Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var nog bara felskrivet, skulle nog varit "lågspänning".

Till "lågvolt" hör, mig veterligen, ingen vettig definition.

edit:
Här blev det ju dock ett trevligt exempel på skillnad mellan storhet och enhet, och varför man inte får blanda ihop de.
Spänning och längd är storheter, volt och meter är enheter.

Och så därför blir lågspänning och kortlängd OK, medan lågvolt och kortmeter inte ok.
Lågvolt är, om än felaktigt benämnt, inkluderat i lågspänning, likaså klenspänning. Numera kallas det väl Spänningsband 1.
Det är väl inte alltför långsökt att namnet uppstått från engelskans Extra Low Voltage -ELV som i SELV och PELV. Voltage betyder ju som Daniel påpekar inte Volt utan spänning, termen kan ändå fungera rätt målande för folk.

Mikael_L
UPS-tekniker UPS-tekniker skrev:
Jag har själv fått en strömgenomgång när jag jobbade som elektriker. Från vänster hand till höger hand/knä. Det är något jag inte skulle önska min värsta ovän, den som fått en "liten kyss" har ingen aning om vad det handlar om när man fastnar på riktigt. Det var obeskrivlig smärta och dödsångest innan jag sakta försvann in i mörkret, dock vaknade jag igen halvvägs ner till golvet. Efter att ha suttit och pustat ut i några minuter var jag säkerligen redo att hoppa upp och jobba igen om man går efter principen "Mår bra, är bra" men efter den resan var det jäkligt skönt att få komma in till akuten och kolla EKG och få lite lugnande.
Helt klart skulle jag själv antagligen åka in för kontroll ifall jag varit med om en sådan strömgenomgång. Nu är mina misstag mer i graden "fick en liten pärla, det vibrerade till på det där bekanta sättet..."

Chefen min berättade om att han fastande med bägge händerna runt det han höll i en gång för längesedan. Han hade sinnesnärvaro nog (ett blixtsnabbt taget beslut medan delar av kroppen åtminstone lydde) att kasta sig bakåt med hela sin tyngd samtidigt som han även sköt ifrån med ena benet, och på det viset lyckades han rycka sig loss själv.
Så det gick ju rätt bra för han den gången.

Han ogillar förövrigt starkt ifall vi inte jobbar säkert, kanske pga denna händelse.

Det är också två exempel på olyckor som tydligt går över den ribba vi beskrivit i otal trådar.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det artikeln säger är att sena skador kan uppstå, men att man inte kan göra något åt det i alla fall.
Jag fick för många år sedan, då jag jobbade i "branschen" lära mig att sjukdomarna indelas i två större grupper: De obotliga, och de självläkande. ;)

Att ha den "insikten" är ganska bra i alla kontakter med vården. Den kan göra en hel del, men det finns också en hel del den inte kan göra. Eller som man skulle kunna göra men det inte är någon nytta med...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Helt klart skulle jag själv antagligen åka in för kontroll ifall jag varit med om en sådan strömgenomgång. Nu är mina misstag mer i graden "fick en liten pärla, det vibrerade till på det där bekanta sättet..."

Chefen min berättade om att han fastande med bägge händerna runt det han höll i en gång för längesedan. Han hade sinnesnärvaro nog (ett blixtsnabbt taget beslut medan delar av kroppen åtminstone lydde) att kasta sig bakåt med hela sin tyngd samtidigt som han även sköt ifrån med ena benet, och på det viset lyckades han rycka sig loss själv.
Så det gick ju rätt bra för han den gången.

Han ogillar förövrigt starkt ifall vi inte jobbar säkert, kanske pga denna händelse.
Vad var det för typ av el, hushålls?
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag fick för många år sedan, då jag jobbade i "branschen" lära mig att sjukdomarna indelas i två större grupper: De obotliga, och de självläkande. ;)

Att ha den "insikten" är ganska bra i alla kontakter med vården. Den kan göra en hel del, men det finns också en hel del den inte kan göra. Eller som man skulle kunna göra men det inte är någon nytta med...
Vilken bransch, har du nu jobbat som läkare också? :)

Hur är det med arbetare som använder svetsar hela dagarna. Råkar inte de ut för stötar relativt ofta? Eller det kanske bara gäller dykare som svetsar under vattnet.

När jag för ett tag sedan var inhyrd i produktionen på ett större företag som producerade avgassystem så läste jag i personalinformationen ganska ofta att någon fått lov att uppsöka sjukhus för att det fått en stöt från svetsen. Men jag vet inte hur dessa olyckor skett eftersom jag själv inte kan svetsa.

När jag jobbade som svetsare brukade dom flesta 'olyckor' ske när man satte jordklämman i bänkgrannes byxben...

• Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Vilken bransch, har du nu jobbat som läkare också? :)
Medicinteknik. Jag är inte den sortens doktor som du vill ha som läkare... ;)

D Donald-Duck skrev:
Hur är det med arbetare som använder svetsar hela dagarna. Råkar inte de ut för stötar relativt ofta? Eller det kanske bara gäller dykare som svetsar under vattnet.

När jag för ett tag sedan var inhyrd i produktionen på ett större företag som producerade avgassystem så läste jag i personalinformationen ganska ofta att någon fått lov att uppsöka sjukhus för att det fått en stöt från svetsen. Men jag vet inte hur dessa olyckor skett eftersom jag själv inte kan svetsa.
Tja, jag har ju faktiskt arbetat som svetsare i bilindustrin ett (mycket kort) tag. Och även om man varnar för riskerna med el, så har jag aldrig varit med om, eller hört talas om någon som råkat ut för en (bland de jag arbetat med då).

