D djac skrev:
Ja, många punkter är lika, vi har uppenbarligen helt olika värdegrunder och det som du anser vara tunt anser jag vara superstarkt. Svårt att för mig förstå hur du kan landa så men jag tror att alla här får anses tillhöra en elit inom förståelse för elnätsavgifter, gemene man har nog aldrig diskuterat dessa ens och det gör att vi snabbt hoppar till en tänkande hur vi ska komma runt avgifterna.

Med tanke på hur många som i undersökningar löpande förklarar att de inte förstår dagens elräkningar så gissar jag att kollektivet bara kommer titta bort och konstatera att det där verkar rörigt, skit samma. Denna osäkerhet är jag säker på kommer missgynna elektrifieringen, bla bilar, då är det enklare att tanka rekordbillig bensin när man har råd, man ser ju på pumpen vad det kostar.

Jag tänker att dina punkter ovedersägligen är helt korrekta, att du sen hittar något enstaka avvikande exempel på fyran är självklart men jag är mer intresserad av varför de tycker det är en dålig idé. Vi får ju alltid höra hur dumma alla är som inte är elkraftingenjörer men såna måste väl finnas på EON och jag är heller inte säker på att alla andra på exempelvis LTH verkligen är så dumma som man får höra här.
Men i Finland så kvartsoptimerar varannat hushåll sin förbrukning (de har kvartspriser i alla fall). Men när elpriserna är uppe i nästan nio kronor som de var i tisdags så...

Idag har de mer humana priser. Strax över tre kronor en stor del av dagen...
 
D
S Snikholt skrev:
Personligen ser jag större problem med att Kalle, Pelle, Olle, Ahmed mfl. börjar ladda med 22 kW exakt klockan 22, när elpriset gått ner och effektavgiften tar paus.
Lastbalanseringen säger: ös på!

För när dessa herrar är hemma och grejar och använder el, så kommer deras elbilar inte ta emot mer än så många ampere det finns ledigt på en av faserna förutsatt att de har lastbalansering aktiv. Dvs. Används 10A på L1 så finns det 3x6A kvar att ladda för.

Jag känner iaf inte till någon 3-fas laddad elbil som inte belastar symmetriskt.
Ja men det är en självklar effekt, i en del områden iaf, genom att med avgifter styra all tung förbrukning till ett mindre fönster så ökar ju volymerna då, jag tänker att det fattar väl alla?

Som det sen har nämnts så har ju trenden varit att dessa abonnenter rört sig mot kvartsprisavtal och då blir ju samordningen ännu större, man är hänvisade till prisdippar bara inom denna lucka. Tidigare har detta iaf kunnat spridas över dygnet, dvs även sådana på dagen har kunnat användas.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Men i Finland så kvartsoptimerar varannat hushåll sin förbrukning (de har kvartspriser i alla fall). Men när elpriserna är uppe i nästan nio kronor som de var i tisdags så...

Idag har de mer humana priser. Strax över tre kronor en stor del av dagen...
Ja men det är väl som det ska på många sätt, vi förbrukar mer när det finns överskott, jag och producenterna ser nog detta som mer bra än dåligt. Det är som med mat, man ska äta det som är i säsong.

Ja, det har varit sura priser nu ett tag :(
 
Hej
När det gäller effektavgiften så har många tyvärr en svårighet att se, vinsten på sikt, i att den införs.

I den rapport med rubriken; ”Omfattande kommunikation krävs för att effektavgifter ska ge resultat” från Energiforsk som som nyligen publicerades, tar man upp bakgrunden till effektavgifter och svårigheten för elanvändarna att förstå vad det handlar om.
https://energiforsk.se/nyheter/omfa...kravs-for-att-effektavgifter-ska-ge-resultat/

Under punkten ”2. Satsa på kommunikation” så kan vi läsa; ”Det är avgörande att förklara syftet med effektavgiften – som att en jämnare belastning på elnätet sänker den totala kostnaden för alla elnätskunder.”

