Villa G6 Villa G6 skrev:
Tråkigt läge att ha ett hus med låg elförbrukning/kostnad men höga effekttoppar pga elbil. (Värme och vv från pellets, fördelat tvätt osv till nattetid).

Har alltid enbart laddat bilen vid överskott så det varit billigt, oavsett om det infaller på dag/natt. Att ni behöva sänka effekten väsentligt (och därmed behöva ladda vid dyrare tidpunkter för det tar 2x längre tid) suger.

Lär ju åka på typ dubbla elnätsfakturan när detta väl tillträder.

Hyffsat frustrerande att de aktivt motarbetar sin egna önskade verklighet.
Vem motarbetar vems önskade verklighet?
Men ja, du skulle ju kunna få en kraftigt ökad elnätskostnad, beroende på hur din nätägare utformat sin effektavgift. Men har du t.ex. ingen avgift nattetid lär du ju istället spara om du kan ladda då.

Och detta är väl kanske det som är dåligt, att det skiljer så mycket på olika nät och är krångligt (för gemene man) att förstå. Resultatet blir då bara att man oftast inte gör någonting..

Med min användningsoprofil (höga effekter som går att flytta och hög total förbrukning) i ett nät som inte har effekttariff på nätterna (alla dagar 7-21 under nov-mar) så verkar jag kunna spara in runt 2000 kr per år. Om jag inte skulle bry mig det minsta annat än att flytta elbilens laddning till natten (där den ändå laddas ändå) så tjänar jag betydligt mindre, men jag tjänar fortfarande på det.

K Kallens skrev:
Vem motarbetar vems önskade verklighet?
Men ja, du skulle ju kunna få en kraftigt ökad elnätskostnad, beroende på hur din nätägare utformat sin effektavgift. Men har du t.ex. ingen avgift nattetid lär du ju istället spara om du kan ladda då.

Och detta är väl kanske det som är dåligt, att det skiljer så mycket på olika nät och är krångligt (för gemene man) att förstå. Resultatet blir då bara att man oftast inte gör någonting..
Det har ju pushats en elektrifiering av bilflottan samtidigt som man nu för en energipolitik som straffar ut de som skaffat elbil.

• Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
D
Villa G6 Villa G6 skrev:
Det har ju pushats en elektrifiering av bilflottan samtidigt som man nu för en energipolitik som straffar ut de som skaffat elbil.
Ja, detta är verkligen dålig tajming, samtidigt som man pratar om att man vill elektrifiera på bred front, och använder detta som argument för att exempelvis bygga kärnkraft, så försvårar man elanvändningen väsentligt och skapar sådan osäkerhet att en hel del nog bara släpper sina elektrifieringsfunderingar.

Satiren är död!

Ni som "gnäller" över att det blir för dyrt med elbil kan ju skaffa en bensin/diesel 😉

E elmont skrev:
Ni som "gnäller" över att det blir för dyrt med elbil kan ju skaffa en bensin/diesel 😉
Med effekttariff har jag noterat att det blir billigare att köra på bensin i laddhybriden än att ladda på dagtid

C
pacman42 pacman42 skrev:
Med effekttariff har jag noterat att det blir billigare att köra på bensin i laddhybriden än att ladda på dagtid
Hur räknar du då?
En laddning per månad, eller?

C cpalm skrev:
Hur räknar du då?
En laddning per månad, eller?
Om jag kommer att toppa effekttoppen så blir ju första laddningen på dagtid väldigt dyr, även den andra och den tredje (då jag har medel på tre laddningar). Det är då billigare att köra på bensin per mil. Kan jag ladda på nätterna så fungerar det bra. Men att dra iväg en sväng, komma hem med tomt batteri, sedan ladda igen och åka vidare, det finns inte på kartan. Dock så kan man ju försöka ladda på destinationerna så att man aldrig tömmer batteriet helt. Det nyttjar jag ibland.

Ossian K Olsson
Villa G6 Villa G6 skrev:
Ja SVT har även pushat för att bada bastu senaste året och nu straffas bastubadare!!

• Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ja SVT har även pushat för att bada bastu senaste året och nu straffas bastubadare!!
Nja, badar du på natten i mitt nät så straffas du inte. Kanske dags att börja sova i bastun...

Magnus E K
pacman42 pacman42 skrev:
Året om? På sommarhalvåret är ju ofta elen billigast mitt på dagen och det finns ingen rationell anledning att ta ut en hög effektavgift.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Året om? På sommarhalvåret är ju ofta elen billigast mitt på dagen och det finns ingen rationell anledning att ta ut en hög effektavgift.
Jag har bara effekttariff nov-mar

Magnus E K Magnus E K skrev:
På sommarhalvåret är ju ofta elen billigast mitt på dagen och det finns ingen rationell anledning att ta ut en hög effektavgift.
Lågt elpris är inte likställt med låg last i alla delar av nätet.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Magnus E K
A alfista skrev:
Lågt elpris är inte likställt med låg last i alla delar av nätet.
Nej, men lågt elpris dagtid sommarhalvåret är starkt korrelerat med hög solkraftsproduktion och då kommer ju ökad konsumtion minska belastningen i nätet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.