43 295 läst ·
696 svar
43k läst
696 svar
Den 1 september 2026 införs E.ON effektavgift
Jag menar:
– Vi vill att Energimarknadsinspektionen tar fram regler så att inte elnätsbolagen får göra som de vill, säger han.
Hur effektavgiften struktureras bör rimligen vara nätbolaget som vet bäst.
Det de bör angripa är intäktsramarna.
Och EU parlamentet.
– Vi vill att Energimarknadsinspektionen tar fram regler så att inte elnätsbolagen får göra som de vill, säger han.
Hur effektavgiften struktureras bör rimligen vara nätbolaget som vet bäst.
Det de bör angripa är intäktsramarna.
Och EU parlamentet.
Visst kan man säga det men om man har landets bästa för ögonen så förstår man att nu är inte rätt tid för elransonering, producenterna vill bli av med sin produktion, samhället har precis börjat ställa om och vi riskerar dryga kostnader för våra galopperande utsläpp, det är helt enkelt fel tid att införa begräsningar på elanvändningen.S Snikholt skrev:
Rent teknisk är det ingen ransonering, det är bara att betala sig ur det.D djac skrev:Visst kan man säga det men om man har landets bästa för ögonen så förstår man att nu är inte rätt tid för elransonering, producenterna vill bli av med sin produktion, samhället har precis börjat ställa om och vi riskerar dryga kostnader för våra galopperande utsläpp, det är helt enkelt fel tid att införa begräsningar på elanvändningen.
Roliga är att om alla gör det så kommer nätbolagen behöva betala tillbaka.
Fet chans att de gör det dock 😅
Men sen är ju inte laddboxar eviga heller. Någon gång åker du ändå byta den. Behöver inte ens kosta 10k.klaskarlsson skrev:
För att ladda en elbil så är det väl relativt ok, man kan i de flesta bilar sättar en fördröjd laddning (så det hamnar efter 00 då). Lite mek blir det om man inte kommer hem samma tid osv varje dag iofs, men görbart. Två laddbara bilar blir väldigt mycket mek, och köra med schukoladdaren gör jag helst inte (det rekommenderas ju inte heller som standardladdning utan mer som en nödlösning, även om jag nu har ett relativt nytt uttag ute)
Att investera 10-15 000 kr på ny dubbelladdbox (inkl installation) plus att sätta upp en automation som funkar med så lite input som möjligt (sambon är väldigt anti-teknisk, så det måste vara enkelt) kommer innebära en hel del investeringar i tid, och pengar.
Pengamässigt beror det ju på hur snabbt man sparar in det också: Säg att elräkningen går upp med 200 kr/månad: Då tar det ju uppåt 50-100 månader, dvs 4-8 år att spara in (och då har man inte ngn aning om hure elmodellen och taxor ser ut)...
Jag lägger hellre 10-15-20kkr mot en lösning med solceller/batterier med ö-drift eftersom jag tycker det ger mig mer stimulans och personlig energi. Dock kanske det inte ger snabbast återbetalning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan är det sällan man behöver ladda elbilen varjedag.
Hybriden däremot kanske du behöver ladda dagligen?
Här också en anledning att gå helt till eldrift. Nu kanske det finns hybrider som tar emot 3fas?!
Har du en sådan hybrid så är det ingen större problem, du har en fulladdad bil på ca 1 timme 😁
Men har du en sån hybrid som jag har som tar närmare 3h ladda så är det inte så kul.
Visst ska man kanske inte använda schuko. Men har du ett schysst eluttag och sänker effekten till 6-8A så lär det ej vara nån större fara. Dessa laddare brukar dessutom följa med hybridbilar.
Lite skillnad ladda en 7kw batteri från schucko än en som är på 64kw.
Okej det kanske finns enstaka modernare hybrider som har 20kw batteri osv. Men då har dessa nog rätt garanterat allt från DC laddning till 3 Fas? 🤔
Visst allt beror ju på hur mycket man kör också. Min elbil behöver laddas var tredje till vartannan dag (beroende på vädret). Kör 10mil/dag.
