D djac skrev:
Så är det ju nu och funkar utmärkt, om vi ska ha elnät som inte funkar till sitt ändamåls så är de inte ändamålsenliga.

Nej. min åsikt ligger fast, elnäten ska fortsätta utvecklas ändamålsenligt och detta ska utgå från samhällets behov och utveckling, man ska inte bygga och utveckla samhället utefter elnätet. Det är en fundamental skillnad på de två perspektiven.
Och min åsikt ligger också fast - jag är inte är beredd att betala mer pengar för elnätet så att folk som inte har koll skall kunna ladda bilen samtidigt som de lagar middag.
 
  • Gilla
Mackey och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Och min åsikt ligger också fast - jag är inte är beredd att betala mer pengar för elnätet så att folk som inte har koll skall kunna ladda bilen samtidigt som de lagar middag.
Det hade du inte behövt, eller jo det hade du men det får du ändå, du kommer få betala lika myckey men får bara mindre för pengarna, om det nu känns bättre.
 
D djac skrev:
Det hade du inte behövt, eller jo det hade du men det får du ändå, du kommer få betala lika myckey men får bara mindre för pengarna, om det nu känns bättre.
Och vilka belägg har du för det? Just nu så betalar jag betydligt mycket mindre för mitt elnät än jag gjorde innan jag fick effekttariff, så jag är rätt nöjd faktiskt!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Och vilka belägg har du för det? Just nu så betalar jag betydligt mycket mindre för mitt elnät än jag gjorde innan jag fick effekttariff, så jag är rätt nöjd faktiskt!
Ah, förlåt där fastnar vi igen, jag vet ju självklart inte vad du betalar, jag tänker på kollektivet. Jag personligen kanske också får lägre nätavgift, åtminstone inledningsvis, sen vet man ju aldrig vad de hittar på.
 
D djac skrev:
Ah, förlåt där fastnar vi igen, jag vet ju självklart inte vad du betalar, jag tänker på kollektivet. Jag personligen kanske också får lägre nätavgift, åtminstone inledningsvis, sen vet man ju aldrig vad de hittar på.
Och nu slåss du mot väderkvarnar. Du kan inte attackera det du faktiskt inte har några belägg för.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Och nu slåss du mot väderkvarnar. Du kan inte attackera det du faktiskt inte har några belägg för.
Vad menar du, att jag inte kan skåda in i framtiden, nej kan du det?
 
Jag förundras över den/de som tycker att man ska bygga fyrfiliga motorvägar där annars en tvåfilig räcker bara för att det inte ska bli några köer på morgon och kväll.

Jag förundras över den/de som tycker att man ska bygga 200 kassor (bildligt talat) mataffären bara för att det inte ska bli kö på eftermiddagen.

Jag förundras över den/de som tycker att...................
Fyll i något eget exempel.

Osv, osv.

Det som är karaktäristiskt för den här typen av trånga sektorer är att:
  • Topparna är relativt korta men kan bli extrema.
  • Det är dyrt att bygga för maxkapacitet.
  • Normalläget fungerar bra.
  • Styrning eller beteendeförändring är billigare än utbyggnad.
Om vi fortsätter att prata kapacitet i elnäten så är de ganska likartade som exemplen ovan. Det blir dyrt för el-användaren att ha fri tillgång till hög eleffekt alla tider på dygnet.

Vilka av er som skriver i detta ämne skulle vilja betala ungefär 30 000:- kronor per år för avgifter kopplade till elnätet (fast avgift, överföringsavgift och effektavgift, inte själva elen) istället för som idag ungefär 15 000:- kronor bara för att "gratis" kunna använda mycket el när som helst?
En fördubbling tror jag är lågt räknat.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D
M Mackey skrev:
Jag förundras över den/de som tycker att man ska bygga fyrfiliga motorvägar där annars en tvåfilig räcker bara för att det inte ska bli några köer på morgon och kväll.

Jag förundras över den/de som tycker att man ska bygga 200 kassor (bildligt talat) mataffären bara för att det inte ska bli kö på eftermiddagen.

Jag förundras över den/de som tycker att...................
Fyll i något eget exempel.

Osv, osv.

Det som är karaktäristiskt för den här typen av trånga sektorer är att:
  • Topparna är relativt korta men kan bli extrema.
  • Det är dyrt att bygga för maxkapacitet.
  • Normalläget fungerar bra.
  • Styrning eller beteendeförändring är billigare än utbyggnad.
Om vi fortsätter att prata kapacitet i elnäten så är de ganska likartade som exemplen ovan. Det blir dyrt för el-användaren att ha fri tillgång till hög eleffekt alla tider på dygnet.

