19 736 läst ·
238 svar
20k läst
238 svar
Den 1 september 2026 införs E.ON effektavgift
Vem motarbetar vems önskade verklighet?Villa G6 skrev:
Tråkigt läge att ha ett hus med låg elförbrukning/kostnad men höga effekttoppar pga elbil. (Värme och vv från pellets, fördelat tvätt osv till nattetid).
Har alltid enbart laddat bilen vid överskott så det varit billigt, oavsett om det infaller på dag/natt. Att ni behöva sänka effekten väsentligt (och därmed behöva ladda vid dyrare tidpunkter för det tar 2x längre tid) suger.
Lär ju åka på typ dubbla elnätsfakturan när detta väl tillträder.
Hyffsat frustrerande att de aktivt motarbetar sin egna önskade verklighet.
Men ja, du skulle ju kunna få en kraftigt ökad elnätskostnad, beroende på hur din nätägare utformat sin effektavgift. Men har du t.ex. ingen avgift nattetid lär du ju istället spara om du kan ladda då.
Och detta är väl kanske det som är dåligt, att det skiljer så mycket på olika nät och är krångligt (för gemene man) att förstå. Resultatet blir då bara att man oftast inte gör någonting..
Med min användningsoprofil (höga effekter som går att flytta och hög total förbrukning) i ett nät som inte har effekttariff på nätterna (alla dagar 7-21 under nov-mar) så verkar jag kunna spara in runt 2000 kr per år. Om jag inte skulle bry mig det minsta annat än att flytta elbilens laddning till natten (där den ändå laddas ändå) så tjänar jag betydligt mindre, men jag tjänar fortfarande på det.
Det har ju pushats en elektrifiering av bilflottan samtidigt som man nu för en energipolitik som straffar ut de som skaffat elbil.K Kallens skrev:Vem motarbetar vems önskade verklighet?
Men ja, du skulle ju kunna få en kraftigt ökad elnätskostnad, beroende på hur din nätägare utformat sin effektavgift. Men har du t.ex. ingen avgift nattetid lär du ju istället spara om du kan ladda då.
Och detta är väl kanske det som är dåligt, att det skiljer så mycket på olika nät och är krångligt (för gemene man) att förstå. Resultatet blir då bara att man oftast inte gör någonting..
Ja, detta är verkligen dålig tajming, samtidigt som man pratar om att man vill elektrifiera på bred front, och använder detta som argument för att exempelvis bygga kärnkraft, så försvårar man elanvändningen väsentligt och skapar sådan osäkerhet att en hel del nog bara släpper sina elektrifieringsfunderingar.Villa G6 skrev:
Satiren är död!
Om jag kommer att toppa effekttoppen så blir ju första laddningen på dagtid väldigt dyr, även den andra och den tredje (då jag har medel på tre laddningar). Det är då billigare att köra på bensin per mil. Kan jag ladda på nätterna så fungerar det bra. Men att dra iväg en sväng, komma hem med tomt batteri, sedan ladda igen och åka vidare, det finns inte på kartan. Dock så kan man ju försöka ladda på destinationerna så att man aldrig tömmer batteriet helt. Det nyttjar jag ibland.C cpalm skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 966 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 966 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 040 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 040 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 040 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 040 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur öppnar jag denna kopplingsplint? Nibe Fighter 1215 värmepump
Värmepumpar -
Gardena EVC 1000 & Gardena Gödselart S
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Fredagshuset: 1700-talspärlan vid Löwenströmska trädgården i Vaxholm
Artikelkommentarer -
Kräver kyl och frys kombi nu för tiden mer ampere än för ca 10 år sen?
El -
Nibe F2120 Fläkten går hela tiden
Värmepumpar