Absolut inte bensin!'
Har vi någon elkunnig här som vet hur lindningarna eventuellt har påverkats och hur man bäst rengör dem utan att lösa upp hartsen på lindningarna?
Destillerat vatten?
Gavlarna och rotorn kan du bensintvätta så mycket du vill bara du låter alla ångor avdunsta innan du skruvar ihop motorn.
Har vi någon elkunnig här som vet hur lindningarna eventuellt har påverkats och hur man bäst rengör dem utan att lösa upp hartsen på lindningarna?
Destillerat vatten?
Gavlarna och rotorn kan du bensintvätta så mycket du vill bara du låter alla ångor avdunsta innan du skruvar ihop motorn.
Ja du är nog inte fel ute där, om inte motorn varit i drift eller spänningssatt under tiden skadan utvecklades alltså vatteninträngningen kan det vara värt ett försök. Jag skulle ordna någon gammal spis, ugn som står redo för att direkt kunna värmetorka den under ganska lång tid efter rengöring, putsning av statorn. Och rengöring med rent vatten, mjuka borstar och emellanåt lite tryckluft borde gå fint. Sen in i värmen och så någon runda till med rengöring och bakning. Man kan kombinera lite med att värma genom avpassad ström i lindningarna också men då får man kanske vara lite mer hemma på hur man går tillväga.H heimlaga skrev:Absolut inte bensin!'
Destillerat vatten?
Hej. Här är bild på motor bläcket. Det är Pahlen pump. Dessväre har den provats att startas efter skadan men inte fungerat.
Pahlen tillverkar inte egna motorer och på ellocket står det ATB.
Pahlen tillverkar inte egna motorer och på ellocket står det ATB.
Det intressanta är hur den ser ut vid utgående axel dvs är det någon standardfläns eller special där? Du borde kunna ordna någon ersättare för en bråkdel av det priset oavsett.S spamb skrev:
Och vad menar du med test och inte fungerar, kortslutning, säkringar går?
Gick säkringen direkt ? var det efter eller före rengörning och torkning i ugn, var före torkning, annars kan det blivit överslag till jord genom fukt i isoleringen har lindningen meggats ? . Motorn går att linda om för ca 2,5 tusen
Ja då kan du glömma att fixa den gamla statorn om säkringen rök. Men det ser inte så hopplöst ut på bilden om jag ser rätt. Verkar vara en adapterhylsa till motoraxeln med gängan på sitter det inte stoppskruvar där som borde gå att lossa och få bort hylsan. Och samma med de fyra skruvarna i flänsen verkar nästan vara en standardmotor eller åtminstone nära sen bakom all maskering. Ta isär mer där så kommer du nog vidare.S spamb skrev:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Polaren kollade motor idag och det verkar som om det har varit kortslutning i samband när den startades.
Jag har hittat en siemens motor på Ebay för 1500 kr,
det ska vara en B5 fläns och varvtal 2800 och axel diameter är 14 mm.
har fått också en offert på att renovera den gamla. linda om och nya kullager samt ny färg, kostnad ca 800 kr.
men i och med att ny motor kostar 1500 så tycker jag inte det är värt att laga den gamla,
köpte den här motor
https://www.ebay.com/itm/1LA7073-2AA11-Siemens-0-55kW-Elektromotor-3000rpm-230-400V-B5-1LA70732AA11-1LA7/222615005482?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
den verkar ha lite högre verkningsgrad (cos).
Vad tror ni om den, kommer det att fungera?
Jag har hittat en siemens motor på Ebay för 1500 kr,
det ska vara en B5 fläns och varvtal 2800 och axel diameter är 14 mm.
har fått också en offert på att renovera den gamla. linda om och nya kullager samt ny färg, kostnad ca 800 kr.
men i och med att ny motor kostar 1500 så tycker jag inte det är värt att laga den gamla,
köpte den här motor
https://www.ebay.com/itm/1LA7073-2AA11-Siemens-0-55kW-Elektromotor-3000rpm-230-400V-B5-1LA70732AA11-1LA7/222615005482?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
den verkar ha lite högre verkningsgrad (cos).
Vad tror ni om den, kommer det att fungera?
Passar den nya motorn?
Den gamla ser nämligen väldigt udda ut med sin gängade axelända och det kan lätt gå åt 5000-10000 kronor innan allt annat är ombyggt så det passar en motor med fel slags axelända.
Jag skulle hellre sätta de pengarna på att renovera den gamla och få pengar över.
De där verkningsgraderna skall du inte fundera på. Så länge vi talar om efterkrigstida motorer brukar skillnaderna i verkningsgrad vara helt betydelselösa.
Den gamla ser nämligen väldigt udda ut med sin gängade axelända och det kan lätt gå åt 5000-10000 kronor innan allt annat är ombyggt så det passar en motor med fel slags axelända.
Jag skulle hellre sätta de pengarna på att renovera den gamla och få pengar över.
De där verkningsgraderna skall du inte fundera på. Så länge vi talar om efterkrigstida motorer brukar skillnaderna i verkningsgrad vara helt betydelselösa.
Redigerat: