Fairlane
D djac skrev:
Om man zoomar ut så kan jag kanske dela lite av de övergripande tankarna, nu är det grovt räknat.

En familj i villa lägger ca 18-20.000kr per månad på sitt boende och av detta är ca 1.000kr elnätsavgift. Visst skule denna helt säkert kunna ha varit ungefär hälften, om vinsterna i bolagen varit rimliga och organisationerna tvingats vara lite effektivare. Det har många framfört och anser.
Ja, jag anser också att många nätägare tar ut oskäliga vinster. Nu nätägare Vattenfall har de senaste 10 åren höjt avgiften med cirka 53%, vilket är mer än inflationen. Jag kopplar inte det till effektavgiften som man kommer införa längre fram.
D djac skrev:
Effektavgifterna kommer innebära att de starkaste kunderna, som har råd, tid och intresse av ett modernt hem, får en för dessa obetydlig sänkning av avgiften, här ligger säkert flera av oss. Denna för oss obetydliga sänkning ska till största del betalas av de som sitter i den motsatta situationen, många barnfamiljer och äldre med knappa omständigheter.
Här håller jag som sagt inte med. Ser man på utfallet av Ellevios första år (ok det är bara deras påstående, men ändå) så har en tredjedel fått sänkt, trots att bara en tiondel aktiv förändrat något.
Dessutom är jag inte alls övertygad om att det är äldre eller barnfamiljer som drabbas/har dålig ekonomi. Många barnfamiljer har rätt bra ekonomi liksom en hel del äldre. De med sämre ekonomi bor ofta inte i en villa och kör sällan en ny elbil.

Oavsett det så tycker jag inte att kostnader för elnäten ska ta hänsyn till fördelningspolitik, det bör hanteras på annat sätt.
D djac skrev:
Detta är liksom grunden och gäller oavsett om man tycker elnäten ska vara starka eller svaga osv.
Ja och det är kanske där vi tänker olika. Fördelningspolitik i all ära, men jag anser inte att det är en uppgift för elnätsbolag.
D djac skrev:
För mig är dessa pengar inte välkomna, jag hade hellre inte fått sänkningen mao och detta gäller alltså ensamt.
Men du väljer rörligt pris på elen för att sänka dina kostnader? Hade det inte varit mer solidariskt att välja rörligt och sen ändå bara ladda elbilen när det är billigt? Då drar du ju ner snittpriset för den fattiga barnfamiljen, eller den äldre med dålig ekonomi? 😉
D djac skrev:
Att jag sen anser att hel initiativet har fel ansatts, även om det nu hade varit påkallat, har jag ju redan sagt flera gånger.
Det kan jag förstå, men det är inte samma sak som att det bara har skadliga effekter.

För den med bra ekonomi så ser jag inte att intresset för att skaffa elbil skulle minska pga detta. För den med dålig ekonomi är jag inte heller att intresset för att skaffa elbil skulle minska från noll till minus.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, jag anser också att många nätägare tar ut oskäliga vinster. Nu nätägare Vattenfall har de senaste 10 åren höjt avgiften med cirka 53%, vilket är mer än inflationen. Jag kopplar inte det till effektavgiften som man kommer införa längre fram.

Här håller jag som sagt inte med. Ser man på utfallet av Ellevios första år (ok det är bara deras påstående, men ändå) så har en tredjedel fått sänkt, trots att bara en tiondel aktiv förändrat något.
Dessutom är jag inte alls övertygad om att det är äldre eller barnfamiljer som drabbas/har dålig ekonomi. Många barnfamiljer har rätt bra ekonomi liksom en hel del äldre. De med sämre ekonomi bor ofta inte i en villa och kör sällan en ny elbil.

Oavsett det så tycker jag inte att kostnader för elnäten ska ta hänsyn till fördelningspolitik, det bör hanteras på annat sätt.

Ja och det är kanske där vi tänker olika. Fördelningspolitik i all ära, men jag anser inte att det är en uppgift för elnätsbolag.

