B buffyin skrev:
Ja, det är riktigt snålt. Jag vill minnas att många klaga på det och jag lämna med feedback på det vill jag minnas. Så får se i februari.
Vi har E.ON så jag håller tummarna. Har man tur så tjänar man på det likt pacman42.

• Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A Alikzus skrev:
Jodå, jag jobbade på Ericsson i Kista en gång i tiden och hade flera kollegor som var på jobbet tidigt som attan för att de bodde på andra sidan stan. Men idag är det väl så tidigt på morgonen att du knappt kan komma undan utan att gå över till nattpass?
Klockan 6 sparkar de igång. När jag var där i våras så hade jag kollegor som var på jobbet 6.15 för att slippa trängselskatten. Andra kom kanske 6.45 och sparade en tusenlapp i månaden på det.

Fairlane Fairlane skrev:
Klockan 6 sparkar de igång. När jag var där i våras så hade jag kollegor som var på jobbet 6.15 för att slippa trängselskatten. Andra kom kanske 6.45 och sparade en tusenlapp i månaden på det.
Mina kollegor i fjollträsk arbetar hemifrån så mycket de kan för att slippa både trängselskatt och trängsel, samt restid i allmänhet.

M Martin Lundmark skrev:
Hur tycker du att elnätsbolaget skall hantera det ökade toppeffektbehovet?
Här kan man fundera på olika lösningar för att optimera elnätet för detta till lägsta kostnad. En sak som kommer blir viktig är tomgångsförlusterna i nätet. En transformator som bara är belastad till 10% får en stor del tomgångsförluster.

Man kanske ska fundera på att ha två parallella transformatorer, en dimensionerad för 1/3 av effekten och en för 2/3. Sommartid kör man den lilla, vintertid den stora och topplastperioder bägge två.

Omvänt kan man kanske acceptera höga förluster i ledningarna under topplastperioder eftersom de är så korta. Gör det så mycket över året om förlusterna på nyårsafton är flera procentenheter för höga?

Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Mina kollegor i fjollträsk arbetar hemifrån så mycket de kan för att slippa både trängselskatt och trängsel, samt restid i allmänhet.
Det förutsätter ett jobb där man kan arbeta hemifrån. Jag arbetar själv just nu mestadels hemifrån, men jag har haft uppdrag där det inte är möjligt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det förutsätter ett jobb där man kan arbeta hemifrån. Jag arbetar själv just nu mestadels hemifrån, men jag har haft uppdrag där det inte är möjligt.
Så är det naturligtvis. Jag är oftare på kontoret i Stockholm än en del av mina kollegor som har det som sin hemmaplan...

M Martin Lundmark skrev:
Hej Alikzus

Vad menar du gällande effektavgiften när du skriver; ”att de inte tar hänsyn till faktisk last (i tid och rum)”?

Vad är faktisk last?

Effektavgiften handlar enbart om eleffekten (kW) elnätet (som överför elenergin) inte om mängden elenergi (kWh) som handlas på elmarknaden (elmarknaden. där vi köper elenergin).
Precis, lasten (det elektriska motståndet) påverkar hur stor ström och därmed effekt som behöver överföras. Modellerna tar inte hänsyn till var och när det faktiskt blir problem i nätet.

H HenrikHuslöse skrev:
Här kan man fundera på olika lösningar för att optimera elnätet för detta till lägsta kostnad. En sak som kommer blir viktig är tomgångsförlusterna i nätet. En transformator som bara är belastad till 10% får en stor del tomgångsförluster.

Man kanske ska fundera på att ha två parallella transformatorer, en dimensionerad för 1/3 av effekten och en för 2/3. Sommartid kör man den lilla, vintertid den stora och topplastperioder bägge två.

Omvänt kan man kanske acceptera höga förluster i ledningarna under topplastperioder eftersom de är så korta. Gör det så mycket över året om förlusterna på nyårsafton är flera procentenheter för höga?
Hej HenrikHuslöse

Det är oftare spänningsfallet, än effektförlusterna i distributionsnäten, till villorna som sätter gränsen för elöverföring.

I kablar är det ett resistivt spänningsfall (som även innebär effektförluster). I transformatorer är det huvudsakligen ett induktivt spänningsfall (som inte innebär effektförluster). Det finns även ett resistivt spänningsfall (som även innebär effektförluster) i transformatorer.

