Har en Ford 2715e motor där lite delar saknas eller behöver bytas. De delarna är dieselfilter, kylare, startmotor samt stopp-solenoid. Möjligtvis också generatorn, måste testa den först. Nån som vet vart man lättast får tag på dessa delar? Har försökt goggla men får inga vettiga resultat. Vill helst hitta grejerna på svenska sidor så det blir lätt att beställa.
Sen undrar jag också hur startknappen fungerar på bilar som har en sådan. Den gamla nyckeln vrids ju till startläge och släpps därifrån när man hör att motorn startar. Men med startknapp, hur vet styrsystemet att bilmotorn startat och slår ifrån startmotorn? Har det nåt med generatorn att göra?

Man håller väl in startknappen tills motorn är igång?

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Min bil vrider man till på nyckel och släpper så sköter bilen resten, men har kört andra nya bilar där man måste hålla nyckel i startläge tills motorn startar. Antat att båda varianterna finns även.med knapp.
Min gissning är varvtalet som rimligen är lägre för startmotorn.

Startknappen ger +12volt till startmotorn så länge knappen är intryckt.
Sen finns en "tändningskontakt" som ger +12volt till generatorn via laddningslampan om man har vanlig växelströmsgenerator.
Jag tror inte du har något elektriskt på insprutningspumpen? Vissa pumpar vill ha "tändning på" för att släppa fram diesel.

Motorn är tillverkad mellan 1970 och 1981 och beskrivs som "old school' så det är nog ingen automatik inblandad där mer än laddregulator . Kanske nått relä för glödning?

• Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
D Djävulssnickarn skrev:
Sen undrar jag också hur startknappen fungerar på bilar som har en sådan. Den gamla nyckeln vrids ju till startläge och släpps därifrån när man hör att motorn startar. Men med startknapp, hur vet styrsystemet att bilmotorn startat och slår ifrån startmotorn? Har det nåt med generatorn att göra?
Från motorns perspektiv är det ingen skillnad mellan en startknapp och en återfjädrande nyckel. De kan båda antingen vara kopplade direkt till startmotorn eller till något styrsystem. Jag kan tänka mig att det finns gamla system för automatisk start som kör startmotorn tills generatorn börjar ladda. Men på moderna bilar har styrsystemet ändå full koll på motorns varvtal. Den kör förmodligen tills varvtalet når över en viss gräns. Och dessutom med en tidsgräns för att inte bränna startmotorn vid eventuella startproblem.

S
Marinmotor?

En del svar på Google säger att det är en traktormotor och vet man i vilka modeller den sitter i är det ju enkelt.
Bränslefilter, startmotor och mycket annat är standardgrejor.
Prova med Ohlsons i Ellas.
Protte

Aha vad jag fick ut av Goggle så är det en båtmotor
Den startknappen jag tänkte på är en som finns i bland annat Renault Captur, där du bara trycker ett snabbt tryck på startknappen så går startmotorn ända till motorn har startat. Å då måste ju nåt känna av att motorn startat å då stänga av startmotorn

D Djävulssnickarn skrev:
Å då måste ju nåt känna av att motorn startat å då stänga av startmotorn
Alla bensindrivna bilar som sålts i Sverige från 1989 och många dessförinnan har detta något i form av en givare på svänghjulet som talar om motorns varvtal för motorstyrsystemet. För dieslarna kanske det dröjde lite till. Startmotorn kanske drar runt motorn med 400 rpm medan tomgång är kanske 850 rpm. Så när varvtalet passerar exempelvis 600 rpm är det dags att slå ifrån startmotorn.

Det är väll en industrimotor som sitter i lite av varje. Båtar , lastbilar, lastmaskiner , generatorer mm .
Kringutrustning som generator, bränslefilter, avgasgrenrör mm brukar kunna se olika ut beroende på vad motorn använts till.

Är syftet att bygga och eftermontera startautomatik på den gamla motorn eller bara att få en enkel startknapp att fungera?

Jo jag vill göra så att den går att fjärrstarta med en knapp, motorn används till ett reservkrafts-aggregat

• Gilla
Krafse
  • Laddar…
Det går att koppla ett litet 12V relä parallellt med laddningslampan. Startknappen sluter en hållkrets som sedan bryts när reläet drar. Men det bör kompletteras med ett tidrelä så att den inte fortsätter att dra runt tills startmotorn brinner om det skulle bli startproblem eller om generatorn lägger av.

Stickan56
D Djävulssnickarn skrev:
Har en Ford 2715e motor där lite delar saknas eller behöver bytas. De delarna är dieselfilter, kylare, startmotor samt stopp-solenoid. Möjligtvis också generatorn, måste testa den först. Nån som vet vart man lättast får tag på dessa delar? Har försökt goggla men får inga vettiga resultat. Vill helst hitta grejerna på svenska sidor så det blir lätt att beställa.
Hur är läget?
Jag kör en arbetsmaskin med en sådan motor.

Stickan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.