43 740 läst ·
696 svar
44k läst
696 svar
Den 1 september 2026 införs E.ON effektavgift
Denna marknaden ska vara som alla andra liknande, cyklisk, dvs priserna stiger med efterfrågan och detta triggar utökad produktion, som i sin tur sänker priserna och sen börjar det om, det är helt i sin ordning och kanske en av få saker som är rimliga elmarknadsupplägget.pacman42 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 870 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 870 inlägg
Ok, jag har pool och laddbox, men inte Tibber ...D djac skrev:Tibber har i minst fem år haft den funktionen, man fick/får begränsat pris på elen till bilen, uppkopplad laddbox skötte rapporteringen.
Tibber har haft en blomstrande affär på att bara vara rimliga och jobba åt ett önskvärt håll, det är alldeles uppenbart att mitt elbolag EON är oerhört avundsjuka och har planer på att gå ännu längre än vad Tibber gjort, baserat på nya erbjudanden, enkäter, bloggar etc.
Framtiden kommer absolut inte baseras på teknik och en enstaka formel från första halvan av 1900-talet, att så många tror på och försvara det är minst sagt skrämmande.
Rent tekniskt så tror jag att el fortfarande kommer följa naturlagarna. Vad gäller Velanders formel så är det väl inte så att man tror på eller försvarar den. Den har fungerat väl under lång tid, men nu får man tänka annorlunda när man bygger nytt/bygger om. Som en förklaring till varför näten är byggda som de är fungerar Velanders formel fortfarande utmärkt såklart. Att teknik förändras är det nog ingen som förnekar.
Hur gärna man än vill bygga om/bygga ut näten så är det omöjligt att göra allt på en gång, inte bara av ekonomiska skäl. Då kan det, enligt mig, vara vettigt att se hur man kan få det man har att fungera lite längre, medan man rustar upp på andra ställen. Det är inte samma sak som att man aldrig ska rusta upp, utan mer en fråga om vad man prioriterar först. Sen kan man såklart säga att allt ska prioriteras först om man vill.
Men några viktiga detaljer är juD djac skrev:Tibber har i minst fem år haft den funktionen, man fick/får begränsat pris på elen till bilen, uppkopplad laddbox skötte rapporteringen.
Tibber har haft en blomstrande affär på att bara vara rimliga och jobba åt ett önskvärt håll, det är alldeles uppenbart att mitt elbolag EON är oerhört avundsjuka och har planer på att gå ännu längre än vad Tibber gjort, baserat på nya erbjudanden, enkäter, bloggar etc.
Framtiden kommer absolut inte baseras på teknik och en enstaka formel från första halvan av 1900-talet, att så många tror på och försvara det är minst sagt skrämmande.
1) Tibber är ett elhandelsbolag du frivilligt valt
2) Som erbjuder (eller erbjöd ska vi säga, den finns inte längre sedan några år) en funktion givet att du kopplar din laddbox mot dem
3) Den var olönsam och ett sätt att locka kunder
Jag tror inte många skulle uppskatta om elnätsbolagen tvingade på utrustning i hemmen för att kunna veta vad elen går till. Det skulle inte sänka elnätsavgifterna, utan tvärtom höja dem för att denna utrustning måste installeras, finansieras och underhållas.
Tibbers affär har varit bra genom att de tagit stora marknadsandelar, men det har inte genererat något större kassaflöde under tiden. Tvärtom har de fokuserat endast på tillväxt med ambition att tjäna pengar i framtiden. Just under en sån period är det klockrent att vara kund för då tar de inte fullt betalt av kunderna. Har du Tibber nu så vet du ju att de varit tvungna att börja med påslag på el osv de med. Det går inte runt annars.
