A Alikzus skrev:
Vad är timmedeleffekt?
Antal kWh förbrukat under 60 minuter.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Ja, det där stänger ju kryphålet som en del hittat - att man tex. skulle kunna brassa på 10 kW mellan 09:30 och 10:30, men bara bli debiterad för 5 kW. (förenklad, grundlast ej medtagen)
Meh! 😆

K Kane skrev:
Antal kWh förbrukat under 60 minuter.
Jag vet. Det där var en källhänvisning.

B buffyin skrev:
[länk]

För en gång skull är man glad att man har E:ON!
Haha, ja, det är inte ofta som man är det. XD

• Haha
buffyin
  • Laddar…
Vi som har Eon kan nu avvakta och se vad som händer.
Andra trådar om effekttariff översvämnas nu med inlägg så det ger inget att försöka följa de diskussionerna.😉

Ossian K Olsson
B buffyin skrev:
[länk]

För en gång skull är man glad att man har E:ON!
Och jag känner tvärtom och skriver det igen. Hade Eon tjänat mer pengar genom effektavgifter hade de infört det med en gång. Det här beslutet spelar de helt i händerna och de kan fortsätta ha samma avgift till alla oavsett konsumtion. Easy money!

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Bara att vänta och se vad som händer, meningslöst att spekulera.

Mats-S
  • Arg
pacman42
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
om inte är det bara att byta leverantör.
Hur byter man nätleverantör utan att flytta långt hemifrån?

• Gilla
  • Älska
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
useless useless skrev:
En lång förlängningssladd bara! Case closed!

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
Mats-S
useless useless skrev:
OK, fel av mig, den ligger ju på elnätsföretagen.
Men om inte dom som redan nu infört det inte tar bort det lär det bli ett jäkla liv på deras kunder samt att regeringen kommer att hota med lagkrav att dom inte får ha kvar det.

Mats-S Mats-S skrev:
samt att regeringen kommer att hota med lagkrav att dom inte får ha kvar det.
Hut skulle det kunna ske tänker du? Regeringen har ju bestämt att vi ska ha effekttaxa. Det enda som är nytt är att kravet har slopats tillfälligtvis under tiden man utreder en bättre lösning. Målet ligger fast.

Regeringen anser att kunden ska mötas av transparens och behandlas lika så långt det är rimligt. Det gäller oavsett vilket elnätsföretag som kunden har avtal med. Regeringen bedömer därför att det finns skäl för att skjuta upp införandet av effektavgifter för hela kundkollektivet i Sverige. Därmed ger regeringen Energimarknadsinspektionen i uppdrag att upphäva de aktuella föreskrifterna.

Samtidigt får Energimarknadsinspektionen i uppdrag att ta fram en ny modell. Den nya utformningen bör vara transparent, icke-diskriminerande och proportionerlig utifrån avgiftens syfte samt kundens storlek och behov. Modellen bör även ge incitament och prissignaler för kunderna att anpassa sin förbrukning.

https://regeringen.se/pressmeddelanden/2026/03/krav-pa-inforande-av-effektavgifter-stoppas/

Mats-S Mats-S skrev:
OK, fel av mig, den ligger ju på elnätsföretagen.
Men om inte dom som redan nu infört det inte tar bort det lär det bli ett jäkla liv på deras kunder samt att regeringen kommer att hota med lagkrav att dom inte får ha kvar det.
Jag har skrivit till min elnätsleverantör och bett dem behålla den då det är ett rättvist sätt att ta betalt för elen och att jag vill ha stabila villkor och inte en massa hattande pga lite valfläsk!

• Älska
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
pacman42 pacman42 skrev:
rättvist sätt att ta betalt för elen
Inte många som instämmer med dig där, valfläsk eller inte, regeringen har lyssnat på kritiken den här gången. Verkar ju dessutom vara ganska enigt över blockgränserna dessutom.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.