Men du väljer rörligt pris på elen för att sänka dina kostnader? Hade det inte varit mer solidariskt att välja rörligt och sen ändå bara ladda elbilen när det är billigt? Då drar du ju ner snittpriset för den fattiga barnfamiljen, eller den äldre med dålig ekonomi? 😉

Det kan jag förstå, men det är inte samma sak som att det bara har skadliga effekter.

För den med bra ekonomi så ser jag inte att intresset för att skaffa elbil skulle minska pga detta. För den med dålig ekonomi är jag inte heller att intresset för att skaffa elbil skulle minska från noll till minus.
Ja, som sagt vi tittar på samma sak men får i många fall helt motsatta uppfattningar, jag tror inte att det går att brygga med fakta, för de kan vi se bägge.

För min del så faller det också på att jag anser att problembeskrivningen är helt felaktig, men det är vanligt idag, och då blir ju liksom lösningen automatiskt felaktig och skadlig.
 
TRJBerg
Nu är det ett problem att många elnätsägare är vinstdrivna företag som prioriterar vinst före allt annat, t ex EON. De har en relativt stor vinstmarginal som de tar ut till ägarna. Om elförbrukningen minskar har de ingen anledning att sänka priserna, snarare ökar de dem. Kunderna kan ju inte välja annan leverantör.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Ja, som sagt vi tittar på samma sak men får i många fall helt motsatta uppfattningar, jag tror inte att det går att brygga med fakta, för de kan vi se bägge.
Så är det nog
D djac skrev:
För min del så faller det också på att jag anser att problembeskrivningen är helt felaktig, men det är vanligt idag, och då blir ju liksom lösningen automatiskt felaktig och skadlig.
Om problembeskrivningen är rätt eller fel kan jag egentligen för lite om för att uttala mig om, så jag litar på de med mer kunskap, exempelvis Martin.

Om problembeskrivningen är felaktiga blir nog lösningen felaktig också, men inte automatiskt skadlig. Där tycker jag du tänker fel. Om bilen inte startar drar jag kanske den felaktiga slutsatsen att det beror på ett dåligt laddat batteri, så jag laddar det i några timmar. Bilen startar fortfarande inte för felet var något helt annat, bränslepumpen som gett upp. Det är så inte automatiskt skadligt att jag laddade batteriet.
 
D
Fairlane Fairlane skrev:
Så är det nog

Om problembeskrivningen är rätt eller fel kan jag egentligen för lite om för att uttala mig om, så jag litar på de med mer kunskap, exempelvis Martin.

Om problembeskrivningen är felaktiga blir nog lösningen felaktig också, men inte automatiskt skadlig. Där tycker jag du tänker fel. Om bilen inte startar drar jag kanske den felaktiga slutsatsen att det beror på ett dåligt laddat batteri, så jag laddar det i några timmar. Bilen startar fortfarande inte för felet var något helt annat, bränslepumpen som gett upp. Det är så inte automatiskt skadligt att jag laddade batteriet.
Tja, jag lutar mig här mot nätägarnas utsagor, de har varit nyanserade och stödjer inte påståenden om att det skulle vara ett generellt problem, de har legat i linje med att de räknar in det i det normala löpande, det känns också mer rimligt, det är aldrig extremerna som är riktiga.

Problemet, i den mån man ens kan tala om att det finns, ligger ju några nivåer över fysiken, Sverige har god elproduktion och ledningsnätet är tillfredsställande men under ständig förändring, drivet av teknik och samhällsförändringar, precis som det ska vara.

Våre elledningar ska då, för att vara relevanta, fortsätta tjäna samhället i framtiden, inte tvärtom, och då måste de vara adekvata för den produktion och konsumtion som vi har, från tid till annan. Det är därför rimligt att elnätsförändringen inte pausas, då pausar man samhällsutvecklingen, utan att de får fortsätta att i lugn och ro gradvis byggas om, när det är tillfälle och det behövs. Detta beskriver nätägarna som att det alltid varit deras vardag och det har ju gått finfint för landet med den strategin.

