43 295 läst ·
696 svar
43k läst
696 svar
Den 1 september 2026 införs E.ON effektavgift
Det måste jag kolla om jag har.pacman42 skrev:
Har ju själv just Vattenfall.
Är det den rörliga delen som tillkommer till just hur mycket man använt el?
Kan hända att jag blandat ihop det.Fairlane skrev:
Fortum sålde sitt nät till Ellevio 2015, så dy kan väl inte anklaga dem för effektavgifter?
EON har ingen effektavgift än, men skriver så här: "Effektavgiften tas bara ut under vintern och inte under natten. Elnätsavgiften införs den 1 september 2026."
Så frågan är då vilka tyska bolag som kvarstår som ska ha effektavgift året runt, dygnet runt.
Men tyckte det var just EON som dök upp en gång som nyhet i mitt flöde, nej inte facebook (o annan fake media).
Men det var i alla fall nåt elbolag som ville ha detta året om. Dygnet om.
Själv drabbas jag inte (i början iaf) av detta då jag har Vattenfall. Dom skulle ha effekt Mån-Fre 07-21 (om jag minns rätt).
Dvs 21-7 är det fritt fram t ex ladda bilen. Gör inte mig så mycket att behöva göra det på natten då jag redan nu ofta laddar den på natten.
Det som dock stör mig är bastubadande och att värmen kan man inte stänga om det är som nu -25 ute...
Men enligt vissa här på forumet är det vi storförbrukare som är vinnarna ändå...
Men krångligt system är det och jag har svårt tror att man tar bort "gamla avgifter" som ändå bringar inkomst.
Ps. Kan det vara just Ellevio som ville införa en massa höga avgifter?
Okej är inte Fortum då....
Men vet att Fortum ville sälja mig el (har själv Vattenfall som nät). Var några nasare som var utanför matbutiken, man skulle få 500kr att handla på Ica för att göra avtal 😅
Sen har de varit digitalt erbjudande via Coop. Bonus blir man blir kund.
Nå inget konstigt i sig det men det hade blivit dyrare alternativ oavsett presentkort och bonus o dittan o dattan 🤔
Redigerat:
Du väljer själv. Jag är ganska säker på att enkeltariff är det du får om du inte aktivt väljer effekttariff, eftersom jag har enkeltariff och mig veterligen aldrig har valt det.kisumisu skrev:
https://www.vattenfalleldistributio...er/elnatsavgifter/sakringsabonnemang-16-63a/#
”För den rörliga delen (överföringsavgiften) kan du välja mellan två olika tariffer:
- Enkeltariff – samma överföringsavgift året runt. Du betalar alltså samma överföringsavgift oavsett årstid eller tid på dygnet.
- Tidstariff – olika överföringsavgifter beroende på säsong. Under vintern, när elnätet är mer belastat, är avgiften högre. Under övrig tid är avgiften lägre.”
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
EON är tyskt iallafallkisumisu skrev:
Ellevio, (ägs av fyra pensionsförvaltare, Omers från Canada 50%, sen delar tredje AP-fonden, AMF och Folksam på 50%) De räknar fullt mellan 6 och 22 och halvt mellan 22 och 06. Om de kommer ändra modell återstår att se.kisumisu skrev:
Sen får man se till helheten också, de har till exempel sänkt den fasta avgiften för den med 20 A och 25 Är abonnemang.
Vi får se vad Vattenfall inför för modell. Man hade så i testet, men kanske ändrar man något inför innan man inför det för alla. Man kanske kom på något under resten som man vill ändra. Med sänkt överföringsavgift och att du laddar på natten så kanske du tjänar på att effektavgift införs.kisumisu skrev:
Kanske kan dra ned produktionen av varmvatten och kanske även värme när du drar igång bastun?kisumisu skrev:
De gamla avgifterna måste såklart ändras. De får inte ta in mer pengar totalt när de inför effektavgifter, så något måste minska om något nytt tillkommer.kisumisu skrev:
Enl NyT kommer EON att kolla på effekttopparna alla dagar dagtid på vintern.
dvs mer eller mindre ett månadsmedel på dagtids effekttoppar på vintern
Dock är inte exakta datum och priser satta än, men grunden
https://www.nyteknik.se/energi/eons...jon-kunder-ska-raekna-varje-vinterdag/4436203
Citat:
"Fakturan är inte ”körd” om du får några höga toppar tidigt i månaden. Du börjar om varje dag och har möjlighet att påverka elanvändningen och fakturan den dagen också, säger Gustav Wengen, chef på avdelningen Kund & marknad på Eon Energidistribution.
Eon tror att upplägget även är enklare att förstå jämfört med andra nätbolags modeller där kunderna behöver hålla koll på tidigare effektuttag under månaden."
