S
Att inte ha någon effektavgift alls på natten låter fullständigt idiotiskt.
 
S
G Ganescha skrev:
Decembers faktura från nätägaren utan straffavgiften och Januari faktura med straffavgiften. Tji fick vi för att vi värmde huset samtidigt som vi lagade mat 😡
[bild][bild]
Du verkar ändå ha ett nätbolag som inte tar rövarpriser
 
Bara och höja temperaturen på natten till 25 grader och enbart göra varmvatten under natten och ladda elbil fullt!! Blir kanon bra!
 
  • Ledsen
Snikholt
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Decembers faktura från nätägaren utan straffavgiften och Januari faktura med straffavgiften. Tji fick vi för att vi värmde huset samtidigt som vi lagade mat 😡
[bild][bild]
Du hade ju avsevärt högre månadsförbrukning i januari, så då blir det dyrare även utan effektavgift.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Decembers faktura från nätägaren utan straffavgiften och Januari faktura med straffavgiften. Tji fick vi för att vi värmde huset samtidigt som vi lagade mat 😡
[bild][bild]
Du har 50% högre förbrukning i år också.
 
Jag har samma bolag och fick lägre (jämfört med vad det blivit med förra årets modell).

De gjorde dessutom en indexhöjning på nätpriserna, den måste du också ta hänsyn till. Den kan du se på den fasta avgiften - den har inte ändrats alls förutom indexuppräkningen. Effekttariffen är helt och hållet kompenserad via lägre överföringsavgifter.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du har 50% högre förbrukning i år också.
Absolut, men det har väl inte med effektavgiften att göra? Utan det är för att Januari har varit svinkall.
 
G Ganescha skrev:
50% Absolut, men det har väl inte med effektavgiften att göra? Utan det är för att Januari har varit svinkall.
50% högre förbrukning ger en bra kickback på överföringsavgiften. Den är mycket lägre i år.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Decembers faktura från nätägaren utan straffavgiften och Januari faktura med straffavgiften. Tji fick vi för att vi värmde huset samtidigt som vi lagade mat 😡
Det är ju inte omöjligt att den högre kostnaden iaf. delvis beror på att förbrukningen är nästan 50 % högre och att energiskatten gått upp.

Jag ser inte riktigt vad olika saker kostar på dina bilder, men om du skickar tydligare bilder så kan jag göra en korrekt analys åt dig.
 
M Mackey skrev:
Det är ju inte omöjligt att den högre kostnaden iaf. delvis beror på att förbrukningen är nästan 50 % högre och att energiskatten gått upp.

Jag ser inte riktigt vad olika saker kostar på dina bilder, men om du skickar tydligare bilder så kan jag göra en korrekt analys åt dig.
Energiskatten har regeringen sänkt
 
Med 10 öre 😂 jaja, man ska vara tacksam för dom små allmosorna man kan få nu vid ett val år.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Energiskatten har regeringen sänkt
Då såg jag fel på de skannade fakturorna, de är lite otydliga.
 
Diagram över överföringsavgifter per kWh exklusive och inklusive moms och energiskatt, med satserna 6,13 öre/kWh och 52,66 öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prislista för elöverföringsavgift med och utan moms och skatt, 19,70 öre/kWh och 79,50 öre/kWh. Notering om energiskatt från 2025.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns tydligt den kraftiga sänkningen av överföringsavgiften och även skatten.
 
M Mackey skrev:
Det är ju inte omöjligt att den högre kostnaden iaf. delvis beror på att förbrukningen är nästan 50 % högre och att energiskatten gått upp.

Jag ser inte riktigt vad olika saker kostar på dina bilder, men om du skickar tydligare bilder så kan jag göra en korrekt analys åt dig.
Nu har jag fått bättre skärpa!

Med samma förbrukning som i december hade din januarifaktura varit 57:- kronor billigare jämfört med december.

Fortfarande med samma förbrukning som i december så skulle:
  • Energiskatten varit 139:- kronor lägre.
  • Elöverföring och effektavgift varit 46:- kronor högre.
Set du kan göra för att få samma avgift för elöverföring och effektavgift som tidigare är att sänka effekttoppen till 4,2 kW vilket kan kräva lite eftertanke.

Edit: Din decemberfaktura hade hamnat på 2082:- kronor med januari månads förbrukning. Elöverföringen hade varit 74:- kronor dyrare jämfört med de nya avgifterna som infördes i januari.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M Mackey skrev:
Nu har jag fått bättre skärpa!

Med samma förbrukning som i december hade din januarifaktura varit 57:- kronor billigare jämfört med december.

Fortfarande med samma förbrukning som i december så skulle:
  • Energiskatten varit 139:- kronor lägre.
  • Elöverföring och effektavgift varit 46:- kronor högre.
Set du kan göra för att få samma avgift för elöverföring och effektavgift som tidigare är att sänka effekttoppen till 4,2 kW vilket kan kräva lite eftertanke.

Edit: Din decemberfaktura hade hamnat på 2082:- kronor med januari månads förbrukning. Elöverföringen hade varit 74:- kronor dyrare jämfört med de nya avgifterna som infördes i januari.
Det kan inte stämma. Elöverföringen har sjunkit i pris. Energiskatten har sänkts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.