Under punkten ”3. Satsa på en nationell kommunikationsinsats” så kan vi läsa” Skapa en samordnad kommunikationskampanj med saklig vägledning till hushåll om varför effektavgifter införs och hur man kan reagera på dem. Fokusera på praktiska råd om hur man sprider ut sin elanvändning, vilka apparater som drar mycket effekt med mera.”

Jag märker att kunskapen om syftet med effektavgiften hela tiden glöms bort i samhällsdebatten, en debatt som nu dessutom ökar i intensitet.

De flesta inlägg verkar se effektavgiften som ytterligare en ökad kostnad för elanvändaren, när det långsiktiga målet egentligen är att effektavgiften; ”sänker den totala kostnaden för alla elnätskunder”

Jag kan hålla med om svårigheten för de flesta att begripa ”syftet med effektavgiften” och att tyvärr resultatet därför kan begränsas för oss elanvändare.

Vi tror, att genom att inte införa effektavgiften, så sänker vi kostnaderna för oss elanvändare. När konsekvensen egentligen blir, att vi missar möjligheten att långsiktigt kunna sänka; ”den totala kostnaden för alla elnätskunder” åren framöver, som rapporten påpekar.
 
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
S Snikholt skrev:
Personligen ser jag större problem med att Kalle, Pelle, Olle, Ahmed mfl. börjar ladda med 22 kW exakt klockan 22, när elpriset gått ner och effektavgiften tar paus.
Lastbalanseringen säger: ös på!

För när dessa herrar är hemma och grejar och använder el, så kommer deras elbilar inte ta emot mer än så många ampere det finns ledigt på en av faserna förutsatt att de har lastbalansering aktiv. Dvs. Används 10A på L1 så finns det 3x6A kvar att ladda för.

Jag känner iaf inte till någon 3-fas laddad elbil som inte belastar symmetriskt.
Jag tänker att om det är så att belastningen på nätet blir högre klockan 22 än klockan 18 så. Har man på elnätsbolaget satt upp en dålig modell, då måste den anpassas.
 
Fairlane
D djac skrev:
Ja, många punkter är lika, vi har uppenbarligen helt olika värdegrunder och det som du anser vara tunt anser jag vara superstarkt.
Vi har nog lite skillnader i värdegrund ja, även om jag tror vi också många gånger ligger väldigt lika.
D djac skrev:
Svårt att för mig förstå hur du kan landa så men jag tror att alla här får anses tillhöra en elit inom förståelse för elnätsavgifter, gemene man har nog aldrig diskuterat dessa ens och det gör att vi snabbt hoppar till en tänkande hur vi ska komma runt avgifterna.
Det kan nog stämma väldigt bra ja.
Även här är vi ju gång efter gång folk som totalt missuppfattat modeller och det är såklart värre bland allmänheten som inte ens diskuterar ämnet.
D djac skrev:
Med tanke på hur många som i undersökningar löpande förklarar att de inte förstår dagens elräkningar så gissar jag att kollektivet bara kommer titta bort och konstatera att det där verkar rörigt, skit samma.
Helt enig. Många förstår inte sina elräkningar idag och kommer inte göra det imorgon heller, delvis för att man inte orkar ens försöka.
D djac skrev:
Denna osäkerhet är jag säker på kommer missgynna elektrifieringen, bla bilar, då är det enklare att tanka rekordbillig bensin när man har råd, man ser ju på pumpen vad det kostar.
Kanske, men om modellen är enkel så förstår kanske folk? De behöver inte förstå allt, det räcker med att förstå att ingen avgift beräknas på vad du förbrukar mellan kl X och Y.

