Tack för du utvecklade ditt svar Lars Stefan, är dock fortfarande inte hundra övertygad. Har även lite svårt att se att undersökningar som denna stämmer, vet att ofta är målet att få den ifylld så fort som möjligt och sen gå vidare, här var det 23 av 23 som ställde upp på intervju, var detta då angivet som en förutsättning för enkäten kan den verkliga siffran vara betydligt högre, och om inte, är det ändå 2,3% konstaterade fall men denna siffran kan lika gärna vara 5% eller 7 %, såvida man inte kontrollerade alla kan man bara fastställa det nedre taket.

Det som gjort att jag börjat tveka på farligheten på senare år är dels sjukvårdens konstaterade kunskapsbrister vad gäller elolyckor, men även att "experter" träder fram och framhäver hur farligt det kan vara att inte göra en ordentlig kontroll, vad skulle dessa ha för incitament att skriva så, menar du att det är en del i ledet att försöka minska hempulandet?

Sen är det ju så klart som du skriver, att man inte ska överdriva faran, en liten puff genom fingret genom relativt isolerade skor en kort stund är troligen inget att hetsa upp sig för, men var är skadan att undersöka sig om man känner sig orolig? Skadan kanske fanns där redan innan strömgenomgången. Sjukvården ska naturligtvis inte belastas i onödan, men någon måtta får det vara, Strömgenomgång mot ledande del hand till hand är säkerligen ingen trevlig upplevelse och jag förstår inte varför den som råkat ut för detta ska behöva skämmas att fara till VC och göra ett par kvicka tester?

tommib
Jag vill minnas att vi diskuterat detta förut Slugge. Du tog inte till dig det jag berättade då och kommer sannolikt inte göra det nu heller. Det var i den tråden Bo länkade till tidigare.

Här är länken till Läkartidningen igen om handläggning av elolycksfall. För att upprepa mig så är det inte så att sjukvården har några stora kunskapsluckor. Det artikeln säger är att sena skador kan uppstå, men att man inte kan göra något åt det i alla fall. Det finns väldigt få anledningar till att fara till VC och göra "ett par kvicka tester". Huvudsakligen för att det endast i undantagsfall är motiverat att göra ett enda, och det är ett EKG. Som görs mest för att lugna patienten.

Precis som LSA skriver så gäller principen "mår bra, är bra" ovanligt starkt för elolyckor. Om man har råkat ut för en elolycka som behöver utredas vidare är man troligen redan på väg in till sjukhus för att man är allvarligt skadad på uppenbara sätt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag vill minnas att vi diskuterat detta förut Slugge. Du tog inte till dig det jag berättade då och kommer sannolikt inte göra det nu heller. Det var i den tråden Bo länkade till tidigare.

Här är länken till Läkartidningen igen om handläggning av elolycksfall. För att upprepa mig så är det inte så att sjukvården har några stora kunskapsluckor. Det artikeln säger är att sena skador kan uppstå, men att man inte kan göra något åt det i alla fall. Det finns väldigt få anledningar till att fara till VC och göra "ett par kvicka tester". Huvudsakligen för att det endast i undantagsfall är motiverat att göra ett enda, och det är ett EKG. Som görs mest för att lugna patienten.

Precis som LSA skriver så gäller principen "mår bra, är bra" ovanligt starkt för elolyckor. Om man har råkat ut för en elolycka som behöver utredas vidare är man troligen redan på väg in till sjukhus för att man är allvarligt skadad på uppenbara sätt.
I min mening tyder denna meningen skriven i en officiell rapport på en viss kunskapsbrist i alla fall: "Till lågspänning räknas bl a »vanlig hushållsel« (220 V, 50 Hz)"

För det första kan uttrycket "hushållsel" leda till förvirring då denna typ av el är totalt dominerande i Sverige och det är ur strömgenomgångssynpunkt inte farligare om man utsätts i hushållet eller vid en 1MVA transformator, det är kraften på ljusbågen som skiljer, detta skrev jag till dig redan förra gången.
Dessutom är "hushållsel" 400V, 50 Hz.

Hade du läst artikeln Magman länkade till hade du kunnat läsa att sjukvården skickade hem Anders men när blodprovsresultatet visade höga halter av enzymet troponin var han tvungen att återvända, varför gjordes i så fall detta?

Svenska sjukvården gjorde fel när man rekommenderade vaccin mot svininfluensan, tror nog även det kan uppstå felaktigheter angående annat idag, 2018.

Vet att Elinstallatören har sin agenda men får känslan att Sjukvården med tommib i spetsen arbetar med sin spridning av information i syfte att inte belasta ett kollapsat system ytterligare, folk ringer väl 1177 och frågar innan de åker in om de är osäkra, nog knappast så att någon gör det för att det är skoj att ta prover.

Skulle inte sjukvården räcka till för att utföra dessa kontroller som tar 10 minuter effektiv tid är det Bedrövligt

Det finns även rapporter skrivna av experter med större elkunskap som framhäver vikten av initiala kontroller men jag hinner tyvärr inte länka dessa nu.

Tror det behövs lite mer undersökningar innan man kan säga att det är på ett visst sätt, men hellre en kontroll för mycket än för lite då i min mening.

S Slugge skrev:
Dessutom är "hushållsel" 400V, 50 Hz.
Fast 99,9% av gångerna man utsätts för elchock i hemmet så är det när man kommer åt en spänningssatt ledare och är jordad själv. Dvs 230V.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast 99,9% av gångerna man utsätts för elchock i hemmet så är det när man kommer åt en spänningssatt ledare och är jordad själv. Dvs 230V.
Nu blev du nog lite lurad av begreppet "hushållsel". För det kan ju lika bra ske på ett varuhus eller kontor. Eller hemma. Men likväl "hushållsel". Och det är oavsett inga 220V det är fråga om, är rätt många år sen vi fick 230V, skriver man en rapport kunde man kollat upp lite grundläggande fakta först tycker jag.

Det är väl ingen som hävdar att hushållsel skulle vara ofarlig. Tvärtom har ju de gamla semkodonen tagit död på en mängd lantbrukare, och det var med hushållsel. Men skulle man jämföra "hushållsel" med högspänning så är det ju en avsevärd skillnad, där kan en del av förklaringen ligga.

Det är också svårt att beskriva en gräns för när man ska uppsöka akuten vid en strömgenomgång. De som har råkat ut för detta och har dåliga erfarenheter lägger naturligtvis ribban lågt medan "okunniga" säkert kan höja den lite väl mycket. Grovt tror jag dock (i min okunnighet) att de kriterier som vi sammanfattat i trådarna ligger ganska bra. Till detta kommer den individuella oron som man aldrig ska vifta bort, vill man åka in så får man det.

Artikeln från läkartidningen säger att div nervskador kan visa sig på sikt och att man av den anledning kanske borde uppsöka vård för att dokumentera en ev arbetsskada. Naturligtvis har vården svårt att prioritera de som inte akut förblöder...

• Gilla
caanol och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är väl ingen som hävdar att hushållsel skulle vara ofarlig. Tvärtom har ju de gamla semkodonen tagit död på en mängd lantbrukare, och det var med hushållsel. Men skulle man jämföra "hushållsel" med högspänning så är det ju en avsevärd skillnad, där kan en del av förklaringen ligga.

Det är också svårt att beskriva en gräns för när man ska uppsöka akuten vid en strömgenomgång. De som har råkat ut för detta och har dåliga erfarenheter lägger naturligtvis ribban lågt medan "okunniga" säkert kan höja den lite väl mycket. Grovt tror jag dock (i min okunnighet) att de kriterier som vi sammanfattat i trådarna ligger ganska bra. Till detta kommer den individuella oron som man aldrig ska vifta bort, vill man åka in så får man det.

Artikeln från läkartidningen säger att div nervskador kan visa sig på sikt och att man av den anledning kanske borde uppsöka vård för att dokumentera en ev arbetsskada. Naturligtvis har vården svårt att prioritera de som inte akut förblöder...
Det finns ett TV4-klipp där en solbränd överläkare hävdar just detta. Detta har nog fått en del att ifrågasätta sjukvårdens kunskap. Även om det kanske stämmer i 99,99% av fallen.
Sen den där sista meningen Bo, bedrövligt att du och tommib med flera har så taskig sjukvård där ni bor att man inte ens kan avvara 10 minuter till er.
Antar att ni går till eran VC och inte sätter er på sjukhusets akutmottagning där det alltid är minst ett par timmars väntan?

Mikael_L
S Slugge skrev:
har så taskig sjukvård där ni bor att man inte ens kan avvara 10 minuter till er.
Antar att ni går till eran VC och inte sätter er på sjukhusets akutmottagning där det alltid är minst ett par timmars väntan?
För min del är det att jag inte kan avvara tiden att åka till VC, sitta och vänta, ta ett EKG eller vad de nu gör, och sen ge mig en klapp på rumpan ,med orden "Nu kan du åka tillbaka och jobba".

Nog kan du väl också du Slugge hålla i stort med om vad som nämnts tidigare att om inte allmäntillståndet är direkt påverkat är medicinska risken för skador efter strömgenomgången både i närtid och på sikt liten.

Mikael_L Mikael_L skrev:
För min del är det att jag inte kan avvara tiden att åka till VC, sitta och vänta, ta ett EKG eller vad de nu gör, och sen ge mig en klapp på rumpan ,med orden "Nu kan du åka tillbaka och jobba".
Då är det ju ditt eget val och då hoppas jag inte du kommer och klagar i efterhand om du dör.
GK100 GK100 skrev:
Nog kan du väl också du Slugge hålla i stort med om vad som nämnts tidigare att om inte allmäntillståndet är direkt påverkat är medicinska risken för skador efter strömgenomgången både i närtid och på sikt liten.
Säkerligen är risken i häradet någonstans mellan mikroskopisk och pytteminal i de allra flesta fall, min fråga är egentligen hur stort problemet är med att folk springer och testar sig i tid och otid efter strömgenomgång? Det har senare år kommit allt fler rekommendationer att man ska uppsöka sjukvården så min fråga är varför man på Byggahusforumet så starkt förespråkar motsatsen.

Tror snarare problemet är det omvända, man får sig en rejäl kyss men läser att det är ofarligt och därför undviker att gå och att det är detta man vill komma från genom de ändrade rekommendationerna, att det skrivs att det är ofarligt i kombination med uttryck som "hushållsström" kanske leder till en ökning i statistiken på sikt då information idag är lättillgänglig.

Tror nog att människan normalt sett kan avgöra själv om sjukvård behövs eller ej, det finns även tjänster som 1177 man kan rådfråga.

Jag har svårt att hålla med om att byggahus starkt förespråkar att man inte ska uppsöka sjukvården vid en rejäl kyss. Jag ser det mer som en nyanserad och framför allt opartisk bild på frågan, och vilka risknivåer vi pratar om. Som du säger känner man nog bäst själv vad man vill göra och det är som sagt inget fel i att uppsöka akuten, ännu mindre att ringa rådgivningen.

För att förstå varandra kanske du skulle försöka förklara var du vill ha ribban, om den går att definiera allmängiltigt?

Som bakgrund anger reglerna att 30 mA kan man uthärda under oändlig tid. Jag vill nog hävda att 30 mA är en dödlig ström, dock mycket beroende på hur man får den genom kroppen, om man sitter fast etc. Likaså kan kan tolka reglerna som att den energi som får en JFB att lösa är helt ofarlig. Det kan man också diskutera, för det är verkligen en herrejössessmäll. Här sätter man ribban högt, väldigt högt. Vem har rätt? Var borde den ligga?

