43 746 läst ·
696 svar
44k läst
696 svar
Den 1 september 2026 införs E.ON effektavgift
Olika länder tolkar EU-reglerna olika. Sedan kan EU följa upp så att länderna sköter sig.kisumisu skrev:
Intressant att Finland ska införa "effektavgift 2029" om ens då.
Sen säger vi i Sverige att det är EU beslut 🤔
"De nya reglerna träder i kraft 2029, men bolagen kan tillämpa dem redan nu.
Elbolagen måste ändå inte ta ut effektavgifter, och kunderna ska alltid kunna välja ett alternativ utan en sådan avgift."
[länk]
Så är det i många saker.pacman42 skrev:
Men man kan ju undra här också varför Sverige tolkar på ett sätt och Finland på ett annat.
Man skyller på EU och att det är ungefär EU regel med effektavgifter.
Vet någon här hur det är i övriga EU och Norge?
Vems påhitt är dessa avgifter, är det Tyska elbolagens påhitt? Då vissa var så fort att införa avgiften medans t ex Vattenfall väntar med att införa det.
Har vi här en förklaring varför elbilsladdning på snabbladdare (och även publika 11kw stolpar) är så dyrt i bla Sverige. Men billigt i Finland.
Jag tror det är en rätt bra taktik, sånt som enbart är skadligt, som effektavgifterna, ska man dra på, man kan gott vänta till sista dagen och då slänga in någon inlaga som måste bedömmas i byråkratisk takt.kisumisu skrev:
Intressant att Finland ska införa "effektavgift 2029" om ens då.
Sen säger vi i Sverige att det är EU beslut 🤔
"De nya reglerna träder i kraft 2029, men bolagen kan tillämpa dem redan nu.
Elbolagen måste ändå inte ta ut effektavgifter, och kunderna ska alltid kunna välja ett alternativ utan en sådan avgift."
[länk]
Man kan nog anta att EU snart tappar intresset och får andra saker att intressera sig för.
Absolut!D djac skrev:
Sen som det står i artikeln är att de har lyckats förhandla det så att effektavgiften slår till efter 8kw.
Finns tom en räknare vad som allt kostar köra samtidigt. I Sverige verkar alla elbolagen få köra sina egna grejor.
Utifrån vad jag har läst så har många länder valt "överenskommen effekt", lite grann som Göteborg Energi där man nu kan välja ett effekttak. Vad som sedan händer varierar.kisumisu skrev:
Så är det i många saker.
Men man kan ju undra här också varför Sverige tolkar på ett sätt och Finland på ett annat.
Man skyller på EU och att det är ungefär EU regel med effektavgifter.
Vet någon här hur det är i övriga EU och Norge?
Vems påhitt är dessa avgifter, är eet Tyska elbolagens påhitt? Då vissa var så fort att införa avgiften medans t ex Vattenfall väntar med att införa det.
Några länder har gått på relativt avancerade tidsstyrda effekter med minst tre olika zoner per dag och årstidsberoende (här hittar man bla Spanien och Slovenien). Detta påminner en del om Ellevios modell, dvs man betalar effekttariff dygnet runt, men den räknas olika under olika perioder under dygnet.
Tyskland har istället rabatter på nätanslutningen om man skriver avtal om att nätleverantören får styra dina stora förbrukare. Detta gäller värmepumpar, elbilsladdning och batterilagring. Du får inte själv bestämma över dessa. Däremot så måste nätägaren efteråt bygga ut nätet om de tvingats sänka effekten på dessa apparater till 4,2 kW (som man garanteras få). Men en utbyggnad kan ju ta tid.
Frankrike har främst två nivåer, "peak" och "off-peak". Dessa är nationella. Man beställer fast nivå och går man över den stängs strömmen av. Det är den första delen. Den andra delen handlar om hur mycket det kostar, där finns flera olika kreativa sätt att betala. Intressantast är nog deras modell "Tempo" som man kan välja om man vill. Där är det 22 dagar per år som är dyra. Under dessa dagar lönar det sig kraftigt att inte göra av med el. De har sedan 43 vita dagar som är mellan dyra, medan årets övriga 300 dagar har billig elöverföring.
I Finland är det frivilligt med effekttarifferna för små kunder. Detta beror till stor del på att de kraftigt svängande elpriserna har gjort att väldigt många redan har styrning på de stora elförbrukarna och man behöver därför inte ha så hårda regler rörande effekten. Timavgifternhar varit standard i Finland en längre tid. Man har dock haft liknande situation som i Sverige med väldigt olika effekttariffer i olika elnät, men staten har standardiserat upp hur det skall se ut så variationerna är mycket mindre numera. Man har inte ens krav på effekttariff för kunder under 63A.
Detta var några exempel.
Det finns många möjliga sätt att angripa det påstådda problemet, om man nu verkligen vill och anser att det skulle vara långsiktigt förenligt med samhällelig välståndsökning, att det slår in först vid 8kW skulle vara en liten men högst relevant modifiering.kisumisu skrev:
Av alla möjliga förändringar tror jag inte någon kan komma på en som träffar sämre och skadar mer än de aktuella effektavgifterna.
