13 514 läst ·
90 svar
14k läst
90 svar
Definiera strömgenomgång
50V AC 120V DC https://sv.m.wikipedia.org/wiki/KlenspänningD Daniel 109 skrev:
Inte ett ord om lågvolt där.
Du har själv skrivit att du varit med och undersökt en patient med strömgenomgång, hur kan det då vara ett stort problem, utveckla gärna?tommib skrev:
Jag kan intyga att väldigt många människor överhuvudtaget inte kan avgöra om sjukvård behövs eller inte. Det är ett spektra från folk som söker för att de stött lilltån mot tröskeln och vill ha det dokumenterat som arbetsskada till folk som haft ont i bröstet sedan lördagen men väntar med att komma in tills VC öppnar på måndag morgon. Jag har personligen handlagt båda dessa två patienter och många däremellen.
Dessa två är naturligtvis extremfall men du Slugge verkar inte vilja ta till dig att det ser ut så här. När du sedan multiplicerar dessa tåstötare och andra med några hundra så kan du snabbt se att de tar tid och resurser från folk som är sjuka på riktigt.
Det kommer mer och mer rekommendationer om att man ska söka vård för allt möjligt eftersom vi praktiserar en mer och mer defensiv vård, modell USA. Detta har att göra med att vissa extremfall får väldigt mycket publicitet Dessa historier gör sedan att det är väldigt svårt att bedöma folk över telefon och rådet blir då alltid att åka in. Samma gäller skrivna rekommendationer. Man helgarderar sig.
Att hänga upp sig på 220 vs 230 V är löjligt i sammanhanget. Det förekommer inte heller några resonemang om transformatorer på 1 MVA utan när man pratar hushållsel pratar man om det som finns hemma. Hushållsel är lågspänning men starkström (det gäller att hålla isär begreppen).
Resonemang om Troponin rekommenderar jag inte att du ger dig in på. Det är en hjärtskademarkör som kan vara förhöjd av flera anledningar. Jag hittar inget om det i artikeln som MagHam länkade (som för övrigt baseras på forskning från samma gäng som skrivit artikeln som jag länkar till).
Vad doktor sol (eller vad han nu heter) säger på TV, det skulle jag däremot ta hyfsat lätt på.
Att folk i allmänhet söker läkarvård i onödan är allmänt känt och inget som berör detta ämne.
Är möjligt att rekommendationerna i allmänhet ökat, inget jag tänkt på. USA har ett helt annat vårdsystem, har du jobbat där? Det känns så olikt det svenska att jag förvånas att du ens jämför, men ok, vi går mot ett mer defensivt vårdsystem, vilka verkar för detta och varför? Är det för att påskynda privatiseringen?
Tycker inte alls det är löjligt att hänga upp sig på 220 och 230 V, dessutom var det inte det jag skrev utan 400V. Du hade fått underkänt för detta i högstadiet för dålig research och du får underkänt av mig nu, fattar du mängden personer som läst och inte reagerat innan publicering? Sen hängde jag även upp mig på benämningen hushållsel, men du kan kanske förklara och försvara det begreppet för mig?
Har inte gett mig in i något medicinskt resonemang, om någon har så är det Elinstallatören, men om det de skriver inte stämmer får du gärna förklara hur.
Oavsett om skadan var där före eller efter stöten är det väl allmänt sett bra om man hittar något fel, speciellt om det går att behandla.
Okej. Du menar att Tv-doktorns åsikter avviker från alla övriga läkares då? Möjligt, känner inte honom.
Antar att du fiskar efter ifall lågvolt är något officiellt begrepp eller så. Tror kanske mer det är en lite felaktig, förenklad eller kompletterande direktöversättning från engelskan. Kör med klenspänning så blir det bra. Lågvolt är annars ett flitigt använt begrepp också, Bo kommer snart och förklarar närmre kanske.D Daniel 109 skrev:
Ja. Det tar inte så lång tid att undersöka patienten, ordinera ett EKG eller titta igenom detsamma. Det tar desto längre tid att förklara för någon som inte vill förstå att det inte är någon fara (du är ett bra exempel på det). Det tar också en stund att dokumentera och göra annan relaterad administration.