Bensinen är väldigt billig idag Ja. Trots det så är åtminstone inte jag intresserad av att köpa en ny bensinbil idag. Skulle jag byta bil idag så skulle det bli en elbil. Jag hör fler och fler som säger samma sak. Sen finns det ju gänget som kallar elbilar för leksaker eller radiobilar etc, eller de som är livrädda för att bilen ska börja brinna, men de tror jag inte man når oavsett.
D djac skrev:
Jag tänker att dina punkter ovedersägligen är helt korrekta, att du sen hittar något enstaka avvikande exempel på fyran är självklart men jag är mer intresserad av varför de tycker det är en dålig idé.
En anledning kan vara ett bolag med extremt stora variationer mellan låg belastning och toppbelastning. De måste dimensionera efter toppen, så kan man pressa ner toppen lite är mycket vunnet.

Den här artikeln tyckte jag var intressant: https://www.elinstallatoren.se/2025/12/sveriges-hogsta-effekttariff-drivs-av-behovet-pa-nyarsafton/
D djac skrev:
Vi får ju alltid höra hur dumma alla är som inte är elkraftingenjörer men såna måste väl finnas på EON och jag är heller inte säker på att alla andra på exempelvis LTH verkligen är så dumma som man får höra här.
Det är väl lite av en halmgubbe?
Jag förstår att du syftar på att Martin skrivit att det saknas elkraftsingenjörer och att de flesta inte förstår. Det är inte samma sak som att de är dumma. De flesta förstår inte mitt jobb heller, det betyder inte att de är dumma. Jag förstår verkligen inte alla andras jobb, jag tar inte det som att jag är dum.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag pratade nyss med en arbetskollega i Finland.Hans granne hade laddat sin elbil hos honom i tisdags. MIn kollega har nämligen ett fastpris på 20 cent per kWh, dvs över 2 kr/kWh. Varannan finne har kvartspriser för att försöka hålla nere kostnaderna, men när man måste ladda så måste man ladda...

Kan finnarna ha koll på sin el så kan naturligtvis vi ha det.
 
D
Fairlane Fairlane skrev:
Vi har nog lite skillnader i värdegrund ja, även om jag tror vi också många gånger ligger väldigt lika.

Det kan nog stämma väldigt bra ja.
Även här är vi ju gång efter gång folk som totalt missuppfattat modeller och det är såklart värre bland allmänheten som inte ens diskuterar ämnet.

Helt enig. Många förstår inte sina elräkningar idag och kommer inte göra det imorgon heller, delvis för att man inte orkar ens försöka.

Kanske, men om modellen är enkel så förstår kanske folk? De behöver inte förstå allt, det räcker med att förstå att ingen avgift beräknas på vad du förbrukar mellan kl X och Y.

Bensinen är väldigt billig idag Ja. Trots det så är åtminstone inte jag intresserad av att köpa en ny bensinbil idag. Skulle jag byta bil idag så skulle det bli en elbil. Jag hör fler och fler som säger samma sak. Sen finns det ju gänget som kallar elbilar för leksaker eller radiobilar etc, eller de som är livrädda för att bilen ska börja brinna, men de tror jag inte man når oavsett.

En anledning kan vara ett bolag med extremt stora variationer mellan låg belastning och toppbelastning. De måste dimensionera efter toppen, så kan man pressa ner toppen lite är mycket vunnet.

Den här artikeln tyckte jag var intressant: [länk]

Det är väl lite av en halmgubbe?
Jag förstår att du syftar på att Martin skrivit att det saknas elkraftsingenjörer och att de flesta inte förstår. Det är inte samma sak som att de är dumma. De flesta förstår inte mitt jobb heller, det betyder inte att de är dumma. Jag förstår verkligen inte alla andras jobb, jag tar inte det som att jag är dum.
Om man zoomar ut så kan jag kanske dela lite av de övergripande tankarna, nu är det grovt räknat.

En familj i villa lägger ca 18-20.000kr per månad på sitt boende och av detta är ca 1.000kr elnätsavgift. Visst skule denna helt säkert kunna ha varit ungefär hälften, om vinsterna i bolagen varit rimliga och organisationerna tvingats vara lite effektivare. Det har många framfört och anser.