"Den nya avgiften kommer inte att tas ut dygnet runt, året om. Topparna räknas endast dagtid på vinterhalvåret, medan taxan är noll nattetid och under sommarmånaderna. "
"Vilka klockslag som räknas som dag, vilka månader som klassas som vinter och hur stor taxan blir räknat i kr/kW har företaget inte gått ut med ännu. Det kommer kunderna att informeras om i slutet av februari."
dvs mer eller mindre ett månadsmedel på dagtids effekttoppar på vintern
Dock är inte exakta datum och priser satta än, men grunden
https://www.nyteknik.se/energi/eons...jon-kunder-ska-raekna-varje-vinterdag/4436203
Citat:
"Fakturan är inte ”körd” om du får några höga toppar tidigt i månaden. Du börjar om varje dag och har möjlighet att påverka elanvändningen och fakturan den dagen också, säger Gustav Wengen, chef på avdelningen Kund & marknad på Eon Energidistribution.
Eon tror att upplägget även är enklare att förstå jämfört med andra nätbolags modeller där kunderna behöver hålla koll på tidigare effektuttag under månaden."
"Den nya avgiften kommer inte att tas ut dygnet runt, året om. Topparna räknas endast dagtid på vinterhalvåret, medan taxan är noll nattetid och under sommarmånaderna. "
"Vilka klockslag som räknas som dag, vilka månader som klassas som vinter och hur stor taxan blir räknat i kr/kW har företaget inte gått ut med ännu. Det kommer kunderna att informeras om i slutet av februari."
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Man kan läsa mer på EONs hemsida: https://www.eon.se/nyheter/kommentar-med-anledning-av-energi--och-naeringsministerns-uttala
En del som jag tyckte var intressant i det inlägget:
Vår modell har tagits fram med ett tydligt kundfokus och har testats i ett pilotprojekt med omkring 1 000 kunder.
Våra erfarenheter visar att det går att utforma en modell som både är möjlig att förstå och påverka, samtidigt som den bidrar till ett mer effektivt utnyttjande av elnätet.
Det verkar ju inte som att EON är så kritiska ändå? Ett mer effektivt utnyttjande av elnätet låter ju inte helt fel.
Sen är det väl som AndersS skriver, de är redo. Jag är tveksam till att Ebbas uttalande blir mer än just ett uttalande. Just nu utvisas skötsamma ungdomar innan de ens gått ut gymnasiet och det är enligt både opposition och regering inte bra, men där hoppas man att man kanske, möjligen hinner ändra det i år, men säker är man inte. Känns märkligt om det inte har en högre prioritet än detta, så jag är skeptisk till att något kommer hända de närmsta 10 månaderna.
En del som jag tyckte var intressant i det inlägget:
Vår modell har tagits fram med ett tydligt kundfokus och har testats i ett pilotprojekt med omkring 1 000 kunder.
Våra erfarenheter visar att det går att utforma en modell som både är möjlig att förstå och påverka, samtidigt som den bidrar till ett mer effektivt utnyttjande av elnätet.
Det verkar ju inte som att EON är så kritiska ändå? Ett mer effektivt utnyttjande av elnätet låter ju inte helt fel.
Sen är det väl som AndersS skriver, de är redo. Jag är tveksam till att Ebbas uttalande blir mer än just ett uttalande. Just nu utvisas skötsamma ungdomar innan de ens gått ut gymnasiet och det är enligt både opposition och regering inte bra, men där hoppas man att man kanske, möjligen hinner ändra det i år, men säker är man inte. Känns märkligt om det inte har en högre prioritet än detta, så jag är skeptisk till att något kommer hända de närmsta 10 månaderna.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 586 inlägg
@Fairlane , jag tycker det går att läsa in viss trötthet ur EON:s text. "Ska vi behöva papperskorga flera års arbete för att ministern fått feeling?" ungefär. Fullt förståeligt.
Som ofrivillig "kund" hos EON är jag inte speciellt bekymrad över detta. För ett genomsnittligt hushåll som inte har en monstersvets som går timmavis, använder 9 kW-elpatroner för att värma huset eller snabbladdar elbilen kl 17 - är det nog ingen större risk för dramatiska höjningar iom effektavgiften.
Som ofrivillig "kund" hos EON är jag inte speciellt bekymrad över detta. För ett genomsnittligt hushåll som inte har en monstersvets som går timmavis, använder 9 kW-elpatroner för att värma huset eller snabbladdar elbilen kl 17 - är det nog ingen större risk för dramatiska höjningar iom effektavgiften.
Och har man dessa grejer så skall man betala eller optimera!SågspånPappspikEternit skrev:
@Fairlane , jag tycker det går att läsa in viss trötthet ur EON:s text. "Ska vi behöva papperskorga flera års arbete för att ministern fått feeling?" ungefär. Fullt förståeligt.