Att folk söker sjukvård i onödan berör i högsta grad detta ämne då det är exakt det du förespråkar att man ska göra. Du tycker att man ska göra det för denna händelse, andra tycker att man ska göra det för annat. Resultatet blir många besök.
Varför vi praktiserar mer defensiv medicin idag är lite svårt att svara på definitivt. En del är att folk är mer pålästa, på gott och ont. En annan är att det är enklare att göra saker än att inte göra saker, även om det är ekonomisk och medicinsk dårskap (jfr t.ex. debatten om PSA-screening).
Att prata om 220 vs 230 V är larvigt. De som skrev artikeln har garanterat inte närmare kontrollerat denna detalj och den är fysiologiskt insignifikant. Troligen lärde de sig 220V i skolan en gång i tiden. Normal hushållsel, i kontexten elolycksfall, är inte 400V eftersom fas-fasfel torde vara försvinnande små. Huruvida du underkänner mig eller inte bryr jag mig väldigt lite om. Du hänger också upp dig på detaljer som spänning och begreppet hushållsel och ignorerar helt det andra som står i artikeln jag länkade. Du vet, den som inte ger dig något stöd alls för dina ståndpunkter.
Det var du som tog upp Troponin (lustigt nog utan att det stod något i elinstallatörens artikel om det, du kanske kan klippa ut relevant stycke?)
Jag menar att TV-doktorns åsikter (Mikael Sandström, jag kollade upp det nu) ska tas med en nypa salt. Jag har inte tittat på det själv men betraktar det mer som underhållning än medicinsk information. Vad han verkar ha sagt är dock att man inte behöver åka in, vilket av en händelse stämmer överens med min egen åsikt i de flesta fall.
Att folk söker sjukvård i onödan berör i högsta grad detta ämne då det är exakt det du förespråkar att man ska göra. Du tycker att man ska göra det för denna händelse, andra tycker att man ska göra det för annat. Resultatet blir många besök.
Varför vi praktiserar mer defensiv medicin idag är lite svårt att svara på definitivt. En del är att folk är mer pålästa, på gott och ont. En annan är att det är enklare att göra saker än att inte göra saker, även om det är ekonomisk och medicinsk dårskap (jfr t.ex. debatten om PSA-screening).
Att prata om 220 vs 230 V är larvigt. De som skrev artikeln har garanterat inte närmare kontrollerat denna detalj och den är fysiologiskt insignifikant. Troligen lärde de sig 220V i skolan en gång i tiden. Normal hushållsel, i kontexten elolycksfall, är inte 400V eftersom fas-fasfel torde vara försvinnande små. Huruvida du underkänner mig eller inte bryr jag mig väldigt lite om. Du hänger också upp dig på detaljer som spänning och begreppet hushållsel och ignorerar helt det andra som står i artikeln jag länkade. Du vet, den som inte ger dig något stöd alls för dina ståndpunkter.
Det var du som tog upp Troponin (lustigt nog utan att det stod något i elinstallatörens artikel om det, du kanske kan klippa ut relevant stycke?)
Jag menar att TV-doktorns åsikter (Mikael Sandström, jag kollade upp det nu) ska tas med en nypa salt. Jag har inte tittat på det själv men betraktar det mer som underhållning än medicinsk information. Vad han verkar ha sagt är dock att man inte behöver åka in, vilket av en händelse stämmer överens med min egen åsikt i de flesta fall.
Lågvolt är lika idiotiskt begrepp som kortmeter. Man måste kunna hålla isär storhet och enhet.
Ditt första stycke är bara dumheter, skulle aldrig få för mig gå till sjukvården utan anledning, har varit där kanske tiotalet gånger eller så om man inkluderar vaccinationer och annat påtvingat.tommib skrev:
Ja. Det tar inte så lång tid att undersöka patienten, ordinera ett EKG eller titta igenom detsamma. Det tar desto längre tid att förklara för någon som inte vill förstå att det inte är någon fara (du är ett bra exempel på det). Det tar också en stund att dokumentera och göra annan relaterad administration.