Vilka av er som skriver i detta ämne skulle vilja betala ungefär 30 000:- kronor per år för avgifter kopplade till elnätet (fast avgift, överföringsavgift och effektavgift, inte själva elen) istället för som idag ungefär 15 000:- kronor bara för att "gratis" kunna använda mycket el när som helst?
En fördubbling tror jag är lågt räknat.
Allt detta bygger på det som man brukar kalla -tänk om alla skulle XX, det är ju gulligt om man är barn men löjligt om man är vuxen.

Som sagt, du känner säkert till att vi inte har beteenderegler för elanvändare idag, så det du beskriver ska då hända alltid idag men det gör det inte, det är kluringen..
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
D djac skrev:
Allt detta bygger på det som man brukar kalla -tänk om alla skulle XX, det är ju gulligt om man är barn men löjligt om man är vuxen.

Som sagt, du känner säkert till att vi inte har beteenderegler för elanvändare idag, så det du beskriver ska då hända alltid idag men det gör det inte, det är kluringen..
Än en gång, med elbilar så är det sannolikt att man får en kraftig försämring. Det blir laddning som skall göras när man inte är på jobbet. Om så bara 30% får för sig att stoppa i sladden när de kommer hem så har du redan där mer än en fördubbling för dessa av den högsta effekten och du får en 30% höjning av den totala effekten.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Allt detta bygger på det som man brukar kalla -tänk om alla skulle XX, det är ju gulligt om man är barn men löjligt om man är vuxen.
Det tror jag inte.
Jag tror ingen tänker sig att alla skulle X, men om tillräckligt många för något (tillräckligt många behöver inte ens vara en majoritet) så gör det skillnad.

Jag tycker snarare att det är barnsligt att bara titta på extremfallen, alla eller ingen.
D djac skrev:
Som sagt, du känner säkert till att vi inte har beteenderegler för elanvändare idag, så det du beskriver ska då hända alltid idag men det gör det inte, det är kluringen..
 
D djac skrev:
Allt detta bygger på det som man brukar kalla -tänk om alla skulle XX, det är ju gulligt om man är barn men löjligt om man är vuxen.

Som sagt, du känner säkert till att vi inte har beteenderegler för elanvändare idag, så det du beskriver ska då hända alltid idag men det gör det inte, det är kluringen..
Hej
Om du läser inlägg #430 här i tråden så studerar man nu vad en ökning av elbilsladdning kan innebära

Det är inte en ”gullig” studie avsedd att läsas av barn utan avsedd för vuxna
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Än en gång, med elbilar så är det sannolikt att man får en kraftig försämring. Det blir laddning som skall göras när man inte är på jobbet. Om så bara 30% får för sig att stoppa i sladden när de kommer hem så har du redan där mer än en fördubbling för dessa av den högsta effekten och du får en 30% höjning av den totala effekten.
De finns redan idag, i vissa områden har varje hushåll minst en elbil, det går utmärkt. Sen är detta ju inget att kämpa mot, snart ska alla bara ha elbilar ändå och de ska laddas, det är liksom bara att stegvis anpassa efter verkligheten.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Det tror jag inte.
Jag tror ingen tänker sig att alla skulle X, men om tillräckligt många för något (tillräckligt många behöver inte ens vara en majoritet) så gör det skillnad.

Jag tycker snarare att det är barnsligt att bara titta på extremfallen, alla eller ingen.
Håller med, omställningen har redan börjat och den började inte med alla, utan med några som ökar och vi har hela tiden varit på en bra glidbana, det är bara att låta det fortsätta tills omställningen är klar.
 
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Om du läser inlägg #430 här i tråden så studerar man nu vad en ökning av elbilsladdning kan innebära

Det är inte en ”gullig” studie avsedd att läsas av barn utan avsedd för vuxna
Lite gullig ändå, det är liksom ingen fråga om elbilsladdningen kommer att öka, den måste öka och ju snabbare desto bättre.
 
Fairlane
D djac skrev:
De finns redan idag, i vissa områden har varje hushåll minst en elbil, det går utmärkt. Sen är detta ju inget att kämpa mot, snart ska alla bara ha elbilar ändå och de ska laddas, det är liksom bara att stegvis anpassa efter verkligheten.
Jamen då så. Det finns områden där det fungerar utmärkt idag, då finns det väl ingen som helst anledning att bygga ut nätet något mer...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.