kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:
De flesta fjv-centraler har bara plattvärmeväxlare, alltså varmvattnet produceras precis när det används så där går det inte att stänga av fjärrvärmevattnet när priset är högt eftersom det då inte kommer att komma något varmvatten.

De få fjv-centraler i villor som har beredare är oftast från 80-/90-talet och dessa byts ut successivt till fjv-centraler med plattvärmeväxlare.
Som sagt måste det väl ha skett nån utveckling där?

Sen är det väl lätt för leverantören ha olika timpris men det kanske redan finns?

kisumisu
värmen E="Demmpa, post: 6405325, member: 130235"]
Jag förstår att du inte bor i en villa med fjärrvärme å har plattvärmeväxlare i fjv-centralen.
Visa bilaga 935960
Här är en bild på en typisk fjv-central för villa.

Vi har fjärrvärme, jag har optimerat värmesystemet så mycket det går för att kunna hålla så låg returtemperatur som möjligt.
[/QUOTE]
Stämmer!

Jag bor i hus med bergvärme.

Däremot var och hjälpte en bekant med sin fjärrvärme. Han hade panik, hade på en inställning råkat stänga av värmen i huset när det var -20 ute 😂

Nu kan man skratta åt det.
Men det var en jädrans massa inställningar att gå igenom. Nästan mer avancerad än min bergvärmepump. Så det var inte bara till och från direkt.

kisumisu kisumisu skrev:
Som sagt måste det väl ha skett nån utveckling där?
Utveckling på vad?
På värmeväxlarna? Ja, man har gått ifrån beredartypen till plattvärmeväxlare.
På reglercentralen för värmesystemet? Ja, det har utvecklats även där men inget som är specifika för fjv-centraler.
För tappvarnvattenstyrningen? Ja, det har utvecklats lite där också men det är minimalt.

Edit: eftersom en fjv-central alltid har 100% verkningsgrad gällande avlämnad energi från fjv-nätet till fastigheten (tappvarmvatten+värme) så går den biten inte att effektivisera. Alltså all energi som fastigheten förbrukar (VV+värme via fjv-centralen) är alltid exakt lika med mängden energi fjärrvärmenätet levererar. Däremot så går det att optimera systemet så att ΔT på fjv-sidan blir så stort som möjligt.
kisumisu kisumisu skrev:
Sen är det väl lätt för leverantören ha olika timpris men det kanske redan finns?
Nej, ingen timtaxa.
Det är i så fall driften av pumparna som kan avspeglas på fjärrvärmepriset.

Redigerat:
H HenrikHuslöse skrev:
Varför skulle inte detta vara publika siffror? Det är monopol med speciallagar. Det bör inte kunna vara affärshemligt.
Jo en mycket viktig fråga för att slippa missnöje samt ifrågasättande!

EI ska ju övervaka elnätsbolagen och godkänna elnätsbolagen intäktsramar utifrån deras redovisning.

https://ei.se/bransch/reglering-av-...amhet/elnatsforetagens-intaktsramar-2024-2027

Går man in i EIs e-diarium och söker på en handling så blir man ju inte så mycket klokare som slutkund.
På något sätt måste man kunna redovisa elnätskostnaderna bättre/enklare för sina kunder.

" Mission impossible"?

D
P paralun skrev:
Jo en mycket viktig fråga för att slippa missnöje samt ifrågasättande!

EI ska ju övervaka elnätsbolagen och godkänna elnätsbolagen intäktsramar utifrån deras redovisning.

[länk]

Går man in i EIs e-diarium och söker på en handling så blir man ju inte så mycket klokare som slutkund.
På något sätt måste man kunna redovisa elnätskostnaderna bättre/enklare för sina kunder.

" Mission impossible"?
Det här är ju en -vinster i välfärden-fråga, fast helt gränslöst, där handlar det bara om att man drar ner leveransen och kallar det vinst, här styr man både debiteringsnivå och leveranskostnad helt själv och då kan det bli som idag, gränslöst.

Detta är helt förståeligt, det ligger liksom i människans natur att den flyttar anständighetsgränsen när kontroller saknas.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag kan inte förstå logiken i det du säger, och att du kallar det "rimligen" att de första uppläggen ska vara dåliga, elnät och eltransport är inget nytt och bolagen har terrabyte av data de kan simulera mot, du säger att de har dåliga ingenjörer och så kanske det är men de får väl göra som andra och gå ut och betala premium för någon som kan maskininlärning.

De har använt sig av förlegade antaganden och därför byggt bort sig och nu ska de göra likadant igen med konstruktionen av taxor, vi ska betala och säga -rimligen.

Jag vet att man ska snälltolka men nu hav de haft decennier på sig att få ihop sin affär och det blir väl egentligen bara värre för varje dag, taxan går upp och näten allt mindre ändamålsenliga. När drar vi i nödbromsen, när är leken förbi?
Hej djac

Elnätsbolagen vet hur vi elanvändare historiskt har använt de redan uppbyggda elnäten, och den förändring som skett i användningsmönstret t.ex. de senaste 20 åren.

