43 741 läst ·
696 svar
44k läst
696 svar
Den 1 september 2026 införs E.ON effektavgift
När jag räknar på december och antar 5kW som nedel på de tre topparna så får jag att december (med 2026 års prislista) är 60 kr billigare än vad räkningen för 2025 var. Så det hade alltså varit en 60 kr billigare räkning i december trots indexuppräkningen för 2026.M Mackey skrev:
Om du räknar ut priset per kWh ser du tydligt att du har fått ett lägre pris nu, dels tack vare sänkt skatt och dels tack vare den nya modellen med effektavgift. Du tillhör en av vinnarna. Grattis.G Ganescha skrev:
Så går det inte att räkna.W Weimik skrev:
Anledningen är att det alltid blir billigare kr/kWh när man räknar på totalen när man förbrukar mer energi, detta eftersom den fasta kostnaden delas upp på fler kWh.
Fast i just det här fallet blir det lägre pris per kWh även för enbart den rörliga kostnaden…Demmpa skrev:
Problemet är att inget vet vad avgifterna syftar till i Sverige, jag tycker att man bör börja med ett syfte och sen designa efter detta, det uppgivna, men synat falska, syftet och avgiftsmodellen matchar inte varandra. Som man brukar säga två fel ger inte ett rätt.M Mackey skrev:
Men du skrev ju att det finns lösningar som är mycket bättre och mera träffsäkra, så då måste du ju känna till syftet.D djac skrev:
Förklara gärna vad du tycker är det falska syftet och förklara även varför du anser att det är falskt.
Jag vet inte om det är i den här tråden jag läst att testtariffen använde snittet av alla dygnstoppar under månaden eller om det var någon annanstans. Det kan vara fel, men om vi antar att det är så man beräknat avgiften förstår jag inte riktigt varför detta skulle strida mot idén med effekttariffen. Förklara gärna hur du menar.blackarrow skrev:
Effekttariffer införs för att styra bort elanvändning från höglasttider och därmed undvika onödigt dyr nätutbyggnad genom att kunderna betalar mer när de belastar nätet som mest. Det är helt upp till nätägaren att utforma tariffen som ska vara
- Kostnadsriktig
- Objektiv / Icke-diskriminerande
- Främjande för ett effektivt utnyttjande av elnätet
- Förutsebar och tydlig
Redigerat:
Just detta gör Mälarenergis tariff där den enda och högsta effekttoppen i månaden räknas väldigt olämplig. Entoppsmodellen bedömer jag dessutom strider mot Energimarknadsinspektionens regler om det skulle tas upp rättsligt.G Ganescha skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Det är en modell jag inte sett att något bolag använder sig av, men jag har absolut inte tittat på alla.M Mackey skrev:Jag vet inte om det är i den här tråden jag läst att testtariffen använde snittet av alla dygnstoppar under månaden eller om det var någon annanstans. Det kan vara fel, men om vi antar att det är så man beräknat avgiften förstår jag inte riktigt varför detta skulle strida mot idén med effekttariffen.
Det vanliga är att man tittar på vilken timme på dygnet som man hade högst förbrukning den första i månaden. Det värdet blir värdet för dag 1. Sen tittar man på samma sak dygn 2 och får värdet för dygn på etc.
Under Januari får man då 31 värden, ett för varje dag. Från dessa värden väljer man ut de x högsta (x vanligtvis mellan 3 och 5, men alternativ finns). Dessa x värden adderas och sen dividerar man resultatet med 1.