pacman42 pacman42 skrev:
Det kan inte stämma. Elöverföringen har sjunkit i pris. Energiskatten har sänkts.
Kollräkna gärna för säkerhets skull, men jag är ganska säker på att Excel räknat rätt.
 
M Mackey skrev:
Kollräkna gärna för säkerhets skull, men jag är ganska säker på att Excel räknat rätt.
När jag räknar på december och antar 5kW som nedel på de tre topparna så får jag att december (med 2026 års prislista) är 60 kr billigare än vad räkningen för 2025 var. Så det hade alltså varit en 60 kr billigare räkning i december trots indexuppräkningen för 2026.
 
G Ganescha skrev:
Decembers faktura från nätägaren utan straffavgiften och Januari faktura med straffavgiften. Tji fick vi för att vi värmde huset samtidigt som vi lagade mat 😡
[bild][bild]
Om du räknar ut priset per kWh ser du tydligt att du har fått ett lägre pris nu, dels tack vare sänkt skatt och dels tack vare den nya modellen med effektavgift. Du tillhör en av vinnarna. Grattis.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Om du räknar ut priset per kWh ser du tydligt att du har fått ett lägre pris nu, dels tack vare sänkt skatt och dels tack vare den nya modellen med effektavgift.
Så går det inte att räkna.
Anledningen är att det alltid blir billigare kr/kWh när man räknar på totalen när man förbrukar mer energi, detta eftersom den fasta kostnaden delas upp på fler kWh.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Så går det inte att räkna.
Anledningen är att det alltid blir billigare kr/kWh när man räknar på totalen när man förbrukar mer energi, detta eftersom den fasta kostnaden delas upp på fler kWh.
Fast i just det här fallet blir det lägre pris per kWh även för enbart den rörliga kostnaden…
 
G Ganescha skrev:
Med 10 öre 😂 jaja, man ska vara tacksam för dom små allmosorna man kan få nu vid ett val år.
Det sänker momsen också ..
 
G Ganescha skrev:
Decembers faktura från nätägaren utan straffavgiften och Januari faktura med straffavgiften.
Bra tajming, nu sparade du ju pengar på den nya taxan.
 
M Mackey skrev:
Debitering: Snitt av alla dygnstoppar under månaden.
Har du någon källa på det?
Det kan nog vara många som skulle vilja ha det så med det strider mot iden med att låta använd toppeffekt (med viss utjämning på 3 till 5 toppar) styra kostnaden isf bara säkringsstorlek.
 
D
M Mackey skrev:
Hur ser din lösning ut som skulle vara mycket bättre och träffsäkrare än effektavgift?
Problemet är att inget vet vad avgifterna syftar till i Sverige, jag tycker att man bör börja med ett syfte och sen designa efter detta, det uppgivna, men synat falska, syftet och avgiftsmodellen matchar inte varandra. Som man brukar säga två fel ger inte ett rätt.
 
D djac skrev:
Problemet är att inget vet vad avgifterna syftar till i Sverige, jag tycker att man bör börja med ett syfte och sen designa efter detta, det uppgivna, men synat falska, syftet och avgiftsmodellen matchar inte varandra. Som man brukar säga två fel ger inte ett rätt.
Men du skrev ju att det finns lösningar som är mycket bättre och mera träffsäkra, så då måste du ju känna till syftet.

Förklara gärna vad du tycker är det falska syftet och förklara även varför du anser att det är falskt.
 
A alfista skrev:
Bra tajming, nu sparade du ju pengar på den nya taxan.
Så länge frugan inte glömmer bort att hon tvättar barnens ytterkläder från dagis samtidigt som hon lagar mat i ugn och spis till dem, hon får hålla sig vaken så hon kan hänga upp dem!
 
blackarrow blackarrow skrev:
Har du någon källa på det?
Det kan nog vara många som skulle vilja ha det så med det strider mot iden med att låta använd toppeffekt (med viss utjämning på 3 till 5 toppar) styra kostnaden isf bara säkringsstorlek.
Jag vet inte om det är i den här tråden jag läst att testtariffen använde snittet av alla dygnstoppar under månaden eller om det var någon annanstans. Det kan vara fel, men om vi antar att det är så man beräknat avgiften förstår jag inte riktigt varför detta skulle strida mot idén med effekttariffen. Förklara gärna hur du menar.

Effekttariffer införs för att styra bort elanvändning från höglasttider och därmed undvika onödigt dyr nätutbyggnad genom att kunderna betalar mer när de belastar nätet som mest. Det är helt upp till nätägaren att utforma tariffen som ska vara
  1. Kostnadsriktig
  2. Objektiv / Icke-diskriminerande
  3. Främjande för ett effektivt utnyttjande av elnätet
  4. Förutsebar och tydlig
Edit: Man kan läsa mera om vad effekttariffer och vad dessa fyra kriterier betyder hos EI, https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-elnatsreglering/effektavgifter
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Så länge frugan inte glömmer bort att hon tvättar barnens ytterkläder från dagis samtidigt som hon lagar mat i ugn och spis till dem, hon får hålla sig vaken så hon kan hänga upp dem!
Just detta gör Mälarenergis tariff där den enda och högsta effekttoppen i månaden räknas väldigt olämplig. Entoppsmodellen bedömer jag dessutom strider mot Energimarknadsinspektionens regler om det skulle tas upp rättsligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M Mackey skrev:
Jag vet inte om det är i den här tråden jag läst att testtariffen använde snittet av alla dygnstoppar under månaden eller om det var någon annanstans. Det kan vara fel, men om vi antar att det är så man beräknat avgiften förstår jag inte riktigt varför detta skulle strida mot idén med effekttariffen.
Det är en modell jag inte sett att något bolag använder sig av, men jag har absolut inte tittat på alla.

Det vanliga är att man tittar på vilken timme på dygnet som man hade högst förbrukning den första i månaden. Det värdet blir värdet för dag 1. Sen tittar man på samma sak dygn 2 och får värdet för dygn på etc.
Under Januari får man då 31 värden, ett för varje dag. Från dessa värden väljer man ut de x högsta (x vanligtvis mellan 3 och 5, men alternativ finns). Dessa x värden adderas och sen dividerar man resultatet med 1.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Dessa x värden adderas och sen dividerar man resultatet med 1.
Vad är syftet med sista operationen?😀
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.