Men de vet naturligtvis inte med säkerhet hur vi kommer att agera nu när effektavgifterna införs.

Läser man här på byggahus där bara en bråkdel av elanvändarna yttrar sig, så finns en stor spridning i kunskapen om elnäten och den förändringen som skett i dess användning.

Därför är det rimligt att elnätsbolagen kommer att behöva justera sättet som de debiterar effektavgifterna, åren framöver, allteftersom vi elanvändare agerar.
Detta för att nå målet att effektflödet i elnätet skall bli mera utjämnat.

Genom effektavgifterna så vi kan hålla nere antalet kostsamma ombyggnader/utbyggnader av de redan byggda elnäten.

Redigerat:
TRJBerg
pacman42 pacman42 skrev:
Vad är ni oroliga för? Nu verkar ju få fritt blås på natten. Och gissningsvis alla månader utom nov-mar. Troligen även helgdagar.

Detta verkar stämma rätt väl med den modell som exempelvis Vattenfall har annonserat och även många mindre elbolag har.
6 timmar "fritt blås" på natten är värdelöst när det är kallt. Det räcker inte för att hålla värmen.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
TRJBerg
Min effektavgift baseras på kl 7-19 vardagar. (SHE AB)

TRJBerg TRJBerg skrev:
6 timmar "fritt blås" på natten är värdelöst när det är kallt. Det räcker inte för att hålla värmen.
TRJBerg TRJBerg skrev:
Min effektavgift baseras på kl 7-19 vardagar. (SHE AB)
Jag höjer temperaturen på natten och låter den sjunka under dagen.

Men just nu skriver jag kod så att värmen får gå på dagen upp till tidigare toppar per timme. Jag stänger av all värme om matlagning eller liknande går igång. Sedan får den starta igen när matlagningen är klar.

Till 19 är ju rätt snällt ändå,jag kommer att få till 21. Och före 7 så har man ju ätit färdigt frukosten och duschat också. VVBn går bara på nätterna hos mig.

TRJBerg
pacman42 pacman42 skrev:
Jag höjer temperaturen på natten och låter den sjunka under dagen.

Men just nu skriver jag kod så att värmen får gå på dagen upp till tidigare toppar per timme. Jag stänger av all värme om matlagning eller liknande går igång. Sedan får den starta igen när matlagningen är klar.

Till 19 är ju rätt snällt ändå,jag kommer att få till 21. Och före 7 så har man ju ätit färdigt frukosten och duschat också. VVBn går bara på nätterna hos mig.
Det förutsätter att du kan få upp tempen inomhus tillräckligt under natten. Det kan jag inte hos mig. Och jag är pensionär och går definitivt inte upp före 7! 😆

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det förutsätter att du kan få upp tempen inomhus tillräckligt under natten. Det kan jag inte hos mig. Och jag är pensionär och går definitivt inte upp före 7! 😆
Precis. Nu räcker det inte att dimensionera värmpumpar för DVut vid kontinuerlig drift utan de måste dimensioneras för att klara DVut vid drift 12 av 24 timmar. Det blir till att borra djupare för att klara dubbla effektuttaget. Någon får räkna på borrhålets tidskonstant.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Men är målet verkligen att inte ha någon uppvärmning alls under dagen ? Är inte målet mer att hålla ner det en aning, och kanske framförallt flytta på det som går, kanske uppvärmning av vatten till exempel?

Sen har jag förstått att det finns ett stort önskemål om att vara räkna med den nya kostnaden (effektavgiften) och helt ignorera de delar där kostnaden blir lägre. Jag antar att det är ett sätt att få saker att se värre ut än det faktiskt är, det verkar populärt både hos politiker och vanligt folk.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Om det är så kallt att värmen behöver gå hårt hela tiden får man helt enkelt acceptera en högre effektavgift den månaden. Det är ju också sannolikt då som nätet är som mest ansträngt så helt logiskt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om det är så kallt att värmen behöver gå hårt hela tiden får man helt enkelt acceptera en högre effektavgift den månaden. Det är ju också sannolikt då som nätet är som mest ansträngt så helt logiskt.
Men om kunderna betalar sig ur problemet istället för att minska sitt effektuttag kan man inte låta elnätet vara utan nätförstärkning. Det är ju när det är som kallast som nätet kommer ha högst (=dimensionerande) belastning.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Fairlane
H HenrikHuslöse skrev:
Men om kunderna betalar sig ur problemet istället för att minska sitt effektuttag kan man inte låta elnätet vara utan nätförstärkning. Det är ju när det är som kallast som nätet kommer ha högst (=dimensionerande) belastning.
Ja, om alla gör det, men några kanske kan dra lite mindre än max.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.