M Mackey skrev:
Jag vet inte om det är i den här tråden jag läst att testtariffen använde snittet av alla dygnstoppar under månaden eller om det var någon annanstans. Det kan vara fel, men om vi antar att det är så man beräknat avgiften förstår jag inte riktigt varför detta skulle strida mot idén med effekttariffen. Förklara gärna hur du menar.

Effekttariffer införs för att styra bort elanvändning från höglasttider och därmed undvika onödigt dyr nätutbyggnad genom att kunderna betalar mer när de belastar nätet som mest. Det är helt upp till nätägaren att utforma tariffen som ska vara
  1. Kostnadsriktig
  2. Objektiv / Icke-diskriminerande
  3. Främjande för ett effektivt utnyttjande av elnätet
  4. Förutsebar och tydlig
Edit: Man kan läsa mera om vad effekttariffer och vad dessa fyra kriterier betyder hos EI, [länk]
Man vill dels styra bort elanvändning från höglasttider, som du säger, men man vill även minska de högsta effekttopparna. Om man räknar på genomsnittet över en månad får några få väldigt höga effekttoppar under månaden bara liten betydelse vilket minskar incitamentet.
 
W Weimik skrev:
Man vill dels styra bort elanvändning från höglasttider, som du säger, men man vill även minska de högsta effekttopparna. Om man räknar på genomsnittet över en månad får några få väldigt höga effekttoppar under månaden bara liten betydelse vilket minskar incitamentet.
Nja, nu tror jag att du tänker lite fel. Man vill minska de högsta topparna under höglasttid, men när man gör det så vill man inte skapa nya toppar under en annan tid på dygnet. Här har exempelvis Ellevio tänkt till lite då de har en halverad effektberäkning på natten. Då uppmanar man inte till toppar på natten, men man uppmnar till att flytta last till natten.

Sedan är några få toppar ganska bra att ha. Det gör att du kan få ta ett bastubad en gång i månaden under höglasttid utan att just det bastubadet kostar skjortan. Eler så kan du ladda elbilen en timme en gång utan att det blir för dyrt. Dvs, att ta ett medel på några toppar är ett bra incitament för att faktiskt agera. Samtidigt så innebär en hög topp inte att man tappar incitament för resten av månaden.

Jag lyckades av misstag ladda elbilen en stund på morgonen den 1/1 och det dödade inte min medeleffekt som stannade på 3,5 kWh/h ändå. Frugan startade bastun lite för tidigt den 1/2 (mitt fel, hon frågade faktiskt mig först) och det gjorde ändå inte att incitamenten för att hålla nere effekttariffen för resten av månaden försvann. Vi ligger just nu på 3,5 kWh/h även för februari. Jag räknar med att det skall hålla resten av månaden också.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Dessa x värden adderas och sen dividerar man resultatet med 1.
Divideras dom inte med x?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, nu tror jag att du tänker lite fel. Man vill minska de högsta topparna under höglasttid, men när man gör det så vill man inte skapa nya toppar under en annan tid på dygnet. Här har exempelvis Ellevio tänkt till lite då de har en halverad effektberäkning på natten. Då uppmanar man inte till toppar på natten, men man uppmnar till att flytta last till natten.

Sedan är några få toppar ganska bra att ha. Det gör att du kan få ta ett bastubad en gång i månaden under höglasttid utan att just det bastubadet kostar skjortan. Eler så kan du ladda elbilen en timme en gång utan att det blir för dyrt. Dvs, att ta ett medel på några toppar är ett bra incitament för att faktiskt agera. Samtidigt så innebär en hög topp inte att man tappar incitament för resten av månaden.

Jag lyckades av misstag ladda elbilen en stund på morgonen den 1/1 och det dödade inte min medeleffekt som stannade på 3,5 kWh/h ändå. Frugan startade bastun lite för tidigt den 1/2 (mitt fel, hon frågade faktiskt mig först) och det gjorde ändå inte att incitamenten för att hålla nere effekttariffen för resten av månaden försvann. Vi ligger just nu på 3,5 kWh/h även för februari. Jag räknar med att det skall hålla resten av månaden också.
Hmm, vet inte om du missförstår mig eller jag dig. Du skriver själv ”att ta ett medel på några toppar är ett bra incitament” och det är ju precis det som är bra, till skillnad från att ta ett medel på alla månadens toppar.
 
