43 740 läst ·
696 svar
44k läst
696 svar
Den 1 september 2026 införs E.ON effektavgift
Ungefär 18% av personbilsflottan är elektrifierad.D djac skrev:
Knappt någon alls av den tunga trafiken - men det kommer kanske?
Lägg där till batterier varav en stor del kommer användas till att jaga pris-dippar.
Du kan inte på allvar mena att "det har funkat hyfsat hittills" är en intäkt för vad som kommer.
Ja men det är jag övertygad om, funkar det bara hyfsat för dig, då har vi andra det bättre, det funkar toppen här, vad har du för bekymmer med ditt nät?S Snikholt skrev:
Du ser verkligen glaset som halvtomt, när du säger att batterier används för att -jaga prisdippar, så är det egentligen i huvudsak tvärtom, de används för att kapa toppar när produktionen är lägre i förhållande till förbrukningen.
Det kommer gå jättebra, i vår ras korta historia på jorden så är detta en väldigt liten justering av levnadsvillkoren.
Ovanstående inlägg är så oerhört infantilt, du tänker som ett barn.D djac skrev:Ja men det är jag övertygad om, funkar det bara hyfsat för dig, då har vi andra det bättre, det funkar toppen här, vad har du för bekymmer med ditt nät?
Du ser verkligen glaset som halvtomt, när du säger att batterier används för att -jaga prisdippar, så är det egentligen i huvudsak tvärtom, de används för att kapa toppar när produktionen är lägre i förhållande till förbrukningen.
Det kommer gå jättebra, i vår ras korta historia på jorden så är detta en väldigt liten justering av levnadsvillkoren.
Lite kul också att du tänker optimera ditt eget batteri för maximal nätnytta. Fint av dig.
Det är det man gör med batterier, de är dina bästa vänner, de tar till vara överskott och mildrar belastningen när det riskerar bli brist, en del stödjer dig passivt genom att dra ner på sin förbrukning men din granne med batteri hjälper dig aktivt, krama och tacka hen när ni ses!S Snikholt skrev:
Ja, om man som du - tror att belastningen i ditt lokala elnät blir låg bara för att elpriset råkar vara det, eller tvärtom... herregud.D djac skrev:
Mitt lokala elnät är bara en del av Sveriges elsystem och det ska därför bara uppfylla sin funktion, varken mer eller mindre, så när produktionen är god och efterfrågan detsamma så ska det transportera mer.S Snikholt skrev:
Att sen kringliggande faktorer, som tex effektavgiften, som en bieffekt komprimerar dessa fönster är ju ingen naturlag, det har ju någon valt.
Det är så att säga natural stupiduty, så på det sättet kanske en naturlag.
Men toppen - då kan vi ju också passa på att bygga 20-filer till El Stockholmo, så vi slipper köerna på morgonen. Det vore klokt.😉D djac skrev:Mitt lokala elnät är bara en del av Sveriges elsystem och det ska därför bara uppfylla sin funktion, varken mer eller mindre, så när produktionen är god och efterfrågan detsamma så ska det transportera mer.
Att sen kringliggande faktorer, som tex effektavgiften, som en bieffekt komprimerar dessa fönster är ju ingen naturlag, det har ju någon valt.
Det är så att säga natural stupiduty, så på det sättet kanske en naturlag.
Samtidigt kan man väl iofs konstatera att det fortfarande är köer trots trängselavgift (Läs effektavgift)
Men det är trevligt att de som inte vill ta sig in till stan slipper vara med och betala.
Ja men det hade vi nog fått göra om vi infört debitering likt effektavgifterna, dvs alldeles överdrivet för dyrt när folk reser pga dygnsrytm och samhällets krav, men gratis i små fönster.S Snikholt skrev:Men toppen - då kan vi ju också passa på att bygga 20-filer till El Stockholmo, så vi slipper köerna på morgonen. Det vore klokt.😉
Samtidigt kan man väl iofs konstatera att det fortfarande är köer trots trängselavgift (Läs effektavgift)
Men det är trevligt att de som inte vill ta sig in till stan slipper vara med och betala.