Jag har absolut inte förespråkat att man ska besöka sjukhus i onödan, var får du allt från? Trist att det är jobbigt med administration, tror nog många andra har samma problem, vet dock att pressen är hög på läkare, vet inte om en sån behövs involverar för dessa tester i någon större utsträckning.
Ditt tredje stycke är något som var nytt för mig, är det därför kötiderna är så långa tro.
Du har inte alltid 400V i hemmet, nej det har du rätt i, finns fortfarande många lägenheter med 230V (û 325V) samt ett fåtal hus. Men man utgår väl alltid från Worst Case-scenario? Och 400V blir allt vanligare som gruppledningar, dessutom finns denna hushållsel på många andra ställen än i hemmet, den utgår som sagt på nedsida av mellanspänningsnätet.
Men kom gärna med en bra förklaring på hushållsel så ska jag svälja det med hull och år, om inte, var snäll och sluta försvara begreppet.
http://www.elinstallatoren.se/inneh...nders-korde-sjalv-till-akuten-efter-elolycka/
Ja, jag känner till din och doktor Sols inställning, man behöver inte köra in vid en elolycka då det gäller hushållsel, varför har vi då ens skydd om vi är immuna..
Medlem
· Blekinge
· 12 248 inlägg
Har inte orkat läsa hela tråden.
Strömgenomgång är när en ström flyter. All mänsklig vävnad har en viss resistans och det betyder i sin enkelhet att det blir strömgenomgång så fort olika kroppsdelar är utsatta för olika elektriska potential. Det kan vara full spänning på några nyfikna fingrar samtidigt med fötterna på jordat vattenpöl. Eller att stå i det svaga elektriska fältet av en högspänningsledning. I båda fallen har du en fysikalisk strömgenomgång
Däremot kan strömgenomgång definieras olika i humanmedicin, patologi, arbetssäkerhetsföreskrifter, arbetsrätt, mm alltefter verkningar på den mänskliga kroppen.
Min firma är väldigt tydligt med att man alltid ska in till besiktningen om man har utsatts för elstöt (vad det nu är) och det tycker jag är bra. Vi har väldigt få elstötar årligen och då är det inte överdrivet att ta det säkra för skit.
Min egen erfarenhet av hushållselstötar är ovidkommande. Jag är ingen ungdom längre och vill inte ha fler!
Kör säkert!!!
Strömgenomgång är när en ström flyter. All mänsklig vävnad har en viss resistans och det betyder i sin enkelhet att det blir strömgenomgång så fort olika kroppsdelar är utsatta för olika elektriska potential. Det kan vara full spänning på några nyfikna fingrar samtidigt med fötterna på jordat vattenpöl. Eller att stå i det svaga elektriska fältet av en högspänningsledning. I båda fallen har du en fysikalisk strömgenomgång
Däremot kan strömgenomgång definieras olika i humanmedicin, patologi, arbetssäkerhetsföreskrifter, arbetsrätt, mm alltefter verkningar på den mänskliga kroppen.
Min firma är väldigt tydligt med att man alltid ska in till besiktningen om man har utsatts för elstöt (vad det nu är) och det tycker jag är bra. Vi har väldigt få elstötar årligen och då är det inte överdrivet att ta det säkra för skit.
Min egen erfarenhet av hushållselstötar är ovidkommande. Jag är ingen ungdom längre och vill inte ha fler!
Kör säkert!!!
Medlem
· Blekinge
· 12 248 inlägg
Med den sjukvård vi har i landet har jag svårt att tro det. Svensk sjukvård idag påminner mycket om DDR: statsfinansierad sjukvård på medicinskt hög nivå men tyvärr väldigt svårt att nå från vanligt folk.S Slugge skrev:
Nu pratar jag inte om dig specifikt utan om människor i allmänhet. Exemplet med dig gällde bara någon som inte lyssnar på det som sägs.S Slugge skrev:
Härifrån, t.ex.S Slugge skrev:
Eftersom du inte vet hur administrationen ser ut kring ett läkarbesök kanske du inte ska uttala dig om att det tar tio minuter. Det kanske gör det för dig. För vården tar det mer.S Slugge skrev:
Om vi nu ska döda den här hushållseldiskussionen så är det något som förekommer inom citattecken i artikeln och definieras (något lågt, ja) i parantesen efter som 220 V, 50 Hz. Således säger artikelförfattarna själva vad de menar med hushållsel. Definitionen blir då internt valid för artikeln och eftersom det är den vi diskuterar så behöver inte mer sägas.