Spänningsregleringen i de distributionsnäten sker på en transformatornivå högre än den transformator som sitter närmast villorna, och spänningsregleringen hanterar ofta samtidigt flera hundra villors spänningsnivå.

Eftersom elnätsbolagen är ålagda att hålla fasspänningen till villorna på 230 V +/- 10 %, så kan man inte kalkylera med överlast (under-/överspänning).

Fairlane
A Alikzus skrev:
Precis, lasten (det elektriska motståndet) påverkar hur stor ström och därmed effekt som behöver överföras. Modellerna tar inte hänsyn till var och när det faktiskt blir problem i nätet.
Givetvis tittar man inte på varje enskilt tillfälle och avgör om det är trångt eller inte och beslutar effektavgift ska tas för just den förbrukningen. Man gör en modell som träffar mer eller mindre bra. Träffar modellen väldigt dåligt så får man göra om den. Om man istället anpassar så det matchar verkligheten så kommer folk inte förstå något alls och kan inte flytta någon last överhuvudtaget. Folk förstår att det är lägre avgift vissa tider och kan flytta till dessa.
Betänk att väldigt många inte kan förstå hur Ellevios modell fungerar, trots att den är väldigt enkel. Folk tror att det kommer kosta 500 kronor att brygga lite kaffe... Blir det för svårt att förstå kommer man garanterat inte få någon förändring.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Har börjat läsa på lite inför E-on effektavgift

Det som hitills verkar klart är följande:
- Elnätsavgiften införs den 1 september 2026.
- Alla kunder med säkringar mellan 16 - 63 Amp berörs
- Effektavgiften baseras på den timme man använder mest effekt varje dag
- Effektavgiften tas bara ut under vintern, och inte under natten.

Så det finns ju en hel del detaljer kvar kring pris, vad definieras som "vinter" vad definieras som "natt" osv

Personligen funderar jag också på om det finns sparpotential här. Men jag har inte hittat information om hur man kan spara (kommer den fasta avgiften sänkas ?)

Lite beroende på vad som räknas som "natt" osv: laddar jag då bilarna på natten, men drar på så mycket jag kan (den ena klarar nog 11kw iaf), så jag hinner så kanske jag kan spara ett par kronor. Måste både laddhybriden och elbilan laddas så måste jag ta iaf den ena under "dagtid" troligen, då blir det krävt. Men jag kan ju köra mer på benisn iof även om det är surt.
problemet kommer ju dock bli att när man inför generella regleringar som detta så pushar man bort från el och mot mer bensin/diesel i de länder som har en hyfsat hög elektrifiering av bilflottan redan, vilket antagligen politikerna i EU inte räknat med. Dom borde ju kunnat förutse att det inte direkt hjälper försäljningen av elbilar ?

Länk:
[länk]
Du får skaffa två laddboxar eller köra hybriden med mormorsladdare och låg effekt.

Det här gjorde jag en gång på 20A huvudsäkring. Dock var det sommar så behövde inte el till värme och annat då.
Sen sänkte jag laddboxen till 3*10A och mormorsladdaren till 8A. Men fick bilarna ungefär samtidigt laddade.

Men jag förstår vad du menar äger ju själv denna combo också.

Båda bilarna har dessutom sina för och nackdelar.
Nu när bensinen är billig och el dyrt kan det ibland löna sig köra på bensin.

Håller med att det här och all prissättning överhuvudtaget utanför hemmet (är dyrt ladda på laddbox utanför hemmet) gör inte att folk går över till elbilar tyvärr eller kanske lite både och. Låt majoriteten köra sina dyra bensinbilar så får vi andra fortsätta ladda hemma o köra billigt 😁

Men det här att man kan köra fullt ös nattetid är ju bra!
Ännu bättre är det om de tar bort säkringsavgifterna. Bara byta ut huvudsäkringen till 25A utan extra kostnader. Därefter har man öppnat portarna till dubbla laddboxar 😉

Då de flesta hybrider (tyvärr) är enfas. Sätta tex elbilsladdboxen 3*16A och ha laddboxen till hybriden på 1*8A på någon fas som man inte har något annat på. Då lär båda bilarna vara 100% innan effektavgifter slår till.