Vi hade ju velat att samhället gick vidare, skatter rullar in osv, så ja du hade fått samma effekt, folk hade argt tvingats trängas i de tillåtna luckorna. Blir lätt att förstå hur dumt det är när man som du översätter till den synliga världen.
Ja, därav att jag förespråkar en rak effektavgift. Som är lika dygnet runt och året om. Gärna differentierad skala, effekt i spannetD djac skrev:Ja men det hade vi nog fått göra om vi infört debitering likt effektavgifterna, dvs alldeles överdrivet för dyrt när folk reser pga dygnsrytm och samhällets krav, men gratis i små fönster.
Vi hade ju velat att samhället gick vidare, skatter rullar in osv, så ja du hade fått samma effekt, folk hade argt tvingats trängas i de tillåtna luckorna. Blir lätt att förstå hur dumt det är när man som du översätter till den synliga världen.
1-4 kW =billigt
5-8 kW =dyrare
>9kW =dyrast
Effektavgift med fasta rabatt-fönster är alltigenom kass
Ah, jag vet inte, man skulle också kunna jobba lite mer med säkringsstorlek och kostnaderna kopplat till detta.S Snikholt skrev:
Hej djacD djac skrev:
En säkring är utformad för att vara ett kortslutningsskydd och gällande ledningar kan man även välja och dimentionera säkringar för att hantera överlast. En säkring kan dock inte hantera överlast i t.ex. en elmotor eller de transformatorer som finns i ledningsnätet.
Men att använda en smältsäkring som effektmätare, när man i fallet med distributionsnät idag, även har spänningskvalité och spänningsnivå att ta hänsyn till, då är det ett dåligt verktyg.
Med samma kostnad för 16 A till 25 A säkring, då kan man sätta 25 A som abonnemangssäkring och då kunna ha bra selektivitet för säkringar i huset och med effektavgiften baserad på elenergimätning under en timme, då får man en bra nogrannhet och repterbarhet på effektmätningen.
I perspektivet av denna diskussionen så borde kanske all kunna acceptera att med en mindre säkring kan man inte skapa lika stora belastningstoppar som med en större.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
En säkring är utformad för att vara ett kortslutningsskydd och gällande ledningar kan man även välja och dimentionera säkringar för att hantera överlast. En säkring kan dock inte hantera överlast i t.ex. en elmotor eller de transformatorer som finns i ledningsnätet.
Men som effektmätare, när man i fallet med distributionsnät idag, även har spänningskvalité och spänningsnivå att ta hänsyn till, då är det ett dåligt verktyg.
Med samma kostnad för 16 A till 25 A säkring, då kan man sätta 25 A som abonnemangssäkring och då kunna ha bra selektivitet för säkringar i huset och med effektavgiften baserad på elenergimätning under en timme, då får man en bra nogrannhet och repterbarhet på effektmätningen.
HejD djac skrev:
Jag förklarade ju just i mitt inlägg att det finns flera argument att säkringen bland annat inte är en bra mätare av effekt, inte heller gällande att hantera spänningkvalité eller selektivitet.
Dessa frågor tillhör det som handlar om anpassning (modernisering, förbättring) av de redan byggda elnäten mot den förändrade elanvändningen utan större kostnader.
Att bygga om och förstärka elnäten handlar om betydligt större investeringar
Redigerat:
Men du tycker alltså inte att det stämmer att man med större säkring kan skapa större laster?M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag förklarade ju i mitt inlägg att det finns flera argument att säkringen bland annat inte är en bra mätare av effekt, inte heller gällande att hantera spänningkvalité eller selektivitet.
Dessa frågor tillhör det som handlar om anpassning (modernisering) av de redan byggda elnäten mot den förändrade elanvändningen utan större kostnader.