43 292 läst ·
696 svar
43k läst
696 svar
Den 1 september 2026 införs E.ON effektavgift
Jag ser det som gränslösa intäkter, enda hårda gränsen är när de har alla pengar i landet, dels så får de alltid igenom sina höjda kostnadsramar och dels så baseras de på deras utgifter, så det är bara att dra på och öka debiteringen. Det görs ingen benchmark mellan bolag och de som är kostnadseffektiva premieras inte.Fairlane skrev:
Nej jag tänker inte jättemycket på det då jag tillhör den största gruppen, de som inte har kvartpriser. Trots det så tänker jag lite på det och flyttar tyngre last om möjligt, utan att ens ha effektavgift.
Ja. Vill man flytta lasten till en tid då effekavgiften är låg så får man, men måste inte...
Jag vet att du inte tycker som jag. Du tycker privata företag och/eller staten ska vet vad du använder elen till, det tycker inte jag.
Ja där är vi eniga om delar, inte att det är gränslösa intäkter. Det är ofta alldeles för höga avgifter, men knappast gränslösa.
Om alla kunder väljer att de vill ha all el under en utvalt timme, säg mellan 12.00 och 13.00 så är vi kanske också eniga om att elnätet skulle behöva byggas annorlunda än om det var jämnt fördelat över dygnet? Eftersom elnätsbolagen då får ta ut ersättning för att bygga näten så de klarar uppgiften så är det väl uppenbart att det blir dyrare om alla använder all el vara en timme om dagen? Extremfall, jajamen, men det är onekligen så att det är högsta belastningen som dimensionerar, inte snittet.
Vad konstigt svar, vad mer efter mätaren, där laddboxen sitter om man är ärlig, skickas ut från nätägaren, det är ju ändå det vi talar om? På samma sätt står de inte för producentens utrustning, om de nu inte också är producent eller abonnent, ska sägas.Hemingway skrev:
Det fungerar sällan så, se på mätarna elnätsbolag tillhandahåller. Får du skaffa egen eller står elnätsbolaget för den? Deras modell är att de står för infrastrukturen, de kopplar in in andras grejer utan de vill själva köpa in det de ska ansvara för. Vill du drömma dig iväg om hur det kan bli i framtiden så fine, men jag säger bara hur det är idag.
Nu trodde inte jag du skulle köpa aktier, utan vi diskuterade vilken del av koncernen som gör vad. Men visst, tror också att du kan åka in med en Mercedes A-klass på Mercedes lastbilsverkstad och att de lagar din A-klass personbil också? Jag tror de kommer skratta lite och att du får höra att du är helt fel ute och får vända dig till rätt del i koncernen. Mercedeslogga i fronten till trots... 😉
Japp 10-15k är överpriserna många av elbolagen tar!pacman42 skrev:
Vattenfall tänkte ju ta 14k efter grönt bidrag 😅
Snacka om vinst när samma laddbox hos Tibber kostade 8000kr totalt och då fick jag till överpris även där lägga några extra meter kabel som då kom till.
Funderade redan då om jag skulle ha satt dubbla laddboxar och kanske fått dessa överprisade metrarna kabel inkluderat då den andra boxen ungefär skarvas från den andra 😁
Men tog aldrig det eller ens diskussionen om det hade gått göra så 😂
Sen är ju grönt bidrag, rot och allt det som går bara rakt ner i fickan på företagen man anlitar tyvärr.
Var ju även så när jag köpte bil "men du får ju sen bidrag från staten" istället för att bilhandlaren hade gett nåt extra (som man väl brukar få om man köper ny bil?).
När jag köpte elbilen begagnat så kunde jag i allafall pruta på priset när inga bidrag var inblandade.
Redigerat:
Det där är väl inte riktigt sant. Dom får ta ut en avgift som är kopplad till deras anläggningstillgångar. (iaf som jag minns det).D djac skrev:
Och den skall då räcka till alla kostnader. Vi ser här i forumet en del skribenter som gråter floder över vilka jobbiga och kostsamma bekymmer nätägarna har.
Kopplingen till anläggningstillgångarna är väl inte helt fel. Dom innebär en kapitalkostnad. Och så en drift och underhållskostnad som rimligen är proportionell.
Nej, avgifterna är oproportionerliga, vinstnivåerna är groteska.D daVinci skrev:Det där är väl inte riktigt sant. Dom får ta ut en avgift som är kopplad till deras anläggningstillgångar. (iaf som jag minns det).
Och den skall då räcka till alla kostnader. Vi ser här i forumet en del skribenter som gråter floder över vilka jobbiga och kostsamma bekymmer nätägarna har.
Kopplingen till anläggningstillgångarna är väl inte helt fel. Dom innebär en kapitalkostnad. Och så en drift och underhållskostnad som rimligen är proportionell.
Det svarar inte på någon av frågorna.S Snikholt skrev:
Det där är ju bara fritt fantiserande.
Tills någon kan ge ett mer substantiellt svar tittade jag lite snabbt i Vattenfalls årsrapport.
Dom har ett EBIT för elnät som är på ca 2.6 mdr. (Gäller för Sverige + SB). Och det säger då att själva rörelsen går plus iaf.
Men så har dom anläggningstillgångar på 70 mdr. Och med en ränta på 5.6% ska dom då ut med 3.9 mdr. Vilket ger ett negativt resultat för elnät.
Vattenfall elnät behöver helt enkelt höja avgifterna för att börja gå runt.
EBIT inkluderar avskrivningar så det är i princip vinst efter att behöva ha avkastning på tillgångarna.D daVinci skrev:Dom har ett EBIT för elnät som är på ca 2.6 mdr. (Gäller för Sverige + SB). Och det säger då att själva rörelsen går plus iaf.
Men så har dom anläggningstillgångar på 70 mdr. Och med en ränta på 5.6% ska dom då ut med 3.9 mdr. Vilket ger ett negativt resultat för elnät.
De höjer elnätavgifterna hela tiden, och har gjort så länge. Helt enligt regelverket. Och det kommer att fortsätta så om inte EI får bättre möjligheter utifrån lagtexten att dämpa dem.D daVinci skrev:Det svarar inte på någon av frågorna.
Det där är ju bara fritt fantiserande.
Tills någon kan ge ett mer substantiellt svar tittade jag lite snabbt i Vattenfalls årsrapport.
Dom har ett EBIT för elnät som är på ca 2.6 mdr. (Gäller för Sverige + SB). Och det säger då att själva rörelsen går plus iaf.
”Skälig avkastning” är det som domstolarna måste förhålla sig till.
Vi som tycker det är oskäligt att de fått värdera upp tillgångar som nätkollektivet redan betalat år ut och år in, blir naturligtvis lite lätt upprörda över det.
Slog till på en batteribank nu innan årsskiftet. 60-öringen på solcellsförsäljningen försvinner och effekttariff implementeras där jag bor från idag 1/1. Har räknat både framåt och bakåt på batteri och får det till ett nollsummespel rent ekonomiskt.
MEN, familjen behöver inte tänka på några effekttoppar eller spotpristoppar, för mig är det mycket värt att leva som vanligt.
MEN, familjen behöver inte tänka på några effekttoppar eller spotpristoppar, för mig är det mycket värt att leva som vanligt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 585 inlägg
Här har vi EON, info från allabolag.se:D daVinci skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så pedagogiska illustrationer (min redigering):
Nu gör jag en jämförelse med ett betydligt mindre, kommunalt elnätbolag här i Småland:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och pedagogisk illustration (oxå min redigering):
Alla Bolag anser alltså att hälften av EON:s vinstmarginal är mycket bra, det också. Och "kund"kollektivet? Ja, de är också tvångsanslutna till NAV:s elnät, men bolaget ägs av Nässjö kommun och vinsten hamnar i kommunkassan. Samma kunder som betalar vinsten, får tillbaka genom att tunga kommunala budgetposter som vård, skola och omsorg får viss förstärkning. Vill man vara sån, kan man säga att elnätavgiften delvis är en extra skatt för nässjöborna.
Men, vi som tillhör EON:s "kund"kollektiv, vad får vi för den 40%-iga extra skatt vi betalar för nöjet att ha EON:s servisledningar in i huset...?