Från och med 1/1-26 vill de veta om du skaffar laddbox, pool, värmepump mm. enligt nya abonnemangsavtal som då börjar gälla....Hemingway skrev:
Hade de kunnat veta utan utrustning så hade de ju inte behövt ställa frågan... och någon utrustning för att mäta eller kunna styra har du ju inte blivit krävd på än antar jag? 😉R roli skrev:
Ja, om det bara hade innehållit mer än ett litet spår av sanning, bolagen har inte de problemen rent allmänt, lokalt och sporadiskt kommer det allt finnas men det har ju visat sig vara falskt, varför det trots det upprepas är obegripligt.Fairlane skrev:
Hur gärna man än vill bygga om/bygga ut näten så är det omöjligt att göra allt på en gång, inte bara av ekonomiska skäl. Då kan det, enligt mig, vara vettigt att se hur man kan få det man har att fungera lite längre, medan man rustar upp på andra ställen. Det är inte samma sak som att man aldrig ska rusta upp, utan mer en fråga om vad man prioriterar först. Sen kan man såklart säga att allt ska prioriteras först om man vill.
De bolag som är mer affärsdrivande vill såklart utvecklas med samhället och bygger hellre ut sin funktionalitet för att vara en del av framtiden, och tjäna på det såklart, än att spela med i politiskt motiverade lögner.
Om ett litet bolag som Tibber klarar att ligga i framkant så ska nog även de andra kunna klura ut saker, speciellt om samhället kan stödja bolagen i detta.
Tibbers erbjudande försvann nyligen, det har rullats ut en annan modell med nätstöd men det var tills helt nyligen. Vad jag vet så var det inte heller olönsamt utan att de kunde styra billaddningen gav dem intäkter.Hemingway skrev:
Men några viktiga detaljer är ju
1) Tibber är ett elhandelsbolag du frivilligt valt
2) Som erbjuder (eller erbjöd ska vi säga, den finns inte längre sedan några år) en funktion givet att du kopplar din laddbox mot dem
3) Den var olönsam och ett sätt att locka kunder
Jag tror inte många skulle uppskatta om elnätsbolagen tvingade på utrustning i hemmen för att kunna veta vad elen går till. Det skulle inte sänka elnätsavgifterna, utan tvärtom höja dem för att denna utrustning måste installeras, finansieras och underhållas.
Tibbers affär har varit bra genom att de tagit stora marknadsandelar, men det har inte genererat något större kassaflöde under tiden. Tvärtom har de fokuserat endast på tillväxt med ambition att tjäna pengar i framtiden. Just under en sån period är det klockrent att vara kund för då tar de inte fullt betalt av kunderna. Har du Tibber nu så vet du ju att de varit tvungna att börja med påslag på el osv de med. Det går inte runt annars.
Detta har ersatts av en transparent nätstödsmodell där man ersätter vid användning istället för genom den gamla rabatt-modellen.
Tibber var ett exempel på att goda saker kan göras, de var kanske tidigt ute men de har definitivt visat vägen och som sagt så ser jag att gamla EON har planer på att göra samma och mer.
Det är ett lustigt resonemang du ger dig in på, mot bakgrund av annat som diskuterats. Det pratas om massor av stora förändringar som kunderna ska göra för att behaga "näten" men du fäster dig vid att kunden, för att dra nytta av ett lönsamt erbjudande behöver byta en laddbox för någon tusenlapp, right...
Tibbers erbjudande försvann för mig april 2024, så över 1,5 år sedan. Jag gillar den nya modellen. Där delar kunden och Tibber på vinsten medan den äldre modellen inte var lika enkel. Den hade en risksida för Tibber.D djac skrev:Tibbers erbjudande försvann nyligen, det har rullats ut en annan modell med nätstöd men det var tills helt nyligen. Vad jag vet så var det inte heller olönsamt utan att de kunde styra billaddningen gav dem intäkter.
Detta har ersatts av en transparent nätstödsmodell där man ersätter vid användning istället för genom den gamla rabatt-modellen.
Tibber var ett exempel på att goda saker kan göras, de var kanske tidigt ute men de har definitivt visat vägen och som sagt så ser jag att gamla EON har planer på att göra samma och mer.
Det är ett lustigt resonemang du ger dig in på, mot bakgrund av annat som diskuterats. Det pratas om massor av stora förändringar som kunderna ska göra för att behaga "näten" men du fäster dig vid att kunden, för att dra nytta av ett lönsamt erbjudande behöver byta en laddbox för någon tusenlapp, right...
Tibber har gjort flera fina innovationer och är i mitt tycke den tveklöst mest innovativa elhandlaren de senaste 10 åren. Men de har också anpassat sig och tvingats göra vissa förändringar för att fortsätta vara framgångsrika.
