D djac skrev:
Men du tycker alltså inte att det stämmer att man med större säkring kan skapa större laster?
Jag tycker att du har en viss poäng. En del bolag har ju dessutom behållt säkringsstorleken. Men det är ett mycket trubbigare instrument än maximal effekt och det finns fördelar med att använda maximal medeleffekt/h istället (som exempelvis Göteborg energi använder sig av istället för att ta betalt för säkringarnas storlek), särskilt som lasterna ofta kan vara obalanserade mellan faserna. Dessutom är det inte så bra att tugga på säkringens utlösningsvillkor.

D djac skrev:
Men du tycker alltså inte att det stämmer att man med större säkring kan skapa större laster?
Hej

Vad menar du med att ”skapa större laster” ?

Med 25 A säkring idag utan effektavgifterna och med 25 A säkring i morgon, med effektavgifterna, så kan precis lika stora laster anslutas i villan

Med en 25 A säkring vid villan har du skapat ett kortslutningsskydd för ledningar och den elutrustning tex jordfelsbrytare som abonnenten ansluter

Effektavgiften ger sedan en noggrannare och mer reproducerbar mätning av effekten samt en bättre möjlighet att hantera elkvaliten och spänningsnivån och dess variationer som blivit viktigare nu när vi ansluter annan utrustning än för säg 20 år sedan

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Vad menar du med att ”skapa större laster” ?

Med 25 A säkring idag utan effektavgifterna och med 25 A säkring i morgon, med effektavgifterna, så kan precis lika stora laster anslutas i villan

Med en 25 A säkring vid villan har du skapat ett kortslutningsskydd för ledningar och den elutrustning tex jordfelsbrytare som abonnenten ansluter

Effektavgiften ger sedan en noggrannare och mer reproducerbar mätning av effekten samt en bättre möjlighet att hantera elkvaliten och spänningsnivån och dess variationer som blivit viktigare nu när vi ansluter annan utrustning än för säg 20 år sedan
Men 16A mot 25A, heller ingen skillnad? (det var det diskussionen handlade om, inte om en 25A varierar över tid)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D djac skrev:
Men 16A mot 25A, heller ingen skillnad? (det var det diskussionen handlade om, inte om en 25A varierar över tid)
Hej
Du skriver; "Men 16A mot 25A, heller ingen skillnad?
Vad menar du med det?

Vilken skllnad talar du om?
Selektivitet?

• Haha
djac
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Du skriver; "Men 16A mot 25A, heller ingen skillnad?
Vad menar du med det?

Vilken skllnad talar du om?
Selektivitet?
Med vilken säkring tror du att man kan skapa störst last, 16A, 25A, eller samma?

(Inspirerad av @Snikholt och de roliga quizen)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D djac skrev:
Med vilken säkring tror du att man kan skapa störst last, 16A, 25A, eller samma?

Hej

När du skriver "kan skapa störst last".
Menar du då vilken säkring som kontinuerligt kan kan klara högre ström genom sig?

Det tog jag ju upp i mitt inlägg #537 tidigare tråden

”Med samma kostnad för 16 A till 25 A säkring, då kan man sätta 25 A som abonnemangssäkring och då kunna ha bra selektivitet för säkringar i huset och med effektavgiften baserad på elenergimätning under en timme, då får man en bra nogrannhet och repterbarhet på effektmätningen.”

Genom att med effektavgifterna separera kortskutningsskyddet från en medioker effektmätning så får man dessutom en bättre möjlighet till selektivitet till efterföljande säkringar för den som idag har 16 A abonnemangssäkring

I inlägg #543 vad menar du där diskussionens handlade om ?

Redigerat:
  • Haha
djac
  • Laddar…
D djac skrev:

Jag har hellre en större storlek på säkringen och medeleffektbegränsing per timme. Det ger mig mycket mer flexibilitet rörande hur jag vill använda huset.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S
M MrDizzy skrev:
Vet inte om denna varit uppe men effekttarifferna som de är designade kommer troligen att minska antalet laddstationer och därmed även hur intressant det är att ha elbil.

[länk]
Ja kommersiell, eller billig/gratis destinationsladdning är nog ett minne blott.
Likaså kanske folk i allmänhet blir snålare med att erbjuda sina gäster laddning.