Har man ett problem med nivån på avgifterna så ska man skälla vid rätt träd, de kan halveras om intresse finns att ta tag i det men om inte så bara behåller vi även det tillståndet. Men som du säger är det en, om än kopplad i viss mån, annan fråga.
 
Hej
När man läser rubriken i DN i dag (2026-02-05) "Straffavgiften för att ladda elbilen i fjällstugan: 2 200 kronor"
https://www.dn.se/ekonomi/straffavgiften-for-att-ladda-elbilen-i-fjallstugan-2-200-kronor/

Då kan man naturligtvis både undra varför det kallas straffavgift och varför effektavgiften finns på den platsen

Om man sedan läser den här artikeln: "Sveriges högsta effekttariff - drivs av behovet på nyårsafton", då framgår det, när elnätsbolaget får berätta, bättre att det inte handlar om straff, utan det handlar om att finansiera det elnät som elbilsladdningen kräver.
https://www.elinstallatoren.se/2025/12/sveriges-hogsta-effekttariff-drivs-av-behovet-pa-nyarsafton/

När vi önskar att ansluta en stuga till elnät så kan inte elnätsbolaget neka oss att bli anslutna, men elnätsbolaget får ta betalt vad det kostar.

Genom effektavgiften så kan här elnätsbolaget bättre debitera utifrån hur elanvändarnas behov ställer krav på elnäten.

Har ni förslag på ett bättre sätt att hålla nere kostnaden för elnäten i detta fall?

 
Redigerat:
  • Gilla
Mackey och 3 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
När man läser rubriken i DN i dag (2026-02-05) "Straffavgiften för att ladda elbilen i fjällstugan: 2 200 kronor"
[länk]

Då kan man naturligtvis både undra varför det kallas straffavgift och varför effektavgiften finns på den platsen

Om man sedan läser den här artikeln: "Sveriges högsta effekttariff - drivs av behovet på nyårsafton", då framgår det, när elnätsbolaget får berätta, bättre att det inte handlar om straff, utan det handlar om att finansiera det elnät som elbilsladdningen kräver.
[länk]

Det är för att de ska få uppmärksamhet, såklart.

Just det där fallet har ju dragits fram några gånger och det är såklart ett unikum, det skulle kunna lösas mycket bättre och träffsäkrare än med effektavgiften såklart, den är ju inte till för säsongsvariationer men nu är skiten här, för vissa, och då blir det såna rubriker.

Här blir det ju i praktiken en riktad åtgärd mor elbilar och för det fossila, kanske fel ordval men rätt tolkat.
 
D djac skrev:
Det är för att de ska få uppmärksamhet, såklart.

Just det där fallet har ju dragits fram några gånger och det är såklart ett unikum, det skulle kunna lösas mycket bättre och träffsäkrare än med effektavgiften såklart, den är ju inte till för säsongsvariationer men nu är skiten här, för vissa, och då blir det såna rubriker.

Här blir det ju i praktiken en riktad åtgärd mor elbilar och för det fossila, kanske fel ordval men rätt tolkat.
Hej djac

Har du ett förslag på ett bättre sätt att hålla nere kostnaden för elnäten i detta fall?
 
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Har du ett förslag på ett bättre sätt att hålla nere kostnaden för elnäten i detta fall?
Många men det handlar det inte om här, det handlar om att fördela den och det har många aspekter, elnätens roll gör att vi har valt att inte rakt överföra kostnaderna till abonnenterna., en del som fast avgift, för liten i de här fallen, och en del som rörlig, för stor i de här fallen.
 