W Weimik skrev:
Hmm, vet inte om du missförstår mig eller jag dig. Du skriver själv ”att ta ett medel på några toppar är ett bra incitament” och det är ju precis det som är bra, till skillnad från att ta ett medel på alla månadens toppar.
Då missförstod jag nog dig
 
M Mackey skrev:
Jag vet inte om det är i den här tråden jag läst att testtariffen använde snittet av alla dygnstoppar under månaden eller om det var någon annanstans. Det kan vara fel, men om vi antar att det är så man beräknat avgiften förstår jag inte riktigt varför detta skulle strida mot idén med effekttariffen. Förklara gärna hur du menar.
Jag har inte sett effekttariffen baserad månadsmedel(effekttopp) i den här eller några andra trådar på byggahus.se men visst hade det varit intressant att veta(testa) hur folk skulle bete sig då.

Folk som har fjärrvärme, gemensam tvättstuga och inte kan ladda elbil (på egen elmätare) nu eller i framtiden drabbas ju annorlunda av effekttariffen än de som bor i villa med elvärme som kan starta många stora elförbrukare samtidigt.

Månadsmedel skulle ju dra ner kostnaderna för de högsta enstaka eller veckovisa effekttoppar som tex tvätt, ladda elbilen en gång i veckan etc. Laddar man varje dag spelar det ju iofs ingen roll.

Det är nätets högsta samtidiga belastning ,effektuttag, som är dimensionerande för elnätet (lokalt, regionalt och även elproduktionen).

Därmed vill man att det ska kosta extra att förbruka mycket samtidigt.
Huvudsäkringarna tillåter ganska stor "överbelastning" utan att nätägaren kunnat ta mer betalt för den strömmen (ganska många Ampere) så högsta effektuttag kan anses rättvisare.

M Mackey skrev:
Effekttariffer införs för att styra bort elanvändning från höglasttider och därmed undvika onödigt dyr nätutbyggnad genom att kunderna betalar mer när de belastar nätet som mest.
Nja. Effekttariffen får flera effekter eller konsekvenser beroende på om/hur folk bryr sig om den eller bara betalar. Om den tillämpas i Italien eller Sverige.

Allt från lokalnät, regionnät, stamnät (400kV) får minskad toppbelastning. Även elproduktionen kan med samma installerade effekt försörja flera konsumenter om man smetar ut förbrukningen och minskar effekttopparna.
M Mackey skrev:
Det är helt upp till nätägaren att utforma tariffen som ska vara
  1. Kostnadsriktig
  2. Objektiv / Icke-diskriminerande
  3. Främjande för ett effektivt utnyttjande av elnätet
  4. Förutsebar och tydlig
Antag jag startar bastun 2ggr/mån. Kommer jag att göra det samtidigt som andra har sina effekttoppar så det har någon betydelse för lokalnätet?

Kommer finländare att bli diskriminerade?

Kommer försäljningen av effektbegränsdane Siemens spishällar att öka?
 
D
M Mackey skrev:
Men du skrev ju att det finns lösningar som är mycket bättre och mera träffsäkra, så då måste du ju känna till syftet.

Förklara gärna vad du tycker är det falska syftet och förklara även varför du anser att det är falskt.
Här talades det om ett problem med säsongsboende och debitering, i ett område med många sådana abonnenter vore en debitering som motsvarar kostnaderna bättre, dvs en större del läggs på abonnemanget. Detta skulle innebära bättre koppling mellan kostnader och intäkt och fördela kostnaderna mellan kunderna mer rättvist.
 
D djac skrev:
Här talades det om ett problem med säsongsboende och debitering, i ett område med många sådana abonnenter vore en debitering som motsvarar kostnaderna bättre, dvs en större del läggs på abonnemanget. Detta skulle innebära bättre koppling mellan kostnader och intäkt och fördela kostnaderna mellan kunderna mer rättvist.
Målet är ju inte att fördela kostander utan att sänka effekttoppar.

Även el-nätet fram till och i ett sommarstuge- eller fjällstugeområde har ju begränsningar i hur höga laster nätet tål.

