Fairlane
A Alikzus skrev:
Jo, jag vet, men det är en väldigt grov modell. En mer avancerad modell förutsätter dock automation och där är vi som sagt inte idag. Men som man brukar säga: Alla modeller är felaktiga, men vissa är användbara. :P
Sant, men jag kan tänka mig att en viss andel av BTeas kunde kommer anpassa sin förbrukning med den modell den valt, så ur den aspekten är ju modellen användbar.
 
D
Fairlane Fairlane skrev:
Men eftersom bolagen, inklusive Vattenfall då, inte får öka sina intäkter pga effektavgifterna införande så blir det såklart inte några mer pengar in.
Ja, detta är sagt men sen kan man ju stilla undra hur detta ska gå till, efter första året så konstaterar man -hoppla vi har visst debiterat väldigt mycket, men hinner inte ändra modellen nu, näst nästa år, nu med justerad modell, -hoppla, det blev visst ännu mer nu, det lär inte sluta om inte någon säger stopp och idag finns inte denna "någon".
 
Fairlane Fairlane skrev:
Sant, men jag kan tänka mig att en viss andel av BTeas kunde kommer anpassa sin förbrukning med den modell den valt, så ur den aspekten är ju modellen användbar.
Absolut, jag sa inte att det var en oanvändbar modell. ;)
 
Fairlane
D djac skrev:
Ja, detta är sagt men sen kan man ju stilla undra hur detta ska gå till, efter första året så konstaterar man -hoppla vi har visst debiterat väldigt mycket, men hinner inte ändra modellen nu, näst nästa år, nu med justerad modell, -hoppla, det blev visst ännu mer nu, det lär inte sluta om inte någon säger stopp och idag finns inte denna "någon".
Så krångligt är det ju inte att ändra. Bäst är såklart att ändra modellen om den är fel, men en snabb väg är såklart att minska priset med 10% på effekavgiften.

Påståendet som jag besvarade var alltså att man inför effektavgifter för att staten ska få in högre skatteintäkter som kompensation för att elbilsägare inte betalar bensin/dieselskatt. Det påståendet anser jag vara fel, det finns bättre och enklare vägar att få in de pengarna än att införa en effektavgift och räkna med att bolagen kommer bryta mot reglerna.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Är detta anledningen till att bolagen får välja sina egna modeller? Att de skall kunna hålla effektavgiften intäktsneutral för sitt bolag?
 
Fairlane
A Alikzus skrev:
Är detta anledningen till att bolagen får välja sina egna modeller? Att de skall kunna hålla effektavgiften intäktsneutral för sitt bolag?
Det är så jag uppfattar det, samt kanske framförallt för att se har olika förutsättningar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D djac skrev:
Så, bäste Martin.

Du är väldigt snabb med att på ett tråkigt sätt kritisera andra som blandar in ekonomi i denna tråden, jag tog bort lite fluff i ditt inlägg för att du ska se och som du kan läsa är det i stort sett det enda du gör själv.

Det handlar alltså bara om din blinda lojalitet till elnätsbolagens finanser, du sprider till och med vidare propagandan, och det du egentligen blir arg på är när någon som förhåller sig kritiskt till denna.
Hej djac

Vad menar du?

Jag har väl inte kritiserat om vi elanvändare genom effektavgiften kan hålla nere de framtida kostnadsökningarna för de elnät de är anslutet till. Tvärtom.

Är du inte intresserad att elanvändare (som du och jag) som är anslutna till ett elnät, skall kunna undvika stigande elnätskostnader åren framöver på grund av kostnader för förstärkning av de redan byggda elnäten.
 
M Martin Lundmark skrev:
Är du inte intresserad att elanvändare (som du och jag) som är anslutna till ett elnät, skall kunna undvika stigande elnätskostnader åren framöver på grund av kostnader för förstärkning av de redan byggda elnäten.
Jag kan tänka mig att många kritiserar effektavgiften på grund av en rädsla för höjda kostnader (vilket jag inte uppfattade det som att djac gjorde). Privat så spelar det ju ingen roll om elräkningen blir högre på grund av en effektavgift som man kanske inte har möjlighet att påverka i tillräcklig omfattning eller på grund av att någon annan avgift höjs för att täcka förstärkning/utbyggnad av infrastrukturen (som vi kanske ändå inte kommer ifrån i slutänden). En skillnad är att effektavgiften eventuellt slår mot individen medans allmänna höjningar slår mot kollektivet; en ideologisk fråga som jag inte har någon skarp ståndpunkt i.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Så krångligt är det ju inte att ändra. Bäst är såklart att ändra modellen om den är fel, men en snabb väg är såklart att minska priset med 10% på effekavgiften.

Påståendet som jag besvarade var alltså att man inför effektavgifter för att staten ska få in högre skatteintäkter som kompensation för att elbilsägare inte betalar bensin/dieselskatt. Det påståendet anser jag vara fel, det finns bättre och enklare vägar att få in de pengarna än att införa en effektavgift och räkna med att bolagen kommer bryta mot reglerna.
Det häller jag med om men vad jag sett finns det ingenting som skulle kunna förhindra det, faktiskt mest troliga, scenario som jag beskriver, tvärtom, att de skulle hamna 100% rätt är ju osannolikt och då bedömer jag att det 99% chans att de kommer ligga högt, om vi nu någonsin får reda på detta.

Sen att de samtidigt höjer aggressivt kom ju obfukskera det hela till den grad att ingen kommer orka reda ut det.
 