Angående fasledningar med 400V så är det fortfarande så att det ska vara två faser som ansluts samtidigt till kroppen. Det är rätt långsökt jämfört med att jorda en fas genom kroppen. Men visst, det kanske kan förekomma. Åtminstone teoretiskt. Hur stor är skillnaden på 230 och 400 V i sammanhanget tror du? Du behöver inte heller försöka briljera med toppvärden osv, det är inte heller särskilt relevant för diskussionen och framstår mest som en larvig härskarteknik. Man utgår inte heller från ett "worst case scenario", det skulle vara att Harry Hempulare jackar in sig på 400 kV stamnät med en stålvajer och krok, vilket garanterat kommer leda till tydliga sjukvårdskrävande (eller bårhuskrävande) skador.
Angående artikeln så var det något annat än det jag såg från MagHam, men det kanske fanns flera länkar. Hur som helst går det inte att dra några som helst slutsatser av det som påstås eftersom man inte ens specificerar vilket troponin man mätt (det finns flera). Det enda man möjligen kan säga är att det verkar vara just ett tecken på defensiv medicin.
Jo, fruktansvärt med administration, tyvärr säger polisen detsamma om din anmälan innan den slängs i papperskorgen och läggs ner. Som jag tidigare skrivit har vi troligen helt olika perspektiv på VC, dit jag går har de all tid i världen att skriva ner lite testresultat, är det för glest med VC där du bor kan det såklart vara jäktigt.tommib skrev:
Nu pratar jag inte om dig specifikt utan om människor i allmänhet. Exemplet med dig gällde bara någon som inte lyssnar på det som sägs.
Härifrån, t.ex.
Eftersom du inte vet hur administrationen ser ut kring ett läkarbesök kanske du inte ska uttala dig om att det tar tio minuter. Det kanske gör det för dig. För vården tar det mer.
Om vi nu ska döda den här hushållseldiskussionen så är det något som förekommer inom citattecken i artikeln och definieras (något lågt, ja) i parantesen efter som 220 V, 50 Hz. Således säger artikelförfattarna själva vad de menar med hushållsel. Definitionen blir då internt valid för artikeln och eftersom det är den vi diskuterar så behöver inte mer sägas.
Angående fasledningar med 400V så är det fortfarande så att det ska vara två faser som ansluts samtidigt till kroppen. Det är rätt långsökt jämfört med att jorda en fas genom kroppen. Men visst, det kanske kan förekomma. Åtminstone teoretiskt. Hur stor är skillnaden på 230 och 400 V i sammanhanget tror du? Du behöver inte heller försöka briljera med toppvärden osv, det är inte heller särskilt relevant för diskussionen och framstår mest som en larvig härskarteknik. Man utgår inte heller från ett "worst case scenario", det skulle vara att Harry Hempulare jackar in sig på 400 kV stamnät med en stålvajer och krok, vilket garanterat kommer leda till tydliga sjukvårdskrävande (eller bårhuskrävande) skador.
Angående artikeln så var det något annat än det jag såg från MagHam, men det kanske fanns flera länkar. Hur som helst går det inte att dra några som helst slutsatser av det som påstås eftersom man inte ens specificerar vilket troponin man mätt (det finns flera). Det enda man möjligen kan säga är att det verkar vara just ett tecken på defensiv medicin.
Jag dödar gärna hushållelsdiskussionen, bara du erkänner att spänningen är felaktig och begreppet missvisande eller bevisar motsatsen.
400 kV kan inte gärna räknas till hushållsel. Var inte min mening att "briljera" med toppvärden, förstår inte hur du kan tolka det så. Det kan i många fall vara en stor skillnad mellan 230 och 400V och den stavas JFB.
