D
H HenrikHuslöse skrev:
Men om kunderna betalar sig ur problemet istället för att minska sitt effektuttag kan man inte låta elnätet vara utan nätförstärkning. Det är ju när det är som kallast som nätet kommer ha högst (=dimensionerande) belastning.
Logiken är glasklar, om alla laddar bilen på dagen går lokalnätet i tusen bitar men om de gör samma sak på natten, samtidigt som alla andra apparater ska ta igen dagens pausande, så går nätet som en klocka, inga problem kompis!

• Haha
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Men de vet naturligtvis inte med säkerhet hur vi kommer att agera nu när effektavgifterna införs.

Därför är det rimligt att elnätsbolagen kommer att behöva justera sättet som de debiterar effektavgifterna, åren framöver, allteftersom vi elanvändare agerar.
Detta för att nå målet att effektflödet i elnätet skall bli mera utjämnat.
Mest utjämnat blir det med samma taxa hela tiden, annars kan man gissa att förbrukningen kommer flyttas till när det är som billigast. De skulle kunna låta varannat hushåll ha tvärtomtider, dvs när det är billigt för grannen är det dyrt för dig, då kan det kanske jämnas ut lite?

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Logiken är glasklar, om alla laddar bilen på dagen går lokalnätet i tusen bitar men om de gör samma sak på natten, samtidigt som alla andra apparater ska ta igen dagens pausande, så går nätet som en klocka, inga problem kompis!
Har ditt elbolag vara villakvarter?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
TRJBerg
Fairlane Fairlane skrev:
Men är målet verkligen att inte ha någon uppvärmning alls under dagen ? Är inte målet mer att hålla ner det en aning, och kanske framförallt flytta på det som går, kanske uppvärmning av vatten till exempel?

Sen har jag förstått att det finns ett stort önskemål om att vara räkna med den nya kostnaden (effektavgiften) och helt ignorera de delar där kostnaden blir lägre. Jag antar att det är ett sätt att få saker att se värre ut än det faktiskt är, det verkar populärt både hos politiker och vanligt folk.
Inget av det går med min bergVP (Thermia).

Fairlane
TRJBerg TRJBerg skrev:
Inget av det går med min bergVP (Thermia).
Så är det såklart för vissa. Alla har inte samma möjligheter till inställningar och adaptioner. Om man bara får genomföra förändringar om alla har möjlighet att enkelt anpassa sig så blir förmodligen få förändringar genomförda.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Har ditt elbolag vara villakvarter?
Självklart inte men jag tvivlar att effektavgifterna får stort genomslag i gruppen lägenhetskunder. Jag vet inte om det är så överallt men här nere har företagskunder redan affektavgift, så vi pratar alltså privatkunder och de bor i huvudsak antingen i enfamiljs eller flerfamiljshus.

D djac skrev:
vet inte om det är så överallt men här nere har företagskunder redan affektavgift,
Freudiansk felsägning 🤔🤓

• Haha
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
D
D Dilato skrev:
Freudiansk felsägning 🤔🤓
Haha, den låter jag stå faktiskt, brukar rätta mina egna uppenbara stavfel annars!

• Gilla
  • Haha
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Självklart inte men jag tvivlar att effektavgifterna får stort genomslag i gruppen lägenhetskunder. Jag vet inte om det är så överallt men här nere har företagskunder redan affektavgift, så vi pratar alltså privatkunder och de bor i huvudsak antingen i enfamiljs eller flerfamiljshus.
Det är väl bara större företagskunder som har effektavgift redan? Dvs de med säkringar större än X A?

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Detta har inget med energiproduktion att göra, det har med nätkapacitet att göra.

Att möjliggöra att bygga billigare elnät med rätt kapacitet.
Absolut men nu har elnätbolag kunna agera monopol och ta ut hutlösa avgifter samtidigt som de har stora vinster i sina bolag istället för att ha investerat i elnäten. Så nu tvingar man konsumenter och företag bygga sina "egna elnät" genom solpaneler och batterisystem. Hade de lagt pengarna på att rusta upp nätet istället för vinster så hade det funnits kapacitet idag. Omsätter man 14 MDR och tar ut 6 MDR i vinst så är något jefligt fel och det är vad monopol leder till.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Ossian K Olsson
H Henke1299 skrev:
Absolut men nu har elnätbolag kunna agera monopol och ta ut hutlösa avgifter samtidigt som de har stora vinster i sina bolag istället för att ha investerat i elnäten. Så nu tvingar man konsumenter och företag bygga sina "egna elnät" genom solpaneler och batterisystem. Hade de lagt pengarna på att rusta upp nätet istället för vinster så hade det funnits kapacitet idag. Omsätter man 14 MDR och tar ut 6 MDR i vinst så är något jefligt fel och det är vad monopol leder till.
Det beror på vilket nät du menar. Jag har svårt att tro att nätavgifterna skulle varit i den nivån de är idag om nätägarna ska ta hänsyn till att villaägare kommer hem, laddar bilen, kör tvätt och tummlare och lagar mat exakt samtidigt. Det killgissar jag skulle betyda att nätet skulle behöva utökas kraftigt med stora kostnader som följd.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det beror på vilket nät du menar. Jag har svårt att tro att nätavgifterna skulle varit i den nivån de är idag om nätägarna ska ta hänsyn till att villaägare kommer hem, laddar bilen, kör tvätt och tummlare och lagar mat exakt samtidigt. Det killgissar jag skulle betyda att nätet skulle behöva utökas kraftigt med stora kostnader som följd.
Nu kollade jag på EON eftersom de diskuterades och tror inte någon vettig människa anser att de ska ha 50% vinstmarginal på sitt elnät samtidigt som de inte investerar tillräckligt för att klara belastningen. I min bok borde ett "lagligt" monopol generera 0 i vinst och så får de tjäna pengar på något annat.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl bara större företagskunder som har effektavgift redan? Dvs de med säkringar större än X A?
Jag vet inte men min kompis har ett litet företag, fyra kontorsarbetsplatser med litet tillhörande lager, ingen annan verksamhet och de har effektavgift, vet inte deras säkringsstorlek men de har några laddstolpar där bla gäster kan ladda och upplever att de laddningarna är dyra, så de kan inte förbruka så mycket annars.

Ossian K Olsson
H Henke1299 skrev:
Nu kollade jag på EON eftersom de diskuterades och tror inte någon vettig människa anser att de ska ha 50% vinstmarginal på sitt elnät samtidigt som de inte investerar tillräckligt för att klara belastningen. I min bok borde ett "lagligt" monopol generera 0 i vinst och så får de tjäna pengar på något annat.
Nu kanske jag är naiv, men med tanke på att Eon är de som inför effektavgiften typ sist så tror jag det kommer vara en sämre affär för dom. Annars hade de startat med det så fort det bara går.

D
Nu kanske jag är naiv, men med tanke på att Eon är de som inför effektavgiften typ sist så tror jag det kommer vara en sämre affär för dom. Annars hade de startat med det så fort det bara går.
Ja men just EON, som jag är kund hos och därför såklart får mer info från, har varit negativa till förändringen och sagt att de inte vare sig ser behovet eller kan se de positiva effekterna av denna. Tvärtom kommer detta öka kostnaderna eftersom det är mer komplex debiteringsmodell.

Jag köper det och de är nog mer affärsmässiga än en del andra som jag räknar med förstått lite sämre.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.