dem flesta tv har en brytare. genom att dra ut kontakten så ryter du strömmen till tv dvs en strömbrytare.

ps jag vet att den va dålig:P

Avemo skrev:
Säger kravet att en eventuell brytare om den finns måste vara tvåpolig eller att det måste finnas en tvåpolig brytare? Låt oss hoppas på det senare, men jag tvivlar.

Många prylar har ju ett externt spänningsaggregat, och då finns det så gott som aldrig någon strömbrytare i detta. (Laddare till telefoner, bärbara datorer mm. samt många skrivare och andra datortillbehör). Jag har inte öppnat och undersökt någon större mängd apparater, men gissar att när det finns två stabila lägen på on-knappen så bryter den troligen på primärsidan. När on-knappen är en likadan momentan tryckknapp som alla andra knappar så är det fråga om ett standbyläge. Det senare upplever jag som klart vanligare på elektronikprylar byggda senare än mitten av 90-talet.

Erik
Kravet var att det skulle finnas en lättåtkomlig 2-pol brytare på primärsidan på apparater med en större förbrukning än XX watt (mobilladdare och andra mindre förbrukare skulle klara sig) men jag är osäker på om det gått igenom eller om det blivit någon slags dålig kompromiss eller om det har runnit ut i sanden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.