Svetsar man med el i en torr miljö så skall det mycket till. Spänningen vid svetsning är ju låg, under 50V, ofta ner mot några tiotal beroende på svetsmetod vilket minskar riskerna betydligt.

Så även om man skall vara medveten om den risken också, så är det främst annat som är farligt vid svetsning; värme, rök (zink), UV-strålning osv.

• Gilla
Donald-Duck och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, jag har ju faktiskt arbetat som svetsare i bilindustrin ett (mycket kort) tag. Och även om man varnar för riskerna med el, så har jag aldrig varit med om, eller hört talas om någon som råkat ut för en (bland de jag arbetat med då).

Svetsar man med el i en torr miljö så skall det mycket till. Spänningen vid svetsning är ju låg, under 50V, ofta ner mot några tiotal beroende på svetsmetod vilket minskar riskerna betydligt.

Så även om man skall vara medveten om den risken också, så är det främst annat som är farligt vid svetsning; värme, rök (zink), UV-strålning osv.
Ungefär som jag trodde alltså. Tackar för svaret.

När jag svetsade i verkstadsindustrin hade vi aggregat som gav runt 120V. Man fick skruva ner strömmen en del jämfört med elektrodtillverkarens tabeller.

Antar du hade DC där då. Gränserna ligger 50 VAC och 120 VDC för vad som i normalfall ses som relativt ofarlig beröringsspänning dvs spänningsband I i nutida nomenklatur. Eller kanske klenspänning här på BH, vi kastar in lågvolt också för sakens skull och högström när man svetsar.

Ja, det var lågvolt och högström i ordens rätta bemärkelse. Likspänning är väl dödligt? Det hörs ju på namnet...

D Donald-Duck skrev:

Jag har svetsat TIG en hel del, och fått en del stötar, oftast för att man gjort flera missar samtidigt. Tex palla upp det man ska svetsa med träklossar och haft kortärmat på sig . Återledaren sitter i svetsbordet, och så vilar man armarna på bordet och det man ska svetsa... Kittlar ganska bra ...

• Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är "graden" av strömgenomgång som är avgörande, hur mycket ström och hur länge, dvs vilken energi vi pratar om. Och det handlar där om betydligt mer ström än vad man tror. Det kan kännas rejält, en kort men riktig smäll, men behöver ändå inte vara farlig, i alla fall inte omedelbart. Om hjärtat slår så kommer det också att fortsätta göra så i 99.9% av fallen. Ring rådgivningen.

Har man suttit fast, krampat, tappar medvetandet, fått kraftig ström genom kroppen (=hjärtat) etc så är det allvarligare. Även högspänning är per automatik allvarlig.

Längre utläggningar finns i denna tråd:
[länk]
Får hoppas hjärtat inte slutar slå vid 0,1% av fallen, om så vore fallet skulle betydligt fler kontroller behövas. Högspänning är inte farligt om strömkällan är begränsad men är man och leker bland transformatorer eller järnvägar blir skadorna som regel stora.

Har kollat genom den gamla tråden igen och konstaterar att tommib är en duktig elektriker men en sämre läkare, har tyvärr hamnat hos hans likar någon gång och det är ingen rolig upplevelse.

Därmed inte sagt att det han skriver inte stämmer, men argumenten är för svaga med hans enda källa och därefter myndiga stämma som säger "jag är doktor, jag vet bäst och ingen ska argumentera emot". Jag vet att du inte är någon expert på elolyckor tommib eller ens särskilt kunnig, du har själv beskrivit din ringa erfarenhet och jag har ingen lust att diskutera fram och tillbaka där du bara väljer ut samma argument du svarar på om och om medans andra förblir ständigt obesvarade.

Jag är inte heller någon expert, efterfrågar bara lite källor, statistik eller studier i ämnet, tror inte det finns så många svenska tyvärr, så även utländska kan fungera om någon kan läsa och förstå.

Det finns såklart inget självklart svar om man ska gå till läkare efter strömgenomgång eller ej, utan detta får bedömas från fall till fall. Börjar man yra om att hushållsström inte är farligt vill jag gärna se något bevis för detta.
Misstänker att det handlar om att när Svensson får sig en kyss i hemmet så är det i regel ofarligt och oron kan bli större än befogat.

Dock spiller detta påstående över på yrkeskåren elektriker då dessa även arbetar med hushållsel och det genom åren alltid varit genant att erkänna att man gjort fel vilket gjort att det tystats ner.

Nu vill man från olika håll uppmuntra att man inte tystar ner dessa elolyckor utan går och undersöker sig om det känns befogat, tror inte man gör detta om det inte funnits någon mening, detta tycker jag är en positiv utveckling men förundras över forumets självsäkerhet över att strömgenomgång alltid är ofarligt och inte behöver kontrolleras, antingen så dör man på fläcken eller så har inget hänt är känslan jag får?

Möjligt att det är så, men då skulle jag gärna vilja se något bevis för att så är fallet, får jag bara se detta svart på vitt ska jag genast rekommendera folk att inte uppsöka vård efter hushållselströmgenomgång men så som det är nu kan jag inte med det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.