Tack för infot.pacman42 skrev:
Utifrån vad jag har läst så har många länder valt "överenskommen effekt", lite grann som Göteborg Energi där man nu kan välja ett effekttak. Vad som sedan händer varierar.
Några länder har gått på relativt avancerade tidsstyrda effekter med minst tre olika zoner per dag och årstidsberoende (här hittar man bla Spanien och Slovenien). Detta påminner en del om Ellevios modell, dvs man betalar effekttariff dygnet runt, men den räknas olika under olika perioder under dygnet.
Tyskland har istället rabatter på nätanslutningen om man skriver avtal om att nätleverantören får styra dina stora förbrukare. Detta gäller värmepumpar, elbilsladdning och batterilagring. Du får inte själv bestämma över dessa. Däremot så måste nätägaren efteråt bygga ut nätet om de tvingats sänka effekten på dessa apparater till 4,2 kW (som man garanteras få). Men en utbyggnad kan ju ta tid.
Frankrike har främst två nivåer, "peak" och "off-peak". Dessa är nationella. Man beställer fast nivå och går man över den stängs strömmen av. Det är den första delen. Den andra delen handlar om hur mycket det kostar, där finns flera olika kreativa sätt att betala. Intressantast är nog deras modell "Tempo" som man kan välja om man vill. Där är det 22 dagar per år som är dyra. Under dessa dagar lönar det sig kraftigt att inte göra av med el. De har sedan 43 vita dagar som är mellan dyra, medan årets övriga 300 dagar har billig elöverföring.
I Finland är det frivilligt med effekttarifferna för små kunder. Detta beror till stor del på att de kraftigt svängande elpriserna har gjort att väldigt många redan har styrning på de stora elförbrukarna och man behöver därför inte ha så hårda regler rörande effekten. Timavgifternhar varit standard i Finland en längre tid. Man har dock haft liknande situation som i Sverige med väldigt olika effekttariffer i olika elnät, men staten har standardiserat upp hur det skall se ut så variationerna är mycket mindre numera. Man har inte ens krav på effekttariff för kunder under 63A.
Detta var några exempel.
Intressant att vi har så olika regler och tillämpningar i EU.
Finland har dock haft så länge jag minns billigare el på natten.
Men jag har dock aldrig blivit riktigt klok vad det är som är billigare då, är det själva elen eller just nätavgiften eller båda delarna?
Har speciellt märkt hos släkt o vänner när mannär ned elbilen. Alla vill att man ska ladda den nattetid.
Menar du att inga "rörliga" (dvs genomsnittspriser) existerar i Finland?
Jag skulle kunna fråga släkt o vänner men dom verkar inte ha destå mer intresse diskutera elpriser 😂 verkar inte ha sådan koll heller men alltid det där att "nattel" är billigare....
Enligt vad jag forskat fram så verkar åtminstone de flesta ha kvartspriser (tidigare timpriser) och de har anpassat sig efter att priserna varierar. Men som vanligt är ju alla källor på nätet vinklade utifrån vad man vill föra fram...kisumisu skrev:
Tack för infot.
Intressant att vi har så olika regler och tillämpningar i EU.
Finland har dock haft så länge jag minns billigare el på natten.
Men jag har dock aldrig blivit riktigt klok vad det är som är billigare då, är det själva elen eller just nätavgiften eller båda delarna?
Har speciellt märkt hos släkt o vänner när mannär ned elbilen. Alla vill att man ska ladda den nattetid.
Menar du att inga "rörliga" (dvs genomsnittspriser) existerar i Finland?
Jag skulle kunna fråga släkt o vänner men dom verkar inte ha destå mer intresse diskutera elpriser 😂 verkar inte ha sådan koll heller men alltid det där att "nattel" är billigare....
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Sånt som är enbart skadligt ska man inte dra på, man ska undvika det helt och hållet såklart.D djac skrev:
Sen anser ju inte jag att effektavgifterna är enbart skadliga, och jag har inte sett dig bevisa det heller.
Alternativt så har du inte förstått, eller så har jag inte förstått vilket himmelrike som ska öppna sig för oss alla med detta.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Vem har pratat om himmelrike?D djac skrev:
Ditt påstående var "enbart skadligt".
Om det finns för- och nackdelar så är det inte enbart skadligt, men inte heller ett himmelrike.
Jag tycker så men du tycker inte, jag har förstått dig som att du tycker att det är rätt väg att gå in i framtiden för Sverige, jag tycker tvärtom, skulle vi har varit på väg bakåt, till sämre tider och större misär så hade det varit perfekt men dit vill inte jag.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Ok, så skadligt betyder att du tycker det är dåligt.D djac skrev:
Dina argument för att det är skadligt är tunna om det bara bygger på att du tycker det är dåligt.