Det du skriver angående artikeln, det är möjligt att det inte är relevant, finns gott om liknande artiklar men man går såklart inte så djupt i en tidning som Elinstallatören. Det sker gott om elolyckor dagligen, många tystas ner, ibland stupar folk av okänd anledning, kanske inte finns något samband men jag har hört att upprepade strömgenomgångar kan ge skador på hjärtat om strömmen går det hållet, kanske inget man kan gör något åt som du skriver.
Lisa Rådman på Örebros Universitetssjukhus är den du borde diskutera med egentligen, antingen har hennes forskning kommit fram till att det finns en anledning att kontrollera sig eller också är hon ute och seglar, framtiden får utvisa.
Urgh.... du ger dig verkligen inte. Hur skulle du vilja att artikelförfattarna formulerade sig?S Slugge skrev:Jag dödar gärna hushållelsdiskussionen, bara du erkänner att spänningen är felaktig och begreppet missvisande eller bevisar motsatsen.
400 kV kan inte gärna räknas till hushållsel. Var inte min mening att "briljera" med toppvärden, förstår inte hur du kan tolka det så. Det kan i många fall vara en stor skillnad mellan 230 och 400V och den stavas JFB.
Du har hängt upp dig på en insignifikant detalj och ett (kanske lite onödigt) svepande uttalande när debatten egentligen handlar om huruvida strömgenomgång kan ha sena effekter.
JFB behandlas inte alls. Artikeln behandlar strömgenomgång, när den är ett faktum, och dess sena effekter. Att det finns apparater som kan begränsa strömgenomgången i tid ändrar inte skademekanismen, bara magnituden på skadan. Om skadans magnitud ökar så är diskussionen här inte relevant eftersom man garanterat inte kommer må bra och därmed vara i behov av sjukvård.
Ah, ja. Kanske du kan länka till källan för detta? Eller en tänkbar mekanism?S Slugge skrev:
Om du sitter på andra artiklar än den jag länkade får du gärna presentera dem. Jag hittar inte Lisa Rådman på PubMed.
Det var nog bara felskrivet, skulle nog varit "lågspänning".D Daniel 109 skrev:
Till "lågvolt" hör, mig veterligen, ingen vettig definition.
edit:
Här blev det ju dock ett trevligt exempel på skillnad mellan storhet och enhet, och varför man inte får blanda ihop de.
Spänning och längd är storheter, volt och meter är enheter.
Och så därför blir lågspänning och kortlängd OK, medan lågvolt och kortmeter inte ok.
Redigerat:
En läkarundersökning kan ju vara bra för att lugna patienten också även om det inte föreligger något medicinskt direkt livshotande tillstånd.
Jag har själv fått en strömgenomgång när jag jobbade som elektriker. Från vänster hand till höger hand/knä. Det är något jag inte skulle önska min värsta ovän, den som fått en "liten kyss" har ingen aning om vad det handlar om när man fastnar på riktigt. Det var obeskrivlig smärta och dödsångest innan jag sakta försvann in i mörkret, dock vaknade jag igen halvvägs ner till golvet. Efter att ha suttit och pustat ut i några minuter var jag säkerligen redo att hoppa upp och jobba igen om man går efter principen "Mår bra, är bra" men efter den resan var det jäkligt skönt att få komma in till akuten och kolla EKG och få lite lugnande.
Jag har själv fått en strömgenomgång när jag jobbade som elektriker. Från vänster hand till höger hand/knä. Det är något jag inte skulle önska min värsta ovän, den som fått en "liten kyss" har ingen aning om vad det handlar om när man fastnar på riktigt. Det var obeskrivlig smärta och dödsångest innan jag sakta försvann in i mörkret, dock vaknade jag igen halvvägs ner till golvet. Efter att ha suttit och pustat ut i några minuter var jag säkerligen redo att hoppa upp och jobba igen om man går efter principen "Mår bra, är bra" men efter den resan var det jäkligt skönt att få komma in till akuten och kolla EKG och få lite lugnande.