Hej,
Vi planterade ett antal lavendelplantor i en rabatt i söderläge som blivit bruna. De har fått gott om sol men även en del vatten pga regn. Vad är det för fel? Vi köpte dessutom en lavendel i kruka som står i norrläge på trappan och även den har blivit brun vilket känns märkligt.
Tack,
Marcus
Vi planterade ett antal lavendelplantor i en rabatt i söderläge som blivit bruna. De har fått gott om sol men även en del vatten pga regn. Vad är det för fel? Vi köpte dessutom en lavendel i kruka som står i norrläge på trappan och även den har blivit brun vilket känns märkligt.
Tack,
Marcus
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 610 inlägg
Är de inte bara överblommade?
Det är ju bara blommorna som har vissnat. Plantorna är ju gröna.
Kanske hade dessa kommit längre i blomningen när ni köpte dem än de som står i grannträdården?
TS' nyplanterade lavendel har inte trivts på platsen de placerats. Detta innebär inte att det är omöjligt att ha lavendel just där men då måste man börja om från början dvs med frön eller mkt unga små plantor.
De trivs bäst i soligt torrt läge i grus och där förökar de sig utan problem. TS har troligen satt dem i välgödslad jord och pysslat om dem.
Börja om på nytt med köpt krukodlad planta och fyll på med grus runt om. Undvik regelbunden vattning.
Eller flytta plantorna till grusad gång/innegård. De kommande små fröplantorna gallrar man inte bort. De vuxna klipper man som igelkott i augusti (även om de är i blom) och låter klippet ligga kvar någon vecka (för kommande frösådd). Frösådda plantor klarar sig bättre.
Oklippta lavendel blir inte vackra på sikt utan behöver putsning. Om man inte klipper ner dem nlir de vedartade och dkräpiga med blomstänglar bara på toppen.
De trivs bäst i soligt torrt läge i grus och där förökar de sig utan problem. TS har troligen satt dem i välgödslad jord och pysslat om dem.
Börja om på nytt med köpt krukodlad planta och fyll på med grus runt om. Undvik regelbunden vattning.
Eller flytta plantorna till grusad gång/innegård. De kommande små fröplantorna gallrar man inte bort. De vuxna klipper man som igelkott i augusti (även om de är i blom) och låter klippet ligga kvar någon vecka (för kommande frösådd). Frösådda plantor klarar sig bättre.
Oklippta lavendel blir inte vackra på sikt utan behöver putsning. Om man inte klipper ner dem nlir de vedartade och dkräpiga med blomstänglar bara på toppen.
Redigerat:
H Harmagedon skrev:
Ni har fått de rätta svaren, plantor man köper är ofta drivna i skyddade miljöer för att blomma vid ett visst tillfälle (och tidigare än vad de gör i våra trädgårdar)H Harmagedon skrev:
Det är tyvärr ett försäljningsknep för att locka till köp. De som driver fram och säljer dessa plantor vet att vi som kunder har svårare att motstå växter som står i blom, vi köper utan att reflektera över att blomningen strax är över och vi står där med överblommade växter som ser risiga ut väldigt snabbt.
Sensmoral 😏 köp aldrig växter som står i full blom, upplevelsen blir kortvarig. Eller - det finns otroligt mycket vackra växter som har något annat att erbjuda under hela säsongen, satsa på det så slipper man få en trädgård som ser överblommad ut i juli månad.
Det är väl inget som säger att lavendel inte kommet igen nästa år bara för att den vissnat lite nu? Så jag skulle bara låta den växa på och se vad som händer. Många perenner kan se riktigt slitna ut för att sedan komma igen samma år eller året efter.
Nej, det har ingen påstått, den kommer med ny blomning nästa sommar igen. Men - den har "inte vissnat lite nu" utan den är överblommad.Z z_bumbi skrev:
Lavendeln kommer igen nästa år och kommer att blomma vid normal tidpunkt när den själv får välja 😀Z z_bumbi skrev:
Lavendel säljs ofta blommande på våren i handeln. Men naturligt blommar de oftast i juli i zon 2 och uppåt. Nu är de på väg att blomma över hos mig.
Jag brukar ta sticklingar för att få fler plantor. Moderplantan stod i en bergsskreva på tomten när vi flyttade hit. Hos mig är de inte ett dugg kinkiga men det är nog för att tomten är väldigt väldränerad.
Jag brukar ta sticklingar för att få fler plantor. Moderplantan stod i en bergsskreva på tomten när vi flyttade hit. Hos mig är de inte ett dugg kinkiga men det är nog för att tomten är väldigt väldränerad.
Klicka här för att svara