43 770 läst ·
696 svar
44k läst
696 svar
Den 1 september 2026 införs E.ON effektavgift
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Jag har samma bolag och fick lägre (jämfört med vad det blivit med förra årets modell).
De gjorde dessutom en indexhöjning på nätpriserna, den måste du också ta hänsyn till. Den kan du se på den fasta avgiften - den har inte ändrats alls förutom indexuppräkningen. Effekttariffen är helt och hållet kompenserad via lägre överföringsavgifter.
De gjorde dessutom en indexhöjning på nätpriserna, den måste du också ta hänsyn till. Den kan du se på den fasta avgiften - den har inte ändrats alls förutom indexuppräkningen. Effekttariffen är helt och hållet kompenserad via lägre överföringsavgifter.
Det är ju inte omöjligt att den högre kostnaden iaf. delvis beror på att förbrukningen är nästan 50 % högre och att energiskatten gått upp.G Ganescha skrev:
Jag ser inte riktigt vad olika saker kostar på dina bilder, men om du skickar tydligare bilder så kan jag göra en korrekt analys åt dig.
Energiskatten har regeringen sänktM Mackey skrev:
Nu har jag fått bättre skärpa!M Mackey skrev:
Med samma förbrukning som i december hade din januarifaktura varit 57:- kronor billigare jämfört med december.
Fortfarande med samma förbrukning som i december så skulle:
- Energiskatten varit 139:- kronor lägre.
- Elöverföring och effektavgift varit 46:- kronor högre.
Edit: Din decemberfaktura hade hamnat på 2082:- kronor med januari månads förbrukning. Elöverföringen hade varit 74:- kronor dyrare jämfört med de nya avgifterna som infördes i januari.
Det kan inte stämma. Elöverföringen har sjunkit i pris. Energiskatten har sänkts.M Mackey skrev:Nu har jag fått bättre skärpa!
Med samma förbrukning som i december hade din januarifaktura varit 57:- kronor billigare jämfört med december.
Fortfarande med samma förbrukning som i december så skulle:
Set du kan göra för att få samma avgift för elöverföring och effektavgift som tidigare är att sänka effekttoppen till 4,2 kW vilket kan kräva lite eftertanke.
- Energiskatten varit 139:- kronor lägre.
- Elöverföring och effektavgift varit 46:- kronor högre.
Edit: Din decemberfaktura hade hamnat på 2082:- kronor med januari månads förbrukning. Elöverföringen hade varit 74:- kronor dyrare jämfört med de nya avgifterna som infördes i januari.

