D djac skrev:
Lite gullig ändå, det är liksom ingen fråga om elbilsladdningen kommer att öka, den måste öka och ju snabbare desto bättre.
Hej
”Den vuxne” kan i detta fallet tex genom att ta till sig innehållet i arbetet jag hänvisade till, inse att de redan byggda elnäten belastas annorlunda och att tex kravet på spänningskvalitén är allt svårare att klara när antalet elbilsladdare ökar

Eftersom det då skulle kosta väldigt mycket för oss elanvändare att bekosta ombyggnaden av de befintliga elnäten så är effektavgifter en möjlig väg att gå för att hålla nere ökningen av elnätskostnaderna
 
D
Fairlane Fairlane skrev:
Jamen då så. Det finns områden där det fungerar utmärkt idag, då finns det väl ingen som helst anledning att bygga ut nätet något mer...
På en del platser kommer det säkert inte behövas i närtid, på andra börjar det säkert bli dags men såna här omställningar har vi gjort jättemånga så ingen kan på riktigt känna oro.
 
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
”Den vuxne” kan i detta fallet tex genom att ta till sig innehållet i arbetet jag hänvisade till, inse att de redan byggda elnäten belastas annorlunda och att tex kravet på spänningskvalitén är allt svårare att klara när antalet elbilsladdare ökar

Eftersom det då skulle kosta väldigt mycket för oss elanvändare att bekosta ombyggnaden av de befintliga elnäten så är effektavgifter en möjlig väg att gå för att hålla nere ökningen av elnätskostnaderna
Det hjälper väl inte med effektavgifter, de kan temporärt försena utbyggnaderna (som bäst men förmodligen inte) för att dessa sen ska behöva göras mer brådskande och samtidigt, då kommer både materiel och arbetskostnader vara högre (tillgång/efterfrågan). Det är verkligen en dum idé som bara kommer skada oss.
 
D djac skrev:
Det hjälper väl inte med effektavgifter, de kan temporärt försena utbyggnaderna (som bäst men förmodligen inte) för att dessa sen ska behöva göras mer brådskande och samtidigt, då kommer både materiel och arbetskostnader vara högre (tillgång/efterfrågan). Det är verkligen en dum idé som bara kommer skada oss.
Hej
Det återstår att se
Som jag flera gånger påpekat så har vi i ca 20 år vandrat i en riktning där vi minskat elenergianvändning men behållit effekttopparna tex vid val av teknik och vitvaror

Effektavgiften innebär en vandring åt andra hållet

Jag har även påpekat att sedan huset köptes 1994 har testat det jag beskriver och även försökt att berätta det för andra bla här på byggahus
 
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det återstår att se
Som jag flera gånger påpekat så har vi i ca 20 år vandrat i en riktning där vi minskat elenergianvändning men behållit effekttopparna tex vid val av teknik och vitvaror

Effektavgiften innebär en vandring åt andra hållet

Jag har även påpekat att sedan huset köptes 1994 har testat det jag beskriver och även försökt att berätta det för andra bla här på byggahus
Jag håller inte med om att en taxa ändrar några effekter, när alla bilar är bytta till elbilar så kommer vi behöva ladda dessa, att då använda avgifter som pressar in all denna laddning i ett mindre tidsfönster kommer om något inte minska effekttoppen, tvärtom.

Jag ser inte heller in i framtiden men batteriladdning är idag det som ser ut att kunna generera de högsta topparna i ett hushåll.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
På en del platser kommer det säkert inte behövas i närtid, på andra börjar det säkert bli dags men såna här omställningar har vi gjort jättemånga så ingen kan på riktigt känna oro.
Men är det bättre att vänta till det blir mer akut eller bättre att börja omställningen i tid?
 
D djac skrev:
Jag håller inte med om att en taxa ändrar några effekter, när alla bilar är bytta till elbilar så kommer vi behöva ladda dessa, att då använda avgifter som pressar in all denna laddning i ett mindre tidsfönster kommer om något inte minska effekttoppen, tvärtom.

Jag ser inte heller in i framtiden men batteriladdning är idag det som ser ut att kunna generera de högsta topparna i ett hushåll.
Hej
Jag tankar inte min dieselbil hemma utan på mack
Du verkar tex förutsätta att privata elbilar i framtiden givet skall laddas hemma och inte vid batterförsedda snabbladdstationer om säg 5-15 år om det är lämpligare
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag tankar inte min dieselbil hemma utan på mack
Du verkar tex förutsätta att privata elbilar i framtiden givet skall laddas hemma och inte vid batterförsedda snabbladdstationer om säg 5-15 år om det är lämpligare
I dag får man inte ihop kalkylen för att köpa en elbil istället för dieselbil om man inte kan ladda billigt hemma. Tror du det kommer att vara väsentligt billigare att snabbladda om 5 år?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag tankar inte min dieselbil hemma utan på mack
Du verkar tex förutsätta att privata elbilar i framtiden givet skall laddas hemma och inte vid batterförsedda snabbladdstationer om säg 5-15 år om det är lämpligare
Ja men det gör jag nog men är öppen för att det kan bli på annat sätt, idag är det nog inget som pekar på att det är på väg åt det hållet och personligen håller jag det för som det minst sannolika scenariot.