Effektavgifterna kommer innebära att de starkaste kunderna, som har råd, tid och intresse av ett modernt hem, får en för dessa obetydlig sänkning av avgiften, här ligger säkert flera av oss. Denna för oss obetydliga sänkning ska till största del betalas av de som sitter i den motsatta situationen, många barnfamiljer och äldre med knappa omständigheter.

Detta är liksom grunden och gäller oavsett om man tycker elnäten ska vara starka eller svaga osv.

För mig är dessa pengar inte välkomna, jag hade hellre inte fått sänkningen mao och detta gäller alltså ensamt.

Att jag sen anser att hel initiativet har fel ansatts, även om det nu hade varit påkallat, har jag ju redan sagt flera gånger.
 
  • Gilla
TypRätt
  • Laddar…
Hej
När möjligheten till timvis mätning från och med 1 oktober 2012 och sedan från april 2013 möjliggjordes att teckna mer utbredda timavtal så dröjde det ett antal år innan detta fick respons hos villaägare.

Idag så ser många villaägare det naturligt att styra sin elanvändning efter timpris och många har köpt hjälpsystem för detta.

Samma sak gäller rimligen effektavgifter. Initialt så handlar det om att att försöka välja bort att elapparater används samtidigt. Senare så kommer det in val av elapparater som värmesystem och vitvaror samt styrsystem för dessa.

Det gäller dock att hela tiden ha klart för sig att elhandeln och elnätet är två olika "brancher" vars affärer vi måste hantera separat.
 
D
Ovan stämmer fint med vad jag skrev, det var i december ca 15% som hade kvartsprisavtal och jag uppskattade just att det var ungefär en sådan grupp som är tillräckligt välbeställda för att vidta relevanta åtgärder, som behövs för att kunna gynnas.
 
D djac skrev:
Ovan stämmer fint med vad jag skrev, det var i december ca 15% som hade kvartsprisavtal och jag uppskattade just att det var ungefär en sådan grupp som är tillräckligt välbeställda för att vidta relevanta åtgärder, som behövs för att kunna gynnas.
Men i Finland är det 50%. Folk väljer i Sverige bort kvartspriserna för att det är för liten prisskillnad för att de skall orka bry sig. Inte för att de inte kan lära sig.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Men i Finland är det 50%. Folk väljer i Sverige bort kvartspriserna för att det är för liten prisskillnad för att de skall orka bry sig. Inte för att de inte kan lära sig.
Spekulation eller tankeläsning, jag vet inte varför det är så och tror inte att prisskillnaderna slår annorlunda i Finland än i Sverige, finnarna kanske är mer kapabla, eller så skiljer något annat i förutsättningarna?
 
D djac skrev:
Spekulation eller tankeläsning, jag vet inte varför det är så och tror inte att prisskillnaderna slår annorlunda i Finland än i Sverige, finnarna kanske är mer kapabla, eller så skiljer något annat i förutsättningarna?
Prisskillnaderna är mycket stora i Finland. I tisdags var elpriset uppe på nästan 9 kr/kWh. Jo, det finns mycket mer pengar att spara i Finland på rätt engagera sig i elen
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Prisskillnaderna är mycket stora i Finland. I tisdags var elpriset uppe på nästan 9 kr/kWh. Jo, det finns mycket mer pengar att spara i Finland på rätt engagera sig i elen
Skillnaderna är stora nog här också men det vore intressant att veta mer om skillnaderna, har finnarna bättre möjlighet att styra sin förbrukning, etc.
 
D djac skrev:
Skillnaderna är stora nog här också men det vore intressant att veta mer om skillnaderna, har finnarna bättre möjlighet att styra sin förbrukning, etc.
De har köpt på sig lösningar för att hantera elpriserna, exempelvis dessa:
- https://www.themo.io/sv/
- https://www.optiwatti.se/

Sedan är det lite av en folkrörelse att hålla på med hemautomation för att få ned kostnaderna för elen.

En arbetskollega i Finland med fastprisavtal säljer el till laddning av grannarnas elbilar, medan han laddar sin bil hos dem när de har lägre elpriser än hans fasta pris. De är kreativa finnarna...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.