsom Göteborg Energi och Mölndals Energi, har en högre avgift under de tider då elnätet är som mest belastat – vanligtvis helgfria vardagar mellan kl. 07 och 19–20 under perioden november till mars. Under april–oktober, samt under helger och övriga tider på dygnet, tas ingen effektavgift ut alls.
Elivio har däremot valt en betydligt mer omfattande modell. De tar ut effektavgift hela året, alla veckans dagar – även under helger – och dygnet runt. Endast under natten, mellan klockan 22 och 06, är avgiften reducerad till hälften av ordinarie nivå.
Elivio har däremot valt en betydligt mer omfattande modell. De tar ut effektavgift hela året, alla veckans dagar – även under helger – och dygnet runt. Endast under natten, mellan klockan 22 och 06, är avgiften reducerad till hälften av ordinarie nivå.
Upptakten till det hela, om jag förstått det rätt, var att man konstaterade att nätavgifterna till stor del bestod av en rörlig del, kr/kWh, trots att nätägarna inte har någon motsvarande rörlig kostnad. Man ville därför ta fram ett regelverk för att tvinga nätägarna till en mer rättvisande prismodell.Zebehn skrev:
Så långt var ju allt bra, men sen spårade det ur med hur man också skulle kunna använda detaljregleringen för att påverka förbrukningmönstret och tvinga fram en mer "effektiv" användning av elnätet.
Nu är detta den som Göteborg Energi använder sig av, urklippta från deras hemsida. Den är värre än Ellevios.Ö Öckeröhus skrev:När man diskuterar effektavgifter är det viktigt att känna till att elnätsbolagen tillämpar mycket olika modeller för hur dessa tas ut. Vissa bolag, såsom Göteborg Energi och Mölndals Energi, har en högre avgift under de tider då elnätet är som mest belastat – vanligtvis helgfria vardagar mellan kl. 07 och 19–20 under perioden november till mars. Under april–oktober, samt under helger och övriga tider på dygnet, tas ingen effektavgift ut alls.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De testar dock parallellt en annan modell också, men den finns inte på deras huvudsida för elnät.
Edit: jag skrev värre för att den gör noll skillnad mellan natt och dag. Enligt argumentation i lokalpressen så ser de i princip elbilsladdning som det enda som driver höga effekter i hushållen. Då dessa främst laddas kvällstid och på nätterna så vill Göteborg Energi att man skall ladda så länge som möjligt med så låg effekt som möjligt.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Nej, att minska topparna.Zebehn skrev:
Ungefär som i trafiken så tvingas man dimensionera vägen till när det är mest trafik. Kör man bil mindre än genomsnittet, men lägger all körning i rusningstrafik så bidrar man lika mycket till trängseln som andra som kör mer totalt (och också kör i rusningstrafik) och mer än någon som kör mer totalt, men aldrig i rusningstrafik.
Toppen räknar för den timme som du förbrukar mest under ett dygn, inte på dygnets total förbrukning.Zebehn skrev:
En liten beräkning som visar galenskapen i denna åtgärd:
När jag använder varje dag, som ett exempel 10-12kwh.
Effektavgiften beräknas då kanske över en genomsnittlig topp på 1,5 kWh. x 81,25 = 121,85 sek.
Nu använder jag 4-5kwh varje dag och använda bara tre dagar 10-12kwh.
Nu betalar jag kanske 81,25 x 6kwh= 487,5 sek
Alla elbolag måste införa effektavgifter, men de kan utformas olika. Gemensamt är ett krav att ett elnätsbolag inte får öka sina intäkter när de inför effektavgift, så får någon höjt så får någon annan sänkt. Sen får man ju inte glömma att Ellevio i sitt fall också sänkt kostnaden för överföring och även för 20A och 25A abonnemang, så man måste räkna på helheten.Zebehn skrev:
Ja, jag skulle säga att du gör det. Ellevios modell är tydligt beskriven på deras hemsida. Förstår man den så blir beräkningarna riktigare och framförallt förstår man hur man kan påverka sin kostnad om man vill det.Zebehn skrev:
Om en barnfamilj drar 1kw dygnet runt så har man på 1 månad förbrukatkisumisu skrev:
Ännu ett nytt sätt att få in pengar på nätet när man inte längre "vågar" höja på det andra.
Visst man kan välja att inte köra allt samtidigt. Men ibland kommer livet emellan. Det här kommer speciellt straffa barnfamiljer! Ännu en sak att tjafsa om! 😡
Finns många som har direktel kvar försök sänka effekten där.
Sedan händer det ju sådant här oavsett hur "modern" och smart vill försöka vara
[bild]
720kwh och borde få en elräkning på runt 2000kr.
2kw ger 1440kwh och en elräkning på 3000kr
3kw ger 2160kwh och elräkning på 4000kr.
Och då har jag inte räknat med att de är fritt blås på natten.... Så rimligen klarar man sig på väldigt mycket längre än 3kwh.