Sen kan allt hända såklart, kanske inte ens är batteribilar men det liksom lite utanför just nu, jag tror också att hembatteriet blir standard, helst obligatoriskt.
 
useless useless skrev:
I dag får man inte ihop kalkylen för att köpa en elbil istället för dieselbil om man inte kan ladda billigt hemma. Tror du det kommer att vara väsentligt billigare att snabbladda om 5 år?
Hej

Jag vet inte vad som händer med utvecklingen i framtiden

Men vi måste anpassa oss till de förutsättningar som finns och de begränsningar som naturlagar och ekonomi sätter

Om kostnaden för elnätet blir för stor för att klara all laddning med hög effekt genom elnätet hemma.
(I inlägg #430 här i tråden såg vi problematiken om vi förutsätter att alla skall ladda hemma vid ett varierande elpris)

Då får man tex komma fram till olika lösningar som då kostar olika mycket för villaägare beroende på vad han väljer

Vi har fortfarande inte löst hur vi hanterar bortfallet av bränsleskatten när bensin och dieselbilar fasas ut
 
Redigerat:
D
useless useless skrev:
I dag får man inte ihop kalkylen för att köpa en elbil istället för dieselbil om man inte kan ladda billigt hemma. Tror du det kommer att vara väsentligt billigare att snabbladda om 5 år?
Helst så kommer dieselbilen då vara så dyr att tanka att det bara kan motiveras i speciella fall, räddningsfordon och liknande.
 
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Jag vet inte vad som händer med utvecklingen i framtiden

Men vi måste anpassa oss till de förutsättningar som finns och de begränsningar som naturlagar och ekonomi sätter

Om kostnaden för elnätet blir för stor för att klara all laddning med hög effekt genom elnätet hemma.
(I inlägg #430 här i tråden såg vi problematiken om vi förutsätter att alla skall ladda hemma vid ett varierande elpris)

Då får man tex komma fram till olika lösningar som då kostar olika mycket för villaägare beroende på vad han väljer

Vi har fortfarande inte löst hur vi hanterar bortfallet av bränsleskatten när bensin och dieselbilar fasas ut
Jag skulle säga att ja, naturlagar är såklart konstanter, de ekonomiska ramarna sätter vi däremot själva och min gissning är att man även framåt vill ha elen "hemburen", jag tror inte att det här med att till vardags hämta el vid stationer kommer flyga.

Däremot tror jag att styrd elbilsladdning kommer bli standard och hjälpa mycket.

Allt det här är ju bra exempel på hur detta initiativ tillsammans med den pågående, men förhoppningsvis tillfälliga, renässansen för det fossila verkligen bromsar övergången. Här i Sverige pratar vi om elbilar och smartare elkonsumtion hemma men i europa står man inför att ersätta fossilgasen för uppvärmning och matlagning och där är ju effektavgifterna ett ännu viktigare vapen. Vi vet ju att ute i europa har värmepumpen varit ett stort hot för fossilindustrin, nu fick man ett verktyg att bromsa införandet och kan då behålla sina fossila volymer.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Jag skulle säga att ja, naturlagar är såklart konstanter, de ekonomiska ramarna sätter vi däremot själva och min gissning är att man även framåt vill ha elen "hemburen", jag tror inte att det här med att till vardags hämta el vid stationer kommer flyga.

Däremot tror jag att styrd elbilsladdning kommer bli standard och hjälpa mycket.

Allt det här är ju bra exempel på hur detta initiativ tillsammans med den pågående, men förhoppningsvis tillfälliga, renässansen för det fossila verkligen bromsar övergången. Här i Sverige pratar vi om elbilar och smartare elkonsumtion hemma men i europa står man inför att ersätta fossilgasen för uppvärmning och matlagning och där är ju effektavgifterna ett ännu viktigare vapen. Vi vet ju att ute i europa har värmepumpen varit ett stort hot för fossilindustrin, nu fick man ett verktyg att bromsa införandet och kan då behålla sina fossila volymer.
Men även om jag också tycker effektavgifterna i sin utformning är kontraproduktiva - och då framför allt att vissa bolags tariffer definitivt inte kommer leda till lägre stress på nätet, så är ju ditt synsätt ungefär liknande att alla borde ha en bil med 500 hK till samma kostnad som en med 75hK, och kunna förvänta sig att de kostar lika mycket.

Det kan också vara så att du tror att alla redan betalat för en bil på 500 hK, och därför bör få använda den utan extra kostnad. Och om det är så du tänker, så kan jag hålla med dig i det avseendet.

Problemet är bara att befintliga nät är inte byggda så att detta är genomförbart.
 
  • Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Men även om jag också tycker effektavgifterna i sin utformning är kontraproduktiva - och då framför allt att vissa bolags tariffer definitivt inte kommer leda till lägre stress på nätet, så är ju ditt synsätt ungefär liknande att alla borde ha en bil med 500 hK till samma kostnad som en med 75hK, och kunna förvänta sig att de kostar lika mycket.

Det kan också vara så att du tror att alla redan betalat för en bil på 500 hK, och därför bör få använda den utan extra kostnad. Och om det är så du tänker, så kan jag hålla med dig i det avseendet.

Problemet är bara att befintliga nät är inte byggda så att detta är genomförbart.
Jag ser det som två diskussioner, en är -vad ska vi betala för elnäten, den andra är -vad ska vi använda elnäten till och hur ska de se ut för detta.

Jag känner att vi varit igenom din frågeställning så många gånger och alla utom ett fåtal håller med om att för de pengarna vi betalt så hade vi alla kunnat åka Koeniggsegg, nu börjar ju även politiken veva igång på frågan, de kanske får inspiration här, och kanske, kanske, framtida regeringar spottar i nävarna och städar upp i den organiserade ekonomiska bluff som branschen är men det får vi se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.