43 742 läst ·
696 svar
44k läst
696 svar
Den 1 september 2026 införs E.ON effektavgift
Du kommer att spara på att få lägre överföringsavgift per kWh.klaskarlsson skrev:
Har börjat läsa på lite inför E-on effektavgift
Det som hitills verkar klart är följande:
- Elnätsavgiften införs den 1 september 2026.
- Alla kunder med säkringar mellan 16 - 63 Amp berörs
- Effektavgiften baseras på den timme man använder mest effekt varje dag
- Effektavgiften tas bara ut under vintern, och inte under natten.
Så det finns ju en hel del detaljer kvar kring pris, vad definieras som "vinter" vad definieras som "natt" osv
Personligen funderar jag också på om det finns sparpotential här. Men jag har inte hittat information om hur man kan spara (kommer den fasta avgiften sänkas ?)
Lite beroende på vad som räknas som "natt" osv: laddar jag då bilarna på natten, men drar på så mycket jag kan (den ena klarar nog 11kw iaf), så jag hinner så kanske jag kan spara ett par kronor. Måste både laddhybriden och elbilan laddas så måste jag ta iaf den ena under "dagtid" troligen, då blir det krävt. Men jag kan ju köra mer på benisn iof även om det är surt.
problemet kommer ju dock bli att när man inför generella regleringar som detta så pushar man bort från el och mot mer bensin/diesel i de länder som har en hyfsat hög elektrifiering av bilflottan redan, vilket antagligen politikerna i EU inte räknat med. Dom borde ju kunnat förutse att det inte direkt hjälper försäljningen av elbilar ?
Länk:
[länk]
Jag laddar elbilen två timmar på 3-fas på natten under de två billigaste timmarna (om den är ansluten) och sedan laddar jag laddhybriden tre timmar på enfas, samtidigt laddar även elbilen på enfas och på den tredje fasen ligger uppvärmningen av badtunnan. När laddhybriden och badtunnan är klara så får sedan elbilen ladda vidare med trefas igen till kl 06.00 då stängs allt av.
Man behöver i princip aldrig ladda elbilen full över natten. Om det behövs så sätter jag den på "forcerad laddning" kl 21 när effekttariffen slutar i mitt nät, då har den tre timmar på sig att ladda innan den forcerade laddingen stängs av. Jag räknar alltid nattladdningen utifrån de billigaste fem timmarna efter kl 21, men detta är ju ett rörligt mål - så länge det finns något att ladda så kommer laddningen att genomföras inom de fem billigaste timmarna som finns kvar av natten till dess att klockan är 06.00.
Detta fungerar jättebra för mig. Men jag har också laddboxar (som jag byggt själv) där jag kan ställa in enfasladdning eller trefasladdning efter behov via webb-interfacet.
Generellt tror jag att håller du t.ex. billaddning till tider utan effektavgift är chansen stor att du sparar pengar mot idag. Och tvärtom brassar du på med 11kW när effektavgiften tas ut kostar det mer. Men vet gör man ju såklart inte förrän e.on är färdiga med sina priser. Effekttaxan är ju en möjlighet att påverka sin elnätskostnad. Den var ju tidigare "fast" och endast avhängig av total förbrukning.
Nu vet jag inte hur Eon gör, men i princip alla andra räknar den högsta timmen under en dag som ett värde. Sedan tar man medel av de hösta timmarna under olika dagar (ett till fem värden, beroende på nät) och beräknar effekttariffen på det. Jag såg också ett nät som hade den tredje högsta effekten som det de tog betalt för (den modellen gillade jag skarpt faktiskt, den möjliggör ett par bastubad eller ett par misstag under månaden).K Kane skrev:
Ja, vi får se nästa år då. Ellevio kör på detta sätt,pacman42 skrev:
Nu vet jag inte hur Eon gör, men i princip alla andra räknar den högsta timmen under en dag som ett värde. Sedan tar man medel av de hösta timmarna under olika dagar (ett till fem värden, beroende på nät) och beräknar effekttariffen på det. Jag såg också ett nät som hade den tredje högsta effekten som det de tog betalt för (den modellen gillade jag skarpt faktiskt, den möjliggör ett par bastubad eller ett par misstag under månaden).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min operatör har denna regel:K Kane skrev:
Hur kommer den nya effektkomponenten beräknas?