Hej
Att elbilsladdning, på många ställen, kan bli kostsamt att integrera i de redan byggda elnäten, det studerar man nu

Här finns en Licentiatavhandling, författad av Maria Sandström, med rubriken;

Evaluation and variability of power grid hosting capacity for electric vehicles: Case studies of residential areas in Sweden
https://du.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1848438&dswid=-8661

Klickar ni på länken ”fulltext (2786 kB)” så kan ni tanka ned den

Här har Maria Sandström gjort två olika fallstudier baserat på verkliga data. Detta för att återspegla förhållandena i svenska bostadselnät.

De faktorer som beaktades var val av laddningsstrategi, nivån av elbilsimplementering, platsen för elbilsimplementering och en förändring i spänningsavvikelsens PI-gräns.

Begreppet ”hosting capacity” (acceptansgräns) (HC) beskriver hur t.ex. mycket solel eller elbilsladdning som får plats i distributionsnätet innan oacceptabla avvikelser inom vissa givna elkvalitétsindikatorer uppstår.
  • Fall 1 antar att laddningen startar så snart elbilen är inkopplad.
  • Fall 2 antar att laddningen är jämnt fördelad under hela laddningssessionen så att laddningseffekten är konstant från inkoppling till utgång.
  • Fall 3 antar att elbilar laddas när spotpriset är lägst under laddningssessionen. I detta fall har spotprisinformationen från SE3 använts (se referens 68).
Figur 12 visar hur elbilsladdningen i fall 3 tydligt ger dominerande toppar.

Ni ser även att det till stor del handlar om att det är spänningsvariationer och spänningsnivån som påverkas i elnäten

Effektavgiftens mål är att undvika att vi får en kostsam ombyggnad av de redan byggda elnäten beroende på den förändrade användningen.

Jag upprepar;
Har du ett (eller ett antal) förslag på ett bättre sätt, än effektavgifter, för att hålla nere kostnaden för elnäten i det fall jag beskrev i inlägg #426 om du vore ansvarig där och skall hålla dig inom det regelsystem som gäller?

Du får gärna ge källhänvisning och länkar till dina förslag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mackey
  • Laddar…
Hej!

Jag tycker att den effekttariff EON tidigare testa verkar vettig både för villor/radhus (både de med fjärrvärme och de med någon form av elvärme) och för lägenheter. Så här har jag förstått att testtariffen såg ut.
  • Mätning: Dygnets högsta timmedeleffekt.
  • Debitering: Snitt av alla dygnstoppar under månaden.
  • Period: Endast vintermånader (i praktiken nov–mars).
  • Natt undantagen: 00–06 räknas inte alls.
  • Gäller alla hushåll, även lägenheter.

Konsekvenser:
  • Enstaka toppar om man "misslyckas" påverkar inte mycket.
  • Bra att tvätta och diska mitt i natten (00 - 06), vilket kanske inte är så uppskattat om man bor i en lyhörd lägenhet. Samtidigt får ju alla samma prio, så det bör automatiskt finnas förståelse för sådant.
  • I lägenheter och villor med fjärrvärme (utan elbil) blir elförbrukningen vid matlagning, disk och tvätt de högsta topparna. Om man undviker att göra allt samtidigt så klarar man sig troligen bra.
  • Ska man satsa helhjärtat så ska man låta matlagningen ske till ungefär lika delar på vardera sidan om en hel timme. Laga mat 17:45 - 18:15 är bättre än att laga mat 18:00 - 18:30.
  • Har man elbil lönar det sig att ladda mellan 00 och 06 och även att lära sig hur man begränsar laddningseffekten.
  • Om man kan stänga av elvärmen/värmepumpen medan man lagar mat kan man kapa de högsta topparna lite.
Det är viktigt att tänka att det är medelvärdet över en hel timme som räknas, inte en effekttopp på 10 minuter. Det är alltså elförbrukningen varje timme man ska se över och det gör inget om man kör fyra plattor på spisen, ugnen, mikron och vattenkokaren samtidigt en liten stund.

Generellt är effekttarifferna ett vettigt sätt att styra elanvändningen för att utnyttja befintliga elledningar så effektivt som möjligt. Man kan kanske jämföra med hur dumt det skulle vara att bygga tappvattensystem som gör det möjligt för alla att kunna fylla sitt badkaret på 10 sekunder.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är för att de ska få uppmärksamhet, såklart.