Men vist kan man bygga ut nätet och lägga de högre kostnaderna för denna utbyggnad på abonnenternas förbrukning.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D djac skrev:
Här talades det om ett problem med säsongsboende och debitering, i ett område med många sådana abonnenter vore en debitering som motsvarar kostnaderna bättre, dvs en större del läggs på abonnemanget. Detta skulle innebära bättre koppling mellan kostnader och intäkt och fördela kostnaderna mellan kunderna mer rättvist.
Hej
Här finns dels elnät där äldre åretruntboende samsas med nybyggda vinter och sommarboenden i samma elnät

Ibland omvandlas tex sommarboendet till åretomboende med större krav på elförsörjningen

Elkunder vill rimligen inte ha flera olika kundgrupper med olika debitering utan föredrar nog som idag i princip en kundgrupp för villor och sommarboenden

Man vill rimligen veta vad kundgrupp som gäller när man köper en bostad och att inte den ändras något år efter det man börjat bo där

När elnäten byggs så får inte nätägaren agera proaktivt utan skall leverera den anslutning som elanvändaren begär och ta betalt för den

I
 
Redigerat:
blackarrow blackarrow skrev:
Antag jag startar bastun 2ggr/mån. Kommer jag att göra det samtidigt som andra har sina effekttoppar så det har någon betydelse för lokalnätet?

Kommer finländare att bli diskriminerade?

Kommer försäljningen av effektbegränsdane Siemens spishällar att öka?
Ja, all förbrukning i lokalnätet under höglasttid (och även i andra delar av nätet, men lokalnäten är just nu mest utsatta) har betydelse, det är anledningen till att effekttarifferna införs.

Nej, finländare i Sverige kommer inte att diskrimineras eftersom de behandlas lika som alla andra bastuägare. (Möjligen är det jag just skrev diskriminerande.)

Effektbegränsande spishällar har ingen praktiskt funktion att fylla som jag ser det. Det är hela elförbrukningen under en timme som räknas om till ett effektmedelvärde för timmen. Det har alltså ingen betydelse om man använder alla elintensiva produkter i köket samtidigt under några minuter.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Nja. Effekttariffen får flera effekter eller konsekvenser beroende på om/hur folk bryr sig om den eller bara betalar. Om den tillämpas i Italien eller Sverige.

Allt från lokalnät, regionnät, stamnät (400kV) får minskad toppbelastning. Även elproduktionen kan med samma installerade effekt försörja flera konsumenter om man smetar ut förbrukningen och minskar effekttopparna.
Effekttariffen får säkert flera konsekvenser och konsekvenserna är beroende av hur vi som elanvändare väljer att agera, men som jag uppfattat det EI skriver så är huvudsyftet att styra bort elanvändningen från höglasttid och undvika onödigt dyra nätutbyggnader.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Folk som har fjärrvärme, gemensam tvättstuga och inte kan ladda elbil (på egen elmätare) nu eller i framtiden drabbas ju annorlunda av effekttariffen än de som bor i villa med elvärme som kan starta många stora elförbrukare samtidigt.
Det är absolut skillnad på vad man kan belsasta nätet med och vad man kan styra om beroende på om man bor i lägenhet eller i villa/radhus.

En tariff med medel av alla månadens högsta dygnstoppar passar bättre i lägenhet än i villa (det är nog tom bra i lgh för att inte ge så mycket straff för enstaka misslyckanden) och det är nog som du säger att det är olämpligt att ha det så i villa/radhus.
 
W Weimik skrev:
Man vill dels styra bort elanvändning från höglasttider, som du säger, men man vill även minska de högsta effekttopparna. Om man räknar på genomsnittet över en månad får några få väldigt höga effekttoppar under månaden bara liten betydelse vilket minskar incitamentet.
Håller med.
Se mitt svar nyss till blackarrow.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är en modell jag inte sett att något bolag använder sig av, men jag har absolut inte tittat på alla.

Det vanliga är att man tittar på vilken timme på dygnet som man hade högst förbrukning den första i månaden. Det värdet blir värdet för dag 1. Sen tittar man på samma sak dygn 2 och får värdet för dygn på etc.
Under Januari får man då 31 värden, ett för varje dag. Från dessa värden väljer man ut de x högsta (x vanligtvis mellan 3 och 5, men alternativ finns). Dessa x värden adderas och sen dividerar man resultatet med 1.
Det jag läst är att man testat detta i lägenheter och där kan det vara vettigt med en mara förlåtande modell.
 
Fairlane
D Dilato skrev:
Divideras dom inte med x?
Så var tanken ja
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.