Jag är dock lite rädd att det här är bara början att man i början ger fri effekt nattetid/sommar. Senare inför även där.

Sommartid finns dock hopp av solpaneler. Den tekniken blir ju kanske vanligare och även billigare. Bara att ha det offgrid så inga nätavgifter tillkommer.

Sedan är jag lite skeptisk att vi ska börja ladda bilar etc nattetid. Inte så smart när folk sover ifall nåt går galet i elsystemet.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Eftersom elnätsbolagen är ålagda att hålla fasspänningen till villorna på 230 V +/- 10 %, så kan man inte kalkylera med överlast (under-/överspänning).
När jag tittade på detta för länge sedan fick spänningen vara utanför intervallet en viss del av tiden. Högst 8 timmar per vecka eller något sådant. Jag tror kraven finns i EN 50160. Om spänningen några timmar över jul och nyår faller under 207 volt kanske det inte är hela världen.

H HenrikHuslöse skrev:
När jag tittade på detta för länge sedan fick spänningen vara utanför intervallet en viss del av tiden. Högst 8 timmar per vecka eller något sådant. Jag tror kraven finns i EN 50160. Om spänningen några timmar över jul och nyår faller under 207 volt kanske det inte är hela världen.
Hej
Det finns toleranser för att laster tex vid stark kyla kan bli höga, och spänningen sjunker.
Men fortfarande så kan inte elnätsbolagen bygga elnät där de kalkylerar med återkommande under-/överspänning.

En trefasig asynkronmaskin i en on/off värmepump som går med fullast riskerar t.ex. att haverera vid för låg nätspänning, eftersom rotorförlusterna då snabbt ökar.

Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Givetvis tittar man inte på varje enskilt tillfälle och avgör om det är trångt eller inte och beslutar effektavgift ska tas för just den förbrukningen. Man gör en modell som träffar mer eller mindre bra. Träffar modellen väldigt dåligt så får man göra om den. Om man istället anpassar så det matchar verkligheten så kommer folk inte förstå något alls och kan inte flytta någon last överhuvudtaget. Folk förstår att det är lägre avgift vissa tider och kan flytta till dessa.
Betänk att väldigt många inte kan förstå hur Ellevios modell fungerar, trots att den är väldigt enkel. Folk tror att det kommer kosta 500 kronor att brygga lite kaffe... Blir det för svårt att förstå kommer man garanterat inte få någon förändring.
Jo, jag vet, men det är en väldigt grov modell. En mer avancerad modell förutsätter dock automation och där är vi som sagt inte idag. Men som man brukar säga: Alla modeller är felaktiga, men vissa är användbara. :P

• Gilla
buffyin
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Richard Lundgren, elnätschef hos Bergs Tingslags Elektriska (Btea) säger; ” Förhoppningsvis ger tariffen tydliga signaler och bidrar till att vi kan hålla nere de investeringar som annars måste till”

...till stora kostnader för de som är anslutna till elnäten.

Med effektavgiften så får elanvändarna en möjlighet att kunna hålla nere framtida kostnadshöjningar ...

Det är kostsamt för elanvändare i Bergs Tingslags Elektriska om de skulle vara tvungna att få betala en kraftigt höjd elnätskostnad under flera år framöver, till exempel på grund av elnätsförstärkningar som ”bara” behövs några timmar på 5 år.
Så, bäste Martin.

Du är väldigt snabb med att på ett tråkigt sätt kritisera andra som blandar in ekonomi i denna tråden, jag tog bort lite fluff i ditt inlägg för att du ska se och som du kan läsa är det i stort sett det enda du gör själv.

Det handlar alltså bara om din blinda lojalitet till elnätsbolagens finanser, du sprider till och med vidare propagandan, och det du egentligen blir arg på är när någon som förhåller sig kritiskt till denna.

D
Fairlane Fairlane skrev:
Har EU ändrat sig?
Kommer inte ETS 2 införas eller vad talar för detta?
Vem vet om det kommer men det mesta talar nu för att det inte kommer, nu löste man bilarna, det var mest akut, sen kommer Ungern, Sverige, Slovakien, Italien och några till sätta sig på tvären i denna frågan och så blir det inget av det heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.