Villa G6 Villa G6 skrev:
Tråkigt läge att ha ett hus med låg elförbrukning/kostnad men höga effekttoppar pga elbil. (Värme och vv från pellets, fördelat tvätt osv till nattetid).

Har alltid enbart laddat bilen vid överskott så det varit billigt, oavsett om det infaller på dag/natt. Att ni behöva sänka effekten väsentligt (och därmed behöva ladda vid dyrare tidpunkter för det tar 2x längre tid) suger.

Lär ju åka på typ dubbla elnätsfakturan när detta väl tillträder.

Hyffsat frustrerande att de aktivt motarbetar sin egna önskade verklighet.
Vem motarbetar vems önskade verklighet?
Men ja, du skulle ju kunna få en kraftigt ökad elnätskostnad, beroende på hur din nätägare utformat sin effektavgift. Men har du t.ex. ingen avgift nattetid lär du ju istället spara om du kan ladda då.

Och detta är väl kanske det som är dåligt, att det skiljer så mycket på olika nät och är krångligt (för gemene man) att förstå. Resultatet blir då bara att man oftast inte gör någonting..
 
Med min användningsoprofil (höga effekter som går att flytta och hög total förbrukning) i ett nät som inte har effekttariff på nätterna (alla dagar 7-21 under nov-mar) så verkar jag kunna spara in runt 2000 kr per år. Om jag inte skulle bry mig det minsta annat än att flytta elbilens laddning till natten (där den ändå laddas ändå) så tjänar jag betydligt mindre, men jag tjänar fortfarande på det.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Vem motarbetar vems önskade verklighet?
Men ja, du skulle ju kunna få en kraftigt ökad elnätskostnad, beroende på hur din nätägare utformat sin effektavgift. Men har du t.ex. ingen avgift nattetid lär du ju istället spara om du kan ladda då.

Och detta är väl kanske det som är dåligt, att det skiljer så mycket på olika nät och är krångligt (för gemene man) att förstå. Resultatet blir då bara att man oftast inte gör någonting..
Det har ju pushats en elektrifiering av bilflottan samtidigt som man nu för en energipolitik som straffar ut de som skaffat elbil.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
D
Villa G6 Villa G6 skrev:
Det har ju pushats en elektrifiering av bilflottan samtidigt som man nu för en energipolitik som straffar ut de som skaffat elbil.
Ja, detta är verkligen dålig tajming, samtidigt som man pratar om att man vill elektrifiera på bred front, och använder detta som argument för att exempelvis bygga kärnkraft, så försvårar man elanvändningen väsentligt och skapar sådan osäkerhet att en hel del nog bara släpper sina elektrifieringsfunderingar.

Satiren är död!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ni som "gnäller" över att det blir för dyrt med elbil kan ju skaffa en bensin/diesel 😉
 
E elmont skrev:
Ni som "gnäller" över att det blir för dyrt med elbil kan ju skaffa en bensin/diesel 😉
Med effekttariff har jag noterat att det blir billigare att köra på bensin i laddhybriden än att ladda på dagtid
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Med effekttariff har jag noterat att det blir billigare att köra på bensin i laddhybriden än att ladda på dagtid
Hur räknar du då?
En laddning per månad, eller?
 
C cpalm skrev:
Hur räknar du då?
En laddning per månad, eller?
Om jag kommer att toppa effekttoppen så blir ju första laddningen på dagtid väldigt dyr, även den andra och den tredje (då jag har medel på tre laddningar). Det är då billigare att köra på bensin per mil. Kan jag ladda på nätterna så fungerar det bra. Men att dra iväg en sväng, komma hem med tomt batteri, sedan ladda igen och åka vidare, det finns inte på kartan. Dock så kan man ju försöka ladda på destinationerna så att man aldrig tömmer batteriet helt. Det nyttjar jag ibland.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Villa G6 Villa G6 skrev:
Det har ju pushats en elektrifiering av bilflottan samtidigt som man nu för en energipolitik som straffar ut de som skaffat elbil.
Ja SVT har även pushat för att bada bastu senaste året och nu straffas bastubadare!!
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ja SVT har även pushat för att bada bastu senaste året och nu straffas bastubadare!!
Nja, badar du på natten i mitt nät så straffas du inte. Kanske dags att börja sova i bastun...
 
Magnus E K
pacman42 pacman42 skrev:
Med effekttariff har jag noterat att det blir billigare att köra på bensin i laddhybriden än att ladda på dagtid
Året om? På sommarhalvåret är ju ofta elen billigast mitt på dagen och det finns ingen rationell anledning att ta ut en hög effektavgift.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Året om? På sommarhalvåret är ju ofta elen billigast mitt på dagen och det finns ingen rationell anledning att ta ut en hög effektavgift.
Jag har bara effekttariff nov-mar
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
På sommarhalvåret är ju ofta elen billigast mitt på dagen och det finns ingen rationell anledning att ta ut en hög effektavgift.
Lågt elpris är inte likställt med låg last i alla delar av nätet.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
A alfista skrev:
Lågt elpris är inte likställt med låg last i alla delar av nätet.
Nej, men lågt elpris dagtid sommarhalvåret är starkt korrelerat med hög solkraftsproduktion och då kommer ju ökad konsumtion minska belastningen i nätet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har börjat läsa på lite inför E-on effektavgift


Det som hitills verkar klart är följande:
- Elnätsavgiften införs den 1 september 2026.
- Alla kunder med säkringar mellan 16 - 63 Amp berörs
- Effektavgiften baseras på den timme man använder mest effekt varje dag
- Effektavgiften tas bara ut under vintern, och inte under natten.

Så det finns ju en hel del detaljer kvar kring pris, vad definieras som "vinter" vad definieras som "natt" osv

Personligen funderar jag också på om det finns sparpotential här. Men jag har inte hittat information om hur man kan spara (kommer den fasta avgiften sänkas ?)

Lite beroende på vad som räknas som "natt" osv: laddar jag då bilarna på natten, men drar på så mycket jag kan (den ena klarar nog 11kw iaf), så jag hinner så kanske jag kan spara ett par kronor. Måste både laddhybriden och elbilan laddas så måste jag ta iaf den ena under "dagtid" troligen, då blir det krävt. Men jag kan ju köra mer på benisn iof även om det är surt.
problemet kommer ju dock bli att när man inför generella regleringar som detta så pushar man bort från el och mot mer bensin/diesel i de länder som har en hyfsat hög elektrifiering av bilflottan redan, vilket antagligen politikerna i EU inte räknat med. Dom borde ju kunnat förutse att det inte direkt hjälper försäljningen av elbilar ?

Länk:
https://www.eon.se/el/elnat/effekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.