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Vad menar du?

Jag har väl inte kritiserat om vi elanvändare genom effektavgiften kan hålla nere de framtida kostnadsökningarna för de elnät de är anslutet till. Tvärtom.

Är du inte intresserad att elanvändare (som du och jag) som är anslutna till ett elnät, skall kunna undvika stigande elnätskostnader åren framöver på grund av kostnader för förstärkning av de redan byggda elnäten.
Du ser inte ens nu att du ständigt refererar till din bild av den bakomliggande ekonomin, inte som du vill att alla andra ska göra i tråden, enkom prata om hur man kan anpassa sitt konsumtionsmönster efter effektavgiften, du får läsa en gång till för nu fuskläste du.
 
Effektavgift är ingen lösning för framtiden, fokus bör istället flyttas till hur elnäten behöver byggas om/till för att klara vårt behov av säker elleverans.
 
  • Gilla
  • Älska
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Det är ju också högst intressant att veta hur den högsta timme beräknas. Om man har en spik på 1-5-10 min räknas då hela timmen som den högsta toppen som varit under t.ex 5 min eller är det medelvärdet använda kw under hela timmen dvs 60 min?
De flesta verkar räkna ett medel per timme, men E-on has ju som sagt inte gått ut med detaljer ännu
 
kisumisu kisumisu skrev:
Du får skaffa två laddboxar eller köra hybriden med mormorsladdare och låg effekt.

Det här gjorde jag en gång på 20A huvudsäkring. Dock var det sommar så behövde inte el till värme och annat då.
Sen sänkte jag laddboxen till 3*10A och mormorsladdaren till 8A. Men fick bilarna ungefär samtidigt laddade.

Men jag förstår vad du menar äger ju själv denna combo också.

Båda bilarna har dessutom sina för och nackdelar.
Nu när bensinen är billig och el dyrt kan det ibland löna sig köra på bensin.

Håller med att det här och all prissättning överhuvudtaget utanför hemmet (är dyrt ladda på laddbox utanför hemmet) gör inte att folk går över till elbilar tyvärr eller kanske lite både och. Låt majoriteten köra sina dyra bensinbilar så får vi andra fortsätta ladda hemma o köra billigt 😁

Men det här att man kan köra fullt ös nattetid är ju bra!
Ännu bättre är det om de tar bort säkringsavgifterna. Bara byta ut huvudsäkringen till 25A utan extra kostnader. Därefter har man öppnat portarna till dubbla laddboxar 😉

Då de flesta hybrider (tyvärr) är enfas. Sätta tex elbilsladdboxen 3*16A och ha laddboxen till hybriden på 1*8A på någon fas som man inte har något annat på. Då lär båda bilarna vara 100% innan effektavgifter slår till.

Jag är dock lite rädd att det här är bara början att man i början ger fri effekt nattetid/sommar. Senare inför även där.

Sommartid finns dock hopp av solpaneler. Den tekniken blir ju kanske vanligare och även billigare. Bara att ha det offgrid så inga nätavgifter tillkommer.

Sedan är jag lite skeptisk att vi ska börja ladda bilar etc nattetid. Inte så smart när folk sover ifall nåt går galet i elsystemet.
För att ladda en elbil så är det väl relativt ok, man kan i de flesta bilar sättar en fördröjd laddning (så det hamnar efter 00 då). Lite mek blir det om man inte kommer hem samma tid osv varje dag iofs, men görbart. Två laddbara bilar blir väldigt mycket mek, och köra med schukoladdaren gör jag helst inte (det rekommenderas ju inte heller som standardladdning utan mer som en nödlösning, även om jag nu har ett relativt nytt uttag ute)

Att investera 10-15 000 kr på ny dubbelladdbox (inkl installation) plus att sätta upp en automation som funkar med så lite input som möjligt (sambon är väldigt anti-teknisk, så det måste vara enkelt) kommer innebära en hel del investeringar i tid, och pengar.

Pengamässigt beror det ju på hur snabbt man sparar in det också: Säg att elräkningen går upp med 200 kr/månad: Då tar det ju uppåt 50-100 månader, dvs 4-8 år att spara in (och då har man inte ngn aning om hure elmodellen och taxor ser ut)...

Jag lägger hellre 10-15-20kkr mot en lösning med solceller/batterier med ö-drift eftersom jag tycker det ger mig mer stimulans och personlig energi. Dock kanske det inte ger snabbast återbetalning.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Effektavgift är ingen lösning för framtiden, fokus bör istället flyttas till hur elnäten behöver byggas om/till för att klara vårt behov av säker elleverans.
Hej AndersS

Om ”elnäten behöver byggas om/till för att klara vårt behov av säker elleverans” så skall detta, enligt regelsystemet, finansieras detta av de som är anslutna till elnäten.

Idén med effektavgiften, är att skapa en lösning för att kunna hålla ner den framtida kostnadsökningen för elnäten för elanvändarna.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej AndersS

Om ”elnäten behöver byggas om/till för att klara vårt behov av säker elleverans” så skall detta, enligt regelsystemet, finansieras detta av de som är anslutna till elnäten.

Idén med effektavgiften, är att skapa en lösning för att kunna hålla ner den framtida kostnadsökningen för elnäten för elanvändarna.
Idén med effektavgiften vet vi inte, ingen har lyckats härleda krafterna som fick till den.

I Sverige är idén att bromsa bolagens kostnadsutveckling och på så sätt öka vinsterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.