I vårt elnät har vi definierat höglasttiden till timmar mellan kl. 07.00 och 21.00 alla dagar mellan november och mars. Effekten kommer beräknas som ett medelvärde av en anläggnings tre högsta förbrukningstimmar varje månad. Medelvärdet av dessa tre timmar kommer sedan multipliceras med vår effektavgift.Så jag har de tre högsta timmarna oavsett när i månaden de skulle inträffa (kanske i rad pga elbilsladdning av misstag?)
Någon utjämnande effekt för misstag som enbart en timme per dag (eller den tredje högsta timmen på hela månaden) bör man nog ha för att det skall gillas av kunderna.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Låter absolut som du optimerat.pacman42 skrev:
Du kommer att spara på att få lägre överföringsavgift per kWh.
Jag laddar elbilen två timmar på 3-fas på natten under de två billigaste timmarna (om den är ansluten) och sedan laddar jag laddhybriden tre timmar på enfas, samtidigt laddar även elbilen på enfas och på den tredje fasen ligger uppvärmningen av badtunnan. När laddhybriden och badtunnan är klara så får sedan elbilen ladda vidare med trefas igen till kl 06.00 då stängs allt av.
Man behöver i princip aldrig ladda elbilen full över natten. Om det behövs så sätter jag den på "forcerad laddning" kl 21 när effekttariffen slutar i mitt nät, då har den tre timmar på sig att ladda innan den forcerade laddingen stängs av. Jag räknar alltid nattladdningen utifrån de billigaste fem timmarna efter kl 21, men detta är ju ett rörligt mål - så länge det finns något att ladda så kommer laddningen att genomföras inom de fem billigaste timmarna som finns kvar av natten till dess att klockan är 06.00.
Detta fungerar jättebra för mig. Men jag har också laddboxar (som jag byggt själv) där jag kan ställa in enfasladdning eller trefasladdning efter behov via webb-interfacet.
Men om jag har en icke uppkoplad garobox + lastbalanserare så blir det mycket mer manuellt.
Då måste jag gå ut och koppla om mellan bilarna (mitt i natten) eller planera så att dom inte behöver laddning samma natt. Sen kan jag ställa, i bilarna, så den inte laddar när jag kommer hem dock utan väntar tills effekttariffen inte appliceras dock eller slå på via appen (om/när den funkar).
Huset värms med LLVP + vissa el-element som komplement. Så Kring 18-tiden drar huset en del el (matlagning + uppvärmning och vvb)
Sen kan man ju bygga massa hempul: Men tanken borde ju inte vara att alla skall lägga massa tid och pengar på detta rent generellt ?
Men vi får se: Går kostnaden för el totalt upp ngn femtilapp eller så (per månad utslaget på ett år) så behöver jag inte bry mig. Börjar det handla om många hundralappar per månad så får jag se om det är värt lite investering i tid + pengar.
Då är det väl bara ett uppgradera till en uppkopplad Garo-box.klaskarlsson skrev:
Låter absolut som du optimerat.
Men om jag har en icke uppkoplad garobox + lastbalanserare så blir det mycket mer manuellt.
Då måste jag gå ut och koppla om mellan bilarna (mitt i natten) eller planera så att dom inte behöver laddning samma natt. Sen kan jag ställa, i bilarna, så den inte laddar när jag kommer hem dock utan väntar tills effekttariffen inte appliceras dock eller slå på via appen (om/när den funkar).
Huset värms med LLVP + vissa el-element som komplement. Så Kring 18-tiden drar huset en del el (matlagning + uppvärmning och vvb)
Sen kan man ju bygga massa hempul: Men tanken borde ju inte vara att alla skall lägga massa tid och pengar på detta rent generellt ?
Men vi får se: Går kostnaden för el totalt upp ngn femtilapp eller så (per månad utslaget på ett år) så behöver jag inte bry mig. Börjar det handla om många hundralappar per månad så får jag se om det är värt lite investering i tid + pengar.
Vi har också LLVP (en per våningsplan) och elradiatorer som komplement. Jag tycker att vår el-VVB verkar vara den största faktorn till höga och långa toppar (en dusch medför ungefär en timma med 3 kW), så jag tänker fixa så att vattnet bara värms på natten; det är en låg insats. Om årskostnaden därefter inte drar iväg så gör jag bara andra åtgärder om det är kul som en del av min hemautomationshobby.