Några av argumenten du framfört är:
- Elnätsbolag kommer höja sina intäkter
- Det kommer motverka elektrifieringen av bilar
- Vi får ett sämre nät
- Elnätsbolagen vill inte ha effektavgifter
- Elnätsbolagen kommer höja sina priser oavsett. Det har vi en massa erfarenhet, så sent som nyligen ville Vattenfall ha 14% mer, och de har inte ens börjat med effektavgifter
- Jag tycker snarare tvärtom. Jag kör hybrid idag. Jag skulle behöva ladda så fort det går när jag kommer hem många dagar för att kunna köra med el till nästa aktivitet. Tyvärr har jag inte hittat en elbil än sim uppfyller mina krav, annars hade jag kört det nu och sluppit problemet med att ladda fort när effektavgiften mäts. Istället hade jag kunnat ladda på natten när de flesta bolag inte tar någon avgift. Effektavgifter gör nog snarare att jag kommer närmare elbilen än tvärtom.
- Nej, det är jag inte. Så länge alla får el så det räcker är det bra och det får vi fortfarande. Sen ska man givetvis bygga ut där det behövs, men jag ser inte poängen med att tvingas bygga ut för att Kalle måste ladda elbilen med 22 kW klockan 18. om man kunde avvakta om Kalle laddade ens 11 kW på natten.
- Det stämmer att EON sagt så bland annat. Det finns också bolag som infört effektavgifter för många år sen. Det är ju inte troligt att de bolagen är motståndare. Det finns nog olika åsikter i olika bolag.
Personligen ser jag större problem med att Kalle, Pelle, Olle, Ahmed mfl. börjar ladda med 22 kW exakt klockan 22, när elpriset gått ner och effektavgiften tar paus.Fairlane skrev:
Nej, det är jag inte. Så länge alla får el så det räcker är det bra och det får vi fortfarande. Sen ska man givetvis bygga ut där det behövs, men jag ser inte poängen med att tvingas bygga ut för att Kalle måste ladda elbilen med 22 kW klockan 18. om man kunde avvakta om Kalle laddade ens 11 kW på natten.
Lastbalanseringen säger: ös på!
För när dessa herrar är hemma och grejar och använder el, så kommer deras elbilar inte ta emot mer än så många ampere det finns ledigt på en av faserna förutsatt att de har lastbalansering aktiv. Dvs. Används 10A på L1 så finns det 3x6A kvar att ladda för.
Jag känner iaf inte till någon 3-fas laddad elbil som inte belastar symmetriskt.
Ja, många punkter är lika, vi har uppenbarligen helt olika värdegrunder och det som du anser vara tunt anser jag vara superstarkt. Svårt att för mig förstå hur du kan landa så men jag tror att alla här får anses tillhöra en elit inom förståelse för elnätsavgifter, gemene man har nog aldrig diskuterat dessa ens och det gör att vi snabbt hoppar till en tänkande hur vi ska komma runt avgifterna.Fairlane skrev:
Ok, så skadligt betyder att du tycker det är dåligt.
Dina argument för att det är skadligt är tunna om det bara bygger på att du tycker det är dåligt.
Några av argumenten du framfört är:
Mina åsikter på de är:
- Elnätsbolag kommer höja sina intäkter
- Det kommer motverka elektrifieringen av bilar
- Vi får ett sämre nät
- Elnätsbolagen vill inte ha effektavgifter
- Elnätsbolagen kommer höja sina priser oavsett. Det har vi en massa erfarenhet, så sent som nyligen ville Vattenfall ha 14% mer, och de har inte ens börjat med effektavgifter
- Jag tycker snarare tvärtom. Jag kör hybrid idag. Jag skulle behöva ladda så fort det går när jag kommer hem många dagar för att kunna köra med el till nästa aktivitet. Tyvärr har jag inte hittat en elbil än sim uppfyller mina krav, annars hade jag kört det nu och sluppit problemet med att ladda fort när effektavgiften mäts. Istället hade jag kunnat ladda på natten när de flesta bolag inte tar någon avgift. Effektavgifter gör nog snarare att jag kommer närmare elbilen än tvärtom.
- Nej, det är jag inte. Så länge alla får el så det räcker är det bra och det får vi fortfarande. Sen ska man givetvis bygga ut där det behövs, men jag ser inte poängen med att tvingas bygga ut för att Kalle måste ladda elbilen med 22 kW klockan 18. om man kunde avvakta om Kalle laddade ens 11 kW på natten.
- Det stämmer att EON sagt så bland annat. Det finns också bolag som infört effektavgifter för många år sen. Det är ju inte troligt att de bolagen är motståndare. Det finns nog olika åsikter i olika bolag.
Med tanke på hur många som i undersökningar löpande förklarar att de inte förstår dagens elräkningar så gissar jag att kollektivet bara kommer titta bort och konstatera att det där verkar rörigt, skit samma. Denna osäkerhet är jag säker på kommer missgynna elektrifieringen, bla bilar, då är det enklare att tanka rekordbillig bensin när man har råd, man ser ju på pumpen vad det kostar.
Jag tänker att dina punkter ovedersägligen är helt korrekta, att du sen hittar något enstaka avvikande exempel på fyran är självklart men jag är mer intresserad av varför de tycker det är en dålig idé. Vi får ju alltid höra hur dumma alla är som inte är elkraftingenjörer men såna måste väl finnas på EON och jag är heller inte säker på att alla andra på exempelvis LTH verkligen är så dumma som man får höra här.