kisumisu kisumisu skrev:
Kan hända men jag tycker Finland nästan ännu värre. Förutom på just dessa effektavgifter.

Sverige är ju inte ens med på Euro.

Sen är folk sura på EU.
Men orsaken till att effekttarifferna inte behövs i samma utsträckning i vår östra koloni är ju att finnarna hoppade på timpriser/kvartspriser så bra...

kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Men orsaken till att effekttarifferna inte behövs i samma utsträckning i vår östra koloni är ju att finnarna hoppade på timpriser/kvartspriser så bra...
En lösning skulle ju istället för effektavgift varit då införa kvartspriser.

Men nu har vi lite båda delarna eller hur?
Rörlig baseras ju också på elbörsen och även fast elpris baseras dit på ett eller annat sätt.

kisumisu kisumisu skrev:
En lösning skulle ju istället för effektavgift varit då införa kvartspriser.

Men nu har vi lite båda delarna eller hur?
Rörlig baseras ju också på elbörsen och även fast elpris baseras dit på ett eller annat sätt.
Det blir nog svårt att tvinga alla att gå över till kvartspriser, det skulle nog ge ett större ramaskri än effekttarifferna.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Det blir nog svårt att tvinga alla att gå över till kvartspriser, det skulle nog ge ett större ramaskri än effekttarifferna.
Jag vet inte. Men själv tycker jag det vore mer naturligt att man betalade mer för själva elen än alla dessa nätavgifter.

Just nu är det ju mest nätavgifter (och annat som skatt på skatt) i räkningen som utgör den största delen av elräkningen.

kisumisu kisumisu skrev:
Jag vet inte. Men själv tycker jag det vore mer naturligt att man betalade mer för själva elen än alla dessa nätavgifter.

Just nu är det ju mest nätavgifter (och annat som skatt på skatt) i räkningen som utgör den största delen av elräkningen.
Nätavhifterna blir ju lika stora ungefär ändå. Bolagen har ju kostnaderna. Det man kan göra är i praktiken bara att minska ökningen...

Magnus E K
kisumisu kisumisu skrev:

Det är väl precis just nu när elpriset är högt som man faktiskt betalar mer för själva elen? På sommaren däremot...

kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Nätavhifterna blir ju lika stora ungefär ändå. Bolagen har ju kostnaderna. Det man kan göra är i praktiken bara att minska ökningen...
Ska inte nätavgifter gå till nätens underhåll?

Om man nu vill att folk ska spara vissa tider. Varför inte ha en enkel tariff att bara elen kostar då mycket?

Precis som det är redan med kvartspriser!

Magnus E K Magnus E K skrev:
Det är väl precis just nu när elpriset är högt som man faktiskt betalar mer för själva elen? På sommaren däremot...
Det är sant.

Nä är det där skon klämmer för dessa tyska elbolagen (som ska ha detta året om, dygnet om) när elen är billig skall man inte kunna smita undan!

kisumisu kisumisu skrev:
Ska inte nätavgifter gå till nätens underhåll?

Om man nu vill att folk ska spara vissa tider. Varför inte ha en enkel tariff att bara elen kostar då mycket?

Precis som det är redan med kvartspriser!
Det fanns i många år och hette tidstariff. En förlaga till effekttariff.

Glöm nu inte bort att elnät och energin är två olika saker.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
kisumisu kisumisu skrev:
Nä är det där skon klämmer för dessa tyska elbolagen (som ska ha detta året om, dygnet om) när elen är billig skall man inte kunna smita undan!
Vilka är dessa tyska elbolag som du tänker på?

kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:

Fairlane Fairlane skrev:
Vilka är dessa tyska elbolag som du tänker på?
Tänkte på bla EON.

Sen finns det även ett finskt bolag (tror jag) Fortum.

Som verkar driva upp priser.

kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:

Hur längesen var detta?

Det konstiga är att just elnät har gått så upp i pris.

Fairlane
kisumisu kisumisu skrev:
Tänkte på bla EON.

Sen finns det även ett finskt bolag (tror jag) Fortum.

Som verkar driva upp priser.
Fortum sålde sitt nät till Ellevio 2015, så dy kan väl inte anklaga dem för effektavgifter?

EON har ingen effektavgift än, men skriver så här: "Effektavgiften tas bara ut under vintern och inte under natten. Elnätsavgiften införs den 1 september 2026."

Så frågan är då vilka tyska bolag som kvarstår som ska ha effektavgift året runt, dygnet runt.

kisumisu kisumisu skrev:
som ska ha detta året om, dygnet om
Hur uppfyller då dessa fiktiva nätbolag EI's krav att effekttaxan ska vara tidsdifferentierad?

kisumisu kisumisu skrev:
Hur längesen var detta?

Det konstiga är att just elnät har gått så upp i pris.
Svärmor med Vattenfall har det fortfarande, hon har inte fått effekttariff ännu.

I mitt elbolag var det borttaget redan när jag flyttade in 2003. De innan hade det på 90-talet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.