43 739 läst ·
696 svar
44k läst
696 svar
Den 1 september 2026 införs E.ON effektavgift
Hej AlikzusA Alikzus skrev:Jag förstår att du inte håller med mig, för du förstår inte vad jag ville ha sagt.
Jag menar inte att effektbrist vid vissa tidpunkter inte är ett problem som inte behöver hanteras.
Vad jag menar på är att jag inte tror att att de hade någon praktisk användbar lösning i åtanke när de skyfflade över problemet till oss konsumenter.
Du skriver ”Jag menar inte att effektbrist vid vissa tidpunkter inte är ett problem som inte behöver hanteras.”
Det här handlar inte om effektbrist gällande elproduktion. Utan detta är en fysikalisk begränsning i elnäten att kunna överföra tillräcklig eleffekt, då effekttoppar uppstår.
Jag anser att de har en ”praktisk användbar lösning i åtanke” och det stod till exempel citerat i det jag skrev; ” Richard Lundgren, elnätschef hos Bergs Tingslags Elektriska (Btea) säger; ” Förhoppningsvis ger tariffen tydliga signaler och bidrar till att vi kan hålla nere de investeringar som annars måste till”
Det går som känt är inte att ”trolla med knäna”. Antingen så undviker man effekttopparna genom elnäten, eller så förstärker man elnäten till stora kostnader för de som är anslutna till elnäten.
Eller har du en tredje lösning?
Med effektavgiften så får elanvändarna en möjlighet att kunna hålla nere framtida kostnadshöjningar för elnäten. Rimligen så kommer det att erbjudas olika lösningar gällande apparatval och effektstyrning framöver.
Effektavgiften är ett alternativ till att elnäten annars måste överdimensioneras för att klara effektlaster som varar en kort tid;
”Av 42 000 timmar sedan 2021-01-01 har fem timmar varit över 50 megawatt. 415 timmar har varit över 40 megawatt, säger Richard Lundgren.”
Det är kostsamt för elanvändare i Bergs Tingslags Elektriska om de skulle vara tvungna att få betala en kraftigt höjd elnätskostnad under flera år framöver, till exempel på grund av elnätsförstärkningar som ”bara” behövs några timmar på 5 år.
En liknande princip används till exempel för trängselavgifter i storstäder.
Redigerat:
Absolut, men jag tror inte att de har tänkt sig att gemene man skall ge sig på detta. Nördar finns det alltid. Förhoppningen bör ha varit att marknaden skall lösa det baserat på prissignalerna.Ossian K Olsson skrev:
Precis, de har inte tänkt sig att vi skall hemmapula och det fanns ingen lösning på eventuella kostnadsproblem för konsumenten när det beslutades att vi behövde den här lösningen till elnätet.pacman42 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Hur stor andel av effekavgiften menar du kommer staten tillhanda som ersättning för de försvunna skatteintäkterna?K krambriw skrev:
Har EU ändrat sig?K krambriw skrev:
Kommer inte ETS 2 införas eller vad talar för detta?
Ja, det blir en avgift per dag. Så var det under testperioden med effektkollen.K Kane skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
De hade 00:00-06:00 på effektkollen, hoppas bara de lyssnat och gjort den lite mer generös.klaskarlsson skrev:
Har börjat läsa på lite inför E-on effektavgift
Det som hitills verkar klart är följande:
- Elnätsavgiften införs den 1 september 2026.
- Alla kunder med säkringar mellan 16 - 63 Amp berörs
- Effektavgiften baseras på den timme man använder mest effekt varje dag
- Effektavgiften tas bara ut under vintern, och inte under natten.
Så det finns ju en hel del detaljer kvar kring pris, vad definieras som "vinter" vad definieras som "natt" osv
Personligen funderar jag också på om det finns sparpotential här. Men jag har inte hittat information om hur man kan spara (kommer den fasta avgiften sänkas ?)
Lite beroende på vad som räknas som "natt" osv: laddar jag då bilarna på natten, men drar på så mycket jag kan (den ena klarar nog 11kw iaf), så jag hinner så kanske jag kan spara ett par kronor. Måste både laddhybriden och elbilan laddas så måste jag ta iaf den ena under "dagtid" troligen, då blir det krävt. Men jag kan ju köra mer på benisn iof även om det är surt.
problemet kommer ju dock bli att när man inför generella regleringar som detta så pushar man bort från el och mot mer bensin/diesel i de länder som har en hyfsat hög elektrifiering av bilflottan redan, vilket antagligen politikerna i EU inte räknat med. Dom borde ju kunnat förutse att det inte direkt hjälper försäljningen av elbilar ?
Länk:
[länk]
Det blir en hel del; Vattenfall pumpar in en hel del i statskassan från sin vinst som nu blir ännu större, andra bolag som inte ägs av staten får snällt betala bolagsskattFairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Jag tror det är feltolkat. Man tar givetvis en top varje dag men att man skulle betala i snitt 50 kronor per dag i effektavgift som det är ut enligt grafen ha rjag svårt att tro. Men det återstår att se hur det blir.B buffyin skrev:
Hej AlikzusA Alikzus skrev:
Jag kan hålla med om att uppvaknandet att vi under mer än ca 20 år har dragit ner på elenergianvändningen till villorna men inte beaktat att effekttoppar är kostsamma för elnäten. En kostnad som nu har rullat ut till elanvändarna.
Detta även om de som, till exempel, lärt sig att dimensionera elnät sett problematiken växa fram, till exempel, med ökande mängd elbilsladdare. Tyvärr har det tagit tid att lyfta och förmedla frågeställningen till beslutsfattare och elanvändare.
Här har du sammanställningen, från testet. Det blir per dag. Dock så hade de 00:00-06:00 när de testade. Och bilen laddades oftas innan 00:00 de dagar man ladda i september.Fairlane skrev:
Jag hade inte anpassat något då.
Logga in
Skapa konto