Apropå att lägga tid och pengar på "problemet" så tror jag inte att det finns någon tanke som är förankrad i den faktiska verkligheten. Politiker har en övertro på politikens förmåga att bidra till att det skapas lösningar på de problem som den skapar; en illusion som kanske bero på många decennier med snabb teknisk utveckling.
Hej AlikzusA Alikzus skrev:Apropå att lägga tid och pengar på "problemet" så tror jag inte att det finns någon tanke som är förankrad i den faktiska verkligheten. Politiker har en övertro på politikens förmåga att bidra till att det skapas lösningar på de problem som den skapar; en illusion som kanske bero på många decennier med snabb teknisk utveckling.
Även om jag tycker att effektavgiftens upplägg har sina brister, bland annat då den är väldigt enkel för att inte bli helt obegriplig, så kan jag inte hålla med dig i det du skriver; ”Apropå att lägga tid och pengar på "problemet" så tror jag inte att det finns någon tanke som är förankrad i den faktiska verkligheten.”
I elinstallatören så kan vi läsa; ”Sveriges högsta effekttariff – drivs av behovet på nyårsafton”
https://www.elinstallatoren.se/2025/12/sveriges-hogsta-effekttariff-drivs-av-behovet-pa-nyarsafton/
”Med 159 kronor per kW har de högst effektavgift i landet. Orsaken: extrema skillnader i effektuttag. Vi bad elbolaget Bergs Tingslags Elektriska om en förklaring.”
”– Vi har extremt stora skillnader i effektbehov över året och över dygnen. Det beror på att våra elnätskunder till 60 procent består av fritidshus i Vemdalsfjällen som används under begränsad tid av året, säger Richard Lundgren, elnätschef hos Bergs Tingslags Elektriska (Btea). Det lägsta totala effektbehovet är fem megawatt, under sommaren. På vintern (särskilt nyårsafton klockan 18) är behovet 55 megawatt, alltså elva gånger högre. Under nyårsdygnet varierar effektuttaget också kraftigt. Det kan skilja så mycket som 21 megawatt mellan högst och lägst uttag. – Samtidigt är effekttopparna väldigt korta. Av 42 000 timmar sedan 2021-01-01 har fem timmar varit över 50 megawatt. 415 timmar har varit över 40 megawatt, säger Richard Lundgren. Btea hoppas att effektavgifterna ska hjälpa dem att komma till rätta med de stora variationerna. – Förhoppningsvis ger tariffen tydliga signaler och bidrar till att vi kan hålla nere de investeringar som annars måste till, säger Richard Lundgren.”
Det finns en faktisk verklighet bakom effektavgiften som är mer tydlig i vissa elnät än i andra.
När det gäller laddning av elbilar (och elfordon) så har vi bara börjat med utvecklingen.
Det är vi elanvändare som betalar elnäten, och i detta fall så beror elnätets utbyggnadsbehov; ”på att våra elnätskunder till 60 procent består av fritidshus i Vemdalsfjällen som används under begränsad tid av året”
Richard Lundgren, elnätschef hos Bergs Tingslags Elektriska (Btea) säger; ” Förhoppningsvis ger tariffen tydliga signaler och bidrar till att vi kan hålla nere de investeringar som annars måste till”
Hur tycker du att elnätsbolaget skall hantera det ökade toppeffektbehovet?
Jag förstår att du inte håller med mig, för du förstår inte vad jag ville ha sagt.M Martin Lundmark skrev:Hej Alikzus
Även om jag tycker att effektavgiftens upplägg har sina brister, bland annat då den är väldigt enkel för att inte bli helt obegriplig, så kan jag inte hålla med dig i det du skriver; ”Apropå att lägga tid och pengar på "problemet" så tror jag inte att det finns någon tanke som är förankrad i den faktiska verkligheten.”
I elinstallatören så kan vi läsa; ”Sveriges högsta effekttariff – drivs av behovet på nyårsafton”
[länk]
”Med 159 kronor per kW har de högst effektavgift i landet. Orsaken: extrema skillnader i effektuttag. Vi bad elbolaget Bergs Tingslags Elektriska om en förklaring.”
