Fairlane
K krambriw skrev:
Det blir en hel del; Vattenfall pumpar in en hel del i statskassan från sin vinst som nu blir ännu större, andra bolag som inte ägs av staten får snällt betala bolagsskatt
Men eftersom bolagen, inklusive Vattenfall då, inte får öka sina intäkter pga effektavgifterna införande så blir det såklart inte några mer pengar in.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Här har du sammanställningen, från testet. Det blir per dag. Dock så hade de 00:00-06:00 när de testade. Och bilen laddades oftas innan 00:00 de dagar man ladda i september.

Jag hade inte anpassat något då.

[bild]
Men vad toppade du på?

M Martin Lundmark skrev:
Hej Alikzus

Du skriver ”Jag menar inte att effektbrist vid vissa tidpunkter inte är ett problem som inte behöver hanteras.”

Det här handlar inte om effektbrist gällande elproduktion. Utan detta är en fysikalisk begränsning i elnäten att kunna överföra tillräcklig eleffekt, då effekttoppar uppstår.

Jag anser att de har en ”praktisk användbar lösning i åtanke” och det stod till exempel citerat i det jag skrev; ” Richard Lundgren, elnätschef hos Bergs Tingslags Elektriska (Btea) säger; ” Förhoppningsvis ger tariffen tydliga signaler och bidrar till att vi kan hålla nere de investeringar som annars måste till”

Det går som känt är inte att ”trolla med knäna”. Antingen så undviker man effekttopparna genom elnäten, eller så förstärker man elnäten till stora kostnader för de som är anslutna till elnäten.

Eller har du en tredje lösning?

Med effektavgiften så får elanvändarna en möjlighet att kunna hålla nere framtida kostnadshöjningar för elnäten. Rimligen så kommer det att erbjudas olika lösningar gällande apparatval och effektstyrning framöver.

Effektavgiften är ett alternativ till att elnäten annars måste överdimensioneras för att klara effektlaster som varar en kort tid;
”Av 42 000 timmar sedan 2021-01-01 har fem timmar varit över 50 megawatt. 415 timmar har varit över 40 megawatt, säger Richard Lundgren.”

Det är kostsamt för elanvändare i Bergs Tingslags Elektriska om de skulle vara tvungna att få betala en kraftigt höjd elnätskostnad under flera år framöver, till exempel på grund av elnätsförstärkningar som ”bara” behövs några timmar på 5 år.

En liknande princip används till exempel för trängselavgifter i storstäder.
Du läser det jag skriver som fan läser bibeln. Och du svamlar för att driva dina egna ståndpunkter.

I mitt inlägg som du började citera så kritiserade jag inte effektavgiften. Jag svarade det föregående inlägget med innebörden att "Nej, jag tror inte att de har tänkt att vi skall hemmapula. Jag tror inte att de hade något konkret sätt i åtanke för oss att undvika effekttoppar". Däremot så kritiserade jag politikers övertro till att deras (medvetna) incitament skall ge lösningar, i allmänhet.

Sedan fortsätter du på spåret som att jag kritiserat effektavgiften och skall komma med alternativa lösningar. Jag är fullt medveten om att det finns brister i överföringskapaciteten och att man (normalt sett) inte kan dimensionera ett godtyckligt system för ytterligheter.

Det finns inga "praktiska användbara lösningar" på marknaden i dagsläget som gör det enkelt (med emfas) för gemene man att styra ner topparna. Visst, prissignalen kommer antagligen att påverka konsumtionen, i den mån som man kan ta hänsyn till det. Men är det kallt ute, ena ungen har bajsat i overallen och den andra har inte ätit skollunchen så det behövs lagad mat, ja då finns det inte mycket att be för.

Om jag däremot skall ge mig på att kritisera modellerna för effektavgift så är det att de inte tar hänsyn till faktisk last (i tid och rum) utan bara när det förväntas kunna vara trångt i ledningarna.

Jag kan minnas fel, men trängselavgifternas effekt lär ha varit tillfällig. Vill man ta bilen så tar man bilen. Har man inte råd/behov så har man antagligen inte bil till att börja med (i Stockholm åtminstone, någon annan storstad har jag inte bott i). Precis som bränslepriset för oss som inte bor i storstäderna: De kan höja det hur mycket de vill, antingen så använder vi bilen för att få till vardagen och skär ner på annat eller så får samhället väldiga problem för att vi inte kan ta oss till jobb, skola och mataffärer.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
A Alikzus skrev:
Du läser det jag skriver som fan läser bibeln. Och du svamlar för att driva dina egna ståndpunkter.

I mitt inlägg som du började citera så kritiserade jag inte effektavgiften. Jag svarade det föregående inlägget med innebörden att "Nej, jag tror inte att de har tänkt att vi skall hemmapula. Jag tror inte att de hade något konkret sätt i åtanke för oss att undvika effekttoppar". Däremot så kritiserade jag politikers övertro till att deras (medvetna) incitament skall ge lösningar, i allmänhet.

Sedan fortsätter du på spåret som att jag kritiserat effektavgiften och skall komma med alternativa lösningar. Jag är fullt medveten om att det finns brister i överföringskapaciteten och att man (normalt sett) inte kan dimensionera ett godtyckligt system för ytterligheter.

Det finns inga "praktiska användbara lösningar" på marknaden i dagsläget som gör det enkelt (med emfas) för gemene man att styra ner topparna. Visst, prissignalen kommer antagligen att påverka konsumtionen, i den mån som man kan ta hänsyn till det. Men är det kallt ute, ena ungen har bajsat i overallen och den andra har inte ätit skollunchen så det behövs lagad mat, ja då finns det inte mycket att be för.

Om jag däremot skall ge mig på att kritisera modellerna för effektavgift så är det att de inte tar hänsyn till faktisk last (i tid och rum) utan bara när det förväntas kunna vara trångt i ledningarna.

Jag kan minnas fel, men trängselavgifternas effekt lär ha varit tillfällig. Vill man ta bilen så tar man bilen. Har man inte råd/behov så har man antagligen inte bil till att börja med (i Stockholm åtminstone, någon annan storstad har jag inte bott i). Precis som bränslepriset för oss som inte bor i storstäderna: De kan höja det hur mycket de vill, antingen så använder vi bilen för att få till vardagen och skär ner på annat eller så får samhället väldiga problem för att vi inte kan ta oss till jobb, skola och mataffärer.
Nu är det dock lättare att påverka elförbrukningen på dygnet än att undvika trängselskatten...

K krambriw skrev:
Å herre dj-vlar, det blir ju svindyrt för er en kall vinter om det fortsätter sådär

Vad har ni för total årsförbrukning?? (Vi förbrukade totalt 611 kWh i sep)
8760kwh 2024.
8502kwh hittills i 2025.
Energiförbrukning 2025: 59% från elnätet (8502kWh) och 41% från solceller (5977kWh). Totalförbrukning beräknad till 15625kWh (6559kr).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fairlane
A Alikzus skrev:
Jag kan minnas fel, men trängselavgifternas effekt lär ha varit tillfällig. Vill man ta bilen så tar man bilen.
Det stämmer att minskningen var tillfällig, men att det inte påverkar håller jag inte med om. På flera jobbet som låg norr om stan så var det många som åkte från södra sidan som åkte så de passerade Essingeleden före 6.30 för att slippa betala. Alla gör det såklart inte, men onekligen bör det påverkat belastningen klockan 8, att de valde att åka tidigare och inte då.

pacman42 pacman42 skrev:
Men vad toppade du på?
Enlig sammanställningen så var topparna 9 och 8,9kwh när vi ladda bilen.

Exempel 27 sep
Förbrukningsdiagram 27 sep: 59,37 kWh totalt, 53% från elnätet, 47% från solceller. Högsta förbrukning kl 20: 10,11 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B buffyin skrev:
Enlig sammanställningen så var topparna 9 och 8,9kwh när vi ladda bilen.
Ja, då blir det dyrt

Fairlane
B buffyin skrev:
Här har du sammanställningen, från testet. Det blir per dag. Dock så hade de 00:00-06:00 när de testade. Och bilen laddades oftas innan 00:00 de dagar man ladda i september.
Ok,
Frågan är om de har 00.00 till 06.00 när det införs. Då har de verkligen valt en helt annan modell än alla andra, vilket kan bli svårt att motivera.

pacman42 pacman42 skrev:
Nu är det dock lättare att påverka elförbrukningen på dygnet än att undvika trängselskatten...
Ja, den är väl nästan dygnet runt nu. Men jobbet styr när du behöver bilen, precis som det styr när du är hemma. Förutom om man jobbar hemifrån, men då försvinner nästan båda problemen. :P

Trängselskatten undviker man enklast genom att hålla sig borta från storstäderna. ;)

A Alikzus skrev:
Ja, den är väl nästan dygnet runt nu. Men jobbet styr när du behöver bilen, precis som det styr när du är hemma. Förutom om man jobbar hemifrån, men då försvinner nästan båda problemen. :P

Trängselskatten undviker man enklast genom att hålla sig borta från storstäderna. ;)
Jag får dra av trängselskatten, så det löser ju problemet för mig till stor del (jag har ingen kollektivtrafik där jag bor).

Effekttarifferna sparar in 2000 kr/år för mig, hög förbrukning som jag enkelt flyttar till natten (elbilar, badtunna, varmvatten, delar av uppvärmningen)

• Gilla
Alikzus
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, då blir det dyrt
Anpassa inget, men var med på test av effektkollen. Så siffrorna var om jag ej ändra något.

Fairlane Fairlane skrev:
Ok,
Frågan är om de har 00.00 till 06.00 när det införs. Då har de verkligen valt en helt annan modell än alla andra, vilket kan bli svårt att motivera.
Ja, det är riktigt snålt. Jag vill minnas att många klaga på det och jag lämna med feedback på det vill jag minnas. Så får se i februari.

Fairlane Fairlane skrev:
Det stämmer att minskningen var tillfällig, men att det inte påverkar håller jag inte med om. På flera jobbet som låg norr om stan så var det många som åkte från södra sidan som åkte så de passerade Essingeleden före 6.30 för att slippa betala. Alla gör det såklart inte, men onekligen bör det påverkat belastningen klockan 8, att de valde att åka tidigare och inte då.
Jodå, jag jobbade på Ericsson i Kista en gång i tiden och hade flera kollegor som var på jobbet tidigt som attan för att de bodde på andra sidan stan. Men idag är det väl så tidigt på morgonen att du knappt kan komma undan utan att gå över till nattpass?

A Alikzus skrev:
Hej Alikzus

Vad menar du gällande effektavgiften när du skriver; ”att de inte tar hänsyn till faktisk last (i tid och rum)”?

Vad är faktisk last?

Effektavgiften handlar enbart om eleffekten (kW) elnätet (som överför elenergin) inte om mängden elenergi (kWh) som handlas på elmarknaden. Elmarknaden, är där vi köper elenergin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.