// på mitt jobb kommer gratis laddning att försvinna från Q3

D
M MrDizzy skrev:
Vet inte om denna varit uppe men effekttarifferna som de är designade kommer troligen att minska antalet laddstationer och därmed även hur intressant det är att ha elbil.

[länk]
Det är allt tydligare att detta är det ursprungliga målet med avgiften, att cementera ett högt fossilberoende.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:

[länk]
Den fanns tidigare också, det var bara privatkunder som inte hade effekttariffer. Hos mitt elbolag har det varit effekttariff för alla företag så långt jag kan minnas.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Ja kommersiell, eller billig/gratis destinationsladdning är nog ett minne blott.
Likaså kanske folk i allmänhet blir snålare med att erbjuda sina gäster laddning.

// på mitt jobb kommer gratis laddning att försvinna från Q3
Jag har konstaterat att de på mitt jobb styr laddhastigheten utifrån hur många som laddar. Man får högre laddhastighet senare på dagen när laddhybriderna har laddat klart. Både i form av antal faser (då aktiveras tre faser) och ström (den ökar ju fler bilar som är färdigladdade). Alla behöver inte ladda med maximal effekt på en arbetsplats.

På matvaruaffären jag nyttjar finns det gratis trefasladdning i två timmar. Även här styr de både laddström och antal faser utifrån användning. Det finns fyra stolpar och jag bedömer att de har maxat laddningen till 32A på tre faser, de erbjuder 16A. Om en bil laddar med enfas, då är det lite av ett lotteri om jag får enfas eller trefas på laddningen. Får jag trefas så får jag dock 16A. Men ibland kan det stå tre bilar där redan och jag få ändå 3x16A. Hursomhelst, de har begränsat hur mycket det får kosta - elen till stolparna går fem meter från transformatorstationen bredvid, så det är hur mycket butiken vill betala som begränsar vad man får.

Jag har dock noterat att många destinationsladdare har blivit dyrare på slutet. Framförallt så har de lagt på en startavgift som gör dem helt ointressanta för laddhybrider. Det är billigare med bensin. Men denna tjänar man igen om man laddar en elbil med lite större batteri. Priset per kWh är inte jättehögt. Och man får 3x16A fortfarande.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har konstaterat att de på mitt jobb styr laddhastigheten utifrån hur många som laddar. Man får högre laddhastighet senare på dagen när laddhybriderna har laddat klart. Både i form av antal faser (då aktiveras tre faser) och ström (den ökar ju fler bilar som är färdigladdade). Alla behöver inte ladda med maximal effekt på en arbetsplats.

På matvaruaffären jag nyttjar finns det gratis trefasladdning i två timmar. Även här styr de både laddström och antal faser utifrån användning. Det finns fyra stolpar och jag bedömer att de har maxat laddningen till 32A på tre faser, de erbjuder 16A. Om en bil laddar med enfas, då är det lite av ett lotteri om jag får enfas eller trefas på laddningen. Får jag trefas så får jag dock 16A. Men ibland kan det stå tre bilar där redan och jag få ändå 3x16A. Hursomhelst, de har begränsat hur mycket det får kosta - elen till stolparna går fem meter från transformatorstationen bredvid, så det är hur mycket butiken vill betala som begränsar vad man får.

Jag har dock noterat att många destinationsladdare har blivit dyrare på slutet. Framförallt så har de lagt på en startavgift som gör dem helt ointressanta för laddhybrider. Det är billigare med bensin. Men denna tjänar man igen om man laddar en elbil med lite större batteri. Priset per kWh är inte jättehögt. Och man får 3x16A fortfarande.
När vi talar billaddning så blev jag förvånad igår, tittade på Teslas station i Malmö, där tar de 4,60 på dagen men bara 1,70 sen kväll/natt/tidig morgon. Billigare än hemma i dessa dagar.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
  • Gilla
djac
  • Laddar…
kisumisu
C cpalm skrev:
Är det inte typiskt svenskt att vara på hugget med att implementera EU-direktiv och med en sträng tolkning?

Men kolla elmarknadsförordningen artikel 18 och se om du tycker EI gjort rätt tolkning av förordningen:
[länk]
Kan hända men jag tycker Finland nästan ännu värre. Förutom på just dessa effektavgifter.

Sverige är ju inte ens med på Euro.

Sen är folk sura på EU.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.