”– Vi har extremt stora skillnader i effektbehov över året och över dygnen. Det beror på att våra elnätskunder till 60 procent består av fritidshus i Vemdalsfjällen som används under begränsad tid av året, säger Richard Lundgren, elnätschef hos Bergs Tingslags Elektriska (Btea). Det lägsta totala effektbehovet är fem megawatt, under sommaren. På vintern (särskilt nyårsafton klockan 18) är behovet 55 megawatt, alltså elva gånger högre. Under nyårsdygnet varierar effektuttaget också kraftigt. Det kan skilja så mycket som 21 megawatt mellan högst och lägst uttag. – Samtidigt är effekttopparna väldigt korta. Av 42 000 timmar sedan 2021-01-01 har fem timmar varit över 50 megawatt. 415 timmar har varit över 40 megawatt, säger Richard Lundgren. Btea hoppas att effektavgifterna ska hjälpa dem att komma till rätta med de stora variationerna. – Förhoppningsvis ger tariffen tydliga signaler och bidrar till att vi kan hålla nere de investeringar som annars måste till, säger Richard Lundgren.”
Det finns en faktisk verklighet bakom effektavgiften som är mer tydlig i vissa elnät än i andra.
När det gäller laddning av elbilar (och elfordon) så har vi bara börjat med utvecklingen.
Det är vi elanvändare som betalar elnäten, och i detta fall så beror elnätets utbyggnadsbehov; ”på att våra elnätskunder till 60 procent består av fritidshus i Vemdalsfjällen som används under begränsad tid av året”
Richard Lundgren, elnätschef hos Bergs Tingslags Elektriska (Btea) säger; ” Förhoppningsvis ger tariffen tydliga signaler och bidrar till att vi kan hålla nere de investeringar som annars måste till”
Hur tycker du att elnätsbolaget skall hantera det ökade toppeffektbehovet?
Jag menar inte att effektbrist vid vissa tidpunkter inte är ett problem som inte behöver hanteras.
Vad jag menar på är att jag inte tror att att de hade någon praktisk användbar lösning i åtanke när de skyfflade över problemet till oss konsumenter.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 303 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 303 inlägg
Det är ju vi konsumenter som har tusental lösningar på det här. Små justeringar som ger oerhörd nytta.A Alikzus skrev:Jag förstår att du inte håller med mig, för du förstår inte vad jag ville ha sagt.
Jag menar inte att effektbrist vid vissa tidpunkter inte är ett problem som inte behöver hanteras.
Vad jag menar på är att jag inte tror att att de hade någon praktisk användbar lösning i åtanke när de skyfflade över problemet till oss konsumenter.
Som jag skrivit tidigare: syftet från EI är inte att de flesta konsumenter skall lösa detta själva, syftet är att operatörer och företag som Tibber skall ta fram lösningar och ervjuda oss, att värmepumpstillverkare skall ta fram lösningar osv osv. På sikt så driver man då en förändring av nätet.A Alikzus skrev:Jag förstår att du inte håller med mig, för du förstår inte vad jag ville ha sagt.
Jag menar inte att effektbrist vid vissa tidpunkter inte är ett problem som inte behöver hanteras.
Vad jag menar på är att jag inte tror att att de hade någon praktisk användbar lösning i åtanke när de skyfflade över problemet till oss konsumenter.
Det är ju också högst intressant att veta hur den högsta timme beräknas. Om man har en spik på 1-5-10 min räknas då hela timmen som den högsta toppen som varit under t.ex 5 min eller är det medelvärdet använda kw under hela timmen dvs 60 min?klaskarlsson skrev:
Jomen det är väl bara väntat, när det försvinner skatteintäkter från försäljning av fossilbränsle så måste staten hitta andra källor. Att valet förr eller senare skulle falla på elbilsflottan är ju ingen tiotusen-kronors-fråga. Och mer kommer säkert framöver vad gäller den bitenVilla G6 skrev:
Själv fick jag meddelande idag att våra nätavgifter höjs med 7% från och med nästa år. Å då har vi ju redan effektavgift sedan många år....fortsätter köra min dieselbil ett par år till, priset på dieseln liksom bensinen ser ju nu ut att falla neråt
NEJ, det är medeleffektförbrukningen under en timme (kWh/h).roland53 skrev:
Har du en effektförbrukningsfördelning på 10 kW under 6 minuter och resten av timmen 0 kW så blir medel effektförbrukningsfördelningen under den timmen 1 kWh.