Jag har svårt att hålla med om att byggahus starkt förespråkar att man inte ska uppsöka sjukvården vid en rejäl kyss. Jag ser det mer som en nyanserad och framför allt opartisk bild på frågan, och vilka risknivåer vi pratar om. Som du säger känner man nog bäst själv vad man vill göra och det är som sagt inget fel i att uppsöka akuten, ännu mindre att ringa rådgivningen.

För att förstå varandra kanske du skulle försöka förklara var du vill ha ribban, om den går att definiera allmängiltigt?

Som bakgrund anger reglerna att 30 mA kan man uthärda under oändlig tid. Jag vill nog hävda att 30 mA är en dödlig ström, dock mycket beroende på hur man får den genom kroppen, om man sitter fast etc. Likaså kan kan tolka reglerna som att den energi som får en JFB att lösa är helt ofarlig. Det kan man också diskutera, för det är verkligen en herrejössessmäll. Här sätter man ribban högt, väldigt högt. Vem har rätt? Var borde den ligga?
Det skrev jag inte heller Bo.

Vad gäller en ribba vet du ju att det inte finns någon sådan då det är individuellt. En förälder kommer naturligtvis alltid skicka sitt barn på en kontroll för att utesluta. Är man svag, sjuk eller gammal kanske oron är större. Annars kan man ju alltid se vad som beskrivs på nätet angående strömmens storlek och varaktighet samt väg men de två första kan vara lite svårare att få reda på.

Vill Mikael_L vara tuff och inte kolla sig är han såklart medveten om att riskerna för just den typen av elchock är promillelåga, han är vuxen och fattar sina egna beslut, det säger jag inget om, om han däremot ska försöka påverka sin kollega att inte gå för att det inte såg så farligt ut är han genast ute på djupare vatten, den drabbade är den som bör känna av detta bäst.

Tror inte man ska jämföra hushållsel med högspänning utan med lågspänning. Om man definierar lågvoltsnät som hushållsel så kan jag hålla med om att strömgenomgång normalt är ofarligt.

tommib
Jag kan intyga att väldigt många människor överhuvudtaget inte kan avgöra om sjukvård behövs eller inte. Det är ett spektra från folk som söker för att de stött lilltån mot tröskeln och vill ha det dokumenterat som arbetsskada till folk som haft ont i bröstet sedan lördagen men väntar med att komma in tills VC öppnar på måndag morgon. Jag har personligen handlagt båda dessa två patienter och många däremellen.

Dessa två är naturligtvis extremfall men du Slugge verkar inte vilja ta till dig att det ser ut så här. När du sedan multiplicerar dessa tåstötare och andra med några hundra så kan du snabbt se att de tar tid och resurser från folk som är sjuka på riktigt.

Det kommer mer och mer rekommendationer om att man ska söka vård för allt möjligt eftersom vi praktiserar en mer och mer defensiv vård, modell USA. Detta har att göra med att vissa extremfall får väldigt mycket publicitet Dessa historier gör sedan att det är väldigt svårt att bedöma folk över telefon och rådet blir då alltid att åka in. Samma gäller skrivna rekommendationer. Man helgarderar sig.

Att hänga upp sig på 220 vs 230 V är löjligt i sammanhanget. Det förekommer inte heller några resonemang om transformatorer på 1 MVA utan när man pratar hushållsel pratar man om det som finns hemma. Hushållsel är lågspänning men starkström (det gäller att hålla isär begreppen).

Resonemang om Troponin rekommenderar jag inte att du ger dig in på. Det är en hjärtskademarkör som kan vara förhöjd av flera anledningar. Jag hittar inget om det i artikeln som MagHam länkade (som för övrigt baseras på forskning från samma gäng som skrivit artikeln som jag länkar till).

Vad doktor sol (eller vad han nu heter) säger på TV, det skulle jag däremot ta hyfsat lätt på.

Vad är lågvolt? Det låter lika udda som kortmeter i mina öron.

Finns det exempel där man hittat någon påverkan av en stöt där patienten inte märker av någon kvarvarande skada? Vad kan sjukvården göra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.