Att byta en laddbox för någon tusenlapp? Senast jag köpte en laddbox kostade den ca 12 000kr med en väldigt simpel installation och så fick jag såklart 50% bidrag som då gällde. Men någon tusenlapp, var får du det ifrån?
Jag tycker inte jag fört något lustigt resonemang, istället tycker jag att vi inte behöver bli påtvingade mer styrning från elnätsbolagen utan de ska distribuera elen som vi köper från andra dvs elhandelsbolagen, även de smarta tilläggstjänsterna köper jag hellre från bolag likt Tibber än blir påtvingade av det reglerade elnätsbolaget. Du skrev iofs bara EON, du kanske avsåg elhandelbolaget EON men i en tråd om nätavgifter trodde jag du avsåg EON elnät.
Ja, jag fick det också tidigt, var med i piloten, men har bekanta som just fått det, så det verkar bero på konfiguration eller annat. Gällande laddbox så kostar de idag ca 5´ med installation men det är frekventa reor så det går absolut att komma ner något.Hemingway skrev:
Tibbers erbjudande försvann för mig april 2024, så över 1,5 år sedan. Jag gillar den nya modellen. Där delar kunden och Tibber på vinsten medan den äldre modellen inte var lika enkel. Den hade en risksida för Tibber.
Tibber har gjort flera fina innovationer och är i mitt tycke den tveklöst mest innovativa elhandlaren de senaste 10 åren. Men de har också anpassat sig och tvingats göra vissa förändringar för att fortsätta vara framgångsrika.
Att byta en laddbox för någon tusenlapp? Senast jag köpte en laddbox kostade den ca 12 000kr med en väldigt simpel installation och så fick jag såklart 50% bidrag som då gällde. Men någon tusenlapp, var får du det ifrån?
Jag tycker inte jag fört något lustigt resonemang, istället tycker jag att vi inte behöver bli påtvingade mer styrning från elnätsbolagen utan de ska distribuera elen som vi köper från andra dvs elhandelsbolagen, även de smarta tilläggstjänsterna köper jag hellre från bolag likt Tibber än blir påtvingade av det reglerade elnätsbolaget. Du skrev iofs bara EON, du kanske avsåg elhandelbolaget EON men i en tråd om nätavgifter trodde jag du avsåg EON elnät.
Sen innebär ju inte ett erbjudande och en möjlighet att man måste hoppa på, däremot är effektavgiften en tvingande styrning och i valet mellan ett bra frivilligt erbjudande och ett riktigt dåligt påtvingat så vet jag vad jag väljer och därför tycker jag att din positionering är konstig.
Så, jag hade inte blivit arg om i mitt fall EON erbjöd mig fri eller rabatterad elöverföring mot att jag kopplade upp min laddbox, jag tror faktiskt du är rätt ensam i det hörnet.
Det finns bara ett EON, som iofs har olika avdelningar men det är vanligt i större bolag.
De kostar kanske 5' givet att man får bidrag. Men om nätbolag hade varit den som skulle rulla ut elbilsladdare så är det inte givet att de får bidrag.D djac skrev:Ja, jag fick det också tidigt, var med i piloten, men har bekanta som just fått det, så det verkar bero på konfiguration eller annat. Gällande laddbox så kostar de idag ca 5´ med installation men det är frekventa reor så det går absolut att komma ner något.
Sen innebär ju inte ett erbjudande och en möjlighet att man måste hoppa på, däremot är effektavgiften en tvingande styrning och i valet mellan ett bra frivilligt erbjudande och ett riktigt dåligt påtvingat så vet jag vad jag väljer och därför tycker jag att din positionering är konstig.
Så jag hade inte blivit arg om i mitt fall EON erbjöd mig fri eller rabatterad överföring mot att jag kopplade upp min laddbox, jag tror faktiskt du är rätt ensam i det hörnet.
Det finns bara ett EON, som iofs har olika avdelningar men så brukar det vara i större bolag.
Nätbolag jobbar inte med erbjudande som regel, det ska vara lika för alla så antingen är det effekttariffer eller inte. Det finns väl inget bra frivilligt erbjudande att ta ställning till, det är väl bara en önskan från dig? Vad är det som säger att erbjudandet sedan skulle vara bra? Det är ju grejen med att bli påtvingad saker. Är det bra är det väl ok, men är det dåligt så blir man ju sur och det finns inga garantier för att de tar fram bra erbjudanden. Då väljer hellre själv det jag finner är bra. Så jag tycker varken jag försvarar det ena eller det andra, jag förklarar mer hur det fungerar och det är tyvärr sällan så enkelt som man önskar.
Det finns massa E.ON, det är en koncern. Du har E.ON AG i Tyskland, sedan Norden och i det finns som en del den svenska grenen som har huvudbolaget E.ON Sverige AB, som i sin tur äger E.ON Energidistribution AB vilket är elnätsbolaget. P.g.a. lagkrav måste det styras delvis separat från det svenska moderbolaget, det kallas unbundling. Hur det svenska moderbolaget och elnätsbolaget får samarbeta är hårt reglerat, som det mest med elnät. Så det stannar inte med olika avdelningar utan varje sånt här bolag har givetvis divisioner, avdelningar och enheter i sig.
Ja men jag tänkte såklart att man får skaffa både bil, sladd och laddbox själv om man vill delta men du hade inte gillat det märker jag.Hemingway skrev:
De kostar kanske 5' givet att man får bidrag. Men om nätbolag hade varit den som skulle rulla ut elbilsladdare så är det inte givet att de får bidrag.
Nätbolag jobbar inte med erbjudande som regel, det ska vara lika för alla så antingen är det effekttariffer eller inte. Det finns väl inget bra frivilligt erbjudande att ta ställning till, det är väl bara en önskan från dig? Vad är det som säger att erbjudandet sedan skulle vara bra? Det är ju grejen med att bli påtvingad saker. Är det bra är det väl ok, men är det dåligt så blir man ju sur och det finns inga garantier för att de tar fram bra erbjudanden. Då väljer hellre själv det jag finner är bra. Så jag tycker varken jag försvarar det ena eller det andra, jag förklarar mer hur det fungerar och det är tyvärr sällan så enkelt som man önskar.
Det finns massa E.ON, det är en koncern. Du har E.ON AG i Tyskland, sedan Norden och i det finns som en del den svenska grenen som har huvudbolaget E.ON Sverige AB, som i sin tur äger E.ON Energidistribution AB vilket är elnätsbolaget. P.g.a. lagkrav måste det styras delvis separat från det svenska moderbolaget, det kallas unbundling. Hur det svenska moderbolaget och elnätsbolaget får samarbeta är hårt reglerat, som det mest med elnät. Så det stannar inte med olika avdelningar utan varje sånt här bolag har givetvis divisioner, avdelningar och enheter i sig.
Detta var bara ett exempel på hur elnätsbolagen hade kunnat användas för att bidra positivt till samhället och utvecklingen men nu är det tvingade att, helt utan behov eller fördel för dem, göra tvärtom och det är därför de inte gillar dessa effektavgifter, rimligt tycker jag.
Gällande det där med EON så har vi såklart hört det där otaliga gånger, jag har själv jobbat i bolag med sådana arrangemang och vet att det spelar liten roll.
Det finns bara ett EON och köper du en EON-aktie så får du med alla divisioner, avdelningar, enheter, skrubbar, ja rubb och stubb, inget slipper undan. Man kan inte heller köpa en EON energidistribution-aktie.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 870 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 870 inlägg
Man ska alltså som privatperson lägga energi och pengar på att skaffa utrustning som anpassar sig efter nätet så man kan nyttja mer när det är låg belastning och mindre när det är hög?D djac skrev:
Påminner lite om effektavgifter...
Personligen tycker jag det viktiga är hur mycket energi jag använder och när. Jag gillar inte att staten och/eller privata aktörer ska hålla koll på hur mycket av energin jag använder som går till olika saker. Om jag värmer poolen eller laddar bilen är min ensak, anser jag, men så värnar jag nog den personliga integriteten mer än gemene man.
Det fungerar sällan så, se på mätarna elnätsbolag tillhandahåller. Får du skaffa egen eller står elnätsbolaget för den? Deras modell är att de står för infrastrukturen, de kopplar in in andras grejer utan de vill själva köpa in det de ska ansvara för. Vill du drömma dig iväg om hur det kan bli i framtiden så fine, men jag säger bara hur det är idag.D djac skrev:Ja men jag tänkte såklart att man får skaffa både bil, sladd och laddbox själv om man vill delta men du hade inte gillat det märker jag.
Detta var bara ett exempel på hur elnätsbolagen hade kunnat användas för att bidra positivt till samhället och utvecklingen men nu är det tvingade att, helt utan behov eller fördel för dem, göra tvärtom och det är därför de inte gillar dessa effektavgifter, rimligt tycker jag.
Gällande det där med EON så har vi såklart hört det där otaliga gånger, jag har själv jobbat i bolag med sådana arrangemang och vet att det spelar liten roll.
Det finns bara ett EON och köper du en EON-aktie så får du med alla divisioner, avdelningar, enheter, skrubbar, ja rubb och stubb, inget slipper undan. Man kan inte heller köpa en EON energidistribution-aktie.
Nu trodde inte jag du skulle köpa aktier, utan vi diskuterade vilken del av koncernen som gör vad. Men visst, tror också att du kan åka in med en Mercedes A-klass på Mercedes lastbilsverkstad och att de lagar din A-klass personbil också? Jag tror de kommer skratta lite och att du får höra att du är helt fel ute och får vända dig till rätt del i koncernen. Mercedeslogga i fronten till trots... 😉
Jag ser absolut inget nytt i det här, priserna varierar redan idag varje kvart och en del drar nytta av detta, med egen utrustning, andra inte. Jag gissar att detta inte är något du tänker jättemycket på i vardagen?Fairlane skrev:
Man ska alltså som privatperson lägga energi och pengar på att skaffa utrustning som anpassar sig efter nätet så man kan nyttja mer när det är låg belastning och mindre när det är hög?
Påminner lite om effektavgifter...
Personligen tycker jag det viktiga är hur mycket energi jag använder och när. Jag gillar inte att staten och/eller privata aktörer ska hålla koll på hur mycket av energin jag använder som går till olika saker. Om jag värmer poolen eller laddar bilen är min ensak, anser jag, men så värnar jag nog den personliga integriteten mer än gemene man.
Här talar jag om att framsynta elbolag vet att belastningen varierar och önskar då kunna påverka detta för att jämna ut, då skulle de kunna dela med sig av fördelen med de abonnenter som önskar ta del av detta erbjudande, Ungefär som kvartspriserna, vill man så får man men man måste inte.
Jag tycker inte alls som du, att det viktiga är när jag använder, det finns redan ett varierat elpris som gör att jag får betala mer eller mindre, gott så.
Elnätsbolagen har ett extremt lätt uppdrag, de ska bara flytta el mellan förutbestämda punkter och det ska ske när säljaren och kunden bestämmer sig för leverans. Det är ett helt risk och bekymmersfritt företagande med gränslösa intäkter som gör att de aldrig behöver fundera på sina kostnader.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 870 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 870 inlägg
Nej jag tänker inte jättemycket på det då jag tillhör den största gruppen, de som inte har kvartpriser. Trots det så tänker jag lite på det och flyttar tyngre last om möjligt, utan att ens ha effektavgift.D djac skrev:
Ja. Vill man flytta lasten till en tid då effekavgiften är låg så får man, men måste inte...D djac skrev:
Jag vet att du inte tycker som jag. Du tycker privata företag och/eller staten ska vet vad du använder elen till, det tycker inte jag.D djac skrev:
Ja där är vi eniga om delar, inte att det är gränslösa intäkter. Det är ofta alldeles för höga avgifter, men knappast gränslösa.D djac skrev:
Om alla kunder väljer att de vill ha all el under en utvalt timme, säg mellan 12.00 och 13.00 så är vi kanske också eniga om att elnätet skulle behöva byggas annorlunda än om det var jämnt fördelat över dygnet? Eftersom elnätsbolagen då får ta ut ersättning för att bygga näten så de klarar uppgiften så är det väl uppenbart att det blir dyrare om alla använder all el vara en timme om dagen? Extremfall, jajamen, men det är onekligen så att det är högsta belastningen som dimensionerar, inte snittet.