Men man får lära sig att inte starta allt på en gång och låta vvb gå på natten så blir man inte påverkad av högre priser utan kan faktiskt sänka sin elkostad
Redigerat:
Eftersom @Daniel 109 inte är här och rättar så får jag göra det. Det skall vara 720 kWh här.A Alexn72 skrev:
Nej. Det hanteras av elpriset. Större ledningar (220 kV och 400 kV) ingår i stamnätet som Svenska kraftnät driver. Det berörs inte av effektavgifterna.klaskarlsson skrev:
Det effektavgifterna berör är de nät som elnätbolagen är ansvariga för, d.v.s. lokal och regionnät. 0,4 kV upp till typ 130 kV. Det inkluderar transformatorerna som finns utspridda i byar och städer, elskåpen längs gatorna och kablarna fram till husen. Därför får varje bolag sätta sina egna regler. Det är deras nät.
Kan man platta till kurvan och flytta toppförbrukingen (med högt elpris) till låglasttimmar påverkar det förstås stamnätet som kan överföra mer energi.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
"Den timmen varje dag du tar ut mest effekt"? Är det då den timme med högst effektuttag under månaden som kommer att ligga till grund för avgiften? Alltså en enda timme?
Vattenfall tar snittet av de fem högsta värdena under månaden.
Sedan beror det givetvis på hur hög effektavgiften per kW blir, hur pass mycket de sänker överföringsavgiften (som är hög om man har en lägre årsförbrukning än 8000 kWh) och om de justerar den fasta avgiften (som är hög hos E.ON om man har en högre årsförbrukning än 8000 kWh).
För egen del är jag positivt överraskad när det gäller den modell "mitt" nätbolag Vattenfall valt. Endast effektavgift 07-21 vardagar nov-mars.
Vattenfall tar snittet av de fem högsta värdena under månaden.
Sedan beror det givetvis på hur hög effektavgiften per kW blir, hur pass mycket de sänker överföringsavgiften (som är hög om man har en lägre årsförbrukning än 8000 kWh) och om de justerar den fasta avgiften (som är hög hos E.ON om man har en högre årsförbrukning än 8000 kWh).
För egen del är jag positivt överraskad när det gäller den modell "mitt" nätbolag Vattenfall valt. Endast effektavgift 07-21 vardagar nov-mars.
Faktiskt så kan det rent av vara så att de som har direktel "tjänar" på detta. Särskilt de som har 70-80 tals element utan termostat kvar. Relativt sett blir det väldigt mycket billigare med Vattenfalls modell än vad det är nu.kisumisu skrev:
Ännu ett nytt sätt att få in pengar på nätet när man inte längre "vågar" höja på det andra.
Visst man kan välja att inte köra allt samtidigt. Men ibland kommer livet emellan. Det här kommer speciellt straffa barnfamiljer! Ännu en sak att tjafsa om! 😡
Finns många som har direktel kvar försök sänka effekten där.
Sedan händer det ju sådant här oavsett hur "modern" och smart vill försöka vara
[bild]
Jädrans tur att man bor nu i SE1 och Vattenfall har inte ännu effektavgifter. Men dom kommer nästa år någon gång i höst. Vet inte ens själva hur prismodellen kommer se ut.
För mig med Ellevio har det faktiskt betytt att min årskostnad minskar med dryga 2500 kr.B buffyin skrev:Fick mejl idag från E.ON, jag har varit med i deras Effektkoll. Tycker det låter ganska vettigt – men jag är lite orolig att “natten” blir satt till 00–06, som det var i testet.
Den 1 september 2026 införs E.ON Energidistributions nya prismodell med effektavgift.
Effektavgiften bygger på den timmen du använder mest effekt varje dag och tas ut under vintern, men inte på natten.
Du som är kund hos oss får mer information under februari månad 2026.
Så jag upplever att det är gnällpellar som klagar på allt som tar mest plats i diskussionen om effektavgifter.
Många gagnas.
Ja, och det styrs genom elpriset och de olika elområdena SE1 - SE4. Det kan styra åt motsatt håll mot effekttarifferna vid vissa tider.blackarrow skrev:
Men effekttarifferna tar ju inte hänsyn till det och de skall inte ens ta hänsyn till det. Man hade kunnat göra timtariffer på effekten, men då hade det blivit ännu krångligare...H HenrikHuslöse skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Den här delen är rätt viktig för de som tror att det bara rör sig om en extra avgift att dra in pengar på. De som bara ser en ny kostnad, effektavgiften, men inte ser (eller låtsas om) de delarna där priset sänks.Appendix skrev:
N Nalleman64 skrev:
Nu har jag missat nåt.S Snikholt skrev:
Jag har Vattenfall men inte fått någon information. Enda att prissättningen och modellen inte är helt hundra.
Så med andra ord kan jag ladda bilen på natten och köra igång bastun klockan 6 på morgonen för att slippa en peak helt. Bastun hinner bli varm och hålla sig varm utan större toppar.
Räknas topparna per timme eller hur kommer det fungera?
Bastun tar ca 30min bli varm. Startar 8.45 så värmer den till 9.15 med 6kw och sedan termostat som slår av.