43 742 läst ·
696 svar
44k läst
696 svar
Den 1 september 2026 införs E.ON effektavgift
Vem motarbetar vems önskade verklighet?Villa G6 skrev:
Tråkigt läge att ha ett hus med låg elförbrukning/kostnad men höga effekttoppar pga elbil. (Värme och vv från pellets, fördelat tvätt osv till nattetid).
Har alltid enbart laddat bilen vid överskott så det varit billigt, oavsett om det infaller på dag/natt. Att ni behöva sänka effekten väsentligt (och därmed behöva ladda vid dyrare tidpunkter för det tar 2x längre tid) suger.
Lär ju åka på typ dubbla elnätsfakturan när detta väl tillträder.
Hyffsat frustrerande att de aktivt motarbetar sin egna önskade verklighet.
Men ja, du skulle ju kunna få en kraftigt ökad elnätskostnad, beroende på hur din nätägare utformat sin effektavgift. Men har du t.ex. ingen avgift nattetid lär du ju istället spara om du kan ladda då.
Och detta är väl kanske det som är dåligt, att det skiljer så mycket på olika nät och är krångligt (för gemene man) att förstå. Resultatet blir då bara att man oftast inte gör någonting..
Med min användningsoprofil (höga effekter som går att flytta och hög total förbrukning) i ett nät som inte har effekttariff på nätterna (alla dagar 7-21 under nov-mar) så verkar jag kunna spara in runt 2000 kr per år. Om jag inte skulle bry mig det minsta annat än att flytta elbilens laddning till natten (där den ändå laddas ändå) så tjänar jag betydligt mindre, men jag tjänar fortfarande på det.
Det har ju pushats en elektrifiering av bilflottan samtidigt som man nu för en energipolitik som straffar ut de som skaffat elbil.K Kallens skrev:Vem motarbetar vems önskade verklighet?
Men ja, du skulle ju kunna få en kraftigt ökad elnätskostnad, beroende på hur din nätägare utformat sin effektavgift. Men har du t.ex. ingen avgift nattetid lär du ju istället spara om du kan ladda då.
Och detta är väl kanske det som är dåligt, att det skiljer så mycket på olika nät och är krångligt (för gemene man) att förstå. Resultatet blir då bara att man oftast inte gör någonting..
Ja, detta är verkligen dålig tajming, samtidigt som man pratar om att man vill elektrifiera på bred front, och använder detta som argument för att exempelvis bygga kärnkraft, så försvårar man elanvändningen väsentligt och skapar sådan osäkerhet att en hel del nog bara släpper sina elektrifieringsfunderingar.Villa G6 skrev:
Satiren är död!
Om jag kommer att toppa effekttoppen så blir ju första laddningen på dagtid väldigt dyr, även den andra och den tredje (då jag har medel på tre laddningar). Det är då billigare att köra på bensin per mil. Kan jag ladda på nätterna så fungerar det bra. Men att dra iväg en sväng, komma hem med tomt batteri, sedan ladda igen och åka vidare, det finns inte på kartan. Dock så kan man ju försöka ladda på destinationerna så att man aldrig tömmer batteriet helt. Det nyttjar jag ibland.C cpalm skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 303 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 303 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 606 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 606 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 606 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 606 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Har börjat läsa på lite inför E-on effektavgift
Det som hitills verkar klart är följande:
- Elnätsavgiften införs den 1 september 2026.
- Alla kunder med säkringar mellan 16 - 63 Amp berörs
- Effektavgiften baseras på den timme man använder mest effekt varje dag
- Effektavgiften tas bara ut under vintern, och inte under natten.
Så det finns ju en hel del detaljer kvar kring pris, vad definieras som "vinter" vad definieras som "natt" osv
Personligen funderar jag också på om det finns sparpotential här. Men jag har inte hittat information om hur man kan spara (kommer den fasta avgiften sänkas ?)
Lite beroende på vad som räknas som "natt" osv: laddar jag då bilarna på natten, men drar på så mycket jag kan (den ena klarar nog 11kw iaf), så jag hinner så kanske jag kan spara ett par kronor. Måste både laddhybriden och elbilan laddas så måste jag ta iaf den ena under "dagtid" troligen, då blir det krävt. Men jag kan ju köra mer på benisn iof även om det är surt.
problemet kommer ju dock bli att när man inför generella regleringar som detta så pushar man bort från el och mot mer bensin/diesel i de länder som har en hyfsat hög elektrifiering av bilflottan redan, vilket antagligen politikerna i EU inte räknat med. Dom borde ju kunnat förutse att det inte direkt hjälper försäljningen av elbilar ?
Länk:
https://www.eon.se/el/elnat/effekt
Det som hitills verkar klart är följande:
- Elnätsavgiften införs den 1 september 2026.
- Alla kunder med säkringar mellan 16 - 63 Amp berörs
- Effektavgiften baseras på den timme man använder mest effekt varje dag
- Effektavgiften tas bara ut under vintern, och inte under natten.
Så det finns ju en hel del detaljer kvar kring pris, vad definieras som "vinter" vad definieras som "natt" osv
Personligen funderar jag också på om det finns sparpotential här. Men jag har inte hittat information om hur man kan spara (kommer den fasta avgiften sänkas ?)
Lite beroende på vad som räknas som "natt" osv: laddar jag då bilarna på natten, men drar på så mycket jag kan (den ena klarar nog 11kw iaf), så jag hinner så kanske jag kan spara ett par kronor. Måste både laddhybriden och elbilan laddas så måste jag ta iaf den ena under "dagtid" troligen, då blir det krävt. Men jag kan ju köra mer på benisn iof även om det är surt.
problemet kommer ju dock bli att när man inför generella regleringar som detta så pushar man bort från el och mot mer bensin/diesel i de länder som har en hyfsat hög elektrifiering av bilflottan redan, vilket antagligen politikerna i EU inte räknat med. Dom borde ju kunnat förutse att det inte direkt hjälper försäljningen av elbilar ?
Länk:
https://www.eon.se/el/elnat/effekt
