Även dom flesta av dagens "apparater" har en brytare som man kan stänga av med, men dom flesta är för lata för att orka gå till tex TVn och trycka av den.
Sedan kanske inte standby är den största möjligheten till att spara energi, spola några dl varmvatten mindre varje dygn och ni har gjort en bättre besparing

Det kräver dock utbildning...

Vi hade en kund på den gamla goda tiden som "stängde av" sin rörbestyckade färgTV (dom drog 500W!) genom att dra ner ljudet och ljuset till min.. :S:S

På "den gamla goda tiden" så var det brandfarligt att inte stänga av TV:n riktigt med knappen på apparaten.

//Patrik

mycke_nu skrev:
Det kräver dock utbildning...

Vi hade en kund på den gamla goda tiden som "stängde av" sin rörbestyckade färgTV (dom drog 500W!) genom att dra ner ljudet och ljuset till min.. :S:S
Jag har sparat en sån, en Luxor från -70 ungefär. Nu kom jag på att den inte varit igång på säkert 12-15 år, man borde...

elmont skrev:
Även dom flesta av dagens "apparater" har en brytare som man kan stänga av med, men dom flesta är för lata för att orka gå till tex TVn och trycka av den.
Sedan kanske inte standby är den största möjligheten till att spara energi, spola några dl varmvatten mindre varje dygn och ni har gjort en bättre besparing
Om vi snackar TV, har verkligen de flesta av dagens TV-apparater en riktig avstägningsknapp? Min TV har inte det i alla fall. (Och min TV har en jättedryg blå diod som lyser upp hela vardags-/sovrummet när man stänger av TV:n)

//Patrik

Det brukar sitta en knapp som är i det det närmste "osynlig" och smälter in i designen.

^^ Päronens TV har inte heller någon strömbrytare. Idiotiskt.

Jag har också hört om modernare TV-apparater som inte går att stänga av helt utom genom att dra ut stickproppen. Mycket märkligt tycker jag.

Själv har jag ingen TV och slipper det problemet :)

elmont skrev:
Det brukar sitta en knapp som är i det det närmste "osynlig" och smälter in i designen.
Denna knapp brukar försätta apparaten i standby-läge så att den fortfarande kan slås på med fjärrkontrollen. Jag avsåg en brytare som tvåpoligt bryter strömmen på primärsidan av den swithade spänningsomvandlaren. Jag vidhåller att sådana är sällsynta på nya elektronikprylar. Hur stor besparingen blir kan givetvis diskuteras, men det kan aldrig vara en nackdel att göra den besparingen.

Erik

Avemo skrev:
Denna knapp brukar försätta apparaten i standby-läge så att den fortfarande kan slås på med fjärrkontrollen. Jag avsåg en brytare som tvåpoligt bryter strömmen på primärsidan av den swithade spänningsomvandlaren. Jag vidhåller att sådana är sällsynta på nya elektronikprylar. Hur stor besparingen blir kan givetvis diskuteras, men det kan aldrig vara en nackdel att göra den besparingen.

Erik
Om jag inte minns fel så är det krav idag på en 2-pol brytare innan nätagg. på ny elektronik.
fast det kanske inte träder i kraft förrän 2011eller 2012 , men det är på g iaf.

skulle varit som min gamla stereo (från början på 90-talet) som slavstyr alla komponenter, när du startar den så slavstyr den alla enheter via relä så det är minimalt med delar igång och den har VÄLDIGT låg standby-effekt

sen är en del apparater helt j*vla felkonstruerade som tar 1-2 minuter på sig att starta upp efter att man brutit strömmen till dom.

kolvas skrev:
sen är en del apparater helt j*vla felkonstruerade som tar 1-2 minuter på sig att starta upp efter att man brutit strömmen till dom.
Allt är en kompromiss. Är det starttiden som man ser först på reklambladen som skickas hem från onoff/siba/mediamarkt? Nej, det är pris och några få tekniska parametrar (storlek, effekt).

Så då kan man tänka sig att starttiden inte är det primära.

-MH- skrev:
Allt är en kompromiss. Är det starttiden som man ser först på reklambladen som skickas hem från onoff/siba/mediamarkt? Nej, det är pris och några få tekniska parametrar (storlek, effekt).

Så då kan man tänka sig att starttiden inte är det primära.
jo, så är det, sen är det väl också att apparaterna blir mer å mer komplexa med system som ska samverka med t.ex HDMI osv.

Edit: ursäkta offtopic i tråden

kolvas skrev:
Om jag inte minns fel så är det krav idag på en 2-pol brytare innan nätagg. på ny elektronik.
fast det kanske inte träder i kraft förrän 2011eller 2012 , men det är på g iaf.
Säger kravet att en eventuell brytare om den finns måste vara tvåpolig eller att det måste finnas en tvåpolig brytare? Låt oss hoppas på det senare, men jag tvivlar.

Många prylar har ju ett externt spänningsaggregat, och då finns det så gott som aldrig någon strömbrytare i detta. (Laddare till telefoner, bärbara datorer mm. samt många skrivare och andra datortillbehör). Jag har inte öppnat och undersökt någon större mängd apparater, men gissar att när det finns två stabila lägen på on-knappen så bryter den troligen på primärsidan. När on-knappen är en likadan momentan tryckknapp som alla andra knappar så är det fråga om ett standbyläge. Det senare upplever jag som klart vanligare på elektronikprylar byggda senare än mitten av 90-talet.

Erik

prototypen skrev:
Det finns andra saker att balansera också.
[länk]

Protte
Ser ju onekligen ut som ett April-skämt. Men om man googlar på "Neo Socket" så verkar det inte finnas en enda sida med något negativt om detta.. eller någon text om att det skulle vara en bluff..

märligt...

har sett en blocketannons på en "klämma" man sätter runt bensinledningen som skulle jonisera eller göra nåt med bensinen så den blev 10% effektivare.. har sett "propellrar" man ska sätta i insuget som skapar virvelströmmar som finfördelas perfekt i cylindrarna... man frågar sig, om dessa grejer verkligen funkade, så skulle dom redan sitta i bilarna för längesedan då det är relativt enkla prylar att tillverka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.