Just det där fallet har ju dragits fram några gånger och det är såklart ett unikum, det skulle kunna lösas mycket bättre och träffsäkrare än med effektavgiften såklart, den är ju inte till för säsongsvariationer men nu är skiten här, för vissa, och då blir det såna rubriker.

Här blir det ju i praktiken en riktad åtgärd mor elbilar och för det fossila, kanske fel ordval men rätt tolkat.
Hur ser din lösning ut som skulle vara mycket bättre och träffsäkrare än effektavgift?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej
...

Har ni förslag på ett bättre sätt att hålla nere kostnaden för elnäten i detta fall?
Man kan ju förbjuda elbilsladdning eller ha max 16 A huvudsäkring, eller varför inte höja elpriset så mycket att det blir orimligt dyrt att ladda elbilen.

Lite oklar om det är bättre, men vissa kanske tycker det.
 
M Mackey skrev:
Hej!

Jag tycker att den effekttariff EON tidigare testa verkar vettig både för villor/radhus (både de med fjärrvärme och de med någon form av elvärme) och för lägenheter. Så här har jag förstått att testtariffen såg ut.
  • Mätning: Dygnets högsta timmedeleffekt.
  • Debitering: Snitt av alla dygnstoppar under månaden.
  • Period: Endast vintermånader (i praktiken nov–mars).
  • Natt undantagen: 00–06 räknas inte alls.
  • Gäller alla hushåll, även lägenheter.

Konsekvenser:
  • Enstaka toppar om man "misslyckas" påverkar inte mycket.
  • Bra att tvätta och diska mitt i natten (00 - 06), vilket kanske inte är så uppskattat om man bor i en lyhörd lägenhet. Samtidigt får ju alla samma prio, så det bör automatiskt finnas förståelse för sådant.
  • I lägenheter och villor med fjärrvärme (utan elbil) blir elförbrukningen vid matlagning, disk och tvätt de högsta topparna. Om man undviker att göra allt samtidigt så klarar man sig troligen bra.
  • Ska man satsa helhjärtat så ska man låta matlagningen ske till ungefär lika delar på vardera sidan om en hel timme. Laga mat 17:45 - 18:15 är bättre än att laga mat 18:00 - 18:30.
  • Har man elbil lönar det sig att ladda mellan 00 och 06 och även att lära sig hur man begränsar laddningseffekten.
  • Om man kan stänga av elvärmen/värmepumpen medan man lagar mat kan man kapa de högsta topparna lite.
Det är viktigt att tänka att det är medelvärdet över en hel timme som räknas, inte en effekttopp på 10 minuter. Det är alltså elförbrukningen varje timme man ska se över och det gör inget om man kör fyra plattor på spisen, ugnen, mikron och vattenkokaren samtidigt en liten stund.

Generellt är effekttarifferna ett vettigt sätt att styra elanvändningen för att utnyttja befintliga elledningar så effektivt som möjligt. Man kan kanske jämföra med hur dumt det skulle vara att bygga tappvattensystem som gör det möjligt för alla att kunna fylla sitt badkaret på 10 sekunder.
  • Natt undantagen: 00–06 räknas inte alls.
EONs effekt test så var det halva priset 00-06
 
  • Graf över effekttoppar dag och natt (kW) och effektavgift (kr) för september; visar kostnaden för energiförbrukning mellan dag och natt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Decembers faktura från nätägaren utan straffavgiften och Januari faktura med straffavgiften. Tji fick vi för att vi värmde huset samtidigt som vi lagade mat 😡
Elräkning med detaljer om elnät, överföring, energiskatt och effektavgifter, samt ett diagram över elförbrukning per månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elnätsfaktura för december och januari, med graf över månadsförbrukning i kWh för 2024 och 2025, där januari har hög konsumtion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.