Men jag håller med att hus-batterier och solceller är intressanta. Blir ännu mera intressant i o med effektavgifter.
För jag har ett problem och det handlar om Bastu. Älskar att bada bastu just morgonen 😁 fast här var det nån klok person som skrev att man startar bastun innan 7 eller t ex 9.45 och på en kvart räknas toppen som under hela timmen.
Men vi får väl se vad det blir.
Kanske man får bygga en vedbastu 😁
Redigerat:
Vi behöver snåla med elen redan om 2-3 år...D djac skrev:Visst kan man säga det men om man har landets bästa för ögonen så förstår man att nu är inte rätt tid för elransonering, producenterna vill bli av med sin produktion, samhället har precis börjat ställa om och vi riskerar dryga kostnader för våra galopperande utsläpp, det är helt enkelt fel tid att införa begräsningar på elanvändningen.
Jag byggde mina två laddboxar för dryga tusenlappen styck. Huvuddelen av kostnaden var ladduttagen. De kostar runt 600 kr även i Kina.kisumisu skrev:
Men sen är ju inte laddboxar eviga heller. Någon gång åker du ändå byta den. Behöver inte ens kosta 10k.
[bild][bild]
Sedan är det sällan man behöver ladda elbilen varjedag.
Hybriden däremot kanske du behöver ladda dagligen?
Här också en anledning att gå helt till eldrift. Nu kanske det finns hybrider som tar emot 3fas?!
Har du en sådan hybrid så är det ingen större problem, du har en fulladdad bil på ca 1 timme 😁
Men har du en sån hybrid som jag har som tar närmare 3h ladda så är det inte så kul.
Visst ska man kanske inte använda schuko. Men har du ett schysst eluttag och sänker effekten till 6-8A så lär det ej vara nån större fara. Dessa laddare brukar dessutom följa med hybridbilar.
Lite skillnad ladda en 7kw batteri från schucko än en som är på 64kw.
Okej det kanske finns enstaka modernare hybrider som har 20kw batteri osv. Men då har dessa nog rätt garanterat allt från DC laddning till 3 Fas? 🤔
Visst allt beror ju på hur mycket man kör också. Min elbil behöver laddas var tredje till vartannan dag (beroende på vädret). Kör 10mil/dag.
Men jag håller med att hus-batterier och solceller är intressanta. Blir ännu mera intressant i o med effektavgifter.
För jag har ett problem och det handlar om Bastu. Älskar att bada bastu just morgonen 😁 fast här var det nån klok person som skrev att man startar bastun innan 7 eller t ex 9.45 och på en kvart räknas toppen som under hela timmen.
Men vi får väl se vad det blir.
Kanske man får bygga en vedbastu 😁
Mer rimligt vore åtgärder som, ingen överföringsavgift på elbilsladdning, kanske bara på natten, belöning om man drar ner sina inköp under höglastperioder, extra betalt för inmatad el vid lokala underskott, osv, uppmuntra omställning.S Snikholt skrev:
Dvs bonus för det som samhället behöver genomföra men nu gör vi det motsatta och det är ju alldeles uppenbart att detta inte kommer från goda krafter.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Åtminstone första delen är jag snarare som orimligt. Hur ska man avgöra om jag använder elen till att ladda elbilen eller till att värma poolen etc?D djac skrev:
Tibber har i minst fem år haft den funktionen, man fick/får begränsat pris på elen till bilen, uppkopplad laddbox skötte rapporteringen.Fairlane skrev:
Tibber har haft en blomstrande affär på att bara vara rimliga och jobba åt ett önskvärt håll, det är alldeles uppenbart att mitt elbolag EON är oerhört avundsjuka och har planer på att gå ännu längre än vad Tibber gjort, baserat på nya erbjudanden, enkäter, bloggar etc.
Framtiden kommer absolut inte baseras på teknik och en enstaka formel från första halvan av 1900-talet, att så många tror